Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BVP för varmvatten, co2?  (läst 4572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
BVP för varmvatten, co2?
« skrivet: 19 juli 2016, 21:32:48 »
Hei!

Någon som har idéer om bästa lösningen för BVP som endast skall produsera VV? Det är snack om typ 150 lägenheter och givetvis VVC.

Är mest erfaren med Nibes maskiner med R407C/R410A, oftast i installationer med både värme och varmvatten, men är osäker på om detta blir den bästa lösningen här. Hade ju vart fint att slippa el-spets i den mån det går om det finns en bättre lösning.

Är lite inne på att se på t.ex Co2-värmepumpar eller liknande, men vet inte vilka maskiner och konfigurationer som är något att ha.

Finns det nÃ¥gon här men erfarenhet kring detta? NÃ¥gra nya/gamla maskiner pÃ¥ marknaden som ger bra COP vid endast VV-produktion?  help

Tacksam för svar / Knepig


Do iT!

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2016, 21:48:08 »
Absolut ingen erfarenhet men Viessmanns Vitocal 350-G kanske kan vara intressant vid varmvatten körning. Klarar framledningstemp över 70°C och finns i alla möjliga storlekar. Den är med R134aköldmedie.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2016, 21:59:51 »
Absolut ingen erfarenhet men Viessmanns Vitocal 350-G kanske kan vara intressant vid varmvatten körning. Klarar framledningstemp över 70°C och finns i alla möjliga storlekar. Den är med R134aköldmedie.

Tack för tipset, skall kolla upp dessa och se vad de har att bjuda på!
Do iT!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2016, 23:17:32 »
Qvantum har en variant som kallas "Partner" som får upp temperaturen i 70 °C.
Den hämtar då energin från returen i värmesystemet eller kan kopplas i kaskad efter en vanlig värmepump.
Kolla även upp denna, tror de har grejer som utan problem klarar 150 lägenheter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2016, 10:22:47 »
Tack Carl N!
Det ska jag absolut kolla upp! Det kan säkert bli 1-2 maskiner som skall in. Det Ã¥rliga förbruket ligger pÃ¥ 500000 kWh / Ã¥r. SÃ¥ det blir ju fort mycket pengar som försvinner om man väljer fel lösning..  .,;-

/Knepig
Do iT!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2016, 10:41:43 »
Hur värms huset i övrigt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2016, 18:44:30 »
Hallå Smurfen!
Resten av bygget värms upp med el-element i respektive lägenhet. Det är endast varmvattnet som är gemensamt här. Har kollat upp lite om Qvantum-pumpen som Carl N informerade mig om. Väntar svar från leverantören om. Har även vart i kontakt med 4 av de andra stora producenterna. Så det blir väl till att sammanlikna de olika alternativen mot varandra och räkna ut vad återbetalningstiden blir, och inte minst besparingen på 20 år...
Do iT!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2016, 21:39:54 »
Är det inte läge att dra in vatten buret och satsa på bvp till både värme samt vv ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #8 skrivet: 22 juli 2016, 16:55:07 »
Tänk på att en tillverkares kopplings schema skall ses som en princip
När det är 150 lgh är min rekomendationen att man gör en anpassad lösning på plats
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #9 skrivet: 22 juli 2016, 16:58:06 »
Smurfen:

Jo, det kan man ju tycka!
Har inte själv vart inne i denna fastighet och sett, men då blir det en ganska stor operation med tanke på att det är 150 lägenheter. Skall man övertyga en bostadsrättsförening med 150 lägenheter att göra ett så stort ingrepp så blir återbetalningstiden så lång att det är svårt att få igenom. Det skulle kanske vara lättare att få igenom i samband med en stamrenovering eller liknande

I vår firma jobbar vi mest med att installera bergvärme i fastigheter som redan har vattenburet värmesystem. Det är där vi har den absolut största omsättningen.

Återbetalningstiden för installationen är ofta det som kunderna fokuserar på i första hand, när har installationskostnaden betalat tillbaka sig själv i form av besparingen? Den blir ju som regel ganska kort när det endast gäller att att byta ut befintliga oljepannor och elpannor i en fastighet som redan har vattenburet. Sedan när man ser på ett 20-års perspektiv så blir det ju ganska ordentliga besparingar för fastighetsägare som eldar upp olja för t.ex 500 000kr/år.

Det finns ju bara en sak som är värre än att elda med olja eller el - och det är fjärrvärme, i vart fall i min mening...




Do iT!

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #10 skrivet: 22 juli 2016, 17:27:12 »
Tänk på att en tillverkares kopplings schema skall ses som en princip
När det är 150 lgh är min rekomendationen att man gör en anpassad lösning på plats
Cc

HÃ¥ller helt med dig i det COCACOLA.

Vi kopplar som regel Nibes maskiner, och det fungerar i de flesta fall väldigt bra i normala fastigheter med värme och varmvatten. En del fastigheter behöver radiatorer bytas ut i, men som regel sitter det gamla galtar i de flesta fastigheterna vi installerar i.

Principskisserna, är just som du säger endast en princip. Inte en färdig systemritning. Detta gäller ju alla installationer man gör.

Jag jobbar mest med projekteringen när det kommer till (för vår del) större fastigheter, och jag har ju givetvis utarbetat färdigprojekterade "mallar/basunderlag", för att ha något att utgå ifrån när man sen skall göra den slutgiltiga systemlösningen.

Men just när det kommer till installationer med endast varmvatten, så saknar jag hetgasväxlare och underkylningsväxlare i Nibes maskiner. Håller nu på att grotta ner mig i lite andra alternativ..

Har i tillägg ett annat jobb med både värme och varmvatten med ett effektbehov på ca: 0,7MW. Där blir ju varmvattnet också en stor del av installationen och just spetsen måste lösas på ett bra sätt...


/Knepig


Do iT!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #11 skrivet: 22 juli 2016, 19:07:55 »
vi jobbar med samma saker ,
Det ställer lite högre krav pÃ¥ lösningarna  :) 
jag har några olika vägar jag kopplar varmvatten på beroende på förutsättningar ,
håll undan för legionellan när du gör din konstruktion ,,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #12 skrivet: 22 juli 2016, 20:03:11 »
Jo, legionellan är ju det man tänker på när anläggningarna kommer upp i storlek, och därmed beredarvolymen. När det är lite mindre fastigheter på runt 100kW så är det sällan jag kör med spetsberedare. Då schemalägger jag hellre en höjning med några veckors mellanrum. Och låter topptempen ligga på 55-58°C i vardagen.

Men det blir ju som sagt lite annorlunda i större installationer, både pga att det ofta är VVC, men också för att det som regel är så långa rörstreck och ack volym av varmvattnet. Så där försöker jag alltid ha en konstant legionella-barriär.. Men att spetsa med el lönar sig bara upp till en viss gräns, efter det så kan det löna sig att sätta en mindre vätske/vatten med annat kjöldmedium bara för spetsen.. luft/vatten har också vart en tanke med förångare både ute och inne i centralen. Ofta varmt i pannrum med så många beredare, shuntgrupper, pannor osv.. .,;-

Som sagt, Carl N hade ett intressant förslag om Qvantum Partner som jag skall se närmare på. Behöver ju inte ens ha så stor effekt om det bara kopplas för spetsen..

Men tiden får utvisa (läs ekonomin) vad som blir lösningen i dessa fallen.

För den intresserade lägger jag upp en bild på en installation av 2x1345-60kW som jag själv skruvade ihop för en månad sen, men där var det inte så stort varmvattenbehov att det blev värt att eftervärma med VP..

Do iT!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #13 skrivet: 22 juli 2016, 20:36:06 »
vad säger Norska lagen ? om man får va nyfiken ,,
Jag hÃ¥ller minst  60° och lite till en gÃ¥ng om dagen i mina anläggningar  ,,


är det slingor i Höiax burkarna ?

Är det Nibe standard du kopplat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BVP för varmvatten, co2?
« Svar #14 skrivet: 22 juli 2016, 21:30:24 »
Den norska "lagen" är mestadels utformad som normer. Dvs att det ligger på vårt ansvar att säkra för legionella och liknande. Det är lite mer vilda västern här. Tidigare fanns det inte ens krav på att dokumentera borrhål, men det finns det nu...

I just denna installationen är det 4st slingberedare som matas av en kompressor på 30kW, efter dessa sitter det en eftervärmare på dryga 60 °C med VVC kopplad till den. Föreskrifterna säger att när man parallellkopplar slingberedare så skall det finnas möjlighet att backspola dessa för att bli kvitt/rensa ur de 20-30 literna i botten (gröten som blir med tiden) som aldrig kan komma upp till 60-70 grader vid legionellakörningen.
Men eftersom det sitter en spets som sista tank, (nr5 syns inte i bild), så ser jag risken för legionella som väldigt liten och höjer tempen på förvärmarna varannan vecka. Här är det bara ett 40-tal lägenheter..

Konfigen i denna installationen är att båda maskinerna är kopplade parallellt på både brinekretsen och värmekretsen (även om jag hellre ville koppla värmesidan i serie för att få ett lägre snitt på kondenseringstempen eftersom det är 4 kompressorer).
Men när man gör installationer som kostar ett par mill så har även hövdingen och projektledaren i företaget åsikter och mandat, eftersom han betalar kalaset, och vill inte alltid ha för många nya lösningsförslag i en och samma installation eftersom det kostar en del att göra bakläxa om någonting blir fel med dessa dimensioner. Så det får bli på nästa installation med en 40 + en 60..

I övrigt är det kopplat en vakuumavluftare och slamsamlare med magnet på värmesystemet, som också skall rensas i höst..

Den stora nackdelen med Nibes maskiner tycker jag nog är att det inte går att styra den externa VBP med 0-10V från värmepumpen. Det samma gäller styrningen av tillskottet där det endast går att styra via linjär/binär stegstyrning eller shuntstyrning. Ville gärna även här haft 0-10V styrning..

I övrigt är det ju fint att KBP justeras automatiskt med 0-10V på varje maskin..
I 1345 2.0 finns det för övrigt en hel den nya inbyggda funktioner som inte fanns på föregående modell.

Nu har jag inte så stor koll på hur det fungerar i Sverige eftersom jag bott i Norge i många år, men här finns det en fond, som man får bidrag från när man går över från olja, till förnyelsebar energi.(tror kravet för flerbostadshus är 60% förnyelsebar energi), men det är under förutsättning att man installerar energimätare på avgiven energi från VP, och kWh mätare på strömmen, så att man enkelt kan räkna ut SCOP på anläggningen. Gör man en felaktig/dålig installation så kan man riskera att inte få utbetalt ett stöd på runt 100-200K i en sån här installation. Den gillar jag, främjar utvecklingen..

/Knepig

Do iT!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!