Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lufta  (läst 6919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
lufta
« skrivet: 26 oktober 2005, 20:08:22 »
Har tydligen funnits lite luft kvar i systemet(radiatorkretsen) detta verkar ha stannat i manteln runt beredaren.
Om man lyssnar noga så hörs det att det bubblar lite vid vv tillverkning, hur blir jag av med detta? ???
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: lufta
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2005, 16:30:33 »
Hmmm har du exp kopplad på uttaget på pumpen.
Hos farsgubben behöll man det gamla kärlet och proppade den ledningen, men det är inge bra, man bör ha en luftningsmöjlighet där!!
Hos honom finns det luft kvar ännu efter flera år.
Men det funkar iofs helt ok!

Har du ett slutet kärl kopplad till uttaget på pumpen ska du få ur luften den vägen.Öppna säk ventilen liiite försiktigt så pyser luften ut.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: lufta
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2005, 08:24:46 »
På Nibe kan man lufta VV-manteln med en skruv på toppen av värmepumpen. Finns ingen sån på Thermia?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: lufta
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2005, 21:25:33 »
det sitter en avluftningsventil uppe på pumpen som är fyrkantig (lika luftskruv på element) i centrum av en "mässingsmutter"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: lufta
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2005, 23:20:52 »
PÃ¥  Thermia villa finns inget sÃ¥nt, men om man behÃ¥ller bef. kärl kan man ju montera en luftare i anslutningen för kärlet ( 1" rörgäng). Men hos farsgubben är det "bara" proppat. Jag har en propp som nämndes pÃ¥ min vattenhydrofor. En mässingpropp med uttag för luftare eller pÃ¥fyllningsnippel.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lufta
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2005, 16:15:54 »
Det verkar som att du har en TWS, fast på TWS finns iofs ingen mantel som du skriver, den har en slinga inuti beredaren. Jag tror inte att den vanliga Diplomaten har den luftnippeln du beskriver.

Jag har en TWS och höll tidigare på att "lufta ihjäl mig" med den lilla standardluftnippeln utan att lyckas få ut luften. Eftersom jag har haft problem med varmvattenberedningen i min pump har jag fått veta av Thermia (via min leverantör) att man bör lufta ur varmvattenslingan med ordentligt genomströmning. Det betyder att man måste ersätta den lilla standardluftnippeln. Jag har monterat ett T-rör i stället för luftnippeln. I toppen på T-röret har jag satt en automatavluftare. På T-rörets "sidorör" har jag monterat en kulventil och anslutit en slang (med Gardenakoppling) till kulventilen. Sedan luftar jag genom att leda ner slangen i ett kärl och öppna kulventilen samtidigt som jag öppnar påfyllningskranen. Här får man hålla koll på manometern så att man håller ett lagom övertryck < 1,5 bar. Jag brukar även se till så att växelventilen står i varmattenläge (genom att gå in i servicemenyn, välja manuell test och ställa växelventilen i läge 1). Sedan är det "bara" att köra tills det slutar att bubbla i kärlet. Det har tagit mig många sådana här avluftningsvändor innan jag fått ut all luft. Automatavsluftaren har jag monterat för att ta bort dom sista små bubblorna med tiden (fast jag har aldrig märkt att det har kommit ut nå'n luft den vägen).

Jag tycker att det är konstigt att det ska vara så svårt att få ut all luft och att Thermia levererar en maskin som måste "byggas om" för att kunna avluftas. Även om standardavluftaren skulle fungera är den en tveksam lösning, för det vatten som kommer ut när man luftar rinner in i värmepumpen och risken är ju att det hamnar i elektronik och annat. Kanske är min beredare extremt svåravluftad pga. något tillverkningsfel, jag vet inte. Thermia kommer att byta beredaren i min TWS eftersom den aldrig kommer upp i standardinställningens starttemp på 44 grader. Vi får väl se hur det blir efter bytet.
« Senast ändrad: 31 oktober 2005, 16:33:58 av Carpetrider »
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!