Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en LSF?  (läst 2268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Ännu en LSF?
« skrivet: 16 september 2016, 12:57:27 »
Har länge velat veta hur effektiv en solfångare är. Komersiella solfångare har det funnits data på men tycker det är för dålig effekt när man väl behöver den i förhållande till priset. Sen tycker jag personligen att de är fula och de fungerar estetiskt endast med vissa förutsättningar. Tex om man har platta solfångare och täcker en hel yta så det inte ser ut som något som är ditsatt utan att det snarare är en annan täckning på fasaden eller taket.

Jag gjorde denna lsf av kanalplast och myggnät främst då det är de minst fula solfångarna. Den kostade ca 170-180kr m2. Detta är dock ett test för en större fasadtäckande solfångare som då minskar i kostnad.

Nu kör jag bara en klassisk badrumsfläkt ala 95m3/h som kanske ger 80 igeom solfångaren? Detta för att torka ur den ordentligt innan jag kör solfångaren till ftx systemet. Ftx kommer då ta inluften via solfångaren, som i sin tur tar luften via luftspalten i fasaden. Sedan tas värmen hand om via batteri som då kan värma golvvärmen, förvärma vv, Värma poolen samt värma brine till vp beroende på konfiguration och säsong.

Blir resultatet okej är min tanke att täcka en hel gavelfasad på ett litet hyreshus och den blir då på runt 50-55m2. Då det huset har betydligt större värmebehov betydligt större del av året kommer värmen kunna utnyttjas betydligt bättre. Får då även en bättre uppfattning av det estetiska och kan då avgöra om jag vill göra det samma på vårat hus.

Om mitt antagande på 80m3/h stämmer gav den ca

Kl 07 560 watt och läckte 280 watt
Kl 08:30 1036 watt och läckte 512 watt
Kl 09:30 1204 watt och läckte 602 watt

Sedan verkar den ligga där i effekt.

Detta ger 400 watt per m2 som mest men med isolerat baksida och högre flöde känns det som det kan bli betydligt bättre :) Intressanta är dock vad den ger under värmesäsong även om det såklart vore trevligt med gratis vv.

1200watt och läckte ut ca 600watt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ännu en LSF?
« Svar #1 skrivet: 30 september 2016, 19:59:08 »
Med ditt anförande så har du ju gjort klart för många, bl.a mig, att du inte vill ha solfångare. Så vad vill du egentligen?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en LSF?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2016, 22:17:06 »
Med ditt anförande så har du ju gjort klart för många, bl.a mig, att du inte vill ha solfångare. Så vad vill du egentligen?

Kan du utveckla det där lite? Varför skulle det inte vara en solfångare förstår jag inte. Menar du att det inte är en LUFTsolfångare? Det är det också. En hybrid av luft och vätska kan man säga.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ännu en LSF?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2016, 17:38:08 »
Tänkte bara på ditt anförande, bara en massa negativiteter.. Inget är ju bra enligt vad du skrev. Lite mera positivt tänkande, så hade jag inte skrivit det jag gjorde. Har själv sedan ett antal år vacumrör på garagetaket som jag är jättenöje med. Luftsolfångare tycker jag är smart! Det kanske bara blev ett missförstånd? Även från min sida med? Solenergi är bra.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en LSF?
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2016, 20:00:52 »
Jag vill ha solfångare men anser de flesta är fula och köpvarianterna anser jag dessutom dyra i förhållande till effekten. Men sa också att den variant jag gjort kan eventuellt uppnå båda kriterierna. Bra effekt i förhållande till priset och kanske estetiskt okej. Har ställt min solfångare mot väggen och tror det kan bli ganska läckert om man tex täcker en hel gavel. Framförallt i skymning när ljus glänser. Återstår att se..

Dock överväger jag att övergå till pem slang för att det är problem att nyttja den stora effekten utan oljud, fick dock precis en ide på en eventuell lösning!..
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en LSF?
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2016, 21:37:23 »
Nu sitter den på väggen i serie med fasadsolfångaren. Inte vackert men är bara tillfälligt. Fungerar det bra blir det dock en snyggare variant som blir integrerad i fasaden från tak till golv. Troligtvis också betydligt bredare, kanske hela gaveln, eller med start från nuvarande vänstra kant och sedan hela vägen till höger sida. Nu är dessutom fasadbelysningen urkopplad då den är bakom.

Nu väntar jag med spänning på solen :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!