Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostningsproblem  (läst 17465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2010, 22:24:53 »
Hej Puh,
det är lite vanskligt att jämföra temperaturen mellan utegivaren och avfrostningsgivaren.
Utegivaren är trög vid snabbt stigande eller sjunkade utetemperaturer eftersom den sitter på väggen. Så här års stiger temperaturen snabbt på morgonen och sjunker lika snabbt på kvällen.

Avfrostningsgivaren finns för att ta tempen på luften som passerar utedelen och reagerar fortare på temperaturändringar.
I värsta fall kan luft som redan passerat utedelen återcirkulera tillbaka och då är den kallare.
Hur är det med utedelen? Finns det tillräckligt med plats för luftcirkulation omkring den.
Sitter den insnöad i en snödriva eller infrusen i en iskub?

När det är -6ºC ute borde inte brine in vara -18ºC. Om det inte kommer en avfrostning alldeles snart i och för sig, det kan vara på gränsen då. Det kan också ha med att göra att det blivit kallare ute och utegivaren sitter så att det är varmare där än vad uteluften är.

Då utedelen är nyavfrostad bör brine in vara lika med eller någon grad kallare än vad avfrostningsgivaren visar.

Brine in temperaturen ska logiskt vara högre än brine ut temperaturen så länge som fläkten och kompressor går.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Phu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2010, 20:52:39 »
Hejsan på Er,

Placeringen från vägg är c:a 45 cm och åt sidorna är det helt fritt för luften ut. Framtill finns det snö upp till kåpan.
Om man nu skulle koppla bort avfrostningsgivare (som VP Oraklet skrev om)skall man då koppla bort den innanför frontplåten eller går det att stänga av den via displayen.
Jag har även idag varit i kontakt med firman som monterade värmepumpen. Han skulle ordna en serviceman som skall titta på min VP . Han kommer troligen hit den 8 mars. Jag beskrev lite av det som vi har tagit upp på forumet.
Kvällens värde:
Ute -6
Avfrostningsgivare -19
Brine in -21
Brine ut -27
Fläkt och värmepump samt tillsats 1 var igång som värmde huset.

Mvh.
Phu

Utloggad Equinoxe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2010, 21:41:19 »
Jag bor i Trollhättan och min Atria Optimum 10 säger följande:

Ute -9ºC
Brine in -17ºC
Brine ut -20ºC

Avfr givare -14ºC

Min väderstation visar -9,5ºC

Anläggningen kör just nu enbart på värmepump men behöver tillskott t.ex under och lite efter varmvattenkörning.

Jag tycker både avfrostningsgivaren och Brine in och ut ser konstiga ut hos dig. Du har t.ex 6ºC skillnad mellan in och ut. Min Optimum anpassar cirk.pumpen att hålla 4ºC och det brukar alltid ligga 3-4ºC. Om du alltid har högre diff mellan in och ut så borde du nog testa att öka cirk.pumpen ett snäpp.

Jag hade problem en gång med min värmepump. Jag fick larm på Lågtryck Löst och gick ut för att titta. Då hade bildats en slags iskaka som i stort sett täckte hela baksidan förutom en lika stor area som själva fläkten har. Iskakan låg inte an mot värmeväxlaren utan det var ca 1 cm mellanrum. Det fanns inte en afrostning i världen som kunnat fixa den. Då hade jag Brine in på ca -28ºC och ut -31ºC.

Utloggad Equinoxe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #18 skrivet: 24 februari 2010, 21:50:49 »
Jag såg precis att du kör ut 55ºC till elementen när det är -13ºC. Det låter väldigt högt och är max vad värmepumpen klarar av att prestera. Vilken värmekurva har du? Har du högtemp-system?

Temperatur
UTE             -13 C
FRAMLEDNING   55  (55) C
RETURLEDNING  46 (55) C
VARMVATTEN     54 C
INTERGRAL        -860
BRINE IN       16 C
BRINE UT     -13   

VÄRMEPUMP
INTEGRAL A1       60
HYSETRES        12 C
MAX RETUR      55 C
STARTINTERVALL    20M
TRYCKRÖR    24(140) C
UTESTOPP  -20 C
SHUNTTID    60 S

VARMVATTEN
START         53 (38) C
VARMVATTENTID    40 M
VÄRMETID                  20 M
TOPPV.INTERVALL    14 D
TOPPV. STARTGIV.      65%
VIKT VV TEMP              53 C


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #19 skrivet: 24 februari 2010, 22:06:12 »
Det är väl inget annmäkningsvärt med det.  Kurva 40 vid noll = 53 vid -13 och om han har rum 21 ja dÃ¥ har vi 55 grader fram.

Utloggad Equinoxe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #20 skrivet: 24 februari 2010, 22:12:16 »
Det har du rätt i. Jag tyckte det kändes så himla varmt. Det är typ det jag har vid -20ºC. Är det 55ºC som värmepumpen klarar av att värma till eller fixar den högre temperaturer utan tillskott (om man enbart ser till vad pumpen klarar av, inte hur mycket den ska värma)?

Det är väl inget annmäkningsvärt med det.  Kurva 40 vid noll = 53 vid -13 och om han har rum 21 ja dÃ¥ har vi 55 grader fram.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #21 skrivet: 24 februari 2010, 22:21:30 »
55 är nog max vad en atria kommer upp i. Men dÃ¥ förutsätter vi att den är dimensionerad att kunna tillverka det när det behövs. Denna pump bedömmer jag inte komma upp i det eftersom integral stÃ¥r pÃ¥ -860 och dÃ¥ borde tillsats vara aktiverad.  Jag vet inte hur denna är dimensionerad men jag brukar alltid ta en dim större pÃ¥ L/V än jag skulle gjort pÃ¥ BV

Utloggad Maverik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #22 skrivet: 25 februari 2010, 11:10:29 »
Angående avfrostningsgivaren: När fläkten står stilla så borde ju denna givare visa i princip samma tempertatur som den vanliga utegivaren? Finns väl ingen anledning till att det skulle kunna vara ca 6 grader kallare där fläkten står, eller?
Thermia Atria 8kw, värmer upp 180kvm+20kvm biyta.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #23 skrivet: 25 februari 2010, 16:36:41 »
Nej det gör det inte. I detta fall bör du koppla ur den och anmäla detta till din inst som fixar en ny.

Utloggad Phu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #24 skrivet: 25 februari 2010, 19:31:32 »
Hej igen!

Stort tack för visat intresse vad det gäller mitt problem. Till Maverik får jag nog hålla med att afrostningsgivare borde ju visa samma värden när fläkten står stilla.
Jag har ikväll - 5 grader och utegivaren visade -21 grader, det måste ju vara heltokigt detta värde.
Jag kopplade ur givaren i anslutnning 386 och 387., då sjönk värdet till -19 C (knepigt eller hur)
Värdena innan bortkopplingen var när fläkten stod stilla och VP inte var inkopplad utan enbart tillsats 1.
UTE -5 C
Brine in -20 C
Brine ut -27 C
Avfrostningsgivaren - 21 C

När jag tog bort fronten så kunde man se att det fanns frostbelagda rör. Cirkulationspumpen stod på läge 2.


Mvh
.Phu

Utloggad Phu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #25 skrivet: 25 februari 2010, 19:58:40 »

Har precis varit ute och kollat avfrotsningsgivarens värde, jag skrev tidigare att värdet sjönk till -19 C. Nu när värmepumpen och fläkten gick fanns inte afrostningsgivarens värde med, detta måste ju vara riktigt eller hur?

Mvh.
Phu

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #26 skrivet: 25 februari 2010, 21:12:22 »
Ja reklamera den defekta givaren hos din inst.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #27 skrivet: 25 februari 2010, 21:21:34 »
Har precis varit ute och kollat avfrotsningsgivarens värde, jag skrev tidigare att värdet sjönk till -19 C. Nu när värmepumpen och fläkten gick fanns inte afrostningsgivarens värde med, detta måste ju vara riktigt eller hur?
Hej, ja det är riktigt att om det inte finns någon givare inkopplad ska det inte visas något värde.

Att jag tidigare frågade om det fanns utrymme runt omkring pumpen var för att jag tycker att det är märkligt att det kan vara så kallt som nästan -20ºC vid och runt utedelen trots att det är bara är -5ºC ute.

Vart sitter utegivaren? Sitter den som den ska och inte precis i närheten av utedelen utan några meter upp på fasaden? Den borde vista rätt utetemperatur, trots att den är lite trög.

Hur sitter avfrostningsgivaren? Alldeles inpå flänsarna baktill eller en bit ifrån dem?
Prova att flytta ut avfrostningsgivaren ca 20 cm från baksidan så att den inte ligger an mot utedelen utan hänger fritt i luften.

Jag har en misstanke om problemet och det är att det är fullt med snö och is inne i utedelen och det gör att det är alldeles för dåligt luftflöde genom den (snurrar fläkten?). Då kyls allt ner så mycket att det även påverkar avfrostningsgivaren som sitter alldeles intill. Det kan vara anledningen till dina märkliga temperaturvärden (utegivaren undantaget).

Sen skulle jag rekommendera att sätta cirkulationspumpen för brine på 3. Det är för stor skilland mellan brine in och ut.
Det kan även vara så att när temperaturen är så låg som -27 ºC på brine ut så börjar den bli så trögflytande att det är svårt att pumpa runt den med samma flöde som normalt.

Alla givare kan enkelt kontrolleras så att man vet att de inte är felaktiga bara man har en multimeter med motståndsmätning (ohm).
Givarna ute ska ha ha ca 540 ohm vid -5ºC och ca 1100 ohm vid -20ºC. Koppla bort den vid plinten i skåpet och mäter hela vägen ut till givaren. Är det fel värde kan man även testa att mäta bara på givaren så att det inte är problem med kabeln eller någon skarv.


Mvh
« Senast ändrad: 26 februari 2010, 05:18:24 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #28 skrivet: 25 februari 2010, 22:55:19 »
utegivare och avfrostningsgivare har samma motstånd, ta bort avfrostningsgivaren tillfälligt den verkar visa fel.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Phu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem
« Svar #29 skrivet: 26 februari 2010, 19:23:05 »
Hej på er alla:
Igår kopplade jag ur utegivare och ikväll när jag tittade i displayen har jag fått 28 st avfrostningar nästan på ett dygn. (låter vara väldigt många eller hur?)
Givare är placerad i överkant direkt mot kylflänsarna på mitten (tidigare mitt på cellpaketet)
Utegivaren sitter c:a 4 meter från utedelen. När fläkten går känner man att det finns ett visst flöde igenom cellpaketet trots att den är täkt med frost.
Jag skall ringa min istallatör på måndag och säga till honom om att ev. avfrostningsgivare bör bytas och ev flyttas. Jag hoppas att servicekillen som skall komma den 8 mars har bra koll på sådana saker.
Värdena ikväll var var 0 C
Brine in -13 C
Brine ut -16
Och då gick VP för fullt utan någon tillsats
Vet inte om man ska öka hastigheten på cirkulationspumpen eftersom det bara skiljer 3 grader idag, igår var det 7 grader ??

Tack alla som visar ett sånt stort intresse.
Mvh.
Phu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!