Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 06 mars 2010, 19:24:49 »

finns ju inte en chans att du ska pröjsa nått. Är det deras eller Thermias fel så får de stå för det. Så funkar det för mig och så ska det funka för dem.
Skrivet av: Phu
« skrivet: 06 mars 2010, 18:06:30 »

Hej igen,
I går fredag blev jag uppringd av återförsäljaren av min värmepump. Jag hade tidigare sagt åt installatören att avfrosningsgivaren var felmonterad.Det som återförsäljare sa åt mig tycker jag verkar lite konstigt. Han sa att givarfästet var restnoterat en lång tid tillbaks från Thermia. Han nämnde även att deras montörer ordnar monteringen av givaren på eget sätt. Varför har de inte sagt till min installatör att fästet saknades. Han borde ju ha de GRUNDLÄGGANDE KUNSKAPERNA eftersom han får köpa utav återförsäljaren. De hade haft honom som kund  i 10 år utan att de har varit några problem med någon installation ( säger de).Som kund tycker man ju att det är lite konstigt.Jag har ju tidigare här på forumet sagt att de måste komma hit (8/3) och kolla och montera grejorna rätt och inte vet jag heller om det är någon mer parameter som är felaktig. Återförsäljaren sa, skall vi komma till dig så innebär det en kostnad för dig beroende på att det är ju ganska lång körväg bl.a. Hur skall man då tackla problem när de svarar så? Jag har m@ilat återförsäljaren lite statestik på värmepumpens förbrukning sedan starten, får se vad han säger om det samt att han nämnde att de skulle ta kontakt med installatören.Skall bli intressant och höra vad han säger.
Förbrukningsmässigt så har det ju varit en TUFF vinter för alla. Jag jämnför ändå . För dec-jan detta årskifte hade jag c:a 6700kwh detta   ,förra årskiftet hade jag c:a 6000kwh (vattenburen värme)vilket gör en skillnad på 700kwh.Just nu funkar det jättebra.
SLUTSATS. Det borde bli större skillnad trots kylan med en värmepump. Jag fick en elräkning på 8500 kronor för perioden dec.-09-jan10. Jag bor i ett 1½ plansvilla på  150 kvm.Jag har även en braskamin som jag använder emellanåt som "mysvärme".
Återigen ett stort tack till Er alla för att det fanns en lösning på problemet. Skulle tro att det blir en lite fortsättning.
Ha en fortsatt bra helg allihopa på forumet.
Mvh.
Phu
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 28 februari 2010, 14:10:22 »

Hej Puh,
det är bra att du är noggrann så att det inte är en simpel felkoppling som ger felaktiga värden.
BRINE UT ska sitta på 315 och 316, BRINE IN ska sitta på 317 och 318, ja.

Lycka till, snart är våren här och då kan man glömma elmätaren för en stund :)

Mvh
Skrivet av: Phu
« skrivet: 28 februari 2010, 13:46:46 »

Hej Lelle
Jag testade även att plocka bort Brine-In anslutningen 317-318 då gick värde till -40 ºC så den är rätt ansluten . Jag skall ringa imorn till installatören och tala det vi har kommit på här under helgen
Han kan be servicemanen att ladda upp med fäste för avfrostningsgivaren,avfrostningsgivare (kalibrerad + 4ºC) samt givare för brinetempgivare, inför besöket nästa måndag
Denna helg har varit väldigt givande kunskapsmässigt för mig, tusen TACK alla.
Nu skall jag gå ut och läsa av elmätaren, den kommer nog att få mig att  :'(deppa

Mvh.
Phu
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 28 februari 2010, 13:24:35 »

Hej igen,
bra att det verkar finnas en ände på problemet.
Hrm  a:gl kanske skulle ha sagt dig att ställa pumpen i läge VÄRME och inte AUTO.
Det manuella testläget har visst en funktion som automatiskt återställer sig efter några minuter.  ::)

Det verkar som om en av brinegivarna visar för mycket fel.
När brine bara cirkuleras ska båda brinegivarna visa samma värde och givetvis rätt värde. Gör de inte det så får du de märkliga effekter du sett på avfrostning och riskerar frysning om BRINE IN är lägre än BRINE UT.

Thermias tabell säger att givarna ska ha 41,8 kOhm vid +10ºC och 33,5 kOhm vid +15ºC.
Vid +5ºC ska värdet vara 52,4kOhm, vid 0ºC ska det vara 66,3 kOhm.
Frågan är om det räcker med kalibrering eller om du kanske måste byta någon av givarna?

Först när brinegivarna visar rätt och kompressorn i drift kan du ta beslutet om cirkpumpen ska stå på 2 eller 3.

Se det som positivt att du kommer att kunna mycket om din anläggning efter det här ;)


Mvh
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 februari 2010, 11:59:47 »

Självklart ska den vara riktigt monterad. Men sedan så kan det ha verit en felaktig givare, det har hänt några gånger
Skrivet av: Phu
« skrivet: 28 februari 2010, 11:36:23 »

Hej,
Efter jag flyttade på avfrostningsgivaren så tycks det hela fungerat med avfrostningarna. Jag gjorde som Lelle skrev, gick in i menyn till manuell test till 1:a och ställde cirkulationspump på 0 och fläkten H till 1:a och värmerpumpen stod stilla 0:a. Efter några min. så tog jag loss givare Brine IN fick värde 46,5 kohm (317-318) Brine UT fick värde 40 kohm.(315-316) Under tiden tänkte jag gå åter i menyn och se vilka värden som var på Brine:n men det gick inte eftersom jag var i manuell test. Plötsligt då återstartade VP utav sig själv.Värden jag så vi första anblicken var att Brine IN hade +14 ºC å Brine UT +10 ºC. Av motstånden att döma så ligger de ju inom 10-15 + ºC .
Tänkte även koppla ur en av givarna till BRINE  och se vilket värde som faller ifrån i displayen, vad tror ni om detta?
Skall jag låta cirkulationspumpen gå på 3:ans läge fortsättningsvis?
Slutsatsen av detta avfrostningsproblem måste ju vara att installatören inte har monterat avfrostningsgivaren RIKTIGT, eller vad säger Ni?
Något fäste har inte jag sett efter de var här endast en innetermostat låg kvar.


Tack på förhand

Mvh.
Phu
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 27 februari 2010, 16:56:40 »

Hållaren för avfrostningsgivaren jag pratar om är en grov rostfri ståltråd som är böjd för att passa i det där hålet i mitten av toppen, se till att du får en från din installatör. Man kan sätta givaren på i princip vad som helst, även på väggen bakom utedelen. Men viktigast är att givaren sitter ca 10-15 cm bakom utedelen mitt i luftströmmen.

Thermia rekommenderar även att sätta STOPP AVFR till 11 ºC.

Kalibrerade du brinegivarna när du ändå var igång?
Sätter man på brinepumpen och fläkten manuellt via servicemenyerna då kompressorn inte går får man snabbt samma temperatur på den cirkulerande brinen som utetemperaturen.

VP Oraklet, av någon anledning som säkert är välgrundad så är fabriksinställningen på kalibrering av avfrostningsgivaren är -5 K.
Varför kan jag inte riktigt komma på. Det är fortfarande relationen mellan uteluftens temperatur och brinetemperaturen genom avfrostningskurvan som ger avfrostningstillfället. Det man åstadkommer är att senarelägga avfrostningarna eftersom givaren tycker att det är kallare än brine redan från start. Det är först när brine blir ett antal grader kallare än avfrostningsgivaren som det avfrostas.
Det är möjligtvis så att om man inte kalibrerar givaren vid installationen så är det ingen fara om toleransen på givaren skulle vara åt fel håll så att man riskerar för tidiga eller för täta avfrostningar.


Mvh
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 februari 2010, 15:56:38 »

Hoppas att det funkar. Men annars är dem officiella rekommendationen att du inte ska kalibrera avfrostningsgivaren.
Skrivet av: Phu
« skrivet: 27 februari 2010, 15:49:34 »

Hej Lelle,
Har gjort rent från frost och is  på baksidan men ljummet vatten. Det var ett liten luftspalt emellan cellpaketet och isen. Har även kopplat tillbaks avfrostningsgivaren samt flyttat ut den till c:a 4 cm utanför cellpaketet. Något fäste kan jag inte minnas att det var med, men däremot så finns det ett hål på mitten av takkåpan. Jag satte fast givaren med ett buntband.Jag passade även på efter att kalibrera båda givarna så att de visade samma värde (+2 ºC). Kalibrering gjorde jag efter 1 timma,bara för att avfrostningsgivaren inte skulle störas av det ljumna vattnet.
Vad jag kan se på Gemlins bild så ser det ut som ett ganska långt fäste som får givaren bli placerad på mitten.
Nu skall det bli intressant och se imorn hur det hela fungerar.
Fortsättning följer

Mvh Phu
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 27 februari 2010, 13:09:25 »

Ahaa...
nu förstår jag. Det är inget fel på avfrostningsgivaren, enligt Thermias tabell ska det vara 428 Ohm vid 0ºC. Perfekt hos dig med andra ord.
Det är luftflödet som är strypt av all is du har på baksidan! studs
Det måste vara öppet och fritt för luften för att värmepumpen ska kunna hämta någon värme från luften.

Och ja, det ska följa med ett fäste för givaren så att den kan placeras rätt. Installatören måste se till att du får givaren placerad på hållare. Hållaren och avfrostningsgivaren levereras tillsammans med utedelen.
Avfrostningsgivaren måste sitta en bit utanför luftintaget för att inte bäddas in i eventuell is och snö! Se noga på bilden som Gemlin tagit.
Sitter den mitt i isen kan man strunta i avfrostningsgivaren, då gör det bara saken värre.
I det fallet fungerar det bättre med enbart utegivaren.

Med det väder som varit senaste tiden med mycket snö som driver så blir det lätt en isskorpa som ligger en bit utanför cellpaketet efter avfrostningarna. Ta bort!
För att inte skada cellpaketet så fungerar det bäst med varmvatten eller ånga.
Alternativt stänga av värmepumpen några timmar och värma upp utedelen med byggfläkt täckt med pressenning.
Sen ska du se att det blir annat liv i värmeproduktionen  ;)

Mvh
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 februari 2010, 13:08:25 »

Avfrostningen är behosstyrd. Så tydligen behövs det. Du kan ändra tid min mellan avfrostningar till en timme om du vill.  Det är också väldigt viktigt att ute givaren och brine givarna visar rätt. Om utegivaren visar nån grad fel så blir avfrostningarna konstiga.
Skrivet av: Phu
« skrivet: 27 februari 2010, 12:29:00 »

Hej.
Har idag gjort en manuell avfrostning för att se vilken Brine som rör sig först. Det var Brine UT som ganska snabbt gick ned till + 28 ºC , brine IN kom senare eftersom en utjämning sker.
Jag kan inte se i monteringsanvisningarna var avrostningsgivaren skall vara placerad men jag såg i en annan tråd som ser ut som min placering. Under tråden ISBILDNING finns en bild från GEMLIN som jag tycker liknar min placering (upptill och på mitten) Enda skillnaden jag ser att min Vp är helt täckt på baksidan av snö och is och GEMLINs har en liten öppning. Om nu avfrostningsgivaren enligt Lelle bör sitta en bit ifrån borde det varit med ett fäste för bästa placering för att undvika att den blir inbäddad.
Jag mätte motståndet på avfrostningsgivaren idag och den visade 0.418 Kohm (418ohm)Enligt en tabell skulle det  visa en temp på c:a -2 ºC , vilket stämmer ganska bra med utetempen på 0 ºC. Avfrostning sker som någon skrev med 45 min mellan varje avfrostning.

Mvh.
Phu
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 26 februari 2010, 20:21:39 »

Hej,
det låter som det i stort sett blir en avfrostning direkt när 45 minuters intervallet för MINTID AVFR har löpt ut. Och när inte avfrostningsgivaren är inkopplad så styrs avfrostningen istället på utetemperaturgivaren. Eftersom brinetemperaturerna fortfarande är så låga jämfört med utetemp blir det tätt mellan avfrostningarna.

Utetemperaturgivaren ska visa utetemperaturen, annars är det fel på den.

Avfrostningsgivaren ska inte känna av temperaturen på cellpaketet utan bara mäta temperaturen på luften som passerar genom paketet Att den ligger mot cellpaketet tycker jag är märkligt, den borde sitta i fria luften. Om det är möjligt så flytta ut den en bit i fria luften.
Det är är istället givaren för brine in som känner av temperaturen på cellpaketet.

Vilka temperaturer får du på brine direkt efter en avfrostning när fläkten gått en stund så att tempen stabiliserats?
Alla tre givarna brine in, brine ut och avfrostningsgivaren ger lite konstiga värden tycker jag.
Tre givare borde inte visa fel alla på en och samma gång.
Dina brinegivare verkar också vara antingen felkopplade så att ut är in eller vice versa, eller också är de i behov av kalibrering.
Ett lätt sätt att se att givarna är rätt inkopplade är att vid avfrostning se vilken av givarna som reagerar först på den varma brinen som pumpas ut till utedelen.

Jag är fortfarande inne på att det kan vara is och snö i utedelen som blockerar luftflödet. Det ska inte vara ett visst flöde genom cellpaketet det ska vara ordentligt flås på luften! Det är mer än 3000 m3/timme som ska fläktas igenom och då blåser det ordentligt från fläkten.

Be även servicekillen kolla fryspunkten på brinevätskan. Att det var så stor skillnad igår på deltat mellan brine in och brine ut var antagligen att det började närma sig fryspunkten.
Är det tre grader är det ok, men samtidigt med dina temperaturvärden på brine blir man lite skeptisk till deltat. Visar givarna rätt kan man lita på det, inte annars.
Det är inte så bra att brine in är lägre än brine ut.


Mvh
Skrivet av: Phu
« skrivet: 26 februari 2010, 19:23:05 »

Hej på er alla:
Igår kopplade jag ur utegivare och ikväll när jag tittade i displayen har jag fått 28 st avfrostningar nästan på ett dygn. (låter vara väldigt många eller hur?)
Givare är placerad i överkant direkt mot kylflänsarna på mitten (tidigare mitt på cellpaketet)
Utegivaren sitter c:a 4 meter från utedelen. När fläkten går känner man att det finns ett visst flöde igenom cellpaketet trots att den är täkt med frost.
Jag skall ringa min istallatör på måndag och säga till honom om att ev. avfrostningsgivare bör bytas och ev flyttas. Jag hoppas att servicekillen som skall komma den 8 mars har bra koll på sådana saker.
Värdena ikväll var var 0 C
Brine in -13 C
Brine ut -16
Och då gick VP för fullt utan någon tillsats
Vet inte om man ska öka hastigheten på cirkulationspumpen eftersom det bara skiljer 3 grader idag, igår var det 7 grader ??

Tack alla som visar ett sånt stort intresse.
Mvh.
Phu
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 25 februari 2010, 22:55:19 »

utegivare och avfrostningsgivare har samma motstånd, ta bort avfrostningsgivaren tillfälligt den verkar visa fel.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 25 februari 2010, 21:21:34 »

Har precis varit ute och kollat avfrotsningsgivarens värde, jag skrev tidigare att värdet sjönk till -19 C. Nu när värmepumpen och fläkten gick fanns inte afrostningsgivarens värde med, detta måste ju vara riktigt eller hur?
Hej, ja det är riktigt att om det inte finns någon givare inkopplad ska det inte visas något värde.

Att jag tidigare frågade om det fanns utrymme runt omkring pumpen var för att jag tycker att det är märkligt att det kan vara så kallt som nästan -20ºC vid och runt utedelen trots att det är bara är -5ºC ute.

Vart sitter utegivaren? Sitter den som den ska och inte precis i närheten av utedelen utan några meter upp på fasaden? Den borde vista rätt utetemperatur, trots att den är lite trög.

Hur sitter avfrostningsgivaren? Alldeles inpå flänsarna baktill eller en bit ifrån dem?
Prova att flytta ut avfrostningsgivaren ca 20 cm från baksidan så att den inte ligger an mot utedelen utan hänger fritt i luften.

Jag har en misstanke om problemet och det är att det är fullt med snö och is inne i utedelen och det gör att det är alldeles för dåligt luftflöde genom den (snurrar fläkten?). Då kyls allt ner så mycket att det även påverkar avfrostningsgivaren som sitter alldeles intill. Det kan vara anledningen till dina märkliga temperaturvärden (utegivaren undantaget).

Sen skulle jag rekommendera att sätta cirkulationspumpen för brine på 3. Det är för stor skilland mellan brine in och ut.
Det kan även vara så att när temperaturen är så låg som -27 ºC på brine ut så börjar den bli så trögflytande att det är svårt att pumpa runt den med samma flöde som normalt.

Alla givare kan enkelt kontrolleras så att man vet att de inte är felaktiga bara man har en multimeter med motståndsmätning (ohm).
Givarna ute ska ha ha ca 540 ohm vid -5ºC och ca 1100 ohm vid -20ºC. Koppla bort den vid plinten i skåpet och mäter hela vägen ut till givaren. Är det fel värde kan man även testa att mäta bara på givaren så att det inte är problem med kabeln eller någon skarv.


Mvh
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 februari 2010, 21:12:22 »

Ja reklamera den defekta givaren hos din inst.
Skrivet av: Phu
« skrivet: 25 februari 2010, 19:58:40 »


Har precis varit ute och kollat avfrotsningsgivarens värde, jag skrev tidigare att värdet sjönk till -19 C. Nu när värmepumpen och fläkten gick fanns inte afrostningsgivarens värde med, detta måste ju vara riktigt eller hur?

Mvh.
Phu
Skrivet av: Phu
« skrivet: 25 februari 2010, 19:31:32 »

Hej igen!

Stort tack för visat intresse vad det gäller mitt problem. Till Maverik får jag nog hålla med att afrostningsgivare borde ju visa samma värden när fläkten står stilla.
Jag har ikväll - 5 grader och utegivaren visade -21 grader, det måste ju vara heltokigt detta värde.
Jag kopplade ur givaren i anslutnning 386 och 387., då sjönk värdet till -19 C (knepigt eller hur)
Värdena innan bortkopplingen var när fläkten stod stilla och VP inte var inkopplad utan enbart tillsats 1.
UTE -5 C
Brine in -20 C
Brine ut -27 C
Avfrostningsgivaren - 21 C

När jag tog bort fronten så kunde man se att det fanns frostbelagda rör. Cirkulationspumpen stod på läge 2.


Mvh
.Phu
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 februari 2010, 16:36:41 »

Nej det gör det inte. I detta fall bör du koppla ur den och anmäla detta till din inst som fixar en ny.
Skrivet av: Maverik
« skrivet: 25 februari 2010, 11:10:29 »

Angående avfrostningsgivaren: När fläkten står stilla så borde ju denna givare visa i princip samma tempertatur som den vanliga utegivaren? Finns väl ingen anledning till att det skulle kunna vara ca 6 grader kallare där fläkten står, eller?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 februari 2010, 22:21:30 »

55 är nog max vad en atria kommer upp i. Men då förutsätter vi att den är dimensionerad att kunna tillverka det när det behövs. Denna pump bedömmer jag inte komma upp i det eftersom integral står på -860 och då borde tillsats vara aktiverad.  Jag vet inte hur denna är dimensionerad men jag brukar alltid ta en dim större på L/V än jag skulle gjort på BV
Skrivet av: Equinoxe
« skrivet: 24 februari 2010, 22:12:16 »

Det har du rätt i. Jag tyckte det kändes så himla varmt. Det är typ det jag har vid -20ºC. Är det 55ºC som värmepumpen klarar av att värma till eller fixar den högre temperaturer utan tillskott (om man enbart ser till vad pumpen klarar av, inte hur mycket den ska värma)?

Det är väl inget annmäkningsvärt med det.  Kurva 40 vid noll = 53 vid -13 och om han har rum 21 ja då har vi 55 grader fram.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 februari 2010, 22:06:12 »

Det är väl inget annmäkningsvärt med det.  Kurva 40 vid noll = 53 vid -13 och om han har rum 21 ja då har vi 55 grader fram.
Skrivet av: Equinoxe
« skrivet: 24 februari 2010, 21:50:49 »

Jag såg precis att du kör ut 55ºC till elementen när det är -13ºC. Det låter väldigt högt och är max vad värmepumpen klarar av att prestera. Vilken värmekurva har du? Har du högtemp-system?

Temperatur
UTE             -13 C
FRAMLEDNING   55  (55) C
RETURLEDNING  46 (55) C
VARMVATTEN     54 C
INTERGRAL        -860
BRINE IN       16 C
BRINE UT     -13   

VÄRMEPUMP
INTEGRAL A1       60
HYSETRES        12 C
MAX RETUR      55 C
STARTINTERVALL    20M
TRYCKRÖR    24(140) C
UTESTOPP  -20 C
SHUNTTID    60 S

VARMVATTEN
START         53 (38) C
VARMVATTENTID    40 M
VÄRMETID                  20 M
TOPPV.INTERVALL    14 D
TOPPV. STARTGIV.      65%
VIKT VV TEMP              53 C

Skrivet av: Equinoxe
« skrivet: 24 februari 2010, 21:41:19 »

Jag bor i Trollhättan och min Atria Optimum 10 säger följande:

Ute -9ºC
Brine in -17ºC
Brine ut -20ºC

Avfr givare -14ºC

Min väderstation visar -9,5ºC

Anläggningen kör just nu enbart på värmepump men behöver tillskott t.ex under och lite efter varmvattenkörning.

Jag tycker både avfrostningsgivaren och Brine in och ut ser konstiga ut hos dig. Du har t.ex 6ºC skillnad mellan in och ut. Min Optimum anpassar cirk.pumpen att hålla 4ºC och det brukar alltid ligga 3-4ºC. Om du alltid har högre diff mellan in och ut så borde du nog testa att öka cirk.pumpen ett snäpp.

Jag hade problem en gång med min värmepump. Jag fick larm på Lågtryck Löst och gick ut för att titta. Då hade bildats en slags iskaka som i stort sett täckte hela baksidan förutom en lika stor area som själva fläkten har. Iskakan låg inte an mot värmeväxlaren utan det var ca 1 cm mellanrum. Det fanns inte en afrostning i världen som kunnat fixa den. Då hade jag Brine in på ca -28ºC och ut -31ºC.
Skrivet av: Phu
« skrivet: 24 februari 2010, 20:52:39 »

Hejsan på Er,

Placeringen från vägg är c:a 45 cm och åt sidorna är det helt fritt för luften ut. Framtill finns det snö upp till kåpan.
Om man nu skulle koppla bort avfrostningsgivare (som VP Oraklet skrev om)skall man då koppla bort den innanför frontplåten eller går det att stänga av den via displayen.
Jag har även idag varit i kontakt med firman som monterade värmepumpen. Han skulle ordna en serviceman som skall titta på min VP . Han kommer troligen hit den 8 mars. Jag beskrev lite av det som vi har tagit upp på forumet.
Kvällens värde:
Ute -6
Avfrostningsgivare -19
Brine in -21
Brine ut -27
Fläkt och värmepump samt tillsats 1 var igång som värmde huset.

Mvh.
Phu
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 23 februari 2010, 22:24:53 »

Hej Puh,
det är lite vanskligt att jämföra temperaturen mellan utegivaren och avfrostningsgivaren.
Utegivaren är trög vid snabbt stigande eller sjunkade utetemperaturer eftersom den sitter på väggen. Så här års stiger temperaturen snabbt på morgonen och sjunker lika snabbt på kvällen.

Avfrostningsgivaren finns för att ta tempen på luften som passerar utedelen och reagerar fortare på temperaturändringar.
I värsta fall kan luft som redan passerat utedelen återcirkulera tillbaka och då är den kallare.
Hur är det med utedelen? Finns det tillräckligt med plats för luftcirkulation omkring den.
Sitter den insnöad i en snödriva eller infrusen i en iskub?

När det är -6ºC ute borde inte brine in vara -18ºC. Om det inte kommer en avfrostning alldeles snart i och för sig, det kan vara på gränsen då. Det kan också ha med att göra att det blivit kallare ute och utegivaren sitter så att det är varmare där än vad uteluften är.

Då utedelen är nyavfrostad bör brine in vara lika med eller någon grad kallare än vad avfrostningsgivaren visar.

Brine in temperaturen ska logiskt vara högre än brine ut temperaturen så länge som fläkten och kompressor går.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 februari 2010, 20:37:46 »

Har lite ny info. Ta bort avfrostningsgivaren. Det är tydligen inte fördelaktigt att kalibrera den som jag sa  tidigare. Den visar ju helt klart inte rätt.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 februari 2010, 20:22:18 »

Du borde nog ta ett snack med din inst. Det verkar lite knasigt.
Skrivet av: Phu
« skrivet: 23 februari 2010, 19:29:49 »

Hej igen!
Jag bor på västkusten, c:a 4 mil norr om Uddevalla.
Tack på förhand för visat intresse VP Oraklet.
Mvh.
Phu
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 februari 2010, 19:17:54 »

Du borde inte ha kallare brine in än ut, stämmer det   Vart bor du?
Skrivet av: Phu
« skrivet: 23 februari 2010, 19:05:27 »

Hej VP Oraklet

Dessa värden har jag ikväll
Ute -6 C
BRINE in -20 C
Brine ut -18 C
AFFR GIVARE -21 C justerade jag till -14C (Justerbart. +-5 Grader )

Mvh.
Phu
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 februari 2010, 21:54:40 »

AVFR givaren Visar aktuell temperatur på inkommande luft till utedelen. Om du har -13 kan väl detta tyda på att den inte visar helt korrekt. pröva att kalibrera den.
Skrivet av: Phu
« skrivet: 22 februari 2010, 20:43:37 »

Hej VP Oraklet

Har precis varit ute och kollat igen.
Just har vi -13 C
och VP var inkopplad samt att fläkten gick och värmde huset, ingen patron var inkopplad
Då var värdena för  Brine:
IN -14 C
Ut-18 C
Vad tror du om detta?
Har du någon synpukt på förhållandet mellan ute-temp och  AFR-Givare på 7 grader?

Mvh.
Phu
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 februari 2010, 20:29:27 »

Det verkar vara en knasig brine in temp. Om det är 13- ute så borde du ha typ -16 -17 grader in kanske lite lägre ändå.  Brine ut borde då vara 4-5 grader lägre än det. Kolla om denna temp kan stämma eller on du skrev fel.
Skrivet av: Phu
« skrivet: 22 februari 2010, 19:34:41 »

Hej igen.

Först måste jag tacka för visat intresse från er som har svarat.
Har nu skrivet upp en del nya värden ur menyn
Våran utetemperatur ikväll är -13 c ( även i display)
Under meny avfrostning står det AVFR Givare – 20C, är detta temperaturen på cellpaketet ute? I så fall är det ju en skillnad på 7 grader. Ledningar  under huset skulle jag tro är c:a 6-8 m.
Någon efterfrågade fler siffror, här kommer fler med bl.a brine in och ut m.m.

Mvh. Phu

Temperatur
UTE             -13 C
FRAMLEDNING   55  (55) C
RETURLEDNING  46 (55) C
VARMVATTEN     54 C
INTERGRAL        -860
BRINE IN       16 C
BRINE UT     -13   

VÄRMEPUMP
INTEGRAL A1       60
HYSETRES        12 C
MAX RETUR      55 C
STARTINTERVALL    20M
TRYCKRÖR    24(140) C
UTESTOPP  -20 C
SHUNTTID    60 S

VARMVATTEN
START         53 (38) C
VARMVATTENTID    40 M
VÄRMETID                  20 M
TOPPV.INTERVALL    14 D
TOPPV. STARTGIV.      65%
VIKT VV TEMP              53 C
Skrivet av: Maverik
« skrivet: 22 februari 2010, 10:09:01 »

Jag skulle kunna tänka mig att din avfrostningsgivare är felkalibrerad. Så var det i mitt fall. När vanliga utetemperaturgivaren visade -5 så visade avfrostningsgivaren -12. Kan du titta i servicemenyn (håll inne vänsterpil länge) vad avfrostningsgivaren visar för temperatur?
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 22 februari 2010, 00:03:01 »

Hej Phu!

Bra med lite siffror. Men kunde varit några fler ;)
Utetemperatur, brine in/ut hade också varit på sin plats.
(Brine är vätskan i rören mellan värmepumpens inne och utedel.)

Man ska med den här typen av pump inte stirra sig blind på antal minuter mellan avfrostningarna.
Är det -15ºC ute är det inte orimligt med 800 minuter mellan avfrostningarna tack vare den kalla luftens låga vatteninnehåll. Men en avfrostning på 2,5 dygn som motsvaras av 3600 minuter är lite väl långt tycker i alla fall jag. Men är luften väldigt torr så kan det vara så trots allt.
Pumpen gör dessutom en extra lång och extra varm avfrostning en gång i veckan enligt dina inställningar och då bör det mesta av frosten försvinna.

Det som är intressant är istället de olika temperaturerna. Avfrostningen styrs på vilken temperatur brine har i relation till avfrostningsgivarens värde. Den här relationen beskrivs för pumpens styrsystem m h a avfrostningskurvan.
Ett exempel: Är det -20ºC ute (avfrostningsgivaren) så avfrostar pumpen då brinetemperaturen når -24ºC.
Är det 0ºC ute avfrostas utedelen då brinetemperaturen nått -10ºC.

Att det är ett tjockt frostlager spelar i detta sammanhang ingen roll, för det är brinetemperaturen som ändå avgör om det ska avfrostas eller inte.


Sen till den del där du skriver att du har mycket tillskott. En Atria 6 ger tyvärr bara ca 3 kW vid en utetemperatur på -15ºC. Klarar du dig på värmen från en eller ett par kupévärmare så klarar du dig med det. Men det är det inte många som gör.
Motsvarande bergvärmepump ger 6 kW även då det är -30ºC ute. Det verkar som att många denna vinter får uppleva att deras värmepumpar är för snålt tilltagna/dimensionerade. Varför det är så finns det olika skäl till. Många vill få så låga offertpriser som möjligt, andra kanske inte förstår skillnaden mellan en luft/vattenvärmepump och bergvärme, att luft/vattenpumpens värme ersätts helt med elpatronen när det blir för kallt.
Kanske är din värmepump för liten för ditt värmebehov och varmvatten?

En annan sak är det också om du har långa rör till/från utedelen. Det kan ge extra förluster vid avfrostning.
Tyvärr har Thermia enbart satt värdet för fläktstart i relation till brinetemperaturen, FLÄKTSTART -2ºC.
Nu när det är -15ºC ute så startas fläkten när brine nått -2ºC. Det innebär att den vid avfrostningen uppvärmda brineen m h a fläkten kommer att KYLAS ned till samma temperatur som det är ute, vilket slöseri!  fiR:

Jag tycker att Thermia borde ändra detta så att fläkten startas när brinetemp = avfrostningsgivarens temperatur. Då slipper man en onödig förlust.


Mvh L
Skrivet av: Phu
« skrivet: 21 februari 2010, 20:17:42 »

Hej igen,
Jag har nu skrivit ned en del värden under "avfrostning". Är det något som saknas får ni höra av er. Jag kan tillägga att BÅDA  rören för glykolblandningen in i värmepumpen är belagda med ett tjockt lager av frost. Min VP har jag placerat i garaget och ledningarna går i en kulvert till huset.
Avfrostning:
AVFR KURVA 0      -10 C
AVFR KURVA -20   -24 C
AVFR TEMPERATUR 15 C
STOPP AVFR           9 C
UNDER 5 C AVFR      7 D
MIN TID AVFR        45 M
FLÄKTSTART         -2 C
FLÄKT STOPP         17 C
AVFR GIVARE        - 20 C

Avfrostning
Avfrostningar      160
Mellan 2   Avfr      819 M
Tid sedan Avfr     3473 M
Fläkt H från vid    12 C
Avfrostningskurva
Manuell Avfr         0


Mvh.
Phu
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 februari 2010, 18:26:21 »

har kollat.
Värmepumparna Atria, Atria Duo är utrustade med en utedel som tillvaratar energin i luften utomhus ända ner till -20°C. Utedelen har ett
batteri där köldbärarvätska hämtar gratisenergi från uteluften. Den har även en fläkt som ökar luftmängden genom batteriet. Under drift
kommer batteriet att kylas ner av energiutbytet samtidigt som luftfuktigheten gör att det blir belagt med frost. Atria, Atria Duo modellerna
har en automatisk funktion för att avfrosta batteriet med hjälp av den producerade värmeenergin. Vid behov kommer en avfrostningssekvens
att startas som innebär följande:
• Avfrostningssekvensen startas när temperaturen på köldbärarvätskan når sitt inställda gränsvärde för avfrostning.
• Kompressorn stoppas för att avfrostningssekvensen inte ska belasta kompressorn i onödan. Däremot stoppas inte kompressorn när
den producerar varmvatten eftersom varmvattenberedaren kyls ner vid en avfrostning. Fläkten på utedelen stoppas i samband med en
avfrostning för att förkorta tiden för avfrostning.
• Shuntventilen i värmepumpen öppnar så att varm köldbärarvätska från avfrostningstanken blandas med den kalla köldbärarvätskan som
cirkulerar till utedelen. Blandningen håller en temperatur på ungefär 15°C.
• Den femtongradiga köldbärarvätskan smälter frosten på batteriet samtidigt som vätskan kyls av ordentligt.
• När köldbärarvätskan inte längre kyls till temperaturer under 11°C så är batteriet tillräckligt avfrostat.
• Shuntventilen stänger flödet av varm köldbärarvätska från avfrostningstanken.
• Driften återgår till det normala
 Vilket värde är inställt som start av avfrostning?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 februari 2010, 18:22:33 »

Den ska göra sina egna avfrostningar när det behövs. Inte som hos de flesta andra tidsbestämt. Vad har du för värden. skriv så många du kan. Den ska göra en i veckan eller om det är varannan vecka, måsta kolla det. Om det skulle vara så att behovet inte har uppståt. 
Skrivet av: Phu
« skrivet: 21 februari 2010, 18:00:40 »

Hejsan,
Jag har en Atria 6:a som installerades i oktober 2009.Mitt problem består av att jag får göra egna avfrostningar. VP:n har nästan inte gjort en enda  själv. Förra helgen så gjorde jag rent med lite ljummet varmvatten på utedelen så att den blev isfri. Nu en vecka efteråt så har det inte blivit en enda  över huvud taget, jag gjorde en själv manuellt. Jag läste av tiden emellan två avfrostningar till 3473 minuter. Vi har runt 12-15 minusgrader här på västkusten.
Enligt Thermias egen hemsida så skall det ju var ett visst antal avfrostningar/ dygn.
Vad jag vet så står den inställd på de fabriksinställningar som vid monteringen. Jag har endast utegivare som är placerad på mitten upptill, densatt tidigare på mitten. Installatören var här och flyttade den.Denna vinter har ju inte inneburit någon besparing snarare tvärtom. Den har som oftast stått på elvärme 2(högsta steget)
Vore tacksam om det finns någon som har någon förklaring till detta.
Mvh Phu

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!