Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig komfortvärme  (läst 2430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nybörjarerik

  • Gäst
Nybörjarerik
Dålig komfortvärme
« skrivet: 08 januari 2017, 21:16:46 »
Vid temperaturer lägre än 20- får vi väldigt dålig komfortvärme inomhus, ca 17-18 grader bara.

Ett problem vi har i huset är att nedervåningen består av ett enrörssystem med 7 radiatorer med enkelpanel som vi delvis bytt ut till dubbelpanel i stora ytor som hall, kök och vardagsrum. Radiatorerna blir varma ungefär från mitten och uppåt förutom ett av de stora med dubbelpanel som aldrig blir mer än ljummet oavsett framledningstemperatur, rören är heta så varmvatten finns.

På övervåningen är det 2-rörssystem så där har vi inte samma problem, har satt en ballofix som strypning på den slingan för att få mer cirkulation på slingan nere vilket gjorde det något bättre men inte helt och hållet.

Är det för dålig cirkulation eftersom bara halva elementen blir varma?

Vad kan felet med elementet som aldrig blir varmt bero på?

Har luftat systemet flera ggr så det är inte problemet och alla termostater står helt öppna.

Just nu har vi varmt men prognosen visar snart -20 igen...

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2017, 22:14:57 »
Prova sänka  :dt: pÃ¥ pumpen sÃ¥ fÃ¥r du lite högre flöde. Ev sÃ¥ behöver du justera strypningarna över elementen i enrörssystemet
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Nybörjarerik

  • Gäst
Nybörjarerik
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2017, 22:29:19 »
Går det att göra som slutanvändare eller måste jag in i installatörsläget?

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2017, 22:47:16 »
Du mÃ¥ste in i installatörsläge.  Meny A.3.1.3
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2017, 23:08:30 »
Elementet som inte blir varmt, kolla att piggen på ventilen under termostaten fjädrar ut när du trycker på den?
Om inte kan den ha fastnat i intryckt läge, prova då att knacka på ventilen?
Man kan dra mycket försiktigt med en tång, men piggen kan lossna om man drar hårt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2017, 23:28:52 »
Kolla även så att den inte är ansluten "fel väg" så att värmen går in i botten och ut i toppen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Nybörjarerik

  • Gäst
Nybörjarerik
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2017, 19:04:12 »
Piggarna motionerade, kopplet är rättvänt. HÃ¥ller pÃ¥ att mickla med den nedre skruven pÃ¥ alla radiatorer eftersom de var max öppna pÃ¥ alla.   Just nu är det för varmt ute för att säkert veta om det blivit bättre.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2017, 08:09:16 »
Blir det inte varmt så är det troligen dåligt flöde.
Det kan vara så att vattnet hellre cirkulerar via 2-rörsystemet som du är inne på i första tråden.
Du kan ju testa att stänga helt till övervåningen tillfälligt och se vad som händer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2017, 14:11:44 »
Hej, har också problem med komfortvärme vid inställning rumsgivare och har ställt om pumpen till att rätta sig efter värmekurva. Vid drift efter värmekurva fungerar det mycket bra men pumpen hinner inte känna av väder svängningarna. Jag skulle därför vilja ha rumsgivare. Instruktionerna i manualen är inte bra.
Picabo
« Senast ändrad: 12 januari 2017, 14:14:47 av Picabo »
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2017, 22:23:34 »
Prova aktivera eller ändra genomsnitts tid. Jag körde först med det avstängt och hade då problem med att temperaturen svängde mycket inne vid väderomslag. Kör på 12 timmar genomsnitts tid nu och tempen inne håller sig inom en halv grad. Jag provade med rumsgivare först men fick det aldrig att funka bra då det bygger på att tempen inne ska falla ca 1 grad innan den kör värme och när tempen börjat falla så fortsätter den gå ner ganska länge när pumpen startar igen, om man inte höjer värmekurvan rejält jag fick ha ca 6 grader högre framledning med rumsgivare.
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig komfortvärme
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2017, 23:11:16 »
Ok, Daikin flurk testar med en gång. Tack för tipset, hoppas det fungerar för mig också.
Picabo
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!