0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har fått fram detta om kompressorer:Elektrisk mätning på kompressornGenom att på en frånslagen kompressor mäta lindningarnas motstånd och kontrollera om det finns överslag motjord samt under drift mäta ström och spänning fås underlag att jämföra med tillverkarens data. Observer attströmmätning utan att spänningarna kontrolleras saknar värde. En låg spänning leder till större ström och högspänning ger lägre ström. Ojämn belastning på ellindningarna förekommer och brukar anses acceptabelt omingen fas avviker med mer än 10% från medelvärdet av alla tre faserna, vilket innebär att avvikelsen mellanhögsta och lägsta ström kan vara större.
Har inte satt mig in i TS problem riktigt, men tänk på att mjukstarten antagligen bara reglerar 2 faser medan den tredje fasen går rakt igenom samt att mjukstarten har ett bypass-relä som skall sluta L1-L1 och L2-L2 efter att den rampat upp.
Hur ser spänningarna ut, med kompressorn i drift, på de olika faserna efter att du tog bort mjukstarten?Speciellt då L2 till L1 och L2 till L3
Hej!Har inget TS (tillskott)-problem då jag ingen elpatron har.
Skulle det gå att få lite skarpare bilder där man kan läsa texten och följa kretskortsbanorna. Jag tror INTE att de svarta komponenterna kan vara reläer, utan reläet är nog den blåa som det väl står 330 Ohm på, men det är enklare att gissa om man kan se kretskortsbanorna på undersidan. Var i Sverige bor du någonstans?Angående komponenten som lossnade så är det nog en tantalkondensator, det är ingen större grej att byta ut.
Nu har jag beställt en nytt mjukstart/mjukstopp kort från Nibe.Det är enligt uppgift Nibe som ställt lite speciella krav på kortet som Calo Gavazzi byggt / modifierat åt Nibe.Utförandet har ev ändrats något under åren.Men vore ju bra att ha ett i reserv. Ja kommer att provar lite och byta trasiga komponenter när jag fått det nya kortetHär är lite skarpare bilder.Ritade en röd pil där den trasiga (kondigen) skall sitta.Längst upp till höger står det ramp start, ramp stop & intial Torque. men dessa går ej reglera på detta kort. Har sett ett annat kort (ej nibe där dessa gick att justera).Tack Remo & Ridax för ert skarpa detektivarbete. Relät är troligtvis typ det du gissat.Skall kolla lite bättre och labba som sagt när jag fått det nya mjuk-start/mjuk-stopp kortet.PS Vill absolut varna för att göra ingrepp på kortet eller i värmepumpen om man inte har nödvändig kunskap om vad man sysslar med!!!DS
1. Är det bara en repa på lacken 2. lite varmgång här kanske inte mer än normalt?vad är det för beteckning på dom komponenterna går det att läsa om man viker försiktigt på dom blåa (jag tror varistorer).
Här är den nya mjukstart/ mjukstoppen.Den har Carlo Gavazzi nr RSB4015-BS99Jag ser att några av kondingarna är ändrade, reläna ändrade de är nu fabrikat Omron 48V DC. Men obs manöver till kretskortet är på 230V ACDet sitter några dioder och konding på det nya kortet också som inte fanns på det gamla tidigare.Nu sitter kortet i pumpen och den startar, går och stoppar som en dröm igen.I natt hadde vi -33°C så då fick den bekänna lite värme.Kämpat på bra ännu inget eltillskott... Jag njuter av värmen och att den går som den gjorde tidigare tyst och mjukt...
Dioderna på baksidan tar hand om back-EMK från spolarna i reläerna. När strömmen till spolen bryts genereras en backpuls som kan döda drivtransistorn.Det kan vara så att de gamla reläerna hade inbyggda dioder.
Se till att du är hemma när servicekillen/tjejen kommer, och acceptera inte den typen av snedbelastning.Det skulle inte jag göra i alla fall.Har du mätt spänningen samtidigt, så du inte har samma typ av fel som i denna tråd, trasig mjukstart, eller glapp/spänningsfall i någon säkring eller plint, då får man ojämna strömmar.