Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare  (läst 6262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Solfångare
« skrivet: 04 oktober 2016, 17:30:55 »
Hej Börjar bli mer intresserad av solenergi och hittade ett paket som ligger på 22600kr utan ackumulatortank.Dock så finns Nibe compakt 300 solslinga för 14600.Grannen är grymt nöjd med sin solenergi men har ingen värmepump men vi båda har gynnsamma lägen för solenergi.Själv är vi inga storförbrukare på varmvatten längre men eftersom läget för solpaneler undrar jag om man inte skulle klara att köra varmvatten längre än dom "varma" månaderna och priset på el-verkar ju höjas.Börjar bli sugen att koppla ur givaren på starten till varmvatten och bara köra värmedrift.Vet att investeringskostnaderna blir höga men vad tror ni blir det pannkaka eller?
« Senast ändrad: 05 oktober 2016, 14:39:58 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Solenergi.
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2016, 20:31:07 »
Koppla i så fall sol vv före beredaren i vp den startar ju inte om den matas med hett vatten och är det ljummet för den toppa upp det nån grad. Jag skulle leta upp beg acktank med slingor i solen kan man ladda via växlare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Solenergi.
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2016, 21:00:46 »
Är bara i början som en tanke och tillgång till gamla beredare finns.Blev lite sugen när grannen berättade hur nöjd han är.Tycker det är intressant för man vet ju inte hur priset på el kommer se ut.Får väl klura lite och bygga något.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Solenergi.
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2016, 21:07:58 »
Kan nog vara värt att titta på solceller istället men det kostar säkert en extra slant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Solenergi.
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2016, 22:23:25 »
Jag är i min början på solenergianvändandet och tror starkt på det. Solceller tror jag inte på i ekonomisk bemärkelse. Varför skulle elbolagen vilja köpa el till samma eller likvärdigt pris som dom säljer? Varför dom gör det nu känns bara som ett sätt att få reklam och se bra ut.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Solenergi.
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2016, 03:51:54 »
Såg det här paketet för 22500kr komplett och ackumulatortank på 500L 7,5KW och solpanelen 7,6m2 som verkar intressant.Såg att Nibe har ett/flera solpaket men då sticker det iväg i priser tyvärr.


Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Solenergi.
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2016, 03:59:29 »
Kanske mer intressant att inte sälja till el-bolagen om man nu ska köra hela linjen ut att både köra både el och varmvatten.Försöker titta lite längre fram och är helt övertygad om att EL-bilar kommer att komma mer och kan man ladda EL-bilen själv så borde det bli billigare.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Solenergi.
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2016, 08:03:12 »
Jag är i min början på solenergianvändandet och tror starkt på det. Solceller tror jag inte på i ekonomisk bemärkelse. Varför skulle elbolagen vilja köpa el till samma eller likvärdigt pris som dom säljer? Varför dom gör det nu känns bara som ett sätt att få reklam och se bra ut.
Även om dom köper för några ören mindre än vad dom säljer för och tjänar en slant på mellan skillnaden så kan det ju vara en bra affär beroende på hur elpriserna utvecklas och om man inte har så stor anläggning lär det väl inte bli så mycket att sälja förutom just på sommarn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Solenergi.
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2016, 08:47:46 »
Vissa elbolag köper redan för spotpris, eller spotpris minut något öre.
Fördelen som jag ser det med att göra el är att det är lätt att bli av med överskottet, bara att trycka ut det på ledningen. Förhoppningsvis så kommer vi få någorlunda betalt även i framtiden då blir "förlusterna" inte så stora.

Har absolut noll koll på hur det fungerar med varmvatten och lagring/förluster av det. Men jag kan tänka mig att det produceras en hel del varmvatten i "onödan" under ex semestern.

Även en liten anläggning som min, säljer en hel del. Hittills i år från maj till sista sept har vi sålt 43% av produktionen. Vill man inte sälja till el-bolagen, så går det alltid att köpa ett batteri - men dom är i mitt tycke galet dyra.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Solenergi.
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2016, 11:35:10 »
Borde gÃ¥ att koppla överskottet till elpatron men dÃ¥ ska ju priset man fÃ¥r vara ca 1/3 del lägre än man betalar för elen om man har vp alltsÃ¥ med cop 3. Annars fÃ¥r man bygga nÃ¥n smart styrning som matar vp med elen och via en acktank med shunt spar energin till natten  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solenergi.
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2016, 12:00:07 »
 Om det installeras mycket solceller lär vi fÃ¥ ett elöverskott pÃ¥ somrarna framöver.
Vattenfall och gänget kommer knappast att betala för att få ta hand om det.
Och exportera går inte, samma problem i Danmark och Tyskland redan.
Det måste stå något i det finstilta om detta i de kontrakt som nu skrivs.

En typisk konsekvens av vårdslös användning av skattemedel, i detta fallet subventionering av elproduktion
som inte tryggar vår elförsörjning.
Men shoot, om jag kan fÃ¥ skattepengar som kan göra att jag kan gÃ¥ offgrid pÃ¥ sikt, dÃ¥ är jag med.  tummenupp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solenergi.
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2016, 12:37:04 »
Lagring av el kanske blir överkomligt: http://www.boxofenergy.se/news
Vet inte vad själva boxen kostar, men 60% rabatt är ju inte illa i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Solenergi.
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2016, 13:30:02 »
Vet inte heller vad Box kostar, men motsvarande 6kW Fronius kostar 91.000kr, minus ev rabatter. Om jag inte missförstått det så måste man då också ha en Fronius Symo Hybrid växelriktare och den är också betydligt dyrare än en "normal". En hybrid 5.0kW kostar 27.000kr. En Fronius Symo 5.0 14.000kr.
Total mer kostnad= 91.000kr + (27.000-14.000) = 104.000kr minus ev rabatt.
Alla priser går att hitta både billigare och dyrare, jag har inte lagt ner många minuter till att leta priser.

Box kanske jobbar annorlunda och går att köra med en "vanlig" växelriktare?

Fronius batteri
http://www.legoelektronik.se/fronius-solcells-batteri-6-0kwh.html
Symo hybrid
http://www.legoelektronik.se/solcellssytem/solceller-on-grid-tillbehor/vaxelriktare/fronius-symo-hybrid-5-0-3s.html
Symo (ej hybrid)
http://www.solcellsgrossen.se/vaxelriktare/symo-5.0-m
« Senast ändrad: 05 oktober 2016, 13:32:23 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Solenergi.
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2016, 13:33:29 »
När elbilar blir vanligare så kommer det förmodligen att komma system som använder bilens batteri som energilager. Tekniken finns redan, men den måste väl utvecklas mer och accepteras av marknaden innan den slår igenom...
Största problemet just nu är ju dom låga energipriserna som i princip har stoppat all utveckling av system för alternativ energi förutom ren grundforskning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Solenergi.
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2016, 14:12:03 »
Eftersom EL-skatten ska höjas dom närmaste åren och på en genomsnittsvilla skulle det innebära en ökad kostnad på ca 1000kr/år så kanske man ska titta lite närmare på vad man kan göra för att minska kostnaden.Sedan kommer nog El-bilen komma mer och tror mer på man laddar bilen hemma med ström.Som jag skrev tidigare så är man ingen storförbrukare på varmvatten längre när barnen är utflugna men å andra sidan kanske inte investeringskostnaden bli så hög och är i alla fall en början.

PS:Nackdelen med paketet som tittade på för 22500kr är att man räknar med att det ska hålla i 15 år.Kanske är solpanelen man räknar ska hålla i 15 år?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!