Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme, vent och vatten till mitt passivhus  (läst 2867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gbgtomas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värme, vent och vatten till mitt passivhus
« skrivet: 13 april 2016, 14:38:31 »
Jag skall snart börja bygga mitt nya hus.. Ett lågenergihus/passivhus på c:a 220 m² och funderar på rätt värme/ventilation/vatten system.

Jag har blivit rekommenderad följande produkt av hustillverkaren:
http://www.genvex.dk/produkter/combi-185-sls/
och visst låter det bra?? Ett FTX aggregat med integrerad L/L-värmepump för att kunna sprida värmen i hela huset och dessutom integrerad varmvattenberedare.

Mitt bekymmer är som följer:
Systemet prioriterar varmvattnet, dvs att om man tappar ut varmvattnet så kommer all energi, frånluftsvärme och elpatron att först värma upp varmvatten till inställd temp och sedan gå tillbaks till att värma in-luft.. Fine! Om man då som jag vill komplettera med en solfångare till varmvattensberedningen så ställer man temperaturen lågt för el/luftuppvärmning, typ 45 grader och låter sedan solfångaren jobba upp temperaturen till c:a 55 grader.
Detta betyder att jag kommer att få ojämn temperatur i mitt varmvatten beroende på om solen skiner och ev risk för legionella??

Kan en lösning vara att ha en extra ack-tank till solfångaren med slinga där jag förvärmer vattnet till varmvattensberedaren som jag har inställd på typ 55 grader?
Detta borde betyda att jag får jämn temp på varmvattnet (55 grader), skillnaden blir hur mycket el som går åt att värma.. Mer när ack-tanken är sval= ingen sol, mindre när ack-tanken är varm och bättre kan förvärma vattnet innan det går i varmvattensberedaren.

Kloka ideer och kommentarer mottages tacksamt.

 

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Värme, vent och vatten till mitt passivhus
« Svar #1 skrivet: 17 april 2016, 18:49:44 »
Varför inte titta på Nilan?
http://www.nilan.se/sv-se/hem/l%C3%B6sningar/bostadsl%C3%B6sningar

Då kan du få ventilation,Passiv värmeåtervinning,Aktiv värmeåtervinning(värmepump),varmvatten och uppvärmning samt komfort kyla/värme.

Skulle nog välja deras Compact P Geo eller Compact P Air för att få extra värmepump för att inte använda elpatron.
Om du skall ha solfångare är det bäst att ladda en tank och ha en slinga i denna för att förvärma varmvattnet.
Är då inte de solvärmda vattnet tillräckligt varmt så toppas det upp i ordinarie varmvattenberedare/värmepump
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Värme, vent och vatten till mitt passivhus
« Svar #2 skrivet: 20 april 2016, 22:55:50 »
Intressant ämne detta! Hade det inte varit smidigt att skicka producerat varmvatten direkt till en ackumulatortank istället för att samla vattnet i Nilan/Genvex varmvattenbehÃ¥llare? DÃ¥ hade man kunnat kombinera bÃ¥de med solfÃ¥ngare till acktank samt med vattenmantlad kamin, eller som i mitt fall vattenmantlad Tulikivi! Eller tänker jag snett? 
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad gbgtomas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme, vent och vatten till mitt passivhus
« Svar #3 skrivet: 22 april 2016, 11:11:34 »
Tack Lmf för tipset om Nilan.. verkar vara exakt samma produkt som Genvex combi va?

Kuntri- Jag förstÃ¥r inte riktigt vad du menar.. Menar du att använda ack-tanken som varmvattensberedare? Att ha 500 liter tappvatten uppvärmt känns onödigt?? Min ide är att förvärma vattnet genom ack-tanken innan det gÃ¥r in i varmvattensberedaren där det uppnÃ¥r tapp-temp.  Acktanken kan jag värma med vad jag vill, typ sol, kamin mm..

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Värme, vent och vatten till mitt passivhus
« Svar #4 skrivet: 24 april 2016, 01:35:08 »
Nilans Compact P Geo funkar ju som en frånluftvärmepump/ftx och bergvärmepump (GEO) eller luftvatten (AIR). Allt vatten som värms upp lagras i den lilla ackumulatortanken inbyggd i Compact P. Tänk om man skippade den lilla ackumulatortanken och kopplade ihop Compact P i ett större system, till en större ackumulatortank. Då hade man kunnat koppla in andra uppvärmningskällor som tex solfångare eller vattenmantlad kamin. Jag skulle gärna ha funktionaliteten som finns i Compact P tillsammans med andra uppvärmingskällor. Jag ska installera en Tulikivi med vattenmantling. Det smidiga med den är att den kan leverera ut runt 2-3kw per timme i över 24h på två eldningar. Mitt isolerade hus skulle bli bastu om jag installerade en normal kamin. Problemet med Tulikivin är att den inte kommer kunna leverera riktigt hett varmvatten. Det innebär att jag behöver spetsa med el för att ha till duschvatten och varmt kranvatten. Varmvatten till golvvärme kommer den dock kunna leverera så det räcker. Att kunna koppla ihop en Compact P med mitt system skulle alltså vara finfint då den kan leverera riktigt varmt vatten. Tyvärr är tanken i Compact P för liten för att koppla ihop med Tulikivin.

För att förtydliga sÃ¥ menar jag alltsÃ¥ inte att jag vill ha acktank som varmvattenberedare. Vi vill nog samma sak egentligen! ;) 
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!