Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sol kulvert  (läst 10645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: sol kulvert
« Svar #15 skrivet: 02 mars 2016, 08:46:37 »
Sannolikheten att förstöra en pexslang med solfångare ser jag som liten. Den klarar 100 grader vid lägre tryck.

Vill man komma billigt undan är det oftast alltid en kompromiss, vilket jag uppfattade trådskaparen ville. Då får man väga för och nackdelar. Risken mot kostnaden. Upp till var och en.

Att säga att man inte kan använda plastslang till ett system som vid störning kan producera 100 grader anser jag fel. Då skulle ingen kunna ha golvvärme tex.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: sol kulvert
« Svar #16 skrivet: 02 mars 2016, 08:48:35 »
Kan inte temperaturen bli betydligt högre vid kokning ?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: sol kulvert
« Svar #17 skrivet: 02 mars 2016, 08:49:55 »
Så du tror inte att solen skiner (så att det kokar) om det är strömavbrott?

Absolut men inte nere i marken. Värme stiger som bekant.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: sol kulvert
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2016, 08:52:35 »
Jag har nog missat att TS tänkte ha olast bara en bit och att volymen på solfångarna var så pass små att ångan inte skulle kunna trycka det överhettade vattnet ut ur solfångarna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: sol kulvert
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2016, 08:56:15 »
Kan inte temperaturen bli betydligt högre vid kokning ?

Det tror jag inte. Man har ju högre tryck när man vill ha varmare vatten och det är ju för att det inte ska koka. Ingen expert på området så kan ha fel.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: sol kulvert
« Svar #20 skrivet: 02 mars 2016, 11:31:54 »
Under tryck kan det bli varmare än 100 grader innan det kokar. Det innebär också att om det blir läckage nånstans så att trycket sjunker så kommer det att koka och bildas het vattenånga explosionsartat. Inget att leka med...

Visst kan det funka med PEX, men när man projekterar och bestämmer sig för vilka prylar man behöver så måste man ta hänsyn till ytterligheterna och välja material som är godkännda för det - Inte gå på att materialet oftast klarar 20 grader mer än vad tillverkaren uppger.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: sol kulvert
« Svar #21 skrivet: 02 mars 2016, 12:54:50 »
Det lär väl inte skilja många kroner om man jämför med tex prisol så det är värt att chansa och koppar är ju så mycket bättre att jobba med så bara det gör ju det värt nån krona extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: sol kulvert
« Svar #22 skrivet: 02 mars 2016, 13:14:04 »
Sätt en 80 graders begränsningsventil och en 1,5 bars säkerhetsventil.  Även om koppar tÃ¥l högre temperatur sÃ¥ vad för isolering ska det vare runt som tÃ¥l över 100 grader. Det är väl bara stenull plst lär inte vara godkänt.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: sol kulvert
« Svar #23 skrivet: 02 mars 2016, 13:50:34 »
Håller inte frigolit för 100 grader ? Enklast är nog att köpa en kulvert för avsett ändamål och priset kanske inte skiljer så mycket i slutändan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: sol kulvert
« Svar #24 skrivet: 02 mars 2016, 14:11:12 »
Frigolit från Sundolits hemsida kopierade jag följande.

Högsta rekommenderade användningstemperatur är +80°C.

Inget bra om man vill ha högre temperatur.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

sebba

  • Gäst
sebba
SV: sol kulvert
« Svar #25 skrivet: 03 mars 2016, 07:33:22 »
Hej o tack för era idéer.
vill göra rätt frÃ¥n början sÃ¥ det är därför jag gjorde detta inlägg. Och har läst pÃ¥ endel i ämnet o förstÃ¥tt att tempen kan bli hög. SnÃ¥la pÃ¥ kulvert är dumt.  Känner lite rörmokare sÃ¥ fÃ¥r prata med dom o försöka se om man kanske kan köpa en stump som blir över.
finns ju slang av olika slag som ska klara 100+ men man vet ju inte om dom expanderar också.


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: sol kulvert
« Svar #26 skrivet: 03 mars 2016, 16:10:39 »
Sannolikheten att förstöra en pexslang med solfångare ser jag som liten. Den klarar 100 grader vid lägre tryck.

Vill man komma billigt undan är det oftast alltid en kompromiss, vilket jag uppfattade trådskaparen ville. Då får man väga för och nackdelar. Risken mot kostnaden. Upp till var och en.

Att säga att man inte kan använda plastslang till ett system som vid störning kan producera 100 grader anser jag fel. Då skulle ingen kunna ha golvvärme tex.
Famous last words...

Jag har varit på några anläggningar som skjutit pex slang.
jag har varit på en anläggningar som skjutit kemrören till poolfiltret därför att värmeväxlaren blev för het.
Jag har varit på en anläggning som smällt bort plasten på prisolrören och kolat isoleringen till pulver..

Tempen kan bli MYCKET varmare än 100gr i en solfångare

Högt tryck och hög temperatur hänger ihop på en solfångaranläggning, särskilt om man använder partiell förångning som skyddsfunktion

Du tycker det är fel att säga att man inte kan använda Pex i en solkulvert, jag tycker det är extremt fel och potentiellt farligt att rekommendera det.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: sol kulvert
« Svar #27 skrivet: 11 mars 2016, 10:05:55 »
Efter att ha haft solfÃ¥ngare i 12 Ã¥r hÃ¥ller jag med cougar. jag har 96 C i acktank och dÃ¥ ca 120 C i fÃ¥ngarna som begränsning sedan partiell förÃ¥ngning. Detta sker nÃ¥gra gÃ¥nger om Ã¥ret och jag har möjlighet att tappa ner 12M2 eftersom  halva anläggningen ligger över en värmeväxlare. Anläggningen har ca 50 l glykol som kan förÃ¥ngas ner i tvÃ¥ 30 l. expansionskärl

dett innebär att du kan få 96-120 grader i din kulvert innan anläggningen stannar
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: sol kulvert
« Svar #28 skrivet: 12 mars 2016, 10:02:38 »
Jag har syr90 graders ventil som kyler min solfångar anläggning den har aldrig varit i gång på 6 år. Säljaren var mycket noga med att påtala att det kommer att koka och måste finnas nödkylning. Hela anläggningen är i Alu PEX. Det beror säkert på hur man konstruerar anläggningen.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: sol kulvert
« Svar #29 skrivet: 13 mars 2016, 12:17:08 »
Jag har syr90 graders ventil som kyler min solfångar anläggning den har aldrig varit i gång på 6 år. Säljaren var mycket noga med att påtala att det kommer att koka och måste finnas nödkylning. Hela anläggningen är i Alu PEX. Det beror säkert på hur man konstruerar anläggningen.
Men SYR ventilen sitter väl på tanken och skyddar den mot kokning, den spolar väl inte igenom själva solfångarkretsen om det skulle uppstå kokning?
Att det inte har hänt hos dig är ju ingen garanti för att det inte kommer att hända, tvärtom så blir sannolikheten högre och högre ju äldre anläggningen blir.
det räcker ju med att cirkulationspumpen går sönder en solig dag....

Om jag vore du skulle jag hÃ¥lla mina nära och kära borta frÃ¥n PEX-slangarna när solen lyser  help

När man konstruerar en anläggning så måste man ta hänsyn till de driftfall som kan uppstå, jag som installatör kan ALDRIG skriva mig fri från en anläggning som är farlig.
Om en PEX-slang skulle skjuta och skålla en kund med het glykol så kommer jag att bli ansvarig.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!