Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare med "öppet vatten"  (läst 1845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Solfångare med "öppet vatten"
« skrivet: 16 februari 2016, 19:51:37 »
Idag sken solen hela dagen och man kan ju inte låta bli att tänka solfångare. Fönster fungerar som utmärkta solfångare för att värma huset. -14 i morse, när solen dök fram steg temperaturen inne och jag gick och slog av pumpen. Var 21 i morse och blev 23 som varmast. Slog på pumpen nu nyss då det sjunkit till 22 grader inne.

Hursomhelst så vill jag även ha en solfångare till att värma vatten. Tänkte att man kan kombinera luftsolfångarens enkelhet men använda vatten som värmetransportör. Om man gör en variant med en plåt eller aluminiumskiva som absorbator, lätt lutandes bakåt i överkant. Man låter sedan vatten helt enkelt rinna över hela absorbatorn genom en ränna eller rör med massa hål i, i överkant. Sedan i nederkant har man en ränna som samlar ihop vattnet igen. Jag gissar att det blir rejält fuktigt, varpå man kanske får ha dubbla glas för att förhindra kondens att leda bort värmen genom glaset? Konstruktionen bör ju vara vattentålig så enkla träkonstruktioner går bort. Man slipper å andra sidan kostsamma kopparrör. Kanske även blir effektivare än konventionell design? Vad tror ni om en sådan design?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Solfångare med "öppet vatten"
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2016, 10:10:46 »
lÃ¥ter som en algodling....  utom när vattnet blir till Ã¥nga. tOOmten
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare med "öppet vatten"
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2016, 13:01:24 »
Solnor AS tillverkade ett sådant soltak på 90-talet med mediokert resultat. Har själv provat liknande som poolvärmare fast då utan täckglas. Ingen höjdare,

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare med "öppet vatten"
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2016, 19:37:16 »
Varför var det dåligt resultat tro?

Tanken slog mig också att inte använda täckglas. Sämre effekt men enkelt att utnyttja en stor yta som alla har, taket. Har närmare 200m2 svart shingeltak som blir hett som tusan sommartid. Bara placera en vattenspridare i nock och sedan koppla in sig på stuprören :) och leda från/till poolen. Dock tror jag vattnet kyls mycket av luften.

Vet att systemet används för kyla men det är ju enklare..
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!