Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Resa bort, stänga av vattnet?  (läst 4071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Resa bort, stänga av vattnet?
« skrivet: 24 november 2015, 13:14:09 »
Hej alla!

En sak jag funderat lite på är ifall pumpen mår dåligt av att man stänger av huvudvattenkranen till huset om man ska resa bort en längre tid. Min tanke är att bästa sättet att helt eliminera vattenskador från vattensystemet måste ju vara att stänga huvudkranen. Då kan ju disk/tvättmaskin, toaletter och vilka rör som helst få börja läcka bäst de vill utan att några större skador kan ske.

Frågan är då ifall BVPn kan bli ledsen. När den gör VV-körningar skvallrar den ju ut en hel del vatten och tillförs inget nytt när VV-tempen sjunker borde ju nivån hamna lite lågt.

Någon som vet hur det fungerar med detta och kan rådgöra mig ifall jag kan stänga huvudkranen eller om jag ska låta den vara öppen om vi ska resa bort?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Resa bort, stänga av vattnet?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2015, 14:06:57 »
Vi stänger alltid av vattnet när vi åker hem från stugan.

Det brukar dra in lite luft genom blandarna när beredaren svalnar så det spottar lite när vi kommer upp igen.

Det är ju väldigt lite vatten som skvallrar ut, och om inget nytt tillförs är det ju bara första gången det skvallrar.

Vi sätter VP:n i semesterläge, då värms inte varmvattnet heller förrän vi stänger av semesterläget igen, och då kör den en legionellakörning.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Resa bort, stänga av vattnet?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2015, 20:01:42 »
Det är ju väldigt lite vatten som skvallrar ut, och om inget nytt tillförs är det ju bara första gången det skvallrar.

Vi sätter VP:n i semesterläge, då värms inte varmvattnet heller förrän vi stänger av semesterläget igen, och då kör den en legionellakörning.

Så den nivå som VV får när det svalnar är inte skadligt för beredaren under längre tid?

Jag kommer nog inte sätta pumpen i semesterläge eftersom huset kommer vara så kallt när vi kommer hem. Jag litar inte på att jag kommer kunna komma åt den via ThermIQ i telefonen... :-\
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Resa bort, stänga av vattnet?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2015, 21:15:10 »
Beredaren är ju gjord för färskvatten så det lär ju inte vara samma problem som med luft i radiatorsystemet där man riskerar rost.

Det lär ju inte vara mer än någon enstaka decilitrar om du inte sänker tempen i beredaren.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Resa bort, stänga av vattnet?
« Svar #4 skrivet: 25 november 2015, 20:46:19 »
Fint, då stänger jag av ingående vatten när vi åker iväg. Pumpen låter jag jobba på som vanligt...besparingen är ju försumbar. Tack för hjälpen tipo!
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!