Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorn jobbar för mycket och blir varm - ojämn temp i tanken  (läst 9829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Hej

Jag har ett Sirus system (jordvärme med kopparslinga), körde igång detta i januari 2007. Detta system har en separat tank som gasen körs in i från pumpen. Har haft problem med detta system till och från. Hade stora problem det första året då jag inte fick ut mer än 40 grader på stigaren. Detta har blivit bättre efter att den lokala installatören varit där x antal timmar (som jag har fått betala).

Fungerade ok under hösten 2007. Kring jul började det på att krångla och nu vill det inte alls fungera bra.
Kompressorn blir varm och temperaturen i tanken blir ungefär 100 grader uppe i toppen. Givaren sitter ungefär 1/4 från toppen och där är temperaturen fortfarande 40 grader vilket innebär att kompressorn fortsätter att jobba. Jag vet inte alls vad jag ska kolla på, har pratat med Sirus ang detta samt med den lokala installatören. Hittar inget fel (förutom att det inte fungerar som det ska), det är ingen läcka på systemet och gasen blir tillräckligt varm. Det verkar som att problemet ligger i att vattnet inte blandas i tanken.

Gör jag en eld i vedpannan så laddomaten startar så sjunker temperaturen något i toppen på tanken då pumpen slår ifrån (tillräckligt hög temp vid givaren) samt att laddomaten sätter fart på vattnet i tanken.

Någon som har något förslag. Topptempen ca 100 grader, givaren 1/4 från toppen på tanken 40 grader, botten tempen 40 grader i tanken.

Cirkulationspumpen går (vet ej om den går med rätt hastighet) och shunten på tanken är ok enligt installatören.

Tacksam för tips! Sc:,h

« Senast ändrad: 20 februari 2008, 21:02:19 av Sirius_Norrland »
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det där tycker jag att Sirius borde stå för, antingen genom att ersätta den lokala installtören för ytterligare felsökning, eller genom att skicka dit någon annan som de har större förtroende för, kanske t.o.m att de åker upp till dig själva för att titta på din anläggning.

Kanske är det inget fel, om shunten shuntar ut värme till systemet (utan att den är helt öppen) så tar den ju bara vatten från "mitten" av tanken, detta i sin tur gör att tempen inte kan stiga till mer än 40 grader, samtidigt så har man en hög temp på hetgasen som toppvärmer vattnet i toppen av tanken då kompressorn hela tiden går för att hålla huset varmt.

Jag vet inte om 100 grader är för varmt eller om det är normalt, men det borde Sirius kunna svara på.

Räcker uteffekten till för att hålla huset varmt eller kör du eltillskott?

Till vilken utetemp klarar den av att hålla huset varmt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det låter som att du har en luftficka i toppen på tanken, finns där ingen avluftning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Felinstallerat.
Av vilken urbota dum anledning kopplas ledning från pump till toppen och samtidigt vars går returen från?
Värme går uppåt och inte ner med annat än hjälp från en pump. Om cirkulationen på den nästan är obefintlig kan ingen värme transporteras.
Om det fanns en luftficka borde det låta.
Du har väl ett flödesschema du kan gå efter och kolla.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Nej, felinstallerat är det inte utan med Sirius så blir det otroligt varmt just i toppen.
Hetgasen från kompressorn går i en slinga från toppen till botten utav tanken.
Vattnet just i toppen av tanken står "still" för att man ska få varmt vatten och om man inte har blandningsventil så blir det just 100 grader.
Sen har du ju elementen och en shunt på toppen. Returen går ju ner i botten av tanken men stigaren plockas ut ca 1/4 ner i tanken. Därför så står vattnet "stilla" över det.
Ett knep jag gjot är att kapa av det röret 20cm vid installation så att man kan nyttja mer av tanken till just elementen.
Att det ska bli ngn legionella behöver man inte vara orolig för, för vv går i slinga
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Kolla på hemsidan en bra visning hur tanken fungerar.

http://siriusab.se/
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Enligt tillverkaren samt lokala installatören så är det expansionsventilen som orsakat det senaste problemet då vattnet kokade i toppen, men var 40 grader strax nedanför. Normalt så är vattnet ca 85 grader för mig vid den övre termometern i tanken, den sitter inte längst upp i tanken. Nu har ventilen öppnats något och tempen är bättre i tanken men jag känner inte igen ljudet från pumpen. Den låter som om det skulle droppa/läka vatten någonstans. Det gör det naturligtvis inte men det ljudet kommer från pumpen. Tar tacksamt mot tips om någon har nån teori om detta.

Tidigare problem var att jag inte fick ut mer än 40 grader även om jag ställde upp pumpen så den gav ca 47 grader (nedanför där vattnet skulle hämtas i tanken). Teorin då var att pumpen inte orkade med...vet inte har fungerat bättre den här vintern även då det var kallt. Har dock haft problem på slutet innan tidigare nämnda problem visade sig.

Det är dock så att om shunten står på 5-6 så får jag ut ca 39 grader, vrider jag shunten på max så får jag ut 40 grader. Bara en ynka grad till. Det är mätt med riktiga instrument. Nu var det då pumpen står ganska lågt ställt då det inte är speciellt kallt ute, kan öka på den någon grad...men förhållandet bör vara ungefär detsamma.

Luckyman - Hur långt var röret innan du kapade det? Har fått en ganska bra installations/bruksanvisning från Sirus, det framgår dock inga mått där.
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Updatering

Efter dagens justering på expanstionsventilen går topptempen inte upp i 100 grader, utan stannar på ca 85 som normalt. Det är dock samma problem med att temperaturen i tanken inte stiger (längre ner där givaren sitter). Pumpen låter ungefär som om det skulle vara luft inne i själva pumpen. Ungefär som att det skulle vara en luftbubbla så åker runt med gasen. Knappast troligt att det är så, men det är det närmaste jag kan förklara ljudet med, för den låter normalt ungefär hälften av tiden.

Kan det vara så att jag har fått ett läckage på gasen utan att pumpen slår ifrån? Då borde väl allt tryck försvinna?

 huvuddunk
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0

Nya justering av ventilen idag. Ska förhoppningsvis fungera nu...
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Måste tyvärr väcka liv i den här gamla "tråden".

Får samma symptom nu som jag har haft tidigare. Pumpen lyckas inte få upp temperaturen utan det blir elpatronen som får göra jobbet. Låter lite som att det skulle rinna vatten inne i pumpen. Ett antagande från min sida är att pumpen inte lyckas få upp trycket. Har nu inte problemet med att topptempen är 100 grader utan tempen i tanken är OK (får ev detta problem senare i ett senare skede).

På "min bild" ses den fysiska kopplingen. Kopparrören går till och från vedpannan via laddomat. Dom isolerade rören går till och från pumpen. Det övre röret går till tanken och hämtar vatten i botten. Har förhoppningsvis/troligvis inget med detta problemet att göra.

Hade samma problem för ett år sedan då fick den lokala installatörer till detta genom att justera ngn ventil (expantionsventil).

Tar tacksamt mot hjälp och tips frÃ¥n den kunskap som finns pÃ¥ detta forum  Thumbsup
« Senast ändrad: 19 januari 2009, 08:16:40 av Sirius_Norrland »
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Suck

Har precis pratat med installatören som varit och kollat på pumpen. Mätt med manometer mm

Hittar inget fel pÃ¥ pumpen utan tror att kälen har gÃ¥tt sÃ¥ pass lÃ¥ngt ner i backen att det är därför som pumpen inte fungerar som den ska.  :(

/Jon
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Suck

Har precis pratat med installatören som varit och kollat på pumpen. Mätt med manometer mm

Hittar inget fel pÃ¥ pumpen utan tror att kälen har gÃ¥tt sÃ¥ pass lÃ¥ngt ner i backen att det är därför som pumpen inte fungerar som den ska.  :(

/Jon
Tror ??
Har du minusgrader på både brine in och ut ??

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är väl ingen brine utan direktexpansion, eller vad det heter.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Det är väl ingen brine utan direktexpansion, eller vad det heter.

OK  Thumbsup
förångningstemp då ? ?

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Från Sirius hemsida:
Värmeupptagningen sker genom att köldmediet under relativt lågt tryck leds in i ett förtennat
kopparrör i marken. Vid detta tryck har köldmediet en mycket låg kokpunkt, vilket gör att
köldmediet förångas och tar där med upp värme från den omgivande marken.

http://www.siriusab.se/pdf/S2.pdf
Jag har modellen S2 dx / 7 samt 3x70m kopparrör.

« Senast ändrad: 21 januari 2009, 14:40:13 av Sirius_Norrland »
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!