Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 310P kompressorlivslängd vid byte  (läst 4938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomasha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
310P kompressorlivslängd vid byte
« skrivet: 13 juli 2004, 12:06:17 »
Har en 310P som installerades aug -98, där kompressorn nu har klappat ihop. Försäkringsbolaget gratulerade till den långa livslängden, dom brukar bara hålla 2-3 år, enligt dom.
För att planera framtiden undrar jag hur lång livslängd en nybytt kompressor har?

Utloggad tomasha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:310P kompressorlivslängd vid byte
« Svar #1 skrivet: 17 september 2004, 15:31:55 »
Nibe meddelar följande:
Livslängd 75000h dvs lite mer än 8,5 år om den går kontinuerligt (och det gör den ju inte).
Skillnaden mot förra kompressorn är att där är en annan typ av olja samt vevhusvärmare monterad på kompressorn.
Huruvida den förra kompressorn hade samma livslängd eller ej förtäljer inte historien (ännu).

Jag vet

  • Gäst
Jag vet
Re:310P kompressorlivslängd vid byte
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2004, 15:46:45 »
 :-X  En äldre Fighter med en äldre kompressor och nytt drivmedel, dÃ¥ lever dom inte längre. Har man en ny typ av kompressor med nytt medel dÃ¥ hÃ¥ller det.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:310P kompressorlivslängd vid byte
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2005, 11:09:55 »
På dom första åren vid köldmediebyte till propan trängde gasen ut kompressor oljan när kompressorn blev avkyld och gasen blivit i flytande form. På dom nyare modellerna har man bytt olja samt monterat en vevhusvärmare som håller kompressorn varm hela tiden. Vilket betyder att köldmediet som är i kompressorn blir i gas form och inte orkar "putta ut" oljan. Kompressorn är densamma sedan 1990.
Din vän i nöden.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:310P kompressorlivslängd vid byte
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2005, 11:11:26 »
Glömde att berätta att medellivslängd för en kompressor brukar man säga är ca 10 år.
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
Re:310P kompressorlivslängd vid byte
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2005, 17:01:35 »
Glömde att berätta att medellivslängd för en kompressor brukar man säga är ca 10 år.

Det är ungefär som att påstå att en volvo håller i 20 år...

Oavsett miltalet...

En väl dimensionerad (stor) värmepump som får få gångtimmar/år, intrimmad för att ge få starter/driftstimme (utan att inomhustempen svänger märkbart) bör kunna få minst dubbla livslängden jämfört med en klent dimensionerad pump, med många drifttimmar/år.

Detta förutsatt att radiator/golvvärmesystemet har den kapacitet som krävs.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:310P kompressorlivslängd vid byte
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2005, 19:21:39 »
Det är sant. Men nu gäller det en f 310P.
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
Re:310P kompressorlivslängd vid byte
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2005, 19:37:53 »
OK

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: 310P kompressorlivslängd vid byte
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2005, 20:58:40 »
Hej

Jag kan je mina synpunkter angående Frånluft VP. ( obs nu har jag luft/vatten VP och den fungerar annolunda)

Jag installerade CTC frånluft VP i äldre hus. Jag tro den hette CTC103. Den gav mig VV som sen även värmde Tilluft.

Den var Effektstyrd med elektronik. Ladddad,laddade..... VVtemp kom aldrig upp i rätt temp. Efter 5 år gick den sönder. Nya som jag fick dels på garanti dels på Hemförs.
hade CTC byggt om styrningen efter som jag märkte så att den arbetade effektivare.

Inställning sas då effektivast var att köra DEN PÅ MAX FRÅNLUFT.

Det verkade bra. Ett annat fel var hos mig. Vid -10 ute skulle denna lilla VP bäde värma min tilluft upp till minst in 20 gr till rummet samtidigt ge mig VV.
Det kunde den ej klara. Så Under 0 grader arbetade den endast delvis till husets värme. VV värmdes med EL. ELpanna körde ut värme till mina element.

Annars Energi mässigt var min förbrukning EL mellan 15000-17000 kWh /år.
Innan med olja gjorde jg av med 2,5m3  + hushÃ¥lls EL som jag nu vet är ca 8000 kwh
per år.

Jag sålde det huset 1990 med bytt aggr som var kört i 3 år.

Jag anser man sparar en hel del på att anv frånluft och tvätta ut värmen och anv till VV och värme.

MVH

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!