0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag ser att du har den riktigt gamla modellen utan display. Syns ingen i siktglaset så är det OK, (brukar kunna bubbla precis vid uppstart i normala fall).Du har rätt stort hus för en så liten VP så jag tycker inte det är så mystiskt att den inte orkar utan eltillskott.Fönsterbyte ger inte så jättemycket energibesparing, bättre att tilläggsisolera vinden.Nivån i expansionskärlet ska som sagt inte understiga ca 1/3, det räcker med att syfta, det behövs inte vara nån mm precision. Det är svårt att se nivån på bilden men om den är tom kan man fylla på mindre mängder med vanligt vatten.Sen ser det ut att ha läckt nått på golvet inne i VP:n, är det nått gammalt?Kolla upp att det inte hänger nån droppe någonstans?
Röda är expansionskärlet på varma sidan.Plastburken nära taken är nivåkärl kalla sidan, lite svårt att fylla på men med en trädgårdsslang så borde det gå.Om det inte är riktig kondensisolering så är det troligt att det droppar kondens, speciellt på sommaren.Man kan lossa centrumskruven på en CP och kolla om axeln snurrar, det kommer att droppa ut vatten när du lossar skruven så ha en trasa till hands.
Det är viktigt att kompressorn går konstant utan att slå av när det finns värmebehov. Gör den det?Även när tillskottet går in så skall kompressorn gå konstant. Elpatronen skall ju stötta, inte ta över.
När driftlampan blinkar vill VP starta men startfördröjningen blockerar den. Den gick alltså för mindre än 15 minuter sedan. Frågan är varför den slagit av, den borde nog inte gjort det.Har du en cirkulationspump för radiatorerna som sitter utanför värmepumpen? I så fall har du även en "bypass". Den kan strula med flöde åt fel håll. Sök på forumet så hittar du mycket om det.Vad har du för ventilationssystem? Återvinning av frånluftsvärmen kan vara en lösning. Med 80m borrhål kan du ju knappast skaffa större värmepump...Har du någon uppgift från förra husägaren vad de hade för elförbrukning?
När driftlampan blinkar vill VP starta men startfördröjningen blockerar den. Den gick alltså för mindre än 15 minuter sedan. Frågan är varför den slagit av, den borde nog inte gjort det.
Det låter som att du har problem med cirkulationen i radiatorkretsen. Testa, som sagt var, att skruva bort pluggen på pumpen och känn på axeln med en vanlig skruvmejsel. En annan orsak kan vara växelventilen som har hakat upp sig mot varmvattenberedaren så att VP'n värmer varmvatten hela tiden istället för huset.
På den tiden pumpen installerades brukade man dimensionera pumparna snålt, elen var rätt billig i förhållande till borrhål och pump så det gjorde inte så mycket om det blev en del tillsatsel. Det var vanligt att man dimensionerade pumpen för att täcka ca 50 % av husets maximala effektbehov. I mellersta Sverige betyder det att det behövs tillsatsel när det blir kallare än ca noll grader. Med 80 meter borrhål bör ingående köldbärare ha en temperatur under noll grader vilket betyder att pumpen ger mindre än 5 kW. Med tanke på att husets yta verkar det rimligt att tillsatsel behövs vid noll grader? Var ligger huset och vilket byggår är det? Reglersystemet fungerar inte perfekt, jag har också märkt att kompressorn kan stanna trots att det behövs tillsatsel.
1968 var på den billiga oljans tid. Isoleringen i husen blev därefter. Då är det rimligt att det behövs tillsatsel när det är runt noll ute.
Kan värmepumpen ta någon skada av det eller kör den så mycket den orkar nu även fast den inte får hjälp av elpatronen?
Det går bra att köra så, jag gör det. Kom bara ihåg att slå till elpatronen om du reser bort, annars kan vattensystemet frysa sönder om kompressorn stannar.
Pumpen är 14 år gammal och kanske inte håller så länge till med tanke på att den bör ha gått mer än 4500 timmar/år. Finns det möjlighet att komplettera med en markslinga så att det är möjligt att ersätta den med en kraftigare pump när den nuvarande har tjänat ut? Borrhålet klarar tyvärr ingen kraftigare pump. Jag kör också med tillsatspatronen normalt urkopplad. Det gäller som sagt bara att se till att koppla in den när man reser bort vintertid.
För att kunna ta ut ett par kW till, vilket är vad en ett nummer större pump kommer att göra, behövs det gissningsvis ca 200 meter markslinga vilket kräver 200 - 300 m2 mark. Det beror lite på vad det är för temperatur på in- och utgående köldbärare med befintligt borrhål hur mycket markslinga som krävs. Borrhålet är hårt belastat. Även om det behövs tillsatsel redan vid plusgrader bör pumpen leverera minst 80 % av husets värmebehov som gissningsvis ligger runt 30 000 kWh/år. Det är svårt att säga om en luftvärmepump kan vara en vettig investering. Är radiatorsystemet intrimmat så att radiatorerna får rätt flöden? Där kan det finnas en del att vinna utan någon större kostnad.
Någonstans på returen från radiatorerna ska det sitta ett smutsfilter, se bilden, stäng av alla ventiler som du ser på rören till/från radiatorerna och släpp ut trycket vid expansionskärlet innan du öppnar och rengör.
Sen fyllde jag på expansionskärlet till 0.9 bar ungefär. Hur mycket tryck ska det vara? Enligt frugan så gick pumpen när hon åkte till jobbet en timme senare.
Värmepumpen är igång och vi får ut väldigt varmt vatten ur kranarna men elementen är inte varma, bara lite ljumna.
Om inställningen för varmvattentemp är för hög ger det HP-larm. Testa att sänka lite.
0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och högsta punkten i systemet + ca 0,5 bar i säkerhetsmarginal.Hade du 0,4 på mätaren, högt mellan pannrummet och högsta punkten så kan det ha blivit problem med cirkulationen under ogynnsamma förhållanden.Återställer sig HP-larm automatiskt?
Väldigt varmt vatten ur kranarna är nog förklaringen till att pumpen stannade pga HP-larm. Det kan vara varmvattentemperaturen som är för högt inställd eller givaren (GT3) som visar för låg temperatur.
Hur går jag tillväga för att justera det?
Du kan ju börja med att läsa av alla temperaturer och kolla om dom verkar riktiga.
Pumpen är en äldre modell än den jag har så det kan jag inte svara på. Börja luftningen med att fylla på vatten i systemet så att det blir ett övertryck minst 0,5 bar, några tiondelar mer om det är ett tvåplanshus. Glöm inte lufta varmvattenberedaren också, luften brukar ansamlas där. Bubblar det mycket i rören går säkert cirkulationspumpen.
Du kan stoppa VP:n så att Cp:n inte går nä du luftar och under tiden när du luftar övervåningen så försök hålla trycket mellan 0.5 och 1 bar att inte få luft in ställe för ut.
Det går ju tyvärr inte att läsa av temperaturer på dessa gamla IVT. Jag skulle skaffa antingen ett loggsystem eller några separata termometrar med givare. Något i stil med dessa:http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162466906Fäst utegivarna mot rören in/ut från värmepumpen till radiatorerna och läs av.Samma termometrar kan ju även användas för att läsa av in/ut mot borrhålet, då kan man se att "Delta t" är rätt och även hur bra borran fungerar.
Jag får kika på det. Nu har jag gått runt och känt på alla radiatorer och alla är jämnvarma över hela ytan.
Ska det trycket vara vid det röda expansionskärlet? för där har jag 1 bar nu. Hur luftar man varmvattenberedaren då?
Hej,Mitt första inlägg Jag har en likadan pump som du fast jag har ca 110m aktivt hål. Hade liknande problem som du, luftade och kollade filter. Men då ringde jag min kompis som servar värmepumpar. Han sa "du...jag tycker du skall smörja upp 3-väg ventilen så skall du se att det fungerar sedan" (bohus dialekt). Tydligen det absolut vanligaste felet på dessa gamla trotjänare.Och vips...sedan dess har det funkat otroligt bra. Kör den på 4.5 på ratten nu. hade 6-7 förut och fick pressostatstopp då och då.Trevägsventilen sitter bakom den översta frontplåten med ratten och signallamporna på. Ta bort den, var försiktig med bandkabeln som går till den. Lossa sedan själva "motorn" genom att trycka in en spärr vrida på den ca 90 grader.Under där sitter det en liten pigg. Denna skall du kunna dra ut och in om den är frisk. Den är dock, om jag inte kommer ihåg helt fel, fjäderbelastad så det kan vara bra att ha något att trycka med när den skall in. T. ex skaftet på en skruvmejsel. Passa bara så att du inte repar den på sidorna om du tar med tång när du drar ut den.Dra den ut och in 50-100 ggr så skall du se sedan att den går bättre. Jag fuskade med lite 5-56 men vet inte om jag vågar rekommendera det. Kanske finns det någon packning i som blir förstörd.Jag hade totalförbrukning på hela huset 13.5MW/h förra året så jag gissar att mitt tillskott inte gått så mycket. Har välisolerat. Har dock precis lagt vattenburen golvvärme i hela källaren så det blir nog högre i år.
Däremot undrar jag var man ställer in hur den ska fördela kranvatten jämfört med vatten till radiatorerna.
En möjlighet utöver vad som står i manualen kan vara att givaren för varmvattenberedaren visar för låg temperatur så att varmvattenberedaren körs upp till så hög temperatur att pumpen stannar pga av det. Det har förekommit sådana fall här på forumet.
Nu hade vi 14 grader imorse igen, men skillnaden nu är att pumpen var igång utan felkoder.
Var tillskottslampan tänd också? Annars har den nog nyligen stannat. Jag skulle testa att dra upp ratten på max för att säkerställa att pumpen går hela tiden.
Men då blir det väl "Pressostat hög" och då krävs manuell återställning innan den startar igen.
Jag får lov ändra mig lite, tillskottet är inte alls på, det går inte på även om jag vrider upp pumpen till Max. Jag har kollat säkringarna och återställt elpatronen men inget hjälper. Börjar nog bli dags för en servicetekniker att göra ett besök.
Hej!Jag har exakt samma värmepump som dig..Ett hus i Norrbotten från 76 .. (dock bara 149kv + 20kvm garage) Min pump klarar sig ner till ca -7C utan eltillskott (Dvs håller ca +21grader inne)Sen under det är det eltillskott som gäller.. Just nu är det 28grader ute.. Pump och eltillskott går konstant .. ligger runt 19-20 grader inne nu Aja det är inte ofta det är så kallt =)Har ett borrhål på 85meter jag.. Lite snålt men har mätt upp rören ner i backen och på röret som går ner är temperaturen -6C .. På röret som kommer upp är det 0 - -1C känns rätt ok?Verkar finnas effekt att få..Funderar dock på att köpa ny pump på kanske 6kW som kanske har 9kW eltillskott . Borra kostar ju så jävla mycket :O
Hej I tråden, Tar över den lite, men tycker detta är en bra samlingstråd för våra gamla trotjänare.Nu är det jag som har problem. Min pump producerar bra med varmvatten till VVB men när växelventilen slår över till värme så blir det iskallt det som passerar växel ventilen. Jag har provat att köra den manuellt. Då kommer det varmt en kort stund.Jag vet inte om det är cirkulationspumpen som är dålig. Jag har element på övervåningen och golvvärme i källaren med egen LK fördelare med cirkulationspump. Termometern på den ingående i den visar 20-23 grader. Frågan är, hur kan den producera bra med varmvatten till VVB men inte få ut det på värmeslingan. sitter det någon pump på VVB eller går det på självcirkulation?Har en Compact C5 -97 gamla modellen med bara ratt.