Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.  (läst 14563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gradde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« skrivet: 17 september 2014, 22:50:25 »
Hej,

Jag funderar (lär väl snart bli tvungen) på att byta uppvärmning från konverterad oljepanna med pelletsbrännare till X. Jag försöker förstå det hela och försöker hitta information från folk med facit i hand om man säger så, dvs någon som kan ge mig lite exempel på kostnader/erfarenheter från verkligheten.

Jag har idag en villa från 1967 med en CTC 1100 som alltså är konverterad för pelletseldning. Bor i Huddinge utanför STHLM.
Vi är 4 personer. Varmvattnet har inte svikit oss hittills.
2 plan - 130 + 130 kvm med ett inbyggt garage på nedre plan som inte behöver vara direkt varmt.
2-glas fönster. Självdrag. Tilläggsisolerad vind. Kamininsats i källaren.
Vi låg runt 21 grader inne nästan hela "vintern".

Jag har bott i huset 1 år och har inte någon kall vinter i bagaget.
Förra året gjorde vi av med 6 pallar pellets + ca 15 lösa säckar. Ca 5 ton alltså. Svårt att veta verkningsgraden på pannan.
Hushållsel under förra året var ca 800 kr/mån. Väldigt små diffar per månad.

Troligen har jag bra läge för bergvärme.

Skulle jag klara mig med en L/V pump?
Finns det någon med lite större hus som kan återge lite siffror och kostnaden från förra året?

Vad skulle du gjort?
Det finns massor av saker jag missat och inte förstår, men jag måste börja någonstans.

Klart jag kommer ta in offerter m.m. Men efter att ha följt er på forumet ett tag så tror jag ni har lite vettigt att tillföra så jag inte blir blåst, och dessutom kan förbereda mig bättre.

Mvh
G

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #1 skrivet: 18 september 2014, 07:55:20 »
Hur regleras tempen i huset, har du termostater på alla radiatorer eller sköts det helt av en central reglering och fast instrypta flöden?
Vet du om du har ettrörs eller tvårörs system?
Vet du vilken framledningstemp du haft när det varit som kallast ute.
Vilken typ av radiatorer har du (bilder?)

I hus med fler än 1 plan kan det vara lite olika värmebehov under olika årstider men om du inte har källare brukar det inte vara något större problem med detta.

Det borde fungera bra för dig att sätta in en bergvärmepump med inbyggd beredare typ Nibe 1245 eller motsvarande från annan tillverkare.
5 ton pellets motsvarar ca 25 000 kWh för värme och varmvatten.
En annan tumregel man kan använda är 50W/m2 i markplan och ca 1/3-del till hälften på vindsvåningar = 8,4-9.7 kW toppeffektbehov.
En 8-10 kW värmepump med 140 - 180 meter borra borde fungera fint, enligt Nibes beräkningsprogram har du ett toppeffektbehov på ca 7.6 kW.
Jag skulle välja en 8 kW värmepump med inbyggd beredare, eller en 10-12 kW värmepump med inbyggd beredare, arbetstank med förvärmningsslinga för tappvarmvatten.
Jag skulle nog borra 180 - 200 meter, i det övre området om du har grannar som har eller kommer att borra för bergvärme.

En 3-fas inverterstyrd luft/vattenvärmepump på 12-16 kW (vid +7 grader) skulle också kunna fungera om du har "bra radatorer" som inte kräver så hög framledningstemp när det är kallt ute.
« Senast ändrad: 18 september 2014, 08:07:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gradde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #2 skrivet: 18 september 2014, 21:59:09 »
Jag kan sköta det via termostater på elementen och med central reglering.
Tvårörssystem.
Jag vet inte framledningstempen. Det sitter 2 mätare från rören på pannan, ett efter cirkulationspumpen och en på andra röret. Jag har försökt kolla dessa i vintras efter att ha läst här och jag vill minnas att de aldrig var över 50 grader de ggr jag kikade. Jag kan ha fel och vet inte om det är rätt mätare.

Jag glömde säga att det är källare helt under mark på ena sidan och 1,3 m under mark på de andra tre sidorna ca.

Bifogar en bild på en radiator. De är alla samma stil men lite olika bredd/längd. Ett par har dubbla rader element. De mindre under låga fönster har upp till 4 rader.

Det är även något som inte stämmer gällande trycket i systemet och expansionskärlet lever rövare mätarmässigt, från 1,5 bar när vattnet är som varmast och ner till 0 när pannan blir kallare. Men det är en annan historia och delar av det är säkert normalt i pelletsfallet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #3 skrivet: 19 september 2014, 05:37:01 »
Du har troligen ett trasigt expansionskärl, kolla upp det snarast annars får du in luft i systemet, vilket bidrar till att det rostar invändigt.

Med tanke på att du har källare så kommer du troligen att vilja köra lite värme i källaren även när vårsolen gjort det varmt på övre plan.
Det gör att en värmepump får väldigt lite vatten att arbeta med om du inte sätter in en arbetstank, så i ditt fall skulle jag rekommendera det.
Räkna med att det kostar 5000 - 15 000 kr extra, allt beroende på vilken tank du sätter in och hur mycket du kan fixa själv.
Om du inte sätter in en tank så skall du veta att du BÖR antingen finna dig i att låta den centrala styrningen vara helt dominerande - eller att du får räkna med en lite kortare livslängd på kompressorn på grund av många start/stopp under den tid av året som du bara har värmebehov i en liten del av huset.
Låter du den centrala styrningen (Värmepumpens inbyggda kompletterat med en rumsgivare) styra så skall helst alla termostater stå helt öppna, och du justerar in de individuella rummens temperatur genom att justera in grundflödet över varje enskild radiator.
Det är Ok att låta kanske upp till 30% av termostaterna strypa bort flöde i rum som blir FÖR varma, men jag anser det inte vara ok att låta värmepumpen starta och stoppa titt som tätt bara för att hålla ett par rum i källaren lagom varma.
OM du har det kravet så bör du absolut fundera på en lösning med arbetstank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gradde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #4 skrivet: 19 september 2014, 22:26:45 »
Lysande Rickard. Tack för svaren!

Frågan är hur dumt, eller smart det är att satsa på LV-pump istället för bergvärme.
Jag hittar ganska många människor på nätet som verkar tycka att LV var en halvtaskig investering. Skulle vara kul om någon som har ett litet större hus kan bidra med kostnader/förbrukningar från verkligheten.

Vad säger ni som har facit i hand?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #5 skrivet: 19 september 2014, 22:41:36 »
Jag har valt bergvärme (120000kr), valde mellan LV och BV, valde BV mest pga jag inte tyckte om ljudet och att ha en kloss utanför huset. Har även satsat på att isolera (c.a100000kr) mitt gamla (1938 års) hus. Resultatet framgår av mitt diagram.
Minskade energibehovet för uppvärmning och varmvatten från 35 till 5MWh/år.
Utan isolering hade jag landat på 12MWh/år.
 
« Senast ändrad: 19 september 2014, 23:20:53 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Gradde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #6 skrivet: 21 september 2014, 18:50:05 »
Inga fler som har åsikter? Ingen med större hus som har LV?

Tjatiga frågor som tråkat ut rävarna under åren?:)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #7 skrivet: 21 september 2014, 19:53:29 »
Jag har LV.......som inte räcker när det blir kallt...

LV tar ju energi ur utomhusluft.....

....på vintern, när värmebehovet är som störst, ger LV som minst.

Skaffa bergvärme om du har plats för en bullrande innedel. Dyú har ju källare, så det lär ju inte vara ngt problem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #8 skrivet: 21 september 2014, 20:55:06 »
Bergvärme är bättre men kostar lite extra men inte så mycket som vissa tror och borran finns kvar även när det är dags att byta vp och gissar att det höjer husets värde lite mera än luft vatten gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #9 skrivet: 21 september 2014, 22:14:20 »
Jag har luft/vatten och är nöjd. Bergvärme skulle kosta 30 000kr mer så det blev l/v samt en kamin för samma pris som bervärmen.Skaffar du en inverter som kan dra på när det blir kallt då effekten sjunker är det inga problem. Dessutom har jag ju kaminen.
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #10 skrivet: 22 september 2014, 07:38:35 »
Om du hade 50 °C i framledning i vintras (som var ganska mild) Så skulle jag satsa på bergvärme istället.
Vet ej vad för slags termometrar du har på dina rör men om det är av typen anläggning (med fjäder runt röret) så kan de läsa av temperaturen fel.
En L/V i kombination med hög framledning är aldrig bra.
Valet är ditt men du får så pass mycket mer på köpet när du väljer bergvärme:
1. ingen utomhusenhet som är i mitt tycke en mindre lyckad estetisk "förbättring"
2. du slipper bry dig om det kommer mycket snö samt dilemmat med avfrostningsvatten
3. bättre värmekomfort p.g.a. snabbar VV laddning vintertid
4. ev. lägre avsäkring i huset p.g.a. mindre eller inget eltillskott
5. högre besparing
6. bättre andrahandsvärde

Häls
Daikin

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #11 skrivet: 22 september 2014, 09:18:28 »
Allt är relativt här i livet, så jag svarar med Daikins punkter, så du får en jämförelse:

1. Utomhusenheten står bakom huset och stör inte mer än cyklar, bilar, garage, uthus, osv.
2. Varken snö eller avfrostningsvatten är något problem, bortsett från att jag rensar lite snö från hustaket just ovanför VPn eftersom jag inte har nåt snörasskydd och är osäker på riktigt hur stadigt mitt snedtak ovanför VPn är.
3. Värmekomforten påverkas i mitt fall inte av BV kontra LV utan av radiatorernas storlek. Men hittills har vi inte frusit. Jag har satt elementfläktar under radiatorerna i köket, där radiatorkapaciteten är som minst, och det höjer temperaturen ca 1 grad vid oförändrad framledning.
4. Huset hade 20 A säkringar när vi flyttade in, och årskostnaden är marginell.
5. Jag räknar ekonomisk besparing, inte elen separat, och eftersom vi har väldigt långt till berg så hade en BV-anläggning blivit betydligt dyrare. De offerter jag fick låg ca 50 000 högre, och det tar lång tid att tjäna in den skillnaden. Dessutom handlar det ju inte bara om borrhålet utan även om resten av installationen. Hur drar man på ett snyggt sätt in BV-slangarna i ett timmerhus på 150-årig krypgrund med handmurad stengrund utan att bryta upp grunden, golvet eller borra hål genom timmerväggarna?
6. Andrahandsvärdet påverkas nästan inte alls där jag bor. Beroende på läget ligger huspriserna på villor och renoverade äldre boningshus på 500-900 000. Hur många tusenlappar tror ni att en BV-anläggning skulle höja priset jämfört med en LV-anläggning?

Huset och anläggningen är beskrivet längst ned. Det som inte står är att vi behöver ca 55 graders framledning vid -15.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #12 skrivet: 22 september 2014, 10:38:58 »
Jag har ej lämplig plats för en bergvärmepump inomhus....och ingen källare....och vill ej ha en bullrande maskin i hallen...........därav valet luftvatten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #13 skrivet: 22 september 2014, 10:46:48 »
Mmm, men vet man med sig att man ligger i det högre intervallet med tanke på VBF vid DUT så kan luft/vattenvärmepumpen bli en elpanna och kosta lite mer än man väntat sig.
Innan man väljer luft/vatten bör man vara skapligt säker på att man klarar sig med 50-55 grader vbf vid DUT.

Det tycker jag i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #14 skrivet: 22 september 2014, 11:50:56 »
BV = "Bullrande maskin inomhus"?
Jag hade luft/luftvärme tidigare och den lät betydligt mycket mer än vad min BV gör.
BV hörs när det är helt tyst i huset, men om ex kylskåpets kompressor går, så överröstar den BVn. Min pump står i tvättstugan på markplan mitt i huset.
Går luft/vatten ändå tystare?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!