Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska jag beställa  (läst 1817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad concord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ska jag beställa
« skrivet: 21 februari 2006, 19:23:49 »
Hej !här verkar det finnas kompetens /har fått ett bra erbjudande om att installera en thermia diplomat 12 kw ca 180 m borrdjup 4 tums hål med 2 slangar, istället för våran 13 kw elpanna ca 40 000 kwh/år   huset är byggt 1946 (sthlm) & ca 100m2 källare ,100m2 mellanv ,70m2 övervåning.    Det andra dyra alternativet vp 13 kw 240 m/2x 120m accumulator tank extra cirkulations pump för högre verknings grad 5 tums borrhål med 3 slangar.  huvuddunk det skiljer en hel del i investering ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska jag beställa
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 19:41:50 »
Hej !här verkar det finnas kompetens /har fÃ¥tt ett bra erbjudande om att installera en thermia diplomat 12 kw ca 180 m borrdjup 4 tums hÃ¥l med 2 slangar, istället för vÃ¥ran 13 kw elpanna ca 40 000 kwh/Ã¥r   huset är byggt 1946 (sthlm) & ca 100m2 källare ,100m2 mellanv ,70m2 övervÃ¥ning.    Det andra dyra alternativet vp 13 kw 240 m/2x 120m accumulator tank extra cirkulations pump för högre verknings grad 5 tums borrhÃ¥l med 3 slangar.  huvuddunk det skiljer en hel del i investering ?

180 meter borra lÃ¥ter lite, du borde ha Ã¥tminstone 200 meter. Intressant att bÃ¥da offerterna är pÃ¥ sÃ¥ pass stora VP, du fÃ¥r ju nästan 100% effekttäckning.  :o

Har du golvvärme eller radiatorer?
 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad concord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ska jag beställa
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 19:55:35 »
Radiatorer!

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Ska jag beställa
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2006, 21:16:02 »
Det låter som väl tilltagna pumpar ... finns det nån isolering i huset och ni nöjer er med 20 grader så borde väl nåt runt 10 kw räcka ... förslagen låter som om det skulle kosta 200 minst ... tusen alltså. och acctank ... vad ska det vara bra för ? stora gamla hus brukar ha "feta " rör och radiatorer så det blir väl lagom trögstyrt ändå .
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad concord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ska jag beställa
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2006, 21:39:48 »
Acc tank var ett förslag från en installatör /han menade på att skulle det göras så skall det göras ordentligt,jag vet inte vad det är för skillnad på 4 tums rör kontra 5 tum, 2 eller 3 slangar & jo men visst vill jag kunna ha varmare än 20 grader ,isoleringen är som den är med golv drag mm

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Ska jag beställa
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2006, 21:40:43 »
VÃ¥rat hus är ganska likt ditt och ligger pÃ¥ samma breddgrad, jag valde en nibe 1230-10 med en 200m borra, med facit i hand verkar det räcka, 4h tillsats sedan mitten av december,  kommer dock att byta ut radiatorerna pÃ¥ mellanplan i sommar för att kunna gÃ¥ ner lite i framledningstemp  studs
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Ska jag beställa
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2006, 22:04:24 »
VÃ¥rt hus är ocksÃ¥ i samma "härad" och inte nÃ¥t isolerat alls ;) tätningslister i 2 glasfönstrena är väl ok men sen är det dÃ¥ligt ... en halv meter lösull pÃ¥  vinden är nog den bästa investering vi kan göra ... sÃ¥ det MÃ…STE det bli till vÃ¥ren. Helt klart kommer du väl aldrig att Ã¥ngra en väl tilltagen pump  men det finns ju gränser ... och acctanken skulle jag vilja höra en bättre motivering till .... det kanske t ex är sÃ¥ att du har moderna radiatorer ?
Är det tws 12 det handlar om så ger den nog bara 10,5 kw ... såvida du inte har väldigt gott om radiatorer .... så det kanske inte är så fel ändå ... lite märkningsfusk på pumparna nu ju ... 12:an ger väl aldrig 12 kw såvitt jag kan förstå
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad concord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ska jag beställa
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2006, 22:14:51 »
Förklaringen till acctanken/ ingen aning ? likasÃ¥ varför det är bättre  med 5 tum istället för fyra tums borrhÃ¥l ,(förklaringen var att man fick ner en bättre kollektor ?)

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Ska jag beställa
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2006, 22:55:59 »
HÃ¥lresonamanget lÃ¥ter ju helt ok , själv har jag markslinga sÃ¥ jag har ingen aning om hur vanligt  det är med 5" hÃ¥l, och acctanken gör sÃ¥klart ingen skada särskilt inte om huset har modernt radiatorsystem ... dom flesta här verkar ju titta pÃ¥ priset ;) och vilja veta varför det ska vara si eller sÃ¥ .... är priset däremot av underordnad betydelse sÃ¥ är valet av leverantör din nyckelfaktor .. välj nÃ¥gon med goda referenser ... och en som tycker att rumsgivare är bÃ¥de bra och nödvändigt ;) här skiljer sig agnarna frÃ¥n vetet  >:D
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska jag beställa
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2006, 17:37:59 »
Ett grövre borrhål är bara till nytta om du vill stoppa i mera slang, vattnet i hålet för ju bara över värmen från berget till slangen och vattnets kontaktyta /m är större mot berget än mot slangen så för att öka överföringen så är det väl i första hand slangens diameter som borde ökas.
Om man har rörligt grundvatten kanske det omsätts lite bättre i ett grovt hål och man kanske får något högre temp i hålet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!