Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?  (läst 31326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2012, 17:19:28 »
1968 var på den billiga oljans tid. Isoleringen i husen blev därefter. Då är det rimligt att det behövs tillsatsel när det är runt noll ute.

Ja väggarna är ju inte de tjockaste jag har sett direkt.

Sen har jag en annan fråga, nu kör jag ju värmepumpen på 6/10 och tillskottslampan lyser hela tiden men jag har dragit av automatsäkringarna till elpatronen. Kan värmepumpen ta någon skada av det eller kör den så mycket den orkar nu även fast den inte får hjälp av elpatronen?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2012, 18:00:50 »
Kan värmepumpen ta någon skada av det eller kör den så mycket den orkar nu även fast den inte får hjälp av elpatronen?

Det går bra att köra så, jag gör det. Kom bara ihåg att slå till elpatronen om du reser bort, annars kan vattensystemet frysa sönder om kompressorn stannar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2012, 22:55:36 »
Det går bra att köra så, jag gör det. Kom bara ihåg att slå till elpatronen om du reser bort, annars kan vattensystemet frysa sönder om kompressorn stannar.

Tack! Det var ett bra tips, lätt att glömma annars.

Nu är det bara att sätta sig ner och fundera hur man ska göra för att få mer värme i kåken då, installera en kamin vore ju inte helt fel. Jag har en murstock som inte används med helt ny skorsten utvändigt. Det borde gå att öppna upp murstocken och montera in en insats.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2012, 22:23:34 »
Pumpen är 14 år gammal och kanske inte håller så länge till med tanke på att den bör ha gått mer än 4500 timmar/år. Finns det möjlighet att komplettera med en markslinga så att det är möjligt att ersätta den med en kraftigare pump när den nuvarande har tjänat ut? Borrhålet klarar tyvärr ingen kraftigare pump.

Jag kör också med tillsatspatronen normalt urkopplad. Det gäller som sagt bara att se till att koppla in den när man reser bort vintertid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2012, 22:40:16 »
Pumpen är 14 år gammal och kanske inte håller så länge till med tanke på att den bör ha gått mer än 4500 timmar/år. Finns det möjlighet att komplettera med en markslinga så att det är möjligt att ersätta den med en kraftigare pump när den nuvarande har tjänat ut? Borrhålet klarar tyvärr ingen kraftigare pump.

Jag kör också med tillsatspatronen normalt urkopplad. Det gäller som sagt bara att se till att koppla in den när man reser bort vintertid.

Vi har inte någon jättestor tomt (800m2) och sedan suterrängtomt men på framsidan finns det endel plats. Hur lång slinga bör man ha? Annars får vi väl komplettera med en kamin. Vi har en murstock sen det eldades med olja. Hur är det annars att installera en luftvärmepump? Lönar det sig? Vi har precis blivit återförsäljare för hitachis pumpar på jobbet så jag kan fixa en vettig till ett bra pris.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2012, 12:15:46 »
För att kunna ta ut ett par kW till, vilket är vad en ett nummer större pump kommer att göra, behövs det gissningsvis ca 200 meter markslinga vilket kräver 200 - 300 m2 mark. Det beror lite på vad det är för temperatur på in- och utgående köldbärare med befintligt borrhål hur mycket markslinga som krävs. Borrhålet är hårt belastat.

Även om det behövs tillsatsel redan vid plusgrader bör pumpen leverera minst 80 % av husets värmebehov som gissningsvis ligger runt 30 000 kWh/år. Det är svårt att säga om en luftvärmepump kan vara en vettig investering.

Är radiatorsystemet intrimmat så att radiatorerna får rätt flöden? Där kan det finnas en del att vinna utan någon större kostnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2012, 13:27:28 »
För att kunna ta ut ett par kW till, vilket är vad en ett nummer större pump kommer att göra, behövs det gissningsvis ca 200 meter markslinga vilket kräver 200 - 300 m2 mark. Det beror lite på vad det är för temperatur på in- och utgående köldbärare med befintligt borrhål hur mycket markslinga som krävs. Borrhålet är hårt belastat.

Även om det behövs tillsatsel redan vid plusgrader bör pumpen leverera minst 80 % av husets värmebehov som gissningsvis ligger runt 30 000 kWh/år. Det är svårt att säga om en luftvärmepump kan vara en vettig investering.

Är radiatorsystemet intrimmat så att radiatorerna får rätt flöden? Där kan det finnas en del att vinna utan någon större kostnad.

Vår årsförbrukning på el ligger på runt 18 000kWh. Då är det totalen inklusive hushållsel. Förra vintern var inte rolig alls eftersom vi var nyinflyttade och hade rörligt elpris, jag ville inte binda mitt i vintern när det var som dyrast. Så vi hade elräkningar på runt 5000:- i månaden.

Jag skulle inte tro att alla radiatorer är intrimmade optimalt. Går det att göra själv eller bör jag anlita en expert? Grannen är rörmokare så jag kanske kan kolla med honom.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #22 skrivet: 19 januari 2012, 06:26:55 »
Brrrrrr vaknade imorse av att det var kallt i sovrummet, så jag gick upp och kände på alla radiatorer och de var iskalla. Gick ner till värmepumpen och kollade och då lyser lampan pressostat hög. Har hört om det förut och det finns hur mycket som helst om det på forumet men jag måste iväg och öppna på jobbet nu så har inte riktigt tid. Blir skoj att komma hem till ett kallt hus. Men skriv gärna ner några tips om hur jag kan göra när jag kommer hem.

Jag kan tillägga att trycket vid det röda expansionskärlet har sjunkit från 0.8 till 0.4

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #23 skrivet: 19 januari 2012, 08:12:51 »
Någonstans på returen från radiatorerna ska det sitta ett smutsfilter, se bilden, stäng av alla ventiler som du ser på rören till/från radiatorerna och släpp ut trycket vid expansionskärlet innan du öppnar och rengör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #24 skrivet: 19 januari 2012, 09:22:28 »
Någonstans på returen från radiatorerna ska det sitta ett smutsfilter, se bilden, stäng av alla ventiler som du ser på rören till/från radiatorerna och släpp ut trycket vid expansionskärlet innan du öppnar och rengör.

Tack för snabbt svar, jag hann faktiskt söka lite innan jag åkte till jobbet så jag har rengjort filtret. Däremot var det inte smutsigt alls. Och jag släppte inte trycket innan utan öppnade locket till filtret lite i taget, ska nog släppa ut trycket nästa gång så går det fortare. Sprutade rätt bra där ett tag :).

Sen fyllde jag på expansionskärlet till 0.9 bar ungefär. Hur mycket tryck ska det vara? Enligt frugan så gick pumpen när hon åkte till jobbet en timme senare.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2012, 09:25:38 »
Om inställningen för varmvattentemp är för hög ger det HP-larm. Testa att sänka lite.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2012, 11:02:21 »
Sen fyllde jag på expansionskärlet till 0.9 bar ungefär. Hur mycket tryck ska det vara? Enligt frugan så gick pumpen när hon åkte till jobbet en timme senare.

0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och högsta punkten i systemet + ca 0,5 bar i säkerhetsmarginal.
Hade du 0,4 på mätaren, högt mellan pannrummet och högsta punkten så kan det ha blivit problem med cirkulationen under ogynnsamma förhållanden.

Återställer sig HP-larm automatiskt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2012, 12:18:01 »
Värmepumpen är igång och vi får ut väldigt varmt vatten ur kranarna men elementen är inte varma, bara lite ljumna.

Väldigt varmt vatten ur kranarna är nog förklaringen till att pumpen stannade pga HP-larm. Det kan vara varmvattentemperaturen som är för högt inställd eller givaren (GT3) som visar för låg temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2012, 12:53:30 »
Om inställningen för varmvattentemp är för hög ger det HP-larm. Testa att sänka lite.

Vart ställer jag om den?

0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och högsta punkten i systemet + ca 0,5 bar i säkerhetsmarginal.
Hade du 0,4 på mätaren, högt mellan pannrummet och högsta punkten så kan det ha blivit problem med cirkulationen under ogynnsamma förhållanden.

Återställer sig HP-larm automatiskt?

Jag har för mig att jag hade 0.8 bar innan det sjönk, därför drog jag upp det lite.
Vet inte om det återställer sig automatiskt men jag stängde av värmepumpen och rengjorde filtret, fyllde upp expansionskärlet och startade värmepumpen igen.

Väldigt varmt vatten ur kranarna är nog förklaringen till att pumpen stannade pga HP-larm. Det kan vara varmvattentemperaturen som är för högt inställd eller givaren (GT3) som visar för låg temperatur.

Hur går jag tillväga för att justera det?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2012, 12:56:37 »
Hur går jag tillväga för att justera det?

Du kan ju börja med att läsa av alla temperaturer och kolla om dom verkar riktiga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!