Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av Luft/vattensystem - beslutsÃ¥ngest.  (läst 4372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kRYSSET

  • Gäst
kRYSSET
SV: Val av Luft/vattensystem - beslutsångest.
« Svar #15 skrivet: 05 april 2016, 08:42:14 »
Jag känner att mina frågor/svar ger folk mer förvirring än att ge råd om de pumpar jag frågar efter.

Jo, LVVP kräver separat FTX. CTC och IVT säljer det här separat. CTCs modell går att montera ovanpå LVVP (fortfarande separat system).
Thermias Atria Optimum bör köldmedlet från kompressorn på insidan och man kan således använda en frånluftsmodul för att värma upp köldmedlet.

Jag är medveten om att det är två system jag behöver om jag går på LVVP lösningen - grundfrågan handlade dock om för/nackdelar med respektive pump jag nämnt.
Efter ett möte med Thermia-installatören idag så går Thermia bort (han sågade sina egna pumpar i jämförelse till CTCs och IVTs).

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Val av Luft/vattensystem - beslutsångest.
« Svar #16 skrivet: 05 april 2016, 09:23:54 »
Ett FTX har inget med värmepumpen att göra, det lever helt och hållet sitt eget liv. Så LVVP behöver i sig inget FTX, i alla fall inte mer än vad en LLVP och en VVVP behöver.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!