Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kunskapsuppdatering tack!  (läst 1787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kunskapsuppdatering tack!
« skrivet: 02 september 2016, 16:03:34 »
Fick idag frågan av en bekant rörande vad jag tyckte om CTC:S 400-serie.
Då jag inte är så insatt i dessa värmepumpar så undrar jag därför om de åtgärdat "problemet" med att tillverka så mycket (länge) tappvarmvatten att värmen trycks ned i nedre delen av tanken och gör så att värmepumpen nästan bara producerar tappvarmvatten under tider på året då värmebehovet är litet.
Någon som loggar sin pump och kan säga hur de uppdaterade mjukvarorna fungerar idag?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kunskapsuppdatering tack!
« Svar #1 skrivet: 02 september 2016, 20:10:11 »
Det problemet lär inte gå att lösa via mjukvara det krävs dubbla tankar eller dubbla växelventiler för att få det bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kunskapsuppdatering tack!
« Svar #2 skrivet: 03 september 2016, 08:33:55 »
Nja, det kom ju fram efter lanseringen (av de som loggade) att värmepumpen värmde tappvarmvattnet i övre tanken tills det var tillräckligt varmt, och sedan fortsatte att göra tappvarmvatten i ytterligare xx minuter "för att värma nedre tanken om den tappat värme under tappvarmvattencykeln", vilket ju är ett totalt tankefel.
Eftersom COP är högre om den värmer ett svalare vatten så skulle ju värmepumpen fortare få upp temperaturen i nedre tanken om den växlade över dit omedelbart övre tanken var tillräckligt varm.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kunskapsuppdatering tack!
« Svar #3 skrivet: 03 september 2016, 10:15:38 »
Nu var det ett tag sen så man kanske borde läsa på men om jag inte minns fel så. När vp värmer vv tas returen från nedre tanken vilket gör att det varma vattnet från övre tanken pressas ner till nedre tanken när övre tanken fylls på med hett vatten. Vilket gör att nedre tanken kanske håller 50 grader när framledningen ligger på 30 grader och nån extra tid kommer jag inte ihåg och borde inte behövas men i så fall blir det dubbel fel. Ett sätt att lösa problemet vore med helt separerade tankar men det är ju samma tank som tidigare ctc pannor och den ville dom tydligen nyttja så då vore väl det enklaste dubbla växelventiler så att när vp värmer vv tas returen från botten av övre tanken men då finns ju risken att framledningen hamnar under börvärde och det har inte ctc nån styr som fixar att räkna med så då hade dom behövt en ny sån också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!