Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump?  (läst 2442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tyran

  • Gäst
Tyran
Bergvärmepump?
« skrivet: 23 januari 2012, 20:14:09 »
Jag står i startgroparna för att köpa en bergvärmepump men har ingen aning om vilka pumpar som är bra. Alla säljare säger ju självklart att deras pumpar är bäst. Jag bor i Östergötland. Finns det några leverantörer där som man bör undvika? Tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Utloggad Pheidias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2012, 09:01:26 »
Jag anlitade Vadstena villavärme! Då jag hade en ganska klurig lösning hemma med tidigare fel som behövdes åtgärdas som att hälften av radiatorerna var kopplade åt fel håll, tycker jag de fixade till det ganska bra. Dock om man hade varit mer insatt innan hade jag nog kanske bett de göra saker lite annorlunda (svårt när man inte bott in sig i huset och vet hur allt fungerar).

Räkna dock inte med att de optimerar din inställning dock skruvade de lite på inställningarna när jag påpekade ljud osv men någon optimering i hänsyn till delta osv gjordes inte(med det gör nog ingen..).

Lycka till!

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2012, 21:16:38 »
Hej Tyran,

ett enkelt svar är att baspumparna från de 4 "vanliga" tillverkarna Thermia, CTC, Nibe, IVT är bra allihopa. Det viktiga är att du hittar en installatör som kan och vill räkna på din nuvarande förbrukning och ditt nuvarande värmedistributionssystem. Det är nämligen så en bvp blir "bra", när den dimensioneras korrekt och anpassas till ditt hus (eller att distributionssystemet anpassas till värmepumpen). Har tyvärr inga känningar i ÖG.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2012, 21:43:00 »
Här är en gammal goding, Labolds "recept" för att få till en bra vp-installation. Därmed inte sagt att installatören ska utföra precis alla dessa moment (en del gör du med fördel själv), men en bra installatör kan diskutera runt dessa punkter. Om du inte fattar alla begrepp så sök lite här på forumet, eller fråga på!

1. Se till att ha en korrekt (gärna historisk) förbrukningssiffra att dimensionera vp och borrhål utifrån.
2. Se till att veta vilken framledningstemperatur som krävs vid DUT, så att dimensioneringen görs med korrekt vp-effekt.
3. Dimensionera vp med 80-90% effekttäckning.
4. Inspektera befintlig vb-krets och gör ett överslag på tryckfall - om det finns risk att kretsen inte klarar flödet som vp behöver, så byt lite rör eller välj mindre vp eller gå på en arbetstankslösning.
5. Beräkna värmeavgivningskapaciteten för raddarna vid deltaT som är aktuellt för huset enligt punkt 2. Om inte kapaciteten överstiger vp-ns effekt, komplettera med mer/större raddar.
6. Beräkna total systemvattenvolym. Om under 20 liter per kW vp-effekt, komplettera med 2-rörs volymtank.
7. Säkerställ att alla raddar har fungerande ventil för fast instrypning.
8. Installera vp-n med separat elmätare, och kör igång.
9. Justera hastighet på kb-cp till diff 3 grader.
10. Balansera flödena i radiatorsystemet så samtliga raddar har samma diff. Minst en radiator ska vara helt ostrypt.
11. Justera hastighet på vb-cp till diff 7-8 grader.
12. Ställ in värmekurvan med öppna dörrar i huset.
13. Aktivera innegivaren.
14. Justera flödena på raddarna med stängda dörrar i huset, så önskad temp nås i alla utrymmen.
15. Handrattar på raddarna. Sätt termostater på raddar i rum som utsätts mest för "extern" värmetillförsel. Ställ termostaten på 1 grad över önskad rumstemperatur.
16. Kontrollera elmätaren varje kvartal första året och jämför med den historiska förbrukningen. Nu ser du hur mycket pengar du sparar!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2012, 21:50:49 »
Haha   Jag har faktiskt saknat min gode vän Ernst ;D

Trevligt att du är tillbaka Labold Thumbsup *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2012, 21:56:26 »
hitta en installatör som är engagerad. Det är en fördel om den du köper av är den som också installerar grejerna tycker jag. Kolla om dom är intresserad av ett funktionsansvar. Det kan vara värt att betala lite extra för att veta att du alltid kan ringa installatören och att denna garanterar att leverera det som offerten stipulerar.

Då kanske det blir lite marginaler här och där som påverkar priset men o andra sidan handlar det om husets uppvärmning de närmsta 50 åren även om själva värmepumpen säkert hinner bytas ut under den tiden.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Larsson47

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2012, 08:17:54 »
Hej Tyran

Bor själv i Östergötland och har sedan ett år tillbaka värmepump.
När jag skulle välja pumpfabrikat så tog jag in offerter från tre olika installatörer med olika fabrikat på pumpar alla var mycket trevliga och verkade för mej som är novis ganska kunniga.
Mitt val föll på en Thermiapump i första hand för det intrycket jag fick av installatören han gick igenom anläggningen ordentligt för att kolla hur en pump skulle anslutas på bästa sätt ( Har vedpannan kvar)
han var också den enda som kollade alla element vilken typ osv.sen att han i slutändan blev billigast blev ju bonus har 25 m till berg.
Hans kontakt uppgifter finns på Thermias hemsida under åtreförsäljare / Östergötland / Linköping
Jag bor i den södra delen av länet och han har varit i trakten och gjort flera installationer och de jag talat med har varit mycket nöjda med istallation support osv

Ha det gott

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2012, 09:25:46 »
47 larsson klockrent! Thumbsup
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!