Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden  (läst 3677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« skrivet: 26 mars 2014, 10:07:09 »
Hej, upptäckte i går kväll att min Nibe 1235 hade stannat och hela displayen var mörk så då slog jag av den och sen startade den som vanligt men nu kommer bekymret, menyn är nollställd alla värden är fabriksinställningar o antal kompressor starter mm. har börjat om från noll! I förrgår fällde de tyvärr träd över kraftledningen så strömmen var borta några timmar men den startade som vanligt när strömmen kom tillbaka och det har den ju gjort tidigare också vid strömavbrott.

Men igår var dom här och gjorde om lagningen för först låg trådarna på backen men igår satt de uppe i luften igen och de var även uppe i transformatorn och höll på så den första lagningen var bara för att få igång så fort som möjligt.

Kan någon förklara vad som hänt med strömmen när pumpen blev så här, jag är ingen elektriker men vad har fasföljd för inverkan o kan kraftbolagen kopplat annars vid lagningen? Någon som vet och kan man få tillbaka de gamla värdena i menyn på nåt sätt?
« Senast ändrad: 29 mars 2014, 10:04:31 av fdeldare »
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2014, 10:05:15 »
Ingen som vet vad som kan ha hänt!?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2014, 11:37:50 »
Den ska inte tappa några inställning vid strömavbrott, det verkar som det är något fel på kortet i pumpen.
Frågan är hur det har varit med nollan in i huset när felet uppstod, det kan ha varit överspänningar som kan ha skadat kortet.

Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2014, 11:42:13 »
Testa att bryta strömmen igen, ungefär lika lång tid, och se om värdena försvinner en gång till. I så fall är det ju fel på kortet. Har du frågat Nibe? Om kortet är defekt så kan du kolla om du har garanti eller försäkring som täcker.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2014, 19:39:25 »
Ja, tycker det låter misstänkt med alla omkopplingar. Ingen annan elektronik som beter sig onormalt i huset?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2014, 10:04:50 »
Antar att en såpass modern pump använder ett flash-minne för att lagra inställningar och värden. Äldre system (70-tal - tidigt 90-tal) har ett batteri till minnet, som när det tar slut orsakar "glömska" vid strömavbrott.

Svårt att säga något säkert om orsaken, men kanske har över- eller underspänning, eller upprepade till- och frånslag under elarbetet fått datan i minnet att bli korrupt.
Styrningen reagerade då med att läsa in fabriksinställningarna på nytt och nollställa när den inte kunde tolka innehållet i minnet.

Är man rädd om inställningar och statistik så är det en bra idé att skriva ner detta på papper, eller ta foton på de olika menyskärmarna.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2014, 12:10:08 »
Är man rädd om inställningar och statistik så är det en bra idé att skriva ner detta på papper, eller ta foton på de olika menyskärmarna.

Och/eller säkerhetskopiera dem till en USB-sticka.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2014, 12:21:10 »
Inget annat verkar ha tagit skada i huset, jag har då inte upptäck något.
Ska pröva bryta strömmen i morgon när det är vardag, om pumpen skulle få för sig att inte vilja starta så går det iaf ringa en reparatör.
Om den dÃ¥ tappar minnet igen sÃ¥ är alltsÃ¥ kortet skadat? Kan det gÃ¥ pÃ¥ garanti, pumpen är frÃ¥n 2007 och jag tog en förlängd försäkring men den gäller väl bara själva kompressorn?  Sc:,h
Om nu kortet är trasigt och jag måste stå för det själv är det nåt man kan byta själv, ungefärligt pris på nytt kort?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2014, 12:26:41 »
Är kortet trasigt så ta det med din hemförsäkring och anmäl skadad till din elleverantör/nätägare.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2014, 10:49:52 »
Har prövat slå av strömmen i dag lite drygt 30 min, då blev jag för nyfiken på hur pumpen skulle reagera så då slog jag på huvudströmbrytaren.
Pumpen startade och kom ihåg inställningarna o antal starter, inte från första starten men från i torsdags iaf då jag upptäckte det här.
Tror ni jag hade borta strömmen för kort tid nu eller ska jag hoppas att den återfått minnet tillsvidare?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2014, 12:18:30 »
Jag tror att ditt kort är OK. Jag tror på det som Volvo skrev:


Svårt att säga något säkert om orsaken, men kanske har över- eller underspänning, eller upprepade till- och frånslag under elarbetet fått datan i minnet att bli korrupt.
Styrningen reagerade då med att läsa in fabriksinställningarna på nytt och nollställa när den inte kunde tolka innehållet i minnet.

Är man rädd om inställningar och statistik så är det en bra idé att skriva ner detta på papper, eller ta foton på de olika menyskärmarna.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömavbrott och pumpen tappade alla värden
« Svar #11 skrivet: 01 april 2014, 10:05:44 »
Ja man får väl hoppas att det är ok, har faktiskt skrivit försökt skriva av varje månad men ibland har glömskan slagit till men jag har ju det mesta nedskrivit. Det är väl lite bättre på nya pumpar med usb har jag förstått men kanske en sak till som kan jäklas.
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!