Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken modell?  (läst 11517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Vilken modell?
« Svar #30 skrivet: 22 november 2004, 18:16:00 »
en lite graj som jag försökte få fram i ett annat inläg.

Jag anser att värmepumpen håller i 30 år, men kompressorna rasar säkert efter 15 år.

när kompressorn rasar så vill säkert vvs killarna sälja en ny anläggning till dig, men det är onödigt.

en värme pump kostar ca 50 000:-
en kompressor kostar nog 15 000:- inklusive byte ( nån som har exaktere prisuppgifter?)

Var i landet bor du?
vet du om du har lågtempratur system?
Hur gammal är pannan du har idag?
har du plats för ett pelletsföråd?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vilken modell?
« Svar #31 skrivet: 22 november 2004, 18:16:40 »
Citera
Nåväl, om jag köper en bergvärmepump för 150'. De flesta menar på att den håller i 15 år. Då måste den ju vara betald, ok borrhålet kan tas på säg 25 år. Men lånet på 150' med 15 år kommer att kosta mig 200 000 kr efter skatteavdrag på 30% vid 5,5% ränta. Detta ger drygt 13' per år i kostnad.

HÃ¥ller med dig helt.
Jag köpte vp för 5 år sen tvekade i flera år pga dina frågor, då var elen billig och räntan skyhög. Det gick inte räkna hem på ett vettigt sätt, men när pannan behövde svetsas för andra gången då slog jag till.
Räknar jag bort för byte till en ny panna har jag tjänat in min värmepump nu!!!  Men vem visste nÃ¥t om lÃ¥ga räntor och högt elpris dÃ¥!!!??
Vem vet nåt om framtiden nu?? gissning höjda elpriser nja kanske, högra ränta ja säkert.

Så här tycker jag.begvämekalkyl återbetalningstid max ca 10 år (minst 10 år men bör hålla 20 år)
luft luft absolut max 5 år (håller 5 år, mera med lite flyt)

Marginal bör man ha, ossÃ¥ ska det ju gÃ¥ med vinst ocksÃ¥  ;D

Har man en anläggning som rasat/rasar kan man dra av vad en konventionell anläggning kostar. tex ny elpanna....  Kruxet om den rasar oplanerat är att dÃ¥ blir det just oplanerat (panik).

Blir det längre återbetalningstider är det tveksamt rent ekonomiskt.
Hippfaktorn pÃ¥ att byta Ã¥rsmodell pÃ¥ värmeanläggningen gör nog att man avstÃ¥r om det varken är nödvändigt eller lönsamt.   ;)
Hoppas vi kom rätt nu dÃ¥  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vilken modell?
« Svar #32 skrivet: 22 november 2004, 20:29:50 »
Personligen tror jag inte på några dramatiska sänkningar av el priset i framtiden utan mest troligt lär våra elbolag helst se att vi närmar oss europeisk prisnivå vilket är ju lite snedvridet eftersom helt logiskt så är det ju så att ju längre norrut man bor ju kallar ju mer är man beroende av te.x el till uppvärming...se bara den löjligt låga skattereduktion vi har idag som bor i inlandet och malmfälten, den vill ju EU avskaffa.
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Vilken modell?
« Svar #33 skrivet: 23 november 2004, 09:41:34 »
Visst är det lite löjligt att diskutera 1/10 dels öre på elleverantörens pris när 70 % är skatt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Vilken modell?
« Svar #34 skrivet: 23 november 2004, 10:04:38 »
Hela elprisfrågan har ju spårat ur fullständigt. Folk snackar om ett elpris på 29 öre och ören hit och dit, och i slutänden kostar det likt förbaskat runt en spänn.

Jag fick ett "flott" erbjudande från Fortum, och jag tyckte det lät dyrare än det avtal jag har med Öresundskraft. Jag kollade upp mina senaste räkningar, och konstaterade att jag hade ett lägre pris. Det skiljde lite för mycket dock, och då såg jag att jag missat momsen på kraften. >:(

Det känns ju *så* fint att betala moms på energiskatten och certifikaten också. Man känner ju verkligen att man får ett "mervärde" >:( >:( >:( >:(
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vilken modell?
« Svar #35 skrivet: 23 november 2004, 11:34:19 »
Nåväl, om jag köper en bergvärmepump för 150'. De flesta menar på att den håller i 15 år. Då måste den ju vara betald, ok borrhålet kan tas på säg 25 år. Men lånet på 150' med 15 år kommer att kosta mig 200 000 kr efter skatteavdrag på 30% vid 5,5% ränta. Detta ger drygt 13' per år i kostnad.
Tas lånet på 25 år blir kostnaden 225 000 kr som ger 9 000 per år.
Jag har svårt att tänka mig att det går att spara så mycket så en sådan investering kan löna sig, rätta mig om jag har fel.
Eftersom att jag kört med ved så har jag inte koll på hur mycket el jag förbrukar vid enbart el.
Tacksam för svar.

Jo, det går att spara så mycket men det beror helt på vilka intialförutsättningar man har. Vår nettobesparing ligger på drygt 15 000 per år med då har vi ett energibehov för uppvärmning på ca 40MWh per år. Installationskostnaden för värmepumpen, inklusive konvertering av en liten flygelbyggnad till vattenburet, blev 160 000. Detta räknat på ett elpris på 0,85kr/kWh. Ökar elpriset till 1,20 vilket inte är osannolikt, blir nettobesparingen nästan 24 000 per år. Amorteringstiden på lånet är satt till 30 år. Jag anser att byte av pump en gång under denna tid kommer att "stjäla" ca 2 års besparing.

Att ersätta vedeldning med en värmepump kommer inte att bli en speciellt lönsam investering då vedeldning jämte pellets är de alternativ som kostnadsmässigt konkurerar med värmepumparna. Jag tror dock att priset på pellets kommer att öka kraftigt framöver då spån/flis är en råvara som det kommer att bli brist på. Men när det gäller ved/pellets finns det andra aspekter som spelar in. Veden kommer ju inte in av sig själv...

Hurvida bergvärme lönar sig och hur mycket är beroende på framför allt tre faktorer, energibehov, elpris och räntan. Om jag minns rätt gick break-even vid ett energibehov på ca 20MWh per år när jag räknade på det för ett tag sedan.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vilken modell?
« Svar #36 skrivet: 23 november 2004, 16:09:50 »
Döttrarna har flyttat ut och varmvattenbehovet har minskat...

Om några år kommer ni upp i pensionsåldern om ni lever med omtake och Gud så vill. Och när den åldern är inne så vill ni ha det en eller två grder varmare i huset. Det gör några procent. Somliga påstår 5 % ökat värmebehov per grad. Men det har ni råd till för då är pumpen betald

Billigt med bergvärmepump om man har lÃ¥gtemperatursystem (45 grad vid - 20), lite dyrare med mellansystem (55 vid -20), dyrt med högtemperatursystem som kör delvis pÃ¥ tillskott,  och mycket dyrt om kompressorns skyddsvakter stoppar kompressorn vid t ex 60 grader

Fast, naturligtvis, det kan bli jättedyrt om miljöpartiet och Mona Sahlin får bestämma. Det går ju åt en del el.
« Senast ändrad: 23 november 2004, 16:12:38 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!