Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mest optimala temp nivÃ¥ pÃ¥ undre pannan?  (läst 4044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« skrivet: 29 maj 2010, 13:05:49 »
Använder även vår EcoEl/Air109 till att värma poolen.
CTCs anvisningar som jag hållit mig till dom senaste åren säger att man ska hålla nedre pannan ung runt 35-40 grader. Detta styr jag genom att se till att koppla in polvärmen vid 36grader och stänga av vid 35. Gör man det så håller den sig runt 37-38 grader denna kyliga vår.

Iom att undre pannan nu aldrig går upp i mer än 38 grader så måste jag ju spetsa elen för varmvattnet.

Funderar om det skulle finnas någon nackdel att höja nivån så att pannan skulle ligga genom att slå av poolvärmen vid kanske 45grader och då skulle nog undre pannan lägga sig runt 46-47 grader och då har jag ju även ospetsat varmvatten.

Tacksam för spekulationer i frågan.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2010, 14:20:14 »
CTCs anvisningar som jag hållit mig till dom senaste åren säger att man ska hålla nedre pannan ung runt 35-40 grader. Detta styr jag genom att se till att koppla in polvärmen vid 36grader och stänga av vid 35. Gör man det så håller den sig runt 37-38 grader denna kyliga vår.

Jag förstÃ¥r inte alls varför du bara lÃ¥ter pumpen jobba upp 35-40 ºC i nedre pannan  ??? Hur har CTC uttryckt den anvisningen? Är det för att begränsa gÃ¥ngtiderna pÃ¥ pumpen??

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2010, 17:19:29 »
CTCs anvisningar som jag hållit mig till dom senaste åren säger att man ska hålla nedre pannan ung runt 35-40 grader. Detta styr jag genom att se till att koppla in polvärmen vid 36grader och stänga av vid 35. Gör man det så håller den sig runt 37-38 grader denna kyliga vår.

Jag förstÃ¥r inte alls varför du bara lÃ¥ter pumpen jobba upp 35-40 ºC i nedre pannan  ??? Hur har CTC uttryckt den anvisningen? Är det för att begränsa gÃ¥ngtiderna pÃ¥ pumpen??

/Nickan

Jag tror det har att göra med:

35gr gränsen som alltid kickar igång pumpen
40gr uppåtgränsen som stänger av pumpen 3 av 4 ggr om det inte är för varmt ute.

I dagsläget när det är kyligt o blåsigt så går pumpen 24h om dygnet.

Men om man nu ser till att alla pumpkörningar går upp till 55gr så borde man kanske som sagt höja ribban.... total energimängd borde teoretiskt vara densamma... eller är det så att verkningsgraden är bättre vid 35-40 gr istf kring 50gr?

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2010, 22:56:01 »
CTCs anvisningar som jag hållit mig till dom senaste åren säger att man ska hålla nedre pannan ung runt 35-40 grader. Detta styr jag genom att se till att koppla in polvärmen vid 36grader och stänga av vid 35. Gör man det så håller den sig runt 37-38 grader denna kyliga vår.
Jag förstÃ¥r inte alls varför du bara lÃ¥ter pumpen jobba upp 35-40 ºC i nedre pannan  ??? Hur har CTC uttryckt den anvisningen? Är det för att begränsa gÃ¥ngtiderna pÃ¥ pumpen??

/Nickan

Jag tror det har att göra med:

35gr gränsen som alltid kickar igång pumpen
40gr uppåtgränsen som stänger av pumpen 3 av 4 ggr om det inte är för varmt ute.

I dagsläget när det är kyligt o blåsigt så går pumpen 24h om dygnet.

Men om man nu ser till att alla pumpkörningar går upp till 55gr så borde man kanske som sagt höja ribban.... total energimängd borde teoretiskt vara densamma... eller är det så att verkningsgraden är bättre vid 35-40 gr istf kring 50gr?

Förstår jag dig rätt?:
1. Du har inte kommit över gränsen för sommarvärme då pumpen kör till 55 ºC varje körning
2. Du har inget värmebehov som gör att pumpen triggas att köra varmare temperaturer utan den jobbar från VPmin (35 ºC) och ett antal grader upp.
3. Detta göra att du får ont om varmvatten och därför spetsar med el.

Jag har haft samma scenario och det har jag löst utan elpatron på följande sätt:
1. Extra varmvatten-körning programmerat 2 timmar varje morgon.
2. Ringklocke-knapp om behovet uppstår vid andra tider på dygnet (inspirerad av dig!)
Vid extravarmvattenkörning går ju pumpen in och kör "sommarkörning" till 55 ºC, vilket täcker vårt duschbehov, i alla fall.

Jag gjorde "månadsbokslut" över förbrukningen ikväll. I maj månad har vi spetsat den övre pannan med 11 kWh. Det avser två stycken sköna bad i badkaret, då jag vid båda tillfällena värmt pannan till 73 ºC med elpatronens hjälp. I övrigt har vi klarat oss helt utan elpatron, och vi har haft gott om varmvatten.

Jag provade i höstas att ställa upp VPmin till 42 ºC (tror jag det var) för att få jämnare varmvattentillgång. Jag tyckte dock att det kostade mer än det smakade. Pumpen producerade varmvatten hela dagarna när vi jobbade, till ingen nytta. Jag är däremot jättenöjd med min tidsinställda körning på morgonen och kompletteringen med ringklocke-knappen.

Jag skulle inte vara nöjd om jag som du var tvungen att spetsa med el för att få vettig vattentemp till vardagsbehovet.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2010, 11:56:57 »
Velar fortfarande lite.

En sak jag skulle vilja är ju att pumpen inte går ner i halvfartsläge....

hur kan jag reglera detta?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2010, 16:41:40 »
Vad menar du med att "pumpen går ner i halvfartsläge" ???

Pumpen har väl inget halvfartsläge, det är fläkten som går på halv fart under sommaren.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #6 skrivet: 02 juni 2010, 17:20:29 »
Vad menar du med att "pumpen går ner i halvfartsläge" ???

Pumpen har väl inget halvfartsläge, det är fläkten som går på halv fart under sommaren.

//Ronnie

Jo visst menar jag detta, men det kan ju inte vara i syfte att öka effekten att den går ner på halvfart?
Mao, får jag ut mer kräm ur pumpen genom att propellern snurrar snabbare?


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #7 skrivet: 02 juni 2010, 17:40:42 »
Förmodligen är det så, att när temperaturen stiger över +10º ute, så räcker halv fart på fläkten mer än väl, för att pumpen ska ta upp tillräckligt med värme ur luften. Dels ökar ju värmeinnehållet i luften och dels minskar ju värmebehovet för uppvärmning och även för varmvattnet om än marginellt. Fläkten på CTC är ganska väl tilltagen, antagligen med avskiten att kunna gå på halvfart under sommarhalvåret.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #8 skrivet: 02 juni 2010, 18:25:16 »
Förmodligen är det så, att när temperaturen stiger över +10º ute, så räcker halv fart på fläkten mer än väl, för att pumpen ska ta upp tillräckligt med värme ur luften. Dels ökar ju värmeinnehållet i luften och dels minskar ju värmebehovet för uppvärmning och även för varmvattnet om än marginellt. Fläkten på CTC är ganska väl tilltagen, antagligen med avskiten att kunna gå på halvfart under sommarhalvåret.

//Ronnie

Så sant, men om man nu vill lura den pumpen eftersom den ofta nu går 24h om dygnet, det kan ju inte vara fel att om värmebehovet är så stort att pumpen gick på alla cylindrar.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #9 skrivet: 02 juni 2010, 18:38:05 »
Jag tvivlat på att man vinner något på att öka fläkthastigheten när det börjar bli varmare än +10º ute. Förmodligen kan inte pumpen tillgodogöra sig mer värme än den redan tar upp vid halv fart på fläkten.
Men om man vill testa, kan man väl alltid mixtra med givaren så att den ger för låg temp ute och lura fläkten att gå på full fart lite längre.
Det går ju också att snacka med CTC, och höra vad de säger om det, om det är någon vits med det eller vad det finns för möjligheter att lura fläkten att gå snabbare.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #10 skrivet: 03 juni 2010, 20:34:24 »
Förmodligen är det så, att när temperaturen stiger över +10º ute, så räcker halv fart på fläkten mer än väl, för att pumpen ska ta upp tillräckligt med värme ur luften. Dels ökar ju värmeinnehållet i luften och dels minskar ju värmebehovet för uppvärmning och även för varmvattnet om än marginellt. Fläkten på CTC är ganska väl tilltagen, antagligen med avskiten att kunna gå på halvfart under sommarhalvåret.

//Ronnie

Så sant, men om man nu vill lura den pumpen eftersom den ofta nu går 24h om dygnet, det kan ju inte vara fel att om värmebehovet är så stort att pumpen gick på alla cylindrar.

GÃ¥r din pump 24 h om dygnet  Sc:,h trots dessa trevliga vÃ¥r/sommartemperaturer???
Det måste väl ha att göra med hur poolen kallar på värme.... Har du alltid haft sådana gångtider på pumpen under våren? (jag antar att poolen kräver mer under våren än under t ex sensommaren)

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Mest optimala temp nivå på undre pannan?
« Svar #11 skrivet: 03 juni 2010, 23:15:33 »
GÃ¥r din pump 24 h om dygnet  Sc:,h trots dessa trevliga vÃ¥r/sommartemperaturer???
Det måste väl ha att göra med hur poolen kallar på värme.... Har du alltid haft sådana gångtider på pumpen under våren? (jag antar att poolen kräver mer under våren än under t ex sensommaren)

/Nickan

Att pumpen går 24h om dygnet är helt ok med tanke på hur otroligt kallt det varit denna vår. Men idag så kröp ju faktiskt kvikcksilvret över 21 grader (vi har ju legat på 12-13 grader i sydsverige)och poltempen ligger nu på 27grader.

Brukar komma ner 8-12h gångtid när sommarvärmen kommer och jag kan hålla en pooltemp på angenäma 28grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!