Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett rÃ¥d, tack  (läst 1482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Ett råd, tack
« skrivet: 02 september 2013, 20:37:11 »
Hej,
 
Funderar med en Ecodan med Hydrobox. Jag har idag en vedpanna (olja ocksÃ¥) men planerar att slänga ut tanken och installera en 500L acctank samt en L/V VP. Har ocksÃ¥ en separat varmvatten beredare pÃ¥ kanske 3Kw, ansluten i väggurtag. Har just flyttat in sÃ¥ det är lite att ta reda pÃ¥ ännu. Spisen säkrad till 16A med 1,5mm2 ledningar??  bland annat.
Tänkte behålla VVB eftersom det bara är en i hushållet, men behöver backup till veden eftersom jag är ute och reser i jobbet en del, så en Ecodan 9,3 kw och Hydrobox, inkopplad parallellt med vedpannan, med några avstängare. Tänker mej att spetsa med ved när det är riktigt kallt och är jag inte hemma så skall VP i alla fall hålla min 13-15C.
Huset är tillbyggt på 50talet och modifierat delvis tidigt 80tal, sågspånsisolering i halv taket, resten Gullfiber, väggar timmer. Okrypbar krypgrund. Dom som bott här tidigare har nog mest kört med olja, har inga uppgifter på energiförbrukning, då energi deklarationen är hutlöst dålig, tex tilläggsisolering av tak, kostn 8100kr, besparing 1100kr/år, återbetalning 30 år?? Vet inte vilken ränta dom räknat med??
 
Vore kul att få lite input. Kommer från ett hus med bergvärme, helt otroligt, från 29.000 kwh med ren elvärme till mindre än 7000kwh el med bergvärme.
Lyssnar tacksamt på vad ni har att dela med er av erfarenheter.
 
MVH Lars   
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ett råd, tack
« Svar #1 skrivet: 03 september 2013, 07:40:03 »
Intressant bygge du köpt, hoppas du lät en besiktningsman kolla upp det först?  ::)
Det där med elen är viktigt att kolla upp ordentligt, det kan finnas fler felaktigheter i huset om nÃ¥n klant har varit där och dragit trÃ¥dar.  :-\
Blandad isolering låter inte heller riktigt bra, men jag antar att du kollat upp vinden ordentligt?
Och den där energideklarationen borde reklameras, jag har hört fler som råkat ut för värdelösa energideklarationer, nån måste ju börja sätta stopp för detta lurendrejeri.
Utan nÃ¥n vettig siffra pÃ¥ husets energibehov sÃ¥ är det svÃ¥rt att rÃ¥da.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!