> Hej Grolim!
> Tack för ditt svar angående inkoppling av VP.
> Bra ide med att göra dessa "bypass" kopplingar,då har man faktist fler möjligheter om något går sönder. Jag monterade faktiskt kulventiler på stigaren och returen när jag monterade pannan så jag slipper tömma systemet när jag drar igång med installationen i vår när jag slår av värmen. Har dock några frågor om du har tid.
>
>
> *Du skriver att du koppplar bort vv-beredaren vid sommardrift,når du tillräcklig temperatur med bara VP inkopplad?? skall det inte vara min 60 grader eller nått??
>
> *Har du upplevt att varmvattnet tar slut med 100 liter i behållaren, vår familj med två döttrar kan det gå åt en hel del varmvatten. Orkar VP producera tillräckligt med värme eller tar varmvattnet slut. Vi har blivit lite bortskämda med den nya pannan med plattvärmeväxlare.
>
> *Vad säkras din VP(5,9) av med ,räcker 10 A eller måste den ha 16A.
>
> *Jag har möjlighet att låna en klämtång till det nya systemet med kopplingar,det blir betydligt billigare än vanliga klämkopplingar. Har du någon erfarenhet av dessa kopplingar?
>
> *En rörmokare gjorde en beräkning på vilken modell av VP(5,9 ellert 7,9) jag skulle välja. Enligt denna beräkning skulle jag spara ca 12000 Kwh på ett år med 5,9 och 11000 Kwh med 7,9 om temperaturen blir enligt beräknat. Jag har en årsmedeltemp på 6,6 grader där jag bor(Nynäshamn).
> Mitt hus har 109 kvm boyta och 70 biarea. Jag har en årsförbrukning på ca 22000 Kwh exkl hushållsel. Är det här motsvarande dina förhållanden??
>
> *Har du hållt på med såna här saker förut eller är du en glad amatör som jag som helst vill göra saker och ting själv??
>
> Tack än en gång för ditt svar, jag kanske hör av mig senare om jag stöter på något problem om det går bra.
>
> Mvh HasseE
Tjena HasseE.
Min förhoppning är att jag ska klara varmvattenproduktionen med enbart pumpen då den slår om till sommardrift (ca +17°C ute), och detta med +60°C i beredaren är en siffra som faktiskt inte gäller villaägaren i de flesta fall utan den gäller då vattnet blir stillastående längre perioder typ dödledningar, semester och liknande och främst i hyresfastigetheter då. Har man varit borta en längre period, typ semester så är det ju ganska enkelt att värma upp panntempen till ex. +65°C när man kommer hem igen.
Smittskyddsinstitutet informerar följande: (
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2310 )
Sjukdomen orsakas av bakterien Legionella pneumophila. Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.
Värmepumpen jobbar ju faktiskt upp varmvattnet (sommarläget) i +55°C var 4:e cykel övriga cykler +50°C (CTC) så det torde vara tillräckligt.
Vår familj består av 2st vuxna och 2st barn (8 och 10 år), nu på vintern så jobbar ju VP:n med flytande kondensering och det innebär ju att den framleder efter husets faktiska värmebehov, allt mellan +20°C och +43°C. 100 LitersVVB är inställd på att spetsvärma till +65°C och får då blanda med olika temperaturer från pannans VVB till ca +53°C. Jag spetsvärmer helt enkelt till den högre temperaturen för att få mera mängd varmvatten och skulle inte det räcka till så får jag väll höja till +80°C då (barnen blir tonåringar). Det motsvarar förresten 200L färdigblandat varmvatten
EcoAir 5.9 avsäkras med 3x10A trög
Tja, vad ska man säga om presskopplingar, DYYYRT!! Rinkaby Rör säljer en "Böj in-in 90°" 22mm för 23,60:- samma Böj för lödning kostar 6,60:-. Sen vet jag inte om jag skulle lita på en presskoppling utförd av en lekman, det är heller inte helt ovanligt med läckage enligt en god vän som jobbar som vvs-installatör. Det går väl ann i ett pannrumstak men inte om rören skall byggas in i en vägg el. liknande. Lägg sen till att det faktum att presskopplingar är ganska nytt fenomen på marknaden och ingen kan med säkerhet säga vad som händer med dem om en 20-30 år, sommar/vinter, kallt/varmt, krymper/töjer - ja du fattar vartåt jag syftar.
Beräkningar får man alltid ta med en nypa salt
Men faktum är så lutar min prognos på ca 10-12000 kWh besparing och ja vi har ganska så likartade förhållanden utom då att jag värmer hela kåken inkl. biyta till +20°C (ca 200kvm). Före VP-installation förbrukade jag 24300 kWh/år inräknat HH-el och varmvatten. Årsmedeltemperaturen där jag bor (Åmål) är +6,3°C. Större pump än 5.9:an tror jag inte att du behöver, men jag är liksom du en glad amatör i frågan.
mvh // Grolim