Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 12 januari 2007, 12:05:51 »

Tja!

Skall handla ny tvättmaskin + torktumlare, och i den vevan så hittade jag nåt jag gömt/glömt bakom maskinerna....det är ett kvadratiskt hål på 20*20cm i golvet i tvättstugan med isolering instoppat i...ser ut som nån sorts ventilations- eller inspektionshål. Skall öppna och kika ned när jag tar bort de gamla maskinerna.


Vi funderade lite på vilken effekt per kvm ett golvvärmesystem kan tänkas ge:

Hittade en rapport(.pdf) om vilket effekt golvvärmesystem avger, utförd av statens provningsanstalt. Ganska omfattande text och har inte hunnit läsa allt, men det verkar framgå vilket effekt/kvm man kan räkna med.  Bara söka med orden 'värmeavgivning från golvvärmesystem' på www.sp.se/publ/user/default.aspx

[Edit] Rättade stav-fel, det var så man skämdes.

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 12 januari 2007, 10:44:48 »

Intressant tråd då vi varit i ungefär samma läge som trådskaparen, för att göra en lång historia kort så valde vi att lägga in golvvärme. Vi la in ett nivellsystem (beskrivet tidigare i tråden) vilket innebär att vi har en ventilerad luftspalt mellan platta och golv samt 50 mm isolering på detta. Därefter ligger spårade spånskivor med golvvärmeslang.

Vi är nöjda än så länge, vet inte om den är den mest ekonomiska golvvärmen, men det är inget vi märkt av. Än så länge funkar det fint. Nu vid nedåt -20 kör vi ut ca 39 grader i golvet och det ger ungefär 20,5 grader inne.

Vad gäller fukten så ska nivellsystemet, som vi förstått det, eliminera faran med fuktvandring pga temperaturvariationer i plattan när/om man slår av golvvärmen. Återstår väl att se om det är så  :o. Nu vet du att det finns nån som genomfört det du funderar på. Lycka till med vad än du väljer  *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 januari 2007, 10:04:46 »

Hej igen !

Har fått en givande konsultation av 'Rickard' idag, klockrent...lärde mig en hel del och kan nog applicera allt i mitt ombygge sen.

Hörde idag på en firma att man trodde det var ytterst sannolikt att det ligger nåt fuktbrytande mellan bjälklagsreglarna och plattan...typ nån gummibit eller nåt. Är det kilat så han man en sån underst, så det lär inte vara kontakt mellan sulan och betongen.

Eftersom det (mest troligt) inte är några problem med min sula just nu så borde jag inte oroa mig för att konstruktionen är galen i allmänhet, utan bara för vad som händer OM jag installerar golvvärme.
Var på två firmor som är i branschen och ingen av dessa trodde  det skulle vara nåt problem(men de är la partiska), bägge skall ha laggt många golv på samma grundkonstruktion som jag har,och ingen visst om några problem. Men det vete fåglarna, skall konsultera lite byggfirmor kanske.

Innan du bestämmer dig, skulle det inte vara ide att ta upp ett golv, det i groventren kanske, och se så att du inte har trä direkt mot betongen...
Det skulle jag ha gjort.  :-\

Kanske en fyrkant på 60X60 cm i hörnet vid elradiatorn i groventren?

Det borde kunna vara ett av de mer fuktbelastade hörnen i huset, ser du inget anmärkningsvärt där så kanske det är lungt.
Du får dock inte citera mig om detta i ett eventuellt skadeståndsmål.  ;)
Skrivet av: Porcupine
« skrivet: 12 januari 2007, 08:28:05 »

När vi flyttade in i vårt hus med träbjälklag på bottenplattan fanns det lite "källarlukt" när man lyfte på golvsocklarna och stack ner näsan. Vi valde att ta det säkra före det osäkra och slängde ut det gamla bjälklaget (enbart tur att det inte var ingjutet, det hade jag inte kollat när vi köpte...) och la ett Nivell-golv som istället står på plastskruvar och ventileras med en mekanisk fläkt. I samband med detta konverterade vi till vattenburen värme och hade naturligtvis ett guldläge att lägga in golvvärme i en någorlunda säker konstruktion. Vi avstod ändå, främst med tanke på den dåliga isoleringen, och satsade istället på ett "varmt golv" (borstad ek vars yta jag upplever som varmare eftersom det blir mer luft mellan foten och golvet än med ett väldigt slätt golv). Det blev i alla fall en osynlig och enkel rördragning under golvet till radiatorerna... Jag skulle gissa att luften som ventilerar golvet som ju dras ner från rummet även hjälper att hålla golvet varmare. I och för sig mycket energi till spillo där, men syftet med ventilationen är ju inte att värma golvet utan att eliminera fuktproblem, värmen kommer på köpet. Nu har det ju inte varit någon vinter än, så det återstår att se hur nöjda vi blir, generellt svårt att få upp värmen där nere utan att strypa rejält på övervåningen skulle jag tro - ur den aspekten hade golvvärme kanske gjort susen. Jag skulle förstås aldrig satsa på ett ventilerat golv utan att ha minsta luktproblem, men inte heller utmana ödet med att välja golvvärme i det läget...
Skrivet av: Steelis
« skrivet: 11 januari 2007, 19:50:43 »

Träbjälklag på plattan?
Jag måste säga att jag är väldigt skeptiskt till att råda någon att göra något alls om man har den typen av sula/bjälklag.
I alla fall något som innebär att man tillför värme till sulan, högre (och varierande) temp i sulan ökar fukttransporten till sulan och då också till bjälklaget och det kan i samband med den högre tempen leda till mögel eller andra oönskade saker i bjälkarna.

Andra får gärna ha synpunkter på detta, egna erfarenheter?

Min rekomendation skulle med den kunskap jag idag har bli radiatorer på bottenvåningen.

På övervåningen går det normalt betydligt mindre energi, dels p.g.a. värmen nedifrån, och dels p.g.a. lägre väggar (normalt) som kyler rummen. Mindre fönster brukar också bidra till en lägre förbrukning.


 

Man ska INTE ha träbjälkar på betong..hade det i mitt gamla hus...fick hussvamp pga detta..vi fick riva hela kåken >:(

Det var i varjefall vad Anticimex sa nä vi fick huset utdömt pga svamp...
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 10 januari 2007, 16:57:53 »

Hej igen !

Har fått en givande konsultation av 'Rickard' idag, klockrent...lärde mig en hel del och kan nog applicera allt i mitt ombygge sen.

Hörde idag på en firma att man trodde det var ytterst sannolikt att det ligger nåt fuktbrytande mellan bjälklagsreglarna och plattan...typ nån gummibit eller nåt. Är det kilat så han man en sån underst, så det lär inte vara kontakt mellan sulan och betongen.

Eftersom det (mest troligt) inte är några problem med min sula just nu så borde jag inte oroa mig för att konstruktionen är galen i allmänhet, utan bara för vad som händer OM jag installerar golvvärme.
Var på två firmor som är i branschen och ingen av dessa trodde  det skulle vara nåt problem(men de är la partiska), bägge skall ha laggt många golv på samma grundkonstruktion som jag har,och ingen visst om några problem. Men det vete fåglarna, skall konsultera lite byggfirmor kanske.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 januari 2007, 13:36:52 »

Ang radiatorval vid konvertering och en del annat

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html


Ang trä och betong.

Från hedenhös och framåt har det varit förbjudet att lägga trä direkt på betong.

Tyvärr trodde man ett tag att det gick övervinna naturkrafterna.
Men som sagt det ska finnas en kapíllärbrygga mellan tex en hederlig syllpapp, eller nåt modernare.
Jag har tom sett k-ritningar där man gjöt ned spikreglar (trycktimpr) i plattan. Jag såg även dom skador som blev av det (mest kände lukten)
Tryckt virka ruttnar inte men möglar och lukten blir vedervärdig!
Skrivet av: mso
« skrivet: 10 januari 2007, 12:59:22 »

Hej igen ,
Vad  du skall beakta är att om du väljer radiator alternativet , då Skall du överdimensionera alla radiatorer och strypa in  dom du måste i efterhand.
Rejält borrhål med plusgrader året om!!
Jag har hjälpt en kompis med en instalation i ett hus med golvärme och mina och hans framledningstemperaturer är ungefär detsamma.
Jag kör på kurva 4 och ligger kring 29-30 grader ut till radiatorer vid nollan ute.
Jag räknar med att min 1215-7 alltid ger 8-9 KW när den produserar värme till huset. Thumbsup

Om du dimensionerar rätt kan räkna med typ en till två extra KW ut från pump ,  att jämföras med en som satt in vp i en likvärdig kåk med orginalmonterat vattenburet system och ett borrhål som dimensionerats av en rörfirma = nästan alltid för snålt borrat.

mvh/mso
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 10 januari 2007, 07:58:43 »

"lecablock till grundisoleringen" innebär att det runt den helgjutna betongplattan ligger en "kant" av lecablock för att isolera betongplattan mot markkylan.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 januari 2007, 07:06:11 »

Alla papper sen bygget finns kvar.  
-I Teknisk beskrivning står det 'Grundlaggt på', sen är både 'grus' och 'sand' ikryssat. Bjälklag: 100 min.ull  22mm spånpl. Arm.btg.platta 45*72 golvåsar kilas.
-I en bilaga till offerten står det om grund till hus och garage: utföres som helgjuten betongplatta med förstyvande kantbalkar och lecablock till grundisoleringen.

Alltså, govlåsarna(45*70) är inte ingjutna, utan ligger fritt "upp-pallade till 100mm ? ...eller?
Och, lecablock till grundisoleringen ...vad menas med det? ...har man isolerat under grunden med lecablock ??

Golvåsarna ligger ovanpå med (tyvärr) träkilar mot betongen, ska du riva i golven så byt åtminstone ut träkilarna mot något annat oorganiskt material.

Sen tolkar det jag också som att plattan är gjuten på lecabock, men jag vill inte svära på det. Huset står troligen på en sandbädd och det kan funka bra om dräneringen runt huset är i bra skick.
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 09 januari 2007, 23:21:00 »


Man ska INTE ha träbjälkar på betong..hade det i mitt gamla hus...fick hussvamp pga detta..vi fick riva hela kåken >:(

Tja !

Jag tror att risken för hussvamp är lägre här uppe. I vart fall, platta med träbjälkar på blir lite svårt att komma ifrån...då det är byggt så redan.  Visst går det ta bort och gjuta på sulan och lägga flytande golv osv, men då blir det frågan om högst 5-8cm isolering...mer får inte plats utan att höja innergolven, vilket inte är aktuellt...Sen blir det en helt annan dignitet på arbetsinsatsen isåfall...ett snabbt "ut-med-golven-ny snabbinbstallerad golvvärme-på med golven" är väl vad som kunnat vara aktuellt.

Nå huset har stått sen 1977 utan problem. Det var en vattenskada på bottenvåningen 1991(tror jag) pga ett läckande rör där man bytte alla golv och sannolikt all isolering under på bottenvåningen. Som jag fattat det såg det bra ut därunder, förutom vattnet...alltså inget mögel osv då iallafall. Så, i dagens läge, som det ser ut just nu är jag inte alls orolig.

Alla papper sen bygget finns kvar.  
-I Teknisk beskrivning står det 'Grundlaggt på', sen är både 'grus' och 'sand' ikryssat. Bjälklag: 100 min.ull  22mm spånpl. Arm.btg.platta 45*72 golvåsar kilas.
-I en bilaga till offerten står det om grund till hus och garage: utföres som helgjuten betongplatta med förstyvande kantbalkar och lecablock till grundisoleringen.

Alltså, govlåsarna(45*70) är inte ingjutna, utan ligger fritt "upp-pallade till 100mm ? ...eller?
Och, lecablock till grundisoleringen ...vad menas med det? ...har man isolerat under grunden med lecablock ??
Skrivet av: overlander
« skrivet: 09 januari 2007, 23:10:42 »

Ska inte?? funkar utmärkt om dräneringen är bra fuktspär mellan trä och betong venilationen av bjälklaget funkar som den ska.
Mina föräldrar har den typen av konstruktion huset är 35 år och inte en tillstymelse till fukt i bjälklaget.
Skrivet av: Steelis
« skrivet: 09 januari 2007, 20:51:29 »

Träbjälklag på plattan?
Jag måste säga att jag är väldigt skeptiskt till att råda någon att göra något alls om man har den typen av sula/bjälklag.
I alla fall något som innebär att man tillför värme till sulan, högre (och varierande) temp i sulan ökar fukttransporten till sulan och då också till bjälklaget och det kan i samband med den högre tempen leda till mögel eller andra oönskade saker i bjälkarna.

Andra får gärna ha synpunkter på detta, egna erfarenheter?

Min rekomendation skulle med den kunskap jag idag har bli radiatorer på bottenvåningen.

På övervåningen går det normalt betydligt mindre energi, dels p.g.a. värmen nedifrån, och dels p.g.a. lägre väggar (normalt) som kyler rummen. Mindre fönster brukar också bidra till en lägre förbrukning.


 

Man ska INTE ha träbjälkar på betong..hade det i mitt gamla hus...fick hussvamp pga detta..vi fick riva hela kåken >:(
Skrivet av: mso
« skrivet: 09 januari 2007, 19:49:15 »

Hej .Konverterade ett 160m2 prefab hus byggt 78 i Umeå, funderade på golvärme nere o raddar uppe men med beaktande av det som Rikard och andra säger så tror jag att man skall akta sig för golvärme på en kåk med lite isolering och platterna som göts på 70 talet var ine dom bästa vad det gäller drenerande material.

Mitt  projekt som ligger i umetrakten gick lös på 136 tusen inklusive 171 meter borrat o 30 meter foder rör,en nibe 1215-7 eftersom det verkade vara det enda som gick att köpa billigt och utan mellanhänder och med fullständiga garantier.
Man kan ju ha rinkabys katalog och grov räkna men det går att köpa betydligt billigare om man ringer runt och kollar på nätet.
Jag är istort sätt nöjd med mitt projekt men man får nog räkna med ett par semesterveckor för att få det helt klart
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 09 januari 2007, 13:23:39 »

Jaha, man får alltså inrikta sig på radiatorer istället.
Känns inte lika kul som ett varmt golv men antar att det blir billigare med radiatorer än golvvärmegrejjen, så det är väl sunt på så vis.

Har god koll på vad det skulle kosta med golvvärme, men inte radiatorer.

Sett priser på radiatorerna på nätet...men kringutr: rör kopplingar mm...hur stor kostnad är det?

Har hört att folk snackar om allt mellan 3000 till 6000 per radiator(när man lejer montering mm)...men ser att en halvrejäl radiator kostar en dryg tusenlapp på rinabyrör...tänker väl göra det mesta jobbet själv.

Gissar att det rör sig om 9st radiatorer på bottenvåningen och 7st på övervåningen.
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 08 januari 2007, 12:07:24 »

Ofta var träbjälkarna ingjutna i plattan, vet du hur det är gjort i ert hus?

Tack för svaren.  Jag är inte alls säker, men huset är byggt i moduler(väggar) på Luleåhus som sen monterats på den gjutna plattan...kanske kan man gissa att det inte är ingjutet då?
Det är byggt utan trösklar vid innedörrarna, så det finns inte så många ställen att försöka kika ned.

Har förresten originalkatalogen från -77, det finns en sida där man ser hur huset växer fram. Dock är bjälklaget + isoleringen på plats där, så det går inte se.
Huset är ett Luleåhus 'Brefa' om det gör att nån vet nåt mer....

Min tanke var att kanske 100mm bra isolering gör att man inte kör ned så mycket värme nedåt. Huset är av typ 'Norrbottensgård' så det finns inga stora fönsterpartier, så man behöver inga element pga kallras...vore kul att slippa dem. Det blir inte lika smidigt med rördragning om man nyttjar radiatorer.

Vi har lite golvkallt i ytterhörnen när det inte är nån snö och -20 eller kallare...tänkte att bättre isolering å golvvärme skulle lösa det.

Jag är helt säker på att huset är helt friskt och utan fukt och mögelproblem  :) , å det vill man ju för allt i världen inte förstöra...så jag lyssnar till det ni säger.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 08 januari 2007, 11:11:42 »

Glöm inte bort att i såna konstruktioer så är det ventilerat ner till bjälklaget via golvsocklar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 januari 2007, 09:15:50 »

Ofta var träbjälkarna ingjutna i plattan, vet du hur det är gjort i ert hus?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 januari 2007, 09:08:21 »

Jag tror du kan lägga in flytande golv på betongplattan med cellplastisolering och Platonmatta underst, det borde funka.

Väljer du golvvärme nere så finns kompaktradiatorer som inte tar så mycket plats men som ändå kan värma övervåningen med relativt låg framledningstemp. Det är betydligt smidigare om du kan köra samma framledningstemp till hela systemet och slippa shunt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 januari 2007, 07:52:30 »

Träbjälklag på plattan?
Jag måste säga att jag är väldigt skeptiskt till att råda någon att göra något alls om man har den typen av sula/bjälklag.
I alla fall något som innebär att man tillför värme till sulan, högre (och varierande) temp i sulan ökar fukttransporten till sulan och då också till bjälklaget och det kan i samband med den högre tempen leda till mögel eller andra oönskade saker i bjälkarna.

Andra får gärna ha synpunkter på detta, egna erfarenheter?

Min rekomendation skulle med den kunskap jag idag har bli radiatorer på bottenvåningen.

På övervåningen går det normalt betydligt mindre energi, dels p.g.a. värmen nedifrån, och dels p.g.a. lägre väggar (normalt) som kyler rummen. Mindre fönster brukar också bidra till en lägre förbrukning.


 
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 08 januari 2007, 03:12:22 »

Hej !

Har som plan att gå från direktel till VP(bergvärme) med golvvärme på bottenvåningen och radiatorer uppe.
Bor i Boden(dvs riktigt kallt ibland). Villan är 168kvm(84 uppe och 84 nere) och är byggd 1977 och har platta på mark(antagligen ingen isolering under), det är 10cm bjälklag på plattan.

Bottenvåningen:
Räcker det med 10cm isolering under golvvärmen?(det är väl vad jag får plats med mht bjälklaget...) Vill givetvis inte tvingas värme hela jordklotet...har som plan att bryta upp golven och antingen lägga golvspånskivor med färdiga spår eller spika läkt...i denna veva blir det att kolla upp isoleringen och byta eller komplettera vid behov så det blir så bra som möjligt.

Slangen för färdiga spår verkar vara 16 alt 17mm beroende på märke. Räcker det eller skall man köra läkt med 20mm slang?  ...eller blir det alls nån vinst med grövre slang ?

Övervåningen:
På övervåningen har vi ett golv som är "för fint" för att kassera, så där tänkte jag mig radiatorer istället...spar väl dessutom en hel del pengar i bygget... elementen på övervåningen går inte speciellt hårt, det verkar värma på rätt bra från bottenvåningen, så jag gissar att kan fungera rätt ok endå, tänkte mig några extra radiatorer jämfört med de elradiatorer som sitter där nu.

-Hur fungerar det för en värmepump om man kör golvvärme på en våning(låg temp), och sen radiatorer på en annan? Jag antar att jag inte kommer fylla väggarna helt med radiatorer, så temperaturen på vattnet torde behöva vara högre där uppe...

-Är sugen på att kunna nyttja lite olika sorters golv i olika rum...hur fungerar det med 27grader yttemperatur och parkett- eller klickgolv...?  Jag har en känsla av att om man vill ha 24grader varmt och det är minus 40 ute(har haft -45,3 så det är ingen utopi...) så är det kanske lite klent med 3grader DT mellan golv och rumsluften...?

Är lite halvosäker på hela modden. Har varit sugen på detta sen -98 när vi köpte huset, men diverse flytt-hot(jobbet flyttar) har gjort att jag fegat ut. Nu skall vi antagligen flytta härifrån om tre år så det gör mig ngt osäker...dock borde jag ha gjort det direkt 1998(med facit i hand)...så om vi blir kvar mer än tre år så vore det dumt att sitta där igen. Antagligen får väl vi ingen pengarna för investeringen...och vi hinner väl spara lite på dessa 2½ år som 'modden' isåfall hinner verka.

Såg åt om bidrag för konvertering från direktel, sökte här men hittade inget riktigt bra svar(hittade även länsstyrelsens text, eller vem det var som styrde detta...i vart fall, jag kan alltså få bidrag med 30% av konverteringen...det torde alltså innebära golvvärmesystemet, radiatorer mm, men antagligen inte det nya golvet(gissar jag...)...och VP:n är helt klart utanför detta...

Kommer konsultera 'Rickard' inom kort, för att få tips...men tänkte dra igång en tråd redan nu för att vad ni andra tror.

mvh/ Åke




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!