Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: erp
« skrivet: 08 mars 2007, 09:03:21 »

Ja, jag fick det från annat håll också, tack ska du ha.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 mars 2007, 08:57:58 »

372
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 07 mars 2007, 21:19:21 »

831 funkar för min ver2
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 mars 2007, 14:46:45 »

I manualen till EcoEl, sid 13 längst ner till höger, har du fabriksinställningar. Där ser du ovanför startfördröjning " Diff start/stopp ". Jag förmodar att det är här du ändrar och i så fall är väl koden:831. Rätta mig om jag har fel!

Kollade koden på min panna efter att jag skrivit ovanstående. Koden 831 verkar vara fel, den släpper inte in mig för att göra några ändringar!!

Någon som vet rätt kod???????
Skrivet av: westman
« skrivet: 07 mars 2007, 12:41:11 »

Hur ställs diffen mellan startgraderna in?
kanske inte aktuellt att jag gör det själv men det är alltid intressant att veta
mvh
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 07 mars 2007, 12:38:33 »

Delta T för start skulle jag gärna haft, men tyvärr. CTC är inte intresserad av att uppdatera styrlogiken med en sådan enkel grej. Möjligheten finns i ver3, men jag har ver2 av styrlogiken.

Ver3 er häller inte perfekt. Man kan sätta delta T, men inte i relation till framledningstemp. Deltat sejer då bara hur många grader över framledningstemp kompressorn skal stoppa. Inte när den skall starta.

Då genstår endast startfördröjning.  Och ja. Den är inte det bästa att justera på, men mycket bättre än inget alls.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 07 mars 2007, 09:48:36 »

Det är vad jag har gjort.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 07 mars 2007, 09:01:58 »

Att ställa om starfördröjningen är väl kanske inte riktigt det rätta sättet att lösa problemet däremot kan man ringa sin installatör så att han kan ställa upp diffen mellan startgraderna....då brukar starterna falla drastiskt....
Skrivet av: Harken
« skrivet: 07 mars 2007, 08:45:49 »

Jag tror jag har full koll på hur en L/V fungerar. Själv kör jag utan ecoel och toppar med L/L. Det gör att jag under 0° kan balansera så att den går kontinuerligt. Det jag kan jobba med är delta T för start. Någon tidsfördröjning finns inte.

Rent allmänt är det mycket trådar om inställning av ecoel, som tycks leva ett eget liv och dra igång spets utan att någon vill det.

En stor volym vatten är dock alltid önskvärt. Personligen tycker jag att 29-30 starter nu på vintern verkar alldeles för många.
Skrivet av: westman
« skrivet: 07 mars 2007, 08:31:58 »

Tack för snabba svar ;)
Ett par knapptryckningar om året kan jag leva med
mvh
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 07 mars 2007, 00:16:13 »

Nja, grundproblemet tycks vara en kombination av för liten vattenvolym och stor pump/litet vattenbehov.
Kanske, men en luftvärmepump dimensioneras så att den kan leverera lite värme när det är några minus också. Och när en luftvärmepump inte är speciellt bra på att ge värme i kallt väder, betyder det att när det är plusgrader ger den mera effekt, samtidigt som värmebehovet är mindre. Då blir det många starter även om EcoEl har 224 liter acktank.

Problemet med att ändra är att när det är kallt, vill man inte ha lång startfördröjning. Då måste man ändra fördröjningen tillbaka till 10-15 minuter.

Min pump 7,5 kW pump levererar ca 2,5 kW. Har 29-30 starter/dygn och 35 minuter fördröjning.
Designen i Ecoel är så att den startar ofta utan att vattnet hunnit att bli så kallt att en start är nödvändigt. Då tar det inte lång tid att värma vattnet i acktanken upp till stoptemp, men när jag sejer att ecoel-designet inte har något talent alls, får jag bara stryk.   :)
Skrivet av: westman
« skrivet: 06 mars 2007, 21:56:12 »

ok jag skall kolla detta med startfördröjningen!
Är det något speciellt jag bör tänka på när jag ändrar?
vad innebär det ekonomiskt?
Tack för all hjälp
 
Skrivet av: Harken
« skrivet: 06 mars 2007, 21:31:58 »

Nja, grundproblemet tycks vara en kombination av för liten vattenvolym och stor pump/litet vattenbehov.

Det finns minst en tråd om detta, leta rätt på den.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 06 mars 2007, 21:07:32 »

Gå i menyn och ändra startfördröjning från 10 minuter till 30 minuter.
Framledningsvattnet blir en grad eller två kallare dom sista 10 minuterna. Om du kan leva med det, er problemet med för många starter borta.
Skrivet av: westman
« skrivet: 06 mars 2007, 19:35:52 »

Hej!
hur många starter är normalt för en eco el+ecoair 107 vid olika grader.
Min hade ca 2-3 starter vid -5 24-28 vid ca -1
Nu när det är +1-+5 så är den uppe i 30-32 starter!!
Är detta normalt med så många  :-\??
eller är något feljusterat  Sc:,h
mvh     

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!