Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flöde till VP  (läst 24985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Flöde till VP
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2012, 20:07:56 »
VP är på 1,71kw med COP 4,18 =7,1kw totalt.
 :) Glöm 4.18 i bästa fall är det framtaget i labb med utetemp pÃ¥ 7 ºC ,vatten ut pÃ¥ 35 ºC samt
nedförsbacke och medvind.

Temp ut är 40 och 43 tillbaka.
AlltsÃ¥  :dt: pÃ¥ 3 ºC över VP

Vet ej om det är inverter eller on/off.
Synd , vad är det för märke /typ beteckning på den ?

Acken är Strömsnäs 300l
Vatten ut till VP är
det nedersta uttaget och strax ovanför kommer returen ifrån radiatorerna.
VP kommer  i andra uttaget i toppen och stigaren till radiatorerna  uttaget strax ovanför.
Stigaren till radiatorerna har en Esbe shunt.

Är det felkopplat..
Låter rätt , men rita upp det så är det lättare att se.

Skickar ut 42 och får tillbaka 32 vilket borde också vara delta 6.
Förstår inte riktigt vad du menar , om det är ut till elementen du menar så låter det rimligt med ett
:dt: 10 ºC

Mvh Teltur
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 20:10:09 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Flöde till VP
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2012, 21:19:02 »
har den en elpatron. Kan det va den som lyfte deltat vid ett tillfälle?
enligt teltur ger pumpen just nu 4.26kW-4.97kW låter det orimligt vid rådande utetemp.

Att deltat vid detta flöde skulle bli 6 skulle ju innebära att din pump vid rådande ute-temp gav mer effekt än vid 7+ och 35 fram. det låter ju inte rimligt.

Mer rimligt är att du kommer ligga mellan detta delta som du har nu, typ 3, och vid högre ute-temp, när den ger typ 8kw, ett delta på 5.62K
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kjell-g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöde till VP
« Svar #17 skrivet: 31 januari 2012, 11:06:08 »
har den en elpatron. Kan det va den som lyfte deltat vid ett tillfälle?
enligt teltur ger pumpen just nu 4.26kW-4.97kW låter det orimligt vid rådande utetemp.

Att deltat vid detta flöde skulle bli 6 skulle ju innebära att din pump vid rådande ute-temp gav mer effekt än vid 7+ och 35 fram. det låter ju inte rimligt.

Mer rimligt är att du kommer ligga mellan detta delta som du har nu, typ 3, och vid högre ute-temp, när den ger typ 8kw, ett delta på 5.62K

När detta skrevs hade jag ingen El patron men kopplat in den nu på 4.5kw.
Ställt in den så att när tanktemp är mer än 2grad lägre skall den gå in och stänger när inställd temp är uppnåd.
Vet inte vad som är normalt flöde till VP. Har provat allt från 600l/h till 1200l/h.
Vid ändring av flödet så ger VP högre kw men är endast under 1-2minuter sedan är den tillbaka på 3-3.2kw
Kan inte få mer än Delta 3 ut till VP och Delta 7-8 på radiatorsidan.
Har kopplat in en Multical 402 för att mätta flöde, temp och effekt från VP.
Behöver ändra deltat ut till VP men vet inte vad jag skall gör mer nu.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Flöde till VP
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2012, 11:08:12 »
är du säker på att något är fel
Citera
enligt teltur ger pumpen just nu 4.26kW-4.97kW låter det orimligt vid rådande utetemp.

Att deltat vid detta flöde (1200 vare va?) skulle bli 6 skulle ju innebära att din pump vid rådande ute-temp gav mer effekt än vid 7+ och 35 fram. det låter ju inte rimligt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kjell-g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöde till VP
« Svar #19 skrivet: 31 januari 2012, 12:27:05 »
är du säker på att något är fel

Nej jag är inte säker på att något är fel.
Diffen är för låg och har ändrat med flödet till VP men utan resultat.
Temp ut och flöde till radiatorerna är samma hela tiden.
Diffen måste vara större till VP och fixar jag inte det kan jag inte döma ut VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Flöde till VP
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2012, 14:15:53 »
När detta skrevs hade jag ingen El patron men kopplat in den nu på 4.5kw.
Ställt in den så att när tanktemp är mer än 2grad lägre skall den gå in och stänger när inställd temp är uppnåd.
Vet inte vad som är normalt flöde till VP. Har provat allt från 600l/h till 1200l/h.
Vid ändring av flödet så ger VP högre kw men är endast under 1-2minuter sedan är den tillbaka på 3-3.2kw
Kan inte få mer än Delta 3 ut till VP och Delta 7-8 på radiatorsidan.
Har kopplat in en Multical 402 för att mätta flöde, temp och effekt från VP.
Behöver ändra deltat ut till VP men vet inte vad jag skall gör mer nu.
Jag har bara skummat igenom tråden så ta detta med en nypa salt...
Är det inte så att de gånger du tyckt att du fått en högre uteffekt under några minuter har upplevt ett mätfel i temperaturerna. Om du har gått från ett lågt flöde men 6 grader delta till ett högre flöde så bibehåller du 6 grader delta ett ögonblick inna returen börjar stiga och tilloppet sjunka men flödesändringen är direkt. Högre flöde X bibehållet delta = Högre effekt.
Jag tror inte din pump ger mer än de 3,2 kW som du uppmätt.
Om du vill ha ett upp delta T så får du sänka flödet igen. Det enda du gör är att ställa in det optimala delta T för din pump. Bör nog vara mellan 5-8 grader. Du får inte mer än marginellt högre uteffekt på det sättet. Flödet och delta T kan ändras up och ner sinsemellan men uteffekten är konstant.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Kjell-g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöde till VP
« Svar #21 skrivet: 31 januari 2012, 14:43:38 »
Jag har bara skummat igenom tråden så ta detta med en nypa salt...
Är det inte så att de gånger du tyckt att du fått en högre uteffekt under några minuter har upplevt ett mätfel i temperaturerna. Om du har gått från ett lågt flöde men 6 grader delta till ett högre flöde så bibehåller du 6 grader delta ett ögonblick inna returen börjar stiga och tilloppet sjunka men flödesändringen är direkt. Högre flöde X bibehållet delta = Högre effekt.
Jag tror inte din pump ger mer än de 3,2 kW som du uppmätt.
Om du vill ha ett upp delta T så får du sänka flödet igen. Det enda du gör är att ställa in det optimala delta T för din pump. Bör nog vara mellan 5-8 grader. Du får inte mer än marginellt högre uteffekt på det sättet. Flödet och delta T kan ändras up och ner sinsemellan men uteffekten är konstant.

/Raptor

Vad jag läst och fått höra är att om deltat är lägre än 5 så fungera inte VP som det skall.
Delta bör ligga som du skriver upp mot 8.
Att VP bara skulle ge 3-3.5kw kan inte stämma. Stämmer vid ett delta på 3-5.
Om deltat är 7 så borde den ge vid 0graders temperatur 6kw, eller.
Skiktning i acken är också viktigt så att man kan få upp deltat, eller.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Flöde till VP
« Svar #22 skrivet: 31 januari 2012, 14:57:41 »
Vad jag läst och fått höra är att om deltat är lägre än 5 så fungera inte VP som det skall.
Delta bör ligga som du skriver upp mot 8.
Att VP bara skulle ge 3-3.5kw kan inte stämma. Stämmer vid ett delta på 3-5.
Om deltat är 7 så borde den ge vid 0graders temperatur 6kw, eller.
Skiktning i acken är också viktigt så att man kan få upp deltat, eller.

Det kan nog stämma. Inte alls orimligt på en Kina-pump som redovisar ett COP på över 4 vid +7.
Jag tror du tänker fel... Effekten pÃ¥verkas inte av flödet i det här fallet, det är bara deltat som minskar. 
Ett delta på 3 och ett flöde på 0,32 l/s ger 4kW. Exakt samma som ett delta på 6 och ett flöde på 0,16 l/s.
Man kan inte trolla med effektformeln. Du satte ju pumpar i serie bara för att få upp flödet på bekostnad av delta T. Vill du ha upp delta T får du plocka bort en pump och alltså sänka flödet. Oavsett är effekten konstant.

/Raptor
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 15:27:16 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Flöde till VP
« Svar #23 skrivet: 31 januari 2012, 15:58:16 »
enligt uppgift ger pumpen
Citera
VP är på 1,71kw med COP 4,18 =7,1kw totalt
nu vet vi inte om detta inkluderar pumpar osv. men som sagt för att få siffror i närheten av detta krävs ju att ute-tempen är 7 och framledningstempen till radiatorer är 35.

är framledning högre eller utetemp lägre så kommer också effekten vara lägre.
du skrev det var -1 ute och framledning på 42 om jag mins rätt. Då ska ju effekten vara lägre sen är ju frågan hur mycket :)

Om man tänker sig att tillverkaren har räknat med att du använder värmepumpen kring de temperaturer dom har angivit så borde deltat över värmepumpen med ett flöde på 1200l/h (0,33lps) ligga på precis över 5. Alltså, när ute-tempen är 7 och framledningen är 35.

Att vid detta flöde, 1200l/h få ett delta på 5 fast utetempen är -1 och framledningstempen är högre än 35 är omöjligt.

Du kan ju sänka ditt flöde om du vill. Deltat kommer bli större men det är inte säkert att du därmed fÃ¥r ut mer effekt. Men du lär ju inte heller fÃ¥ ut mindre effekt. OCh kanske slipper du dÃ¥ en cirkpump och därmed lite bättre cop. Däremot fÃ¥r man kanske passa sig sÃ¥ att man under gynnsamma förhÃ¥llanden hamnar i en situation där man har _för_ högt flöde. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Flöde till VP
« Svar #24 skrivet: 31 januari 2012, 17:34:38 »
Normalt sÃ¥ har man en konstant i formeln och det är vanligtvis flödet, förutom Cp och densitet.. Effekten och och delta T är variable r men har ett samband. Ju lägre effekt desto lägre delta T vid bibehÃ¥llet flöde. Om du skulle ha injusterat pumpen vid +7 med ett flöde pÃ¥ 0.32 l/s och ett delta pÃ¥ 5 grader hade du  kanske fÃ¥tt ut  6,7kw. Men med sjunkande utetemp sÃ¥ sjunker uteffekten. Det gör att du fÃ¥r ett lägre delta T. Säg att pumpen ger 3,2 kw sÃ¥ skulle deltat bli 2,4 grader. Ger pumpen 4kw blir deltat 3 osv...DÃ¥ är det dags att sänka flödet.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Flöde till VP
« Svar #25 skrivet: 31 januari 2012, 18:26:01 »
Jag håller med föregående inlägg att pumpen levererar nog vad den kan.
Sen skrev TS att den rekommenderade flödet genom VP skulle vara 1220l/h
= 0,34 l/s.Detta innebär i mina ögon att detta flödet skall hÃ¥llas oavsett vilken  :dt: pÃ¥ vattnet och utetemp man har.

Kan som parentes berätta att efter alla dessa diskutioner om "Täta ut" så
testade jag variera flödet på min pump kraftigt med hjälp av 2 cp.
Den avgivna effekten förblev det samma oavsett vilket  :dt: (2-6k) jag
körde. Kanske beror detta på att fulpumpen från Kina har en kapilär exp ventil , vad vet jag.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Kjell-g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöde till VP
« Svar #26 skrivet: 31 januari 2012, 21:46:12 »
Jag håller med föregående inlägg att pumpen levererar nog vad den kan.
Sen skrev TS att den rekommenderade flödet genom VP skulle vara 1220l/h
= 0,34 l/s.Detta innebär i mina ögon att detta flödet skall hÃ¥llas oavsett vilken  :dt: pÃ¥ vattnet och utetemp man har.

Kan som parentes berätta att efter alla dessa diskutioner om "Täta ut" så
testade jag variera flödet på min pump kraftigt med hjälp av 2 cp.
Den avgivna effekten förblev det samma oavsett vilket  :dt: (2-6k) jag
körde. Kanske beror detta på att fulpumpen från Kina har en kapilär exp ventil , vad vet jag.

Mvh Teltur

Då är det bara att konstatera att det som skulle leverera 6kw är i verkligheten 3.2kw. Hur länge överlever en leverantör med felaktigheter på 50% om deras produkts effekt. Hur är det med andra VP på marknaden. Ger de vad databladet visar eller där är en felprocent där också. Dags att kasta VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Flöde till VP
« Svar #27 skrivet: 31 januari 2012, 21:46:40 »
Vid ett optimalt delta bör uttätningen vara maximal och motsatt att ett vid för värmepumpen och köldmediet inkorrekt delta medför sämsta uttätning vilket i sin tur bör påverka COP.

Troligen skulle dock värmebärarpumpen behöva vara variabel och baserad på en kurva som skiljer sig från maskin till maskin och yttre förutsättningar för att optimalt kunna nyttja detta fullt ut hela tiden.

Gissningsvis skulle man även behöva bevaka ett 10-tal parametrar som påverkar varandra för att nå slutsatsen om exakt vilket delta som är bäst för varje given förutsättning.



 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Flöde till VP
« Svar #28 skrivet: 31 januari 2012, 21:47:50 »
Då är det bara att konstatera att det som skulle leverera 6kw är i verkligheten 3.2kw. Hur länge överlever en leverantör med felaktigheter på 50% om deras produkts effekt. Hur är det med andra VP på marknaden. Ger de vad databladet visar eller där är en felprocent där också. Dags att kasta VP.

Ok, säger databladet att den ska avge 6kw vid -1 in och +42 ut.
Om den inte gör det så är kanske något fel. Men det behöver absolut inte vara deltat. Det är sällan som deltat ger så mycket som dubbla effekten. Så länge du kondenserar fullt ut blir inte skillnaderna sååå stora.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Flöde till VP
« Svar #29 skrivet: 31 januari 2012, 22:00:41 »
Då är det dags att sänka flödet.

Varför ?
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!