Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har lite problem med min bergvärme  (läst 16215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Har lite problem med min bergvärme
« skrivet: 22 december 2010, 09:48:21 »
Hej alla proffs därute.

Jag är en ny villaägare och har en Thermia Diplomat TWS 8.
Huset totalt är ca 250 kvm (övrevåning, mellanvåning och källarvåning).

Nu när det har blivit kallt ute så får jag jätteofta "Hög Retur" & "Tillsats" (Drift Auto).
Efter lite "pill" på inställningar så ser jag att VP går igång tillsammans med Tillsats.
Ibland efter ett tag ser jag BARA Tillsats samt Drift Auto, men ingen Värmepump. Ska det och kan det vara så också???
Jag vill gärna höja tempen inomhus till ca 21-22 grader (när det är så här kallt ute), för jag ligger runt 18-19 grader inne. För mig är det inga probs, men jag har en 6 månaders bebis hemma som kanske inte är nöjd med detta.

Jag har funnit följande inställningar om det är till nån hjälp:

VÄRMEKURVA:
Kurva = 43 just nu (jag har försökt att ändra på denna, både upp och ner) men har ändå inte lyckats)
MIN= 17
MAX= 59
Kurva 5= 0
Kurva 0= 0
Kurva -5= 0
Värmestopp= 17
Sänkning= 2 (kanske 3 tror jag)

Temperatur:
Ute= -20
Rum= 20 (Har även försökt att ställa in detta, men får ändå samma meddelande) Jag har för mig att det står att man ENDAST ska höja och sänka RUM vid bara tillfälliga ökning eller sänkning. Vid längre perioder ska man ställa in kurvan. Men jag har gjort det och ändå inte fått in "rätt".
Framledning= 48-59 (59)
Returledning= 48 (48)
BÃ¥de Framledning och Returledning pendlar mycket.
Integral= -760
Jag har försökt att ställa in kurvan o sånt, men har inte lyckats. Har även försökt att ändra på kurva -5, men inget lyckas.

Snälla hjälp mig om nån kan!
Alla element är varma och är fullt öppna.
Har inte en susning om vad jag ska göra och hur jag ska göra. Vore jättesnällt med en guidning.

Om ni behöver mer info så hojta till bara så ska jag försöka att ge er den info ni behöver.

Tack alla ni kunniga därute!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #1 skrivet: 22 december 2010, 10:04:55 »
Du har max retur ställd till 48  det värdet som är inom parentes.  Höj det till typ 52.

Annars så hänger allt på flödet i systemet. Och på vilken temperatur du måste ha när det är kallt.
Har vi tur sÃ¥ räcker det med denna justering  annars fär vi fortsätta att söka fel.  Pumpen ska gÃ¥ dugnet runt om det är sÃ¥ kallt att spets behövs,allt annat är fel. *vinkar*

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #2 skrivet: 22 december 2010, 10:08:19 »
ok, hur höjer jag det till 52?
Är det någon generell siffra eller ska det vara 52 och inte 48?

Men om jag ändrar det till max retur 52, blir det inte ännu värre då eller? :)
Att det blir för hög retur...?

Jag hoppas hoppas hoppas verkligen att det är det rätta?

Jag är på jobbet just nu, men jag kommer komma hem vid 6-tiden då ska jag testa det.
Ska jag vänta ett tag efter att inställningen gjorts eller kommer den igång direkt?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #3 skrivet: 22 december 2010, 10:18:27 »
Du hÃ¥ller in bÃ¥da sido knapparna i 5 sek sÃ¥ kommer du till service menyn.  Välj värmepump sÃ¥ finns det där.

Risken med att höja detta värde är att du kan fÃ¥ HP(högtrycks)larm.  Det är själva funktionen med högretur larmet,att det ska lösa först eftersom det Ã¥terställer sig självt vilket HP larm inte gör. DÃ¥ mÃ¥ste du bryta strömmen.
Läste du nu Labold Thumbsup

Detta visar att du har ngt fel på flödet eller en dålig inställning som omöjlig gör kompressor drift.
Funkar det med en höjning sÃ¥ kör pÃ¥ det.  I sommar kan du försöka greja med flöden, inte sÃ¥ kul nu när det är kallt att ev tappa ur och trassla.  Du kan trixa med flödena lite, kolla filter pÃ¥ inkoomande VB  returen in till pumpen alltsÃ¥.   OSV *vinkar*
 

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #4 skrivet: 22 december 2010, 10:23:36 »
Ok, ska försöka med det när jag kommer hem så får vi se vad händer.
För de har väl lagt den på 48 grader för en anledning eller hur?

Men jag gör ett test och kollar.

Har även läst att man ska höja integral A1? Har nu 60 på den.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #5 skrivet: 22 december 2010, 10:25:25 »
Den var pÃ¥ 48 förr.  Nu är den 55 vilket innebär att den inte finns längre men att du har möjligheten att ställa in det om du vill.  det är ju kanske bättre att el hoppar igÃ¥ng än att den bryter  om du är pÃ¥ Maldiverna och snorklar ;)

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #6 skrivet: 22 december 2010, 10:29:42 »
Med förr, menar du då förr i tiden, då pumpar installerades, eller? Och att den ska vara 55 nuförtiden på pumpar som installeras?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #7 skrivet: 22 december 2010, 10:32:03 »
Du höjer max retur genom att gå in i servicemenyn (håll inne vänster pilknapp 5 sekunder, eller båda sidoknapparna beroende på hur gammal din vp är). Därefter stegar du ner till VÄRMEPUMP och trycker högerpil. Därefter stegar du ner till MAX RETUR och trycker högerpil. Nu kan du med upp och ner pilarna justera inställningen. Gå ur menyn genom att trycka vänsterpil flera gånger.

Angående vad du ska ställa den på kan du kolla i tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37293.0 Notera sista inlägget, Thermia Support har alltså sagt att man kan ställa den på 55°.

Detta borde lösa ditt problem temporärt. Dock måste du också fundera varför du får hög retur i systemet. Det kan vara så att ditt radiatorsystem är lite för klent för pumpen, men det kan också vara så att det är dålig balans i systemet. Gör följande:

Öppna alla radiatortermostater fullt, eller ännu hellre skruva bort alla radiatortermostater. När kompressorn gått en kvart eller mer under en värmecykel, spring runt till alla radiatorer, inklusive små i badrum och pannrum och garage, jag menar ALLA. Känn så att de är varma i överkant, men framför allt att de är kännbart svalare i nederkant.

Det här gör du för att kolla så att inte någon radiator har alldeles för högt flöde och därför ger en för hög returtemperatur. Har du för högt flöde någonstans behöver denna rad strypas in, inte medelst termostat utan med fast instrypning. Men börja med att kolla alla raddar först! Återkom när du gjort det.



30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #8 skrivet: 22 december 2010, 10:36:57 »
Risken med att höja detta värde är att du kan fÃ¥ HP(högtrycks)larm.  Det är själva funktionen med högretur larmet,att det ska lösa först eftersom det Ã¥terställer sig självt vilket HP larm inte gör. DÃ¥ mÃ¥ste du bryta strömmen.
Läste du nu Labold Thumbsup

Jo det är klart, som vi tidigare konstaterat så finns det ju en poäng med MAX RETUR-inställningen, dvs att man kanske får en förvarning om att något är tjall med distributionssystemet. Diskussionen vi hade förut gällde ju snarast varför den gick att justera nedåt. Hursomhelst tycker jag att vi inte ska förvirra tråden med denna diskussion, jag tycker det får anses klarlagt att MAX RETUR kan stå på 55°. Uppstår det sen andra larm så får man ta reda på anledningen till dessa.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #9 skrivet: 22 december 2010, 10:45:24 »
JAH!!!! Jag ska testa att höja max returen. Ska jag höja den som du sa till 55 eller som VPOraklet säger till 52?
Sedan när Värmepumpen har kört i 15 minuter så går jag runt till alla raddar o kollar dessa.

Sedan återkommer jag om det är så eller inte.

Tack!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #10 skrivet: 22 december 2010, 10:47:59 »
Ta 55 som Labold säger.    Blir det HP larm sÃ¥ kan du sänka om du vill    men det bästa är att fixa systemet *vinkar*

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #11 skrivet: 22 december 2010, 10:55:31 »
Ok,

Men fixa systemet? Det är installerat 2007 och gamla ägaren nämnde inget om nån Hög Retur.
Hur menar du med att "fixa systemet"?

Tack på förhand!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #12 skrivet: 22 december 2010, 10:59:05 »
Trimma in flöden sÃ¥ att du fÃ¥r en lägre retur och slipper problemet.   Tyvärr är detta ngt som ofta inte görs.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #13 skrivet: 22 december 2010, 11:01:42 »
Men fixa systemet? Det är installerat 2007 och gamla ägaren nämnde inget om nån Hög Retur.
Hur menar du med att "fixa systemet"?

Enligt mig ska du fixa systemet genom att göra det jag skrev ovan: Bort med termostater, kolla så att du inte har några kortslutande radiatorer. Dessa är vanliga anledningar till hög retur, även nya system är ofta dåligt balanserade. Om du inte har några kortslutningar eller temostater som stryper, hjälper vi med fler grejer du kan kolla, men du måste börja någonstans. Gör det och återkom!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #14 skrivet: 22 december 2010, 13:35:27 »
Hej shaft

Har precis samma problem som du har.
Har thermia tws diplomat 8

intergralen står med på -760 men min står max retur 48 har ändrat till 52 men det blir inge ändrat

Hade samma problem förra året men då luftade jag systemmet och sänkte tempen till 19 från 20
efter det så funkade det men nu har jag provat det men det blir inge skillnad

Ps har ett element som inte jag får riktig värme på returen så jag vet inte om det är det som är felet men
kolla så att du inte har luft någonstans lycka till

mvh kennet

PS skriv gärna om du har fixat felet



Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!