Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw  (läst 5929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ã…sa Magnusson

  • Gäst
Ã…sa Magnusson
Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw
« skrivet: 09 juli 2012, 11:23:27 »
Har fått läcka på ett rör som går till elementen och därför stängt av pannan och avstängningsventilen i pannan. Innebär att vi bara har kallvatten. Finns det något sätt att stänga av vattnet ut till elementen och behålla vattnet till varmvattenberedaren så att vi kan få varmvatten så länge? Har en Bosch Ehp aw, luft-vatten värmepump. När vi har prova öppna avstängningsventilen med pannan avstängd så börjar vattnet spruta ur rörskadan igen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2012, 14:31:37 »
Hej!
Det finns ingen bra avstängning inne i VP:n, så sitter där inga ventiler utanför VP:n mot radiatorerna så är det inte mycket att göra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw
« Svar #2 skrivet: 09 juli 2012, 15:02:56 »
Det ni kan göra är att stänga av värmepumpen via reglersystemet så att elpatronen värmer vamrvattnet istället. Då kan ni 'lätta på trycket' på radiator-/värmebärarkretsen tills ni har fixat läckaget.

Du stänger av den genom att byta till accessnivå=service, gå till menyn 'Uppstart' och ändra 'Luftvärmepump i drift' från Ja till Nej. Vill du vara säker på att inte cirkulationspumpen till radiatorerna går igång så kan du dra ur kabeln via kontakten på själva pumpen (den vänstra av pumparna).
« Senast ändrad: 09 juli 2012, 15:12:26 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Ã…sa M

  • Gäst
Ã…sa M
SV: Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2012, 19:50:57 »
När du skriver "lätta på trycket" menar du då att jag ska tömma värmesystemet? Jag testade gå över till eldrift men så fort jag öppnar avstängningsventilen för att fylla på vatten så sprutar det från elementet (kranen för påfyllnad värmestystem är stängd). Jag kan tycka att det inte borde komma MER vatten till elementen så länge påfyllnadskranen är stängd eller har jag fel för mig?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2012, 20:41:02 »
Vilken kran öppnar du? Om påfyllningskranen till värmesystemet är stängd så skall det inte kunna spruta vatten från nåt element.

Med 'lätta på trycket' menar jag att ni tömmer radiatorsystemet precis så mycket att det slutar läcka. Det är dumt att tappa ur mer av det syrefattiga vattnet än nödvändigt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Ã…sa M

  • Gäst
Ã…sa M
SV: Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2012, 20:51:42 »
Jag öppnade kranen som det står "Avstängning" på (strax till höger ovanför manometern). Vredet som fyller på värmesystemet (strax till vänster ovanför manometern) är stängd. Jag har förstått det som att jag fyller på varmvattenberedaren genom att öppna "Avstängning"-kranen och inget annat men då borde ju inte elementet börja spruta igen, eller?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2012, 21:41:44 »
Öppnar du ventil för inkommande kallvatten så borde det inte börja spruta.
Men ventilen för påfyllning värmevatten måste vara stängd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ã…sa M

  • Gäst
Ã…sa M
SV: Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2012, 21:50:51 »
Då är det alltså något fel på kopplingarna i pannan. Service nästa med andra ord. Tack för hjälpen!!!

Ã…sa M

  • Gäst
Ã…sa M
SV: Stänga av vattnet ut till elementen - bosch ehp aw
« Svar #8 skrivet: 13 juli 2012, 15:23:04 »
Det var en läcka i avstängningsventilen för pÃ¥fyllnad till värmesystemet. Nu är den bytt och dessutom satte vi avstängningsventiler pÃ¥ de bÃ¥da rören ut till elementen sÃ¥ nu funkar pannan fullt ut igen. Tänka vad lycklig man kan bli av lite varmvatten  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!