Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥n pellets till värmepump  (läst 6554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Från pellets till värmepump
« skrivet: 05 december 2010, 11:00:04 »
Beslutet borde snart fattas men jag har en jäkla beslutsångest, finns det någon på forumet som antingen eldat med ved eller pellets som växlat till värmepump? hur uppfatar ni värmekomforten i huset är det en jätteskillnad, som ved och pelletseldare kan man ju elda på så att rören glöder om man så vill :)
Det lutar iallafall åt en IVT greenline C9 jordvärme

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #1 skrivet: 05 december 2010, 11:11:39 »
Det viktigaste är att radiatorsystemet klarar av att hålla huset varmt med dom temperaturer värmepumpen kan leverera (ca 55 grader utan eltillskott).
Kolla på din nuvarande shuntstyrning vad du har för framledning vid DUT...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #2 skrivet: 05 december 2010, 11:19:31 »
Jag eldade med ved i många år och har nu bergvärme sedan Oktober. Det går hur bra som helst. Vet du vad du behöver för temp på radiatorerna vid en viss utetemp? Om du har en murstock som har hjälpt till att värma, så tänk på det energibortfallet. Min framledningstemp till radiatorerna höjdes med ungefär 5gr vid -20 ute. Från 40--> 45gr ungefär.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #3 skrivet: 05 december 2010, 11:37:35 »
Vi har pannrummet i en annan byggnad så vi har kulvert in i huset, vi har lågtemp radiatorer i huset och vattenburen golvvärme i badrummet.
Att jag har beslutångest är för att folk jag känner varnar oss att vi aldrig får samma komfort igen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #4 skrivet: 05 december 2010, 11:50:48 »
Beslutet borde snart fattas men jag har en jäkla beslutsångest, finns det någon på forumet som antingen eldat med ved eller pellets som växlat till värmepump? hur uppfatar ni värmekomforten i huset är det en jätteskillnad, som ved och pelletseldare kan man ju elda på så att rören glöder om man så vill :)
Det lutar iallafall åt en IVT greenline C9 jordvärme

Har eldat med ved tidigare och gör fortfarande ibland och komforten är lika med vp men kolla tempen på radiatorerna det är viktigt med låg temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #5 skrivet: 05 december 2010, 12:46:31 »
Beslutet borde snart fattas men jag har en jäkla beslutsångest, finns det någon på forumet som antingen eldat med ved eller pellets som växlat till värmepump? hur uppfatar ni värmekomforten i huset är det en jätteskillnad, som ved och pelletseldare kan man ju elda på så att rören glöder om man så vill :)
Det lutar iallafall åt en IVT greenline C9 jordvärme

Komfort handlar väl om lagom varmt och jämn temperatur? Eftersom du har ett lågtemp-system så skall det inte vara några problem att uppnå det.
Om du ändÃ¥ känner att du vill att rören skall glöda ibland sÃ¥ fÃ¥r du antingen behÃ¥lla flispannan som komplement eller bygga en bastu...  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #6 skrivet: 05 december 2010, 15:13:36 »
Man är ju bara lite nojjig så att det blir rätt, känns ju lite tufft om man ändrar till något som inte blir bra, vi tänker inte behålla panna,brännare eller tankar nämligen utan byta allt, då vill man ju vara säker :) att vi kommer att få en billigare driftkostnad än pellets det är ju säkert men som sagt man vill ju att det skall vara varmt när det gäller :)
Tack för alla kommentarer

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #7 skrivet: 05 december 2010, 16:12:45 »
Det finns ett - med bvp mot pellets som jag hadde man ska ej köra cirk pump till tappvarmvattnet jävlar vad jag får spola hoppas det blir bättre då jag sätter en 30l vvb där kulverten kommer in i huset,annars funkar allting lika bra eller bättre och det blir billigare för mig i alla fall.

Utloggad bennety

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fagersta
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #8 skrivet: 05 december 2010, 16:39:56 »
Hej
Eftersom jag eldade pellets i en gammal panna utan givare ute och inne, så fick man springa ner och vrida på shunten stup i kvarten.
Nu har jag kört bv sedan i somras, och hittills har det funkat bra.
Bra och jämn värme (jag har ute och inne givare), slipper sotning av pannan, enkelt och bekvämt.

//Henrik
1 1/2 plans villa med källare byggd 1948
Trästomme med mexitegelfasad.
120 m2 boendeyta, 40m2 källare med komfortvärme.
Nibe 1245-8, 100L UKV, 160m borrhål.
installerad Juni 2010
Tidigare förbr. 5ton pellets=24000Kwh
Huset konverterat från direktel 1993
Västmanland

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #9 skrivet: 05 december 2010, 17:02:28 »
Kastade för snart 6 Ã¥r sedan ut min vedpanna och har sedan dess, helt utan problem, haft det varmt och skönt i huset. Med rätt storlek pÃ¥ VP kommer komforten knappast att minska utan bli minst lika bra, tappar man mycket varmvatten ska man kanske fundera pÃ¥ en extra VVB för  den inbyggda beredaren är lite begränsad om man är van med vedeldningens "obegränsade" tillgÃ¥ng pÃ¥ varmvatten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #10 skrivet: 05 december 2010, 17:07:59 »
Kastade för snart 6 Ã¥r sedan ut min vedpanna och har sedan dess, helt utan problem, haft det varmt och skönt i huset. Med rätt storlek pÃ¥ VP kommer komforten knappast att minska utan bli minst lika bra, tappar man mycket varmvatten ska man kanske fundera pÃ¥ en extra VVB för  den inbyggda beredaren är lite begränsad om man är van med vedeldningens "obegränsade" tillgÃ¥ng pÃ¥ varmvatten.

Jag var lite rädd att det skulle bli lite vv med värmepump men det räcker hur bra som helst har aldrig blivit utan har i och för sig bara eldat med berg några månader inbillar mej att nyare vps har bättre med vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #11 skrivet: 05 december 2010, 17:37:56 »
Ska man tappa upp en par badkar efter varandra och någon tar en dusch så kan det bli lite svalt. Men hos mig fungerar det utmärkt, barnen har blivit vuxna och flugit sin kos.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #12 skrivet: 05 december 2010, 18:26:28 »
Ska man tappa upp en par badkar efter varandra och någon tar en dusch så kan det bli lite svalt. Men hos mig fungerar det utmärkt, barnen har blivit vuxna och flugit sin kos.

Det skulle säkert bli svalt hos mej med efter en par babkar och några duschar men det blev det med vedpanna också den har bara 110 liters beredare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #13 skrivet: 05 december 2010, 19:09:23 »
Komfort handlar väl om lagom varmt och jämn temperatur?
Precis min mening!
Finns massor med varmvatten ett par knapptryck bort, sen kan man ägna tiden åt roligare saker... Slösurfa på varmepumpsforum.com eller varför inte njuta en öl och titta på medan grannen fyller på vedförrådet inför vintern?
Närmaste grannen bytte från pellets till bergvärme förra veckan - ska bli intressant att höra vad han har att säga!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från pellets till värmepump
« Svar #14 skrivet: 05 december 2010, 20:09:17 »
Jag gjorde bytet från pellets till bergvärme nu i höstas, och kan inte säga att vi är något annat än nöjda hitills. Vi köpte huset vinter 2009 och det tog inte många veckor innan vi ledsnat rejält på att kånka pellets-säckar, fylla förråd, passa osv. Nu rörde det sig visserligen om en anläggning som var långt från så automatisk som man kanske kan förvänta sig, vi var tvungna och tända/släcka själva vilket blev rejält jobbigt framåt våren när ackumulator-tankarna inte räckte till mer än några timmars eldande.

Nu kör vi en, vad det verkar, rätt överdimensionerad VP (Bosch EHP LW 11, 233m borra ca 220m aktivt, tyvärr var det 60(!)m ner till berg) för huset som är byggt ~1880, 171kvm uppvärmt, isolering = grovt timmer i väggarna och 10cm spÃ¥n pÃ¥ vinden, vi räknar dock med att koppla in golvvärmen i uterummet (45kvm) till nästa säsong sÃ¥ dÃ¥ lär nog pumpen fÃ¥ bekänna färg. Det enda bekymret jag har just nu är att vpn stoppar/stannar *väldigt* mycket,  hitills har den inte gÃ¥tt pÃ¥ mindre än 10 starter/dygn ens vid köldknäppar, uppemot 70 starter/dygn kring 0-gradigt. Det blir förhoppningsvis bättre när uterummet blir inkopplat annars fÃ¥r det bli en volymtank.

Kort sagt, vi är grymt nöjda, värmekomforten är minst lika bra som innan (och då har vi ändå ett lite väl klent radiatorsystem som vi inte riktigt trodde skulle funka, men det har det gjort trots att vi redan haft ett par dagar med medeltemperaturer kring -18 (ca -22 som kallast). Varmvatten har vi inte lyckats göra slut på än, men vi valde att ta en "split-modell" så vi har en 300 liters vv-tank kopplad till vpn). Ja just det, jag räknar med att i princip halvera uppvärmningskostnaden jämfört med pelletsen (vilket stämmer bra hitills). Låt vara att investeringskostnaden blev högre än väntat, men bara bekvämligheten är värd sååå mycket för oss (det finns ju roligare saker att lägga tiden på än uppvärmningsanläggningen).

171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!