Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: SylleS
« skrivet: 25 december 2009, 22:29:57 »

Vi har 8,4kvm fångare och 500l tank som komplement och kan bara säga att så som denna sommar var så körde vi 100% på sol mellan slutet av maj - mitten på september
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 25 december 2009, 09:11:29 »

Nej,  jag forskade inte vidare i ämnet. Pumpen har gått bra så jag har inte tänkt så mycket på det. Däremot ska jag nog ta en funderare på solceller och en extra tank till sommaren. Dock är det mycket pengar man kan köpa el för...om man tänker kortsiktigt...:)

God Jul.

Peter
Skrivet av: Gr1pen
« skrivet: 12 juni 2009, 11:27:40 »

Vad fick du för svar från CTC om tanken?
Har funderar i samma banor.
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 03 mars 2009, 06:52:55 »

På hemsidan skriver dom om Ecotank för att få mer volym. Men jag är lite kluven, när man får som bäst med sol energi värms huset upp alla fall.
Frågan är hur länge man kan lägra värmen. Vanliga Ecoel pannan tycker jag inte håller värmen lika bra som en tank, kanske därför skriver dom om Ecotank som ett alternativ. Men jag får ringa och fråga dom.

tack för tipset.

Hälsar, Peter
Skrivet av: erp
« skrivet: 28 februari 2009, 17:43:33 »

Hej

Det borde väl gå bra att använda EcoEl, den är ju förberedd för solceller. Värmen lagras i nedre pannan, som rymmer runt 150 liter och en del kommer att läcka över till övre pannan, där du har ytterligare 75 liter.
Prata med CTC och hör vad de har för tips.

//Ronnie
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 28 februari 2009, 17:19:03 »

Tar upp en gammal tråd. Har kört vp nu under några kalla veckor och den klarade t.o.m att värma upp hela vår gamla skola.
Vid -10 ºC hade vi en familj som bodde på neder våningen och den klarade att värma allt. Klart godkänt! Visst gick det en hel del el samt pumpens drift.
Men hej, 300kvm i en gammal dragig skola :)

Men till en fråga. Jag har eco air 111 samt Eco El. Om man ska skaffa solpaneler på taket, är det då bäst att köra med acktankar?
För jag tänker att solens värme inte lagras länge i Eco el som töms rätt fort om man badar och duschar och solen värmer bra på dagen.
Det är på kvällen jag behöver värmen lagrad.

Hur löser man det på bästa sätt?

Hälsar, Peter
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 04 januari 2009, 21:15:23 »

Så där ja,,,,nu dundrar det på. Ca -10 ºC grader på nätterna och ca -5 ºC dagarna. Pumpen går konstant, ett stop på 24h.
Bra eller dåligt, ja det verkar krävas.

Måtte det töa  :)
Skrivet av: thureb
« skrivet: 29 december 2008, 10:57:01 »

Finns funktionen "extra varmvatten" på echoHeat 7.0?
Skrivet av: erp
« skrivet: 02 november 2008, 16:50:05 »

Hej

Värmekurvan tas inte bort av inomhusgivaren. Värmekurvan tillsammans med utegivaren talar om för systemet vilken framledningstemperatur som bör skickas ut. Utegivaren talar ju bara om vilken temperatur som är aktuell, den känner inte om det blåser eller om solen lyser in i vardagsrummet. Innegivaren kompenserar för sådant som inte utegivaren känner av.

//Ronnie
Skrivet av: erp
« skrivet: 02 november 2008, 11:08:53 »

så där, oktober månad blev enligt avläsning:
157kwh samt 380 kompressor timmar. Någon som vet ungefär vad det blir för kostnad.
157 + 380x3 = 1297...kostnad?

Lite nya grejer händer det är kallt. Nu har vi haft ca -4 ºC på nätterna och ca 3-4 ºC på dagarna.
8 starter och 22h på 24 timmar. Stämmer det tro? Om man tittar antalet kompressor timmar har det gått ca 12st på ett dygn.

Sen en annan notering imorse som jag såg. Pannans värden var satt ur spel, övre är satt till 46 ºC men vid akuell driftinfo vill den ha 48 ºC som börvärde(var just då 44 ºC)

När man har inomhusgivare, tas värmekurvan bort då som man har inställt?  Har 50 och justering 3, men det känns som den enbart gå efter inomhusgivaren efter att den kopplades in?

hälsar, Peter


1297kWh kostar 1297:-, om du betalar 1:- per kWh. Har du ett annat pris, får du multiplicera 1297 med vad du ger för varje kWh.

Gångtid och antal starter ser normalt ut.

Vad du sätter övre pannan till, ser elpatronen till att hålla, dvs har du satt pannan till 46º, ser elpatronen till att pannan alltid är minst 46º, men om du kopplat bort elpatronen har du själv satt det här värdet ur spel, patronen kan inte göra något om den är urkopplad. Övre pannan har två börvärden, ett för elpatronen som du själv bestämmer och ett som bestäms av framledningens börvärde nämligen 7º mer än framledningens börvärde, det är det högsta värdet som gäller. Om inte pannan kan hållas 7º över framledningens börvärde, går elpatronen automatiskt in och hjälper till, den går också in om ditt inställda värde inte hålls.

Har du elpatronen urkopplad, behöver du koppla in den först när övre pannan börjar närma sig framledningens börvärde, den behöver alltså inte ligga 7º över. Så länge övre pannan är varmare än framledningens börvärde klarar den ju värmen till huset, förutsatt att du inte spärrat shunten genom att sätta fördröjningen till 240. Om du märker att övre pannans temperatur böjar komma i närheten av framledningens börvärde, kan du behöva koppla in elpatronen. Om det behövs märks ju dessutom på att du inte får riktigt varmt i huset.

Pumpen ser alltså till att övre pannan ligger 7º över framlednings börvärde, elpatronen går in och stöttar om inte pumpen klarar detta, men den går även in om ditt inställda värde inte kan hållas. Det är inte nödvändigt att pannan ligger 7º över framledningen, men den måste ligga lite över. Det här bestämmer du själv genom att koppla in patronen, när du tycker att den behövs.

//Ronnie
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 02 november 2008, 07:38:42 »

så där, oktober månad blev enligt avläsning:
157kwh samt 380 kompressor timmar. Någon som vet ungefär vad det blir för kostnad.
157 + 380x3 = 1297...kostnad?

Lite nya grejer händer det är kallt. Nu har vi haft ca -4 ºC på nätterna och ca 3-4 ºC på dagarna.
8 starter och 22h på 24 timmar. Stämmer det tro? Om man tittar antalet kompressor timmar har det gått ca 12st på ett dygn.

Sen en annan notering imorse som jag såg. Pannans värden var satt ur spel, övre är satt till 46 ºC men vid akuell driftinfo vill den ha 48 ºC som börvärde(var just då 44 ºC)

När man har inomhusgivare, tas värmekurvan bort då som man har inställt?  Har 50 och justering 3, men det känns som den enbart gå efter inomhusgivaren efter att den kopplades in?

hälsar, Peter


Skrivet av: erp
« skrivet: 29 oktober 2008, 17:25:30 »

Hej

Nej det är onödigt, jag har gjort det bara för att jag vet, att är det 10 grader kallt ute så behöver jag varmare vatten än vad pumpen kan ge, och då sätter jag på elpatronen.

Står den på 180, så börjar pannan shunta ut vatten från övre pannan till radiatorerna efter tre timmar om pumpen inte klarar framledningstemperaturen, står den på 60 så tar det en timma. Det spelar ingen större roll om det tar en eller tre timmar, det tar ett bra tag innan innetemperaturen ändras nämnvärt när det börjar bli dålig värme på framledningen.

Man ska nog inte ändra i tid och otid på inställningarna. Det gäller att hitta ett läge som fungerar och köra på det. Blir det för kallt i huset måste man så klart försöka rätta till det, och funkar det inte med varmvattnet, så måste ju det också fixas. Värmen ordnar man med hjälp av lutning och justering av huskurvan, och varmvatten fixar man genom att köra extra varmvatten eller att ändra panntemperaturen (VP min) eller att i värsta fall köra på elpatronen.

Hur ofta pumpen startar kan man ta med en nypa salt, det spelar ingen roll om startar 25-30 ggr vår och höst, den lugnar ner sig till vintern och sommaren. Det är bara om det drar iväg med många fler starter än så, som man behöver börja fundera på åtgärder.

//Ronnie
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 29 oktober 2008, 16:42:37 »

Ronnie, tycker jag ska ändra mina 180 minuter till 60 min också?

Nu när det har blivit kallar har det hänt lite grejer. Vi har haft ca 5-6 ºC på dagarna och ca 0 ºC på nätterna. Start/stopp diffen är satt på 7 ºC
Starterna har gått ner till ca 19-20st per dygn och ca 11h/24h drift. Idag var det 19h...och 19 starter.
Så nu ändrar jag tillbaka till 5 ºC start/stop diffen och ser vad som händer nu.

Jag nämnde tidigare att vårt varmvatten blev lite kallt när vi enbart körde på pumpen och att vi fick spetsa lite.
Det är väl lite av lathet också att man inte går ner och sätter på extra varmvatten...tre trappor ner i källaren :)

hälsar, Peter

Skrivet av: erp
« skrivet: 29 oktober 2008, 15:07:27 »

Hej

Jag har luft/vatten, det skiljer i princip inget mellan EcoHeat och EcoAir+EcoEl. Det är samma prylar men den ena plockar värme ur marken och den andra ur lufte.
Om shunten öppnar mot övre pannan beror detta på att pumpen inte längre klarar att hålla börvärdet på framledningen. Jag behöver cirka 60º på framledningen när det börjar bli mer än -10º ute.

Pumpen klarar att hålla mellan 50-55 grader i undre pannan och cirka 52-53 grader i övre, när framledningens börvärde börjar närma sig dessa värden, börja shunten att räkna ner mot den inställda fördröjningen och om framledningen fortfarande behöver varmare vatten än vad pumpen orkar ge, öppnar den mot övre pannan när den räknat färdigt.

Shunten öppnar aldrig mot övre pannan, om pumpen klarar att hålla framledningens börvärde utan hjälp. På min panna börjar shunten räkna ner, när framledningens börvärde börjar närma sig 53º, detta har pumpen svårt att hålla och då behövs ju dessutom hjälp av elpatronen. Men, shunten öppnar aldrig om det inte är nödvändigt för värmens skull, så det finns absolut ingen anledning till att spärra den.

Jag har min fördröjning satt till 60 minuter, jag har hittills i år använt 35kWh på elpatronen och aldrig mer än 200kWh om året sedan jag fått ordning på mina inställningar. Jag har aldrig haft några problem med varken värme eller varmvatten. Vill jag ha extra varmvatten, kör jag extra varmvatten med enbart pumpen.

//Ronnie
Skrivet av: richard fransson
« skrivet: 29 oktober 2008, 14:11:51 »

Det där med fördröjningen är ju ganska viktigt om man vill undvika elpatrontid och gå miste om dyrbart VV. Har själv satt den till spärrad, alltså mer än 240 min som man kan göra i  V3. Och efter som Erzon har haft högst 52 grader i framledning och Vpn teoretiskt ska kunna ge 55  ºC så borde det vara möjligt att ha den spärrad och ändå klara av att värma huset. Det ger också plus att pumpen går längre och mindre start stopp när det är kallt. Sedan kan då också ha elpatronen till och använda Extra VV funktion och få gott VV utan att man behöver oroa sig för att dyrt elvärmt vatten värmer huset.

Men det är klart, jag har bergvärme så det är klart att det kan skilja lite. Har där emot en Luft/vatten och det fungerar för honom. Luft/vatten och bergvärme skiljer väl sig just när det blir riktigt kallt. jag nyttjar ca 500 kWh elpatron för extra vv funktionen om året. Jag har andra ställen att spara på än just på komfort i att ha Varmt vatten, sedan är det klart att husfriden spelar stor roll  ;)
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 oktober 2008, 12:32:31 »

Jag fortsätter på den här tråden....ang shunt fördröjning.

Idag har jag 180 min som den kommer med, men eftersom vårt hus väldigt snabbt sjunker i värme kanske man ska sänka den tiden.
Vad kör ni idag, Ronnie?

hälsar,

Peter

Fördröjningen bestämmer, hur lång tid det ska ta, innan shunten öppnar mot övre pannan, då pumpen inte klarar att hålla tillräckligt hög temperatur i nedre pannan för att klara framledningstemperaturen

Det borde inte ha någon betydelse vid den här tiden, vad fördröjningen är ställd på, pumpen borde klara värmen utan problem.

Jag har min ställd på 30 minuter, men den öppnar inte om det inte är riktigt kallt ute. Jag behöver runt 60º på framledningen, när det börjar bli mer än -10º ute. Det är först då jag kopplar in elpatronen och då vill jag ha fördröjningen ganska lågt satt. Shunten öppnar nästan aldrig mot övre pannan hos mig, det är bara någon enstaka gång under vintern , som det händer.

Det är bara när pumpen har svårt att hålla värmen, som man behöver fundera på att ändra fördröjningen på shunten, och då bör också elpatronen vara tillkopplad, annars är det ingen mening med att sänka fördröjningstiden för shunten.

//Ronnie
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 23 oktober 2008, 11:55:07 »

Jag fortsätter på den här tråden....ang shunt fördröjning.

Idag har jag 180 min som den kommer med, men eftersom vårt hus väldigt snabbt sjunker i värme kanske man ska sänka den tiden.
Vad kör ni idag, Ronnie?

hälsar,

Peter

nej jag tycker inte det är någon vits. blir bara sämre med VV, eller mer tillskotts el.
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 23 oktober 2008, 11:44:50 »

Jag fortsätter på den här tråden....ang shunt fördröjning.

Idag har jag 180 min som den kommer med, men eftersom vårt hus väldigt snabbt sjunker i värme kanske man ska sänka den tiden.
Vad kör ni idag, Ronnie?

hälsar,

Peter
Skrivet av: erp
« skrivet: 15 oktober 2008, 15:35:20 »

Hej

Ja, min pump startar vid framledningens börvärde och sätter pannans börvärde 5º högre än framledningens, där den stoppar.

Ändrar jag Diff start/stopp till 7º, så startar pumpen fortfarande vid framledningens börvärde men sätter nu pannans börvärde 7º högre än framledningens, där den stoppar. Även övre pannans börvärde ökas lika mycket som man ökar Diff start/stopp.

Det är framledningens börvärde som bestämmer när pumpen ska starta, och Diff start/stopp som bestämmer när den ska stoppa, i varje fall hos mig.

Ändrar jag start/stopp till 7º, går ju min pump också längre, och får färre start-stopp. Den värmer ju också upp vattnet 7º innan den stannar.

Vid normal inställning av Diff start/stopp, startar pumpen vid framledningens börvärde och sätter pannans börvärde till framledningens börvärde plus 5º. En ökning av Diff start/stopp exempelvis till 8º, kan inte innebära att att pumpen startar vid en lägre tempertur än tidigare, den skulle i så fall startat när temperaturen ligger 3º under framledningens börvärde, och alltså inte kunna hålla börvärdet på framledningen. Ökningen av start/stopp avgör hur högt över framledningens börvärde pumpen ska värma nedre pannan innan den stoppar.

//Ronnie
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 oktober 2008, 15:12:39 »

Är du säker..

om jag ändrar startdiffen från 5 till 7 ºC så väntar pumpen på att temperaturen skall sjunka ytterliggare 2 ºC innan den startar. (Startdiffvärdet i den fabrikskodade inställningen). När pumpen startar så höjer den 7 grader. (Istället för fabriksinställningens 5 ºC)

Det är därför det blir längre gångtider, längre ståtider och alltså mindre starter. Och 2 ºC lägre temperatur under senare delen av ståtiden.

Men... jag har Ecologic och inte Ecoel för styrningen. Så det kan vara annorlunda.
Skrivet av: erp
« skrivet: 15 oktober 2008, 14:56:42 »

När det blir kallare ute....

så ökar gångtiderna och antalet starter minskar. När du börjar komma ner mot 20 starter/dygn (och om kallperioden verkar hålla i sig), så kan du ställa tillbaka startdiffen till fabriksvärdet 5 ºC.

Det innebär att pumpen startar 2 ºC tidigare och temperaturen i tanken tillåts inte sjunka dom sista 2 ºC utan du har litet mer varmvatten.

Nej, så är det inte, pumpen kommer att stoppa 2º tidigare och starta vid samma temperatur som tidigare, så det blir faktiskt lite mindre varmvatten.

Pumpen jobbar mellan framledningens börvärde och så många grader upp, som är inställt i Diff start/stopp. Pumpen startar alltså vid samma värde oberoende av vad som är inställt i Diff start/stopp, Det är hur många grader pumpen ska värma vattnet, innan den stoppar, som avgörs av denna inställning.

//Ronnie
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 oktober 2008, 13:56:00 »

När det blir kallare ute....

så ökar gångtiderna och antalet starter minskar. När du börjar komma ner mot 20 starter/dygn (och om kallperioden verkar hålla i sig), så kan du ställa tillbaka startdiffen till fabriksvärdet 5 ºC.

Det innebär att pumpen startar 2 ºC tidigare och temperaturen i tanken tillåts inte sjunka dom sista 2 ºC utan du har litet mer varmvatten.
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 13 oktober 2008, 16:40:31 »

Det man kan tolka nu är att när graderna går under ca 8-9 grader klarar inte bara värmepumpen att hålla 46 ºC i den övre delen.
Jag har lagt till 1.5kwh att spetsa med.
Det som också hände då var att antalet starter minskade till ca 20st per dygn och den gick längre. Speciellt när det blev varmare att det blev färre starter och längre drift.

Nu tror jag att man hittat någon slags balans, får se vad som händer när det blir ännu lite kyligare.
Man skulle kunna ta bort 1.k5kw i övre pannan, men att använda funktionen extra varmvatten varje gång barnen vill bada måste också ta en del kräm. Sen 1 oktober har vi gjort av med 49kwh.

Ja ja vi får se vad det slutar med och hur det känns. Kommer med en sammanställning när månaden är slut så får ni säga om det var bra eller dåligt  ^-^

hälsar, Peter
Skrivet av: larryd
« skrivet: 06 oktober 2008, 20:43:18 »

Under helgen har värmen i övre pannan legat kring 44 ºC Vissa i familjen har klagat på dåligt varmvatten när det skulle badas.
Men annars tuffar det på..

Är det någon fara med att ha kvar värdet +7 grader starttemp diff om man använder elpatronen också?

Pumpen arbetar längre och färre gånger efter att jag ändrade inställningarna. Nu är det ca 32st starter på ett dygn samt ca 11h drift.

hälsar, Peter



Har ochså +7 fortfarande. 17 starter och 5 timmars drifttid.
Skrivet av: erp
« skrivet: 06 oktober 2008, 15:39:42 »


Är det någon fara med att ha kvar värdet +7 grader starttemp diff om man använder elpatronen också?



hälsar, Peter



Nej, det innebär bara att pumpen värmer nedre pannan 7º över framledningens börvärde i stället för 5º innan den stannar. Sedan startar den igen när temperaturen sjunkit till framledningens börvärde.

Dessutom höjs börvärdet i övre pannan med 2º, till 9º över börvärdet för framledningen i stället för 7º, som är fabriksinställt.

Det gör att pumpen går lite längre tid varje gång och står still lite längre också, och du får lite färre starter.

//Ronnie

PS:

Får du problem med varmvatten, använd då funktionen för extra varmvatten. Du kan köra extra varmvatten med bara pumpen eller med både pump och elpatron. Läs på sid 31 och framåt i beskrivningen till EcoEl.

DS
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 06 oktober 2008, 15:18:46 »

Under helgen har värmen i övre pannan legat kring 44 ºC Vissa i familjen har klagat på dåligt varmvatten när det skulle badas.
Men annars tuffar det på..

Är det någon fara med att ha kvar värdet +7 grader starttemp diff om man använder elpatronen också?

Pumpen arbetar längre och färre gånger efter att jag ändrade inställningarna. Nu är det ca 32st starter på ett dygn samt ca 11h drift.

hälsar, Peter

Skrivet av: erp
« skrivet: 02 oktober 2008, 17:26:39 »

Hej

Det blir säkert bra. Vet man bara hur anläggningen fungerar, är det inte farligt att ändra på inställningarna, blir det inte bra, så ändrar man tillbaka.

Hur varmt det blir i övre pannan beror på vilken framledningstemperatur som krävs, eftersom pumpen normalt värmer 5º över denna temperatur ( bestäms av inställt värde på "diff start/stopp" ) i nedre pannan. Ju högre börvärde på framledningen, ju högre temperatur i nedre pannan och indirekt i övre pannan. Sedan värmer ju pumpen nedre pannan till 55º var fjärde start, så det bör bli runt 50º i övre pannan. Temperaturen sjunker givetvis tillfälligt, om man tappar varmvatten, och har man väldigt lågt börvärde på framledningen, så kan det bli lite lägre temp i övre pannan.

Får man varmvattenproblem, är bästa sättet att använda funktionen för extra varmvatten, det går att köra extra varmvatten med enbart pumpen, men också med både pump och elpatron, som då måste vara inkopplad förståss.

//Ronnie
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 02 oktober 2008, 16:30:33 »

Ny månad nya giv...har ändrat start temp diffen till 7 ºC och stängt av elpatronen. Nu får vi se vad som händer.

hälsar, Peter
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 26 september 2008, 16:41:14 »

Stängde av övre elpatronen igår, så efter 24h har det gått 9 st kompressor timmar, vilket är bra. Endast 31 starter.
Men när jag har gått och tittat har övre delen av pannan inte kommit över 44 ºC kanske högre ibland. Men aldrig när jag varit nere och tittat.
Ingen har klagat på kallt vatten, så jag fortsätter med det ett tag till.

Imorse hade vi 2 ºC och på mitt på dagen hela 18 grader i skuggan. Helt sjukt.

Trevlig helg.

Peter
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 september 2008, 11:30:46 »

Nedre delen värms av pumpen, den styrs av börvärdet på framledningen. Pumpen startar vid framledningens börvärde och stoppar när undre pannan är 5º över detta börvärde.

Det enda du kan påverka här, är att ändra "diff start/stopp" i den kodade inställningen. Detta värde är förinställt till 5º, det är detta värde som bestämmer hur högt över framledningens börvärde pumpen ska värma undre pannan innan den stoppar. Att höja detta värde några grader, gör att pumpen går lite längre varje gång och startar alltså inte lika ofta. Sedan kör ju pumpen upp temperaturen till 55º var fjärde start också, så pumpen håller runt 50º i övre pannan på detta vis.

Elpatronen i nedre pannan är alltid bortkopplad om värmepump är tillkopplad, så att ändra tempen på den har ingen verkan förränn pumpen kopplas bort.

//Ronnie
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 26 september 2008, 07:17:18 »

Kan man ställa in och öka värmen i den nedre delen för att värma på ännu mer till den övre?
Att den tex alltid värmer till 55 grader. Eller det kanske är onödigt?
Skrivet av: erp
« skrivet: 25 september 2008, 18:02:36 »

Hej

Pannan har två elpatroner, en övre och en undre. Den undre ersätts av värmepump, om en sådan kopplas till. Den kopplas till automatiskt om pumpen kopplas från av någon orsak. Undre pannan värms alltså antingen av patron eller av pump, aldrig av båda samtidigt.

Övre pannan värms indirekt av det varma vattnet i undre pannan och ligger för det mesta kring 50º på grund av pumpens 55º-körningar var fjärde start och varje start i sommardrift. Elpatronen i övre pannan går in automatiskt, om värmebehovet kräver det, den går också in om inte pumpen kan hålla temperaturen i övre pannan 7º över framledningens börvärde.

Den går också in om temperaturen sjunker under det inställda värdet på patronen, så om patronen är ställd på 50º, och man tappar upp varmvatten, sjunker ofta temperaturen under 50º och patronen går in. För det mesta är detta helt onödigt, normalt klarar man varmvattenbehovet, det är bara om man tappar riktigt mycket varmvatten som patronen behöver gå in. Därför bör man sätta värdet på övre patronen så lågt som möjligt, och gärna koppla bort den.

Visar det sig att det blir problem med varmvattnet, så finns det inställningar i menyn för att köra extra varmvatten, är patronen urkopplad, kör pumpen till 55º under hela den tiden extra varmvatten är inställt på. Framåt vintern när det börjar bli kallare, och inte pumpen skulle orka med att värma huset, är det bara att koppla in övre patronen igen, man lär sig snart vid vilken utetemperatur det behövs, om det nu behövs.

Det är alltså ingen fara med att koppla ur övre elpatronen, det sparar bara en massa onödig spets, som inte behövs, och visar det sig att man ändå får några problem, så är det bara att koppla in den igen.

//Ronnie
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 25 september 2008, 16:15:04 »

Ok, då stänger jag av min idag och testar. Återkommer med rapport...

hälsar, Peter
Skrivet av: erp
« skrivet: 25 september 2008, 12:46:13 »

Hej

Det kostar 3 ggr så mycket att värma med elpatron som med pumpen.
Varför ska du värma med elpatron, när du har värmepump?

Pumpen startar väl oftare och går kortare tid om den får hjälp av patronen.

Pumpen värmer nedre delen till 55º var fjärde start och vid varje start med sommardrift.

Min panna håller något över 50º i övre pannan utan hjälp av elpatron, och om man behöver extra varmvatten, så kör man extra varmvatten med patronen bortkopplad, då kör pumpen till 55º hela perioden man ställt in för extra varmvatten.

//Ronnie
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 25 september 2008, 09:09:02 »

Men om man stänger av övre elpatronen helt, får inte värmepumpen gå igång oftare då och jobba.
Jag menar det måste väl finnas någon gräns för när tex 1.5kwh på elpatron kontra ca 3kwh för värmepumpen att jobba?

Och samtidigt är det inte bra med för många starter under 24h har jag läst här...

Kan man med fördel höja värmen för nedre delen av pannan så extra värme tar sig "uppåt" i pannan?
Nu står det oftast 40 ºC som nivå.

hälsar, Peter
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 september 2008, 20:48:30 »

Kom på en sak till, var nyss ner och kollade lite. Där står det att jag gjort av med 69 Kwh på 27 dagar, det tycker jag känns bra. Vad tycker ni?

Jag var också nere och tittade, där står att jag gjort av med 0 kWh i år, det tycker jag känns bra, jag har elpatronen avstängd.

//Ronnie

jag har ju en eco heat men elpatronen är ALDRIG använd och och kommer nog inte att bli det heller. lite överdimensionerad kanske. men ingen elpatron Thumbsup
Skrivet av: erp
« skrivet: 24 september 2008, 20:37:43 »

Kom på en sak till, var nyss ner och kollade lite. Där står det att jag gjort av med 69 Kwh på 27 dagar, det tycker jag känns bra. Vad tycker ni?

Jag var också nere och tittade, där står att jag gjort av med 0 kWh i år, det tycker jag känns bra, jag har elpatronen avstängd.

//Ronnie
Skrivet av: erp
« skrivet: 24 september 2008, 19:36:00 »

hej

Dom 69 kilowattimmarna är vad elpatronen har använt, ska du få reda på vad värmepumpen förbrukat, så ska du under historiken ta "total driftstid" under Kompressor ocjh mutiplicera detta med 3,2.

Kolla alltså hur många timmar kompressorn varit i drift och multiplicera timmarna med 3,2. Pumpen drar cirka 3,2 kW när den går.

//Ronnie

PS:  I ditt första inlägg står att elvärme = 2453kWh och kompressortimmar = 3417h

din pump drar i snitt runt 3,2kW, det innebär att pumpen gjort av med 3,2kW x 3417h = 10 934kWh

Elpatronen plus värmepumpen har alltså gjort av med 2453kWh + 10 934kWh = 13 387kWh   (vid den tidpunkten då du läste av värdena i ditt första inlägg)
Skrivet av: Erzon
« skrivet: 24 september 2008, 19:25:34 »

Kom på en sak till, var nyss ner och kollade lite. Där står det att jag gjort av med 69 Kwh på 27 dagar, det tycker jag känns bra. Vad tycker ni?
Skrivet av: Erzon
« skrivet: 24 september 2008, 19:21:39 »

Så med andra ord så gör det inget att termostaterna på entreplan är lägre inställda än dom i källaren? För om jag öppnar dom på entreplan helt så blir det extremt varmt där, men samma tempratur i källaren som jag har nu. Har jag förstått rätt?
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 september 2008, 21:09:09 »

Hej

Anledningen är att man vill ha en så stor och jämn genomströmning som möjligt genom radiatorerna. Har man exempelvis alla termostater inställda på något annat än fullt öppna, är ju samtliga radiatorer mer eller mindre strypta. Öppnar man nu alla termostater, går det en större volym vatten genom varje radiator och man kan få ner framledningstemperaturen någon grad för  att erhålla samma värme i rummet.

När alla radiatorer är fullt öppna, kan det ju hända att någonstans blir det lite för varmt, exempelvis i sovrumen. Då får man ju sätta ner termostaterna i dom rummen, men det bästa är att alla radiatorer står fullt öppna och rumsgivaren får reglera värmen, sedan måste man givetvis strypa ner någonstans, om temperaturen inte blir bra.

//Ronnie
Skrivet av: Erzon
« skrivet: 23 september 2008, 19:34:14 »

Har en liten fråga... Mina termostater på entreplan står ej helt öppna, dom står på läge 3 av 5. Termostaterna i källaren står på 5 av 5, med denna inställning har jag 20grader i hela källaren och 22 grader på entreplan. Gör det något om termostaterna inte är helt öppna på entreplan? Läser ju ganska mycket om att det är viktigt att termostaterna är helt öppna, men det står aldrig varför det är så viktigt.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 22 september 2008, 21:06:24 »

-Nej, det finns ingen programmerad inkörningstid på Ecoair.

-Det är ingen fara att ändra, du ändrar lätt tillbaka med servicekoden.

-Pumpen slits litet mer i långa loppet med många starter. Men då pratar vi om år, inte om 14 dagars drift.

-Skälet att jag föreslog dig att ändra var att få längre sammanhängande driftsperioder. Då får du bättre test av pumpen och litet bättre verkningsgrad/elförbrukning under hösten. Du har en något överdimensionerad pump för "höstbruk".

-Kanske får du ändra tillbaka i vinter om det blir smällkallt på det "Gotländska höglandet". Och du verkligen får uttnyttja pumpen fullt ut. Men där är vi inte ännu.
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 22 september 2008, 16:43:20 »

Hur många timmar har kompressorn gått?
Jag antar att precis som på EcoHeat så har kompressorn en inkörningsperiod på 72 timmar och efter det kommer beteendet att ändras (maxvärdet för vp ändras till 55 ºC).
Det är ingen ide att hålla på och skruva förrän kompressorn är inkörd.

MVH // Rolle
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 22 september 2008, 15:37:11 »

Finns det någon fara med att gå in och ändra i servicemenyn?

avancerat/service//fabriksinställningar/servicekod 372 och ställ upp starttemp diffen till 7 .

kan man ändra tilllbaka till fabriksinställning om man gör "fel"?

Vad är det som är dåligt med många starter? Jag har frågat både CTC och Bravida om det är dåligt med många starter eftersom jag misstänkte att pumpen är lite stor under vår/sommar/höst. Men ingen där verkar reagera på antalet starter.
Om jag drar ner övre elpatronen ännu mer borde starterna öka i antal? (den är nu på 1.5kwh)
Nu idag är jag "nere" på 28 starter / 24h vilket är bättre än tidigare. Det är varmt ute också..
Övre pannan är satt på 48 ºC och övre elpatron 1.5

hälsar, Peter
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 22 september 2008, 13:27:47 »

en 111 borde inte vara för stor.  Själv har jag överdim köpte en 10 kw (utbygnad på gång med 60 M2) så förra vintern behövde jag aldrig gå in med elpatron. trots att nån natt var det -17, då sjönk tempen inne till 19 ºC, men det går att leva med trots allt.   Thumbsup
Men jag har på långa vägar inte så mycket starter,  ligger på ca 8-10 starter per dygn nu
driftstiden variera mellan 45min till en timma per start.
Men får tillägga att jag kör fast kond mot 220L mantelutrymme+beredarn på 100 l. snittet på förra året var ca 11 starter per dygn.
3991 starter 2612 kompressortimmar. men det var med en diff på 5 ºC på returtempen. i våras ändrade jag diffen till 10 ºC  och då blev det en markant skillnad på starter. min förväntning är att jag på över året inte skall ha mer starter än driftstimmar så vi får se vad det blir i maj 2009 (har inte varit ute och kollat sen i maj)
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 22 september 2008, 13:11:15 »

Ja, nya fräsha termostater överallt...alla 22st elementen....
Övervåningen där vi bor har vi dom fullt öppna. Det är där vi vistas mest och vill ha koll på temraturen att den känns ok.
Övriga delar av huset får följa med, just nu har vi satt ca "3" på tremostaten i källaren och i vandrarhemmet.

Skönt idag, ca 15 grader ute!
Skrivet av: larryd
« skrivet: 22 september 2008, 12:33:57 »

Har du termostater på elementen? Har du alla element fullt öppna?
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 22 september 2008, 11:29:07 »

Det finns tyvärr dåligt dokumenterat hur mycket olja skolan gjorde av med innan vi köpte den. Men vi eldade upp ca Ett ton pellets i månaden.
Dels på grund av gammal brännare som eldade på hela tiden för att hålla liv i elden, samt att det är 350kvm + källare att värma upp.
Nedervåningen där vi har "vandrarhem" är endast uppvärmt ni vi har gäster, ca 160kvm. Just nu är det lågsässong och det är lite på helgarna som det kommer folk, annars är det rätt kallt där.
Källaren har vi rätt bra med grundvärme för all windsurfing utrustning och att vi ofta är där.

Just nu när det är ca 10-15 grader är pumpen för stor, det nämnde Bravida också. Men sen när det blir kallt är det rätt mycket yta att värma upp. Att det även är ca 4,50 i takhöjd gör sitt också...dragit som f.n på övervåningen osv...

Ja det finns att värma upp.

Jämfört med att vi eldade upp ca 1 ton förra september så blir den här månaden billigare  Thumbsup

Noterar nu varje dag hur mycket vi förbrukar. Har sänkt övre pannan till 48 grader.
Under helgen tog varmvattnet slut när vi hade gäster så man fick testa extra varmvatten funktionen, gick kanon!

hälsar, Peter


Skrivet av: erp
« skrivet: 20 september 2008, 22:50:18 »

Hej där

Det kan inte vara så, att pumpen är lite väl saftig. 111:an ger ju på uppåt 10kW vid rådande temperaturer.

Hur mycket olja eller motsvarande gjorde du av med innan du installerade pumpen?

//Ronnie

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!