Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 november 2014, 21:56:33 »

Har flyttat in i en enplansvilla på 91 m2 som har golvvärme och en Nibe Fighter 319P där jag upplever att kompressorn går i ett.
Har varit i kontakt med auktoriserad firma för Nibe. Den slår säkert ifrån utan att du märker det fick jag till svar. Samt att om kompressorn går mycket slits den ut. Lite antiklimax.
Max värmen går upp till 54 grader och elpatronen slår till då värmen minskat till  49 grader och slår sedan ifrån vid ca. 51 grader.
Borde inte kompressorn slå av när 54 grader uppnåtts? Vad är det som styr av och påslagning av kompressorn är det någon form av relä med termo-kontakt som i så fall behöver bytas?

Hej!
Det är temperaturen i kanal 08 som styr kompressorn, läs av den istället.
Sen är det starter som sliter mest på kompressorn.
Grejen är att elpatron inte ska släcka kompressorn utan kompressorn ska gå hela tiden innan elpatron hjälper till.
Så i ditt fall låter det helt OK, förutom att det ännu inte är så jättekallt och att ditt hus verkar rätt litet.
Läs av kanal 04 och 05, de bör vara lägre än 10 °C om kompressorn är OK.
Skrivet av: Bengt Zdebel
« skrivet: 25 november 2014, 19:18:04 »

Har flyttat in i en enplansvilla på 91 m2 som har golvvärme och en Nibe Fighter 319P där jag upplever att kompressorn går i ett.
Har varit i kontakt med auktoriserad firma för Nibe. Den slår säkert ifrån utan att du märker det fick jag till svar. Samt att om kompressorn går mycket slits den ut. Lite antiklimax.
Max värmen går upp till 54 grader och elpatronen slår till då värmen minskat till  49 grader och slår sedan ifrån vid ca. 51 grader.
Borde inte kompressorn slå av när 54 grader uppnåtts? Vad är det som styr av och påslagning av kompressorn är det någon form av relä med termo-kontakt som i så fall behöver bytas?
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 18 september 2014, 18:10:31 »

Är det vanlig 240VAC motor?
Skrivet av: Gabriel A
« skrivet: 18 september 2014, 16:56:23 »

Litar på att Nibe servicetekniker kan sina produkter och är ärliga med vad som är fel. Hade dessutom två olika tekniker som kollade på den och konstaterade samma sak.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 september 2014, 08:50:59 »

Hur vet du att kompressorn verkligen har gått sönder?
Skrivet av: Gabriel A
« skrivet: 17 september 2014, 20:34:45 »

Är inte ett dugg förvånad. Har en NIBE Fighter 310p som bara är 5 år där kompressorn gått sönder och måste bytas.
Kan inte rekommendera någon att köpa en Nibe värmepump, sjukt dålig kvalitet.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 27 maj 2012, 15:46:18 »

Tror det finns minst två om inte tre trådar där sk. utdömda kompressorer av 'kylproffs' med 5-fiffigt belopp i åtgärdsbudgeten visade sig vara helt andra fel på kringutrustningen som gjorde kompressorn inte startade och där med egen insats löste problemen på typ tusenlapps nivå i reservdelsinköp.

Med andra ord skall man inte oreserverat lita på sk. proffsen utan det bästa försäkringen att inte bli lurad till onödigt dyra och onödiga reparationer är att själv vara så påläst som möjligt - och att gräva i gamla trådar på sådana här forum kan lära dig mycket i det avseende - och som inlägget innan indikerar, man kan inte döma ut en kompressor på bara 5 minuter utan det innebär att man mätt med både multimeter, megger samt med olika tjuvkopplingar (om man nu kan sin motorteori!), andra startapparater/inverter försäkra sig att kompressorn är trasig innan man ens föreslår detta för kunden.

Som det nu ser ut som av en del inlägg att döma så föreslår många av kylföretagen kompressorbyte som första åtgärd utan ens riktig felsökning då detta garanterar en 5-siffrig fakurerbart belopp... - och det är detta som är det viktigaste för kylföretaget uppenbarligen då timpenningen för besöket hos kunden tydligen inte är gott nog... 

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 maj 2012, 00:26:53 »

Vad skulle du säga om nån tittade på din bil i 5 minuter och sa att du måste byta motor?
Skrivet av: Lundgren
« skrivet: 26 maj 2012, 23:37:35 »

I torsdags hände samma sak för mig, kompressorn startade inte. Prövade Norsk reset, följde felsökningen i manualen osv. Inte en tillstymmelse till att vilja gå i gång. Tekniker var här igår. Efter 5 min kontroll var han säker på att det var kompressorhaveri. Han kände på kompressorn och den var varm. Han påstod att den var varm för att den försökte starta. Känns inte helt 100 att det på 5 min går att avgöra detta eller? Min tanke var att någon givare måste vara trasig alt att köldmediumet läckt ut. Troligen har han rätt eftersom han är proffs och jag amatör.
Tilläggas som kan vara av intresse, han företräder en service firma. Mina frågeställningar om att reparera min 310 som är dryga 10 år alt köpa en nya 750 alt 370 var att han tyckte det bästa var att reparera........
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 28 februari 2012, 22:56:07 »

Sänk kurvan.
Skrivet av: Gäst1001
« skrivet: 28 februari 2012, 22:41:33 »

Mossfeldt har säkert rätt. Kompressorn slår av på 54 grader ungefär och startar på 51 kanske.
Det är ju som ts skriver. Den är uppe i 58 grader och går.enbart på elpatronerna.
Beräknad framledning är säkert skyhög. 
 
Skrivet av: Mossfeldt
« skrivet: 28 februari 2012, 21:04:14 »

Jag tycker att det låter som att du har onormalt hög framledning och att det är därför kompressorn slår ifrån.

Vilken kurva och kurvlutning har du valt?

Det är lättare att få hjälp och svar om du läser av kanalerna och postar här. Bläddra igenom alla med knappen på panelen och skriv ned dem.

Kom även ihåg att kompressorn inte startar direkt efter att den varit strömlös, tex efter rengöring av filter. Det tar ca 30 minuter innan den startar.
Skrivet av: Elmuppo
« skrivet: 28 februari 2012, 15:24:41 »

Det är inte bara så att din framledningstemperatur är högre än vad kompressorn kan leverera? Förmodligen ger kompressorn upp och låter elpatronen göra jobbet.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 februari 2012, 00:14:10 »

Vad visar de olika kanalerna för värden när kompressorn inte går som den ska?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 februari 2012, 07:46:51 »

Hmmm.... Sc:,h
Jag tror det är olika tempgivare som styr elpatron och kompressor.
Tempgivaren för kompressorn ligger på kanal 08 men jag tror inte man kan se elpatrongivaren.  :-\
Om denna visar för lite så kommer elpatron bära sig åt på detta sätt och värma på för högt.

Men med elpatron bortkopplad borde kompressorn gå hela tiden, fattar inte varför den slår av då? ???

Men ska du byta så tror jag på Comfortzone, den är dyrare men sparar mer pengar i längden.
Ska du ha en med samma prestanda så testa t ex en Bosch EPH EW.
Skrivet av: JohanFredrik
« skrivet: 05 februari 2012, 21:26:08 »

Har gjort det. Samma som tidigare. Och ingen felkod alls.  Stänger jag av patronen manuellt så går pumpen igång ett tag när den rör sig kring 50grader. När patronen dragit upp tempen så stänger kompressorn av och patronen fortsätter upp mot 58grader och håller den där. Slår jag då av patronen så försöker kompressorn hålla igång tempen en stund men verkar sen ge upp och bara slår av. sen slår den av och bara tappar temperatur. Har fått elda i kamine som en tok idag för att inte bli ruonerad. Betala 4000spänn i månaden i ett nybyggt hus bara för värme, det undviker jag gärna.

Ska ta ett snack med husleverantören sen, med tanke på allt om detta märke som jag läst tror jag dom får fixa fram en ny panna. Vilket märke är pålitligt? Kan nån rekommenderas om man ser ur driftsäkerhet? För nibe verkar då inte klara det.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 februari 2012, 11:39:30 »

Inga felkoder?
Prova i så fall norsk reset, stäng både av och bryt strömmen till maskinen innan du starter om den.
Skrivet av: JohanFredrik
« skrivet: 04 februari 2012, 10:36:03 »

Hej!
Kompressorn till vår NIBE 310 startar inte. Det är inga missljud eller så, utan den startar helt enkelt bara inte. Inte ens lampan lyser som ska indikera att den är igång, elpatronen däremot är igång för fullt blås, 6kW ligger den och tuggar på konstant.
Vi upptäckte detta efter att vi hade rengjort filtret till den, då började den strula. Startade om den igår och efter ett tag gick kompressorn igång men nu idag har den stängt ned sig igen, men elpatronen är igång. Och sörplar över 100 spänn om dan.

Har läst om kompressorhaverier på den här skitpumpen men här verkar den inte ens vilja slå igång kompressorn. Som dock verkade funka igår då ut-luften låg på någon grad bara.

Nån tanke eller idé om vad vi ska göra? Kan man tvinga igång den? Eller är det bara att slänga ut den och skaffa en ny?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!