Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmeberäkning för villa i Falun  (läst 13945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #30 skrivet: 29 december 2014, 02:01:26 »
Hej,
Ser att du mer eller mindre plockat bort IVT leverantören, kan ändå vara bra att veta de har 17 resp. 21kW, en 21a kanske kan vara det som passar bäst.
Dessa har inga varvtalsstyrda kompressorer om du är ute efter det, endast varvtalsstyrda cirk pumpar.
Jobbar själv en del med IVT varav jag hyfsat kan sortimentet men installatören är det absolut viktigaste, rekommenderar att du ber om 3
referenser du kan RINGA och fråga hur de skött sig vilket märke/firma det än blir.
Säger inte att IVT är bättre eller sämre än t.ex. Nibe, tror det är ganska "hugget som stucket" men effektmässigt kan de ju passa bra och det finns en inbyggd elpatron (upp till 28kW) vilket inte många andra leverantörer har.
En inbyggd elpatron är inte fel om det visar sig att fjärrvärmespetsen blir dyr i ett senare läge och då finns spetseffekten att få där och du kan enkelt kapa bort fjärrvärmen.
Lycka till med installationen, fortsätt gärna berätta hur det går!
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Amarok

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #31 skrivet: 29 december 2014, 10:54:46 »
Det var bra att du påminde om IVT. Jag har inget favoritfabrikat utan det är mer hur bra firman som installerar är, så referenser blir ju jätteviktigt.
Följande data tänkte jag skicka till de olika leverantörerna som underlag till en offert:

DUT: -27 C
Ã…rsmedeltemp: 5,2 C
effektbehov vid DUT: 27kW
Framledningstemperatur vid DUT: 65 C
Returtemperatur: 55 C
Energibehov (uppskattat): 70000 kWh

Tänkte be om offert från Thermia, NIBE, IVT, CTC men nämn gärna någon jag glömt som har en pump som kan passa.
Om man beräknar utefter 70-80% av effektbehovet vid DUT så hamnar man på en pump mellan 18,9-21,6 kW, steget högre än de normala villapumparna vilket känns lite jobbigt.

Bedömer ni att man får liknande driftskostnader oavsett fabrikat eller har någon en pump som är mer effektiv?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #32 skrivet: 29 december 2014, 11:33:13 »
Hej Amarok,
jag har med intresse följt din tråd eftersom jag har haft mina rötter i Falun.
Ditt dilemma nu verkar vara att ditt värmebehov kräver en stor och därmed lite dyrare värmepump.
Har jag missat något eller kan du inte tänka dig att minska på värmebehovet med tilläggsisolering? Det är ju en investeringskostnad med det också men med skillnaden att den inte behöver reinvesteras och din värmeräkning minskas ytterligare!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #33 skrivet: 29 december 2014, 12:13:28 »
Det var bra att du påminde om IVT. Jag har inget favoritfabrikat utan det är mer hur bra firman som installerar är, så referenser blir ju jätteviktigt.
Följande data tänkte jag skicka till de olika leverantörerna som underlag till en offert:

DUT: -27 C
Ã…rsmedeltemp: 5,2 C
effektbehov vid DUT: 27kW
Framledningstemperatur vid DUT: 65 C
Returtemperatur: 55 C
Energibehov (uppskattat): 70000 kWh

Tänkte be om offert från Thermia, NIBE, IVT, CTC men nämn gärna någon jag glömt som har en pump som kan passa.
Om man beräknar utefter 70-80% av effektbehovet vid DUT så hamnar man på en pump mellan 18,9-21,6 kW, steget högre än de normala villapumparna vilket känns lite jobbigt.

Bedömer ni att man får liknande driftskostnader oavsett fabrikat eller har någon en pump som är mer effektiv?
Det är inte sÃ¥ mÃ¥nga villa vp som gÃ¥r till 65 grader pÃ¥ ett vettigt sätt numera tror det endast är Nibe och Ctc av ovanstÃ¥ende. Kommer du inte ha 100% effekt täckning gör det antagligen inte sÃ¥ mycket för dÃ¥ kommer elpatron höja de sista graderna i alla fall. Har ingen koll pÃ¥ vilka temperaturer fastighets vp jobbar till kanske dom fixar 65 grader  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #34 skrivet: 29 december 2014, 21:58:43 »
Och jag kan inte tänka mig att 1255 har några som helst problem med att gå för fullt, det är ju vad varje annan on/off-värmepump alltid har gjort.

Det finns en viss skillnad, en standard VP har 50 Hz hela tiden.
1255 går med 120 Hz i maxläget.
Jag ska inte säga säkert att det är en nackdel att köra en kompressor mer än dubbla hastigheten, men nån påverkan borde det ha? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #35 skrivet: 30 december 2014, 10:32:32 »
Å andra sidan är det ju så alla AC-aggregat är uppbyggda, skrivs sällan att det är dåligt för dem att gå på max.
Skulle vara intressant att ta del av vetenskapliga undersökningar på detta.
Dock, det som är omöjligt att komma ifrån är att den får väldigt många driftstimmar/år, och att stor del av max eller nära max effekt kommer att behövas under relativt stor del av den tiden.
Känns som ännu en upprepning av frågan, är det bättre att en maskin får gå hela tiden, eller stoppa/stanna och ha färre driftstimmar...
« Senast ändrad: 30 december 2014, 10:35:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #36 skrivet: 30 december 2014, 12:31:30 »
Siffrorna finns hos tillverkarna naturligtvis, men man vill kanske inte marknadsföra dem eftersom man är rädd att konsumenterna kommer tolka dem som garantier. En förväntad livslängd innebär ju ändå med normalfördelning att de flesta kommer ha ungefär den livslängden, men några kommer att haverera mycket tidigare, och några kommer hålla dubbelt så länge

Utloggad Amarok

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #37 skrivet: 12 februari 2015, 20:25:48 »
Dags för en uppdatering om läget.
Jag har haft besök av en representant från NIBE tillsammans med en lokal installatör. Vi tittade på mina beräkningar och han bekräfta att de verkar stämma, hans överslag för huset stämde på pricken med vad jag räknat så det var imponerande! De instämde att en NIBE F1345-24 skulle kunna vara lagom eventuellt att man kopplar ihop två 1145 i någon konfiguration som man får räkna på, typ en 1145-10 med en 1145-15 eller liknande men det blir nog mycket dyrare samt tar mer plats.

Nibe-killen bekräftade att dimensioneringen för inverterstyrda 1255 ska baseras på närmast 100% effekttäckning för att den ska gå på lite lagom hastighet större delen av tiden. I mitt fall skulle den vara för liten och får gå för hårt.

Det finns lite olika filosofier hur man designar sin värmepump som är lite större. Nu har jag tittat på värmepumpar mellan 20-25 kW. IVT och Thermia har en stor kompressor på kanske 22 kW som slår på och av, och det kanske fungerar bra? Men det känns som att en pump med två kompressorer får en bättre drift över året.

CTC EcoPart i425 PRO har två kompressorer inbyggd, en på 8kW och en på 17kW dessutom med ett COP som verkar bra. En sådan konfiguration känns ju väldigt vettig då man får tre effektsteg (Se diagram nedan). NIBE F1345-24 har också två kompressorer, men de är lika stora så man får två effektsteg, vilket inte är lika elegant som CTC men funkar kanske bra? Tror att Warmitek och Terrawatt har två likadana steg också. Finns några erfarenheter från dessa fabrikat? Terrawatt presenterar ju siffror i världsklass på deras hemsida...

Diagrammen har effektbehov mot framledningstemperatur/utetemperatur och tre olika värmepumpar, värmepumpens effekt sjunker med högre temperatur därav det fina med stegvis inkoppling!




Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #38 skrivet: 12 februari 2015, 21:16:13 »
Hej!

Koppla värmepumpen mot en arbetstank på 500 l så får du "lagom" antal starter. Då spelar inte effektstegen någon roll.

I arbetstanken har du förvärmningsslinga och varmvattenslinga som du förvärmer vv i innan det går till värmepumpens beredare. Med denna lösning får du stor volym att jobba mot, mycket flexibelt system för uppvärmning och nära nog obegränsat med varmvatten.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeberäkning för villa i Falun
« Svar #39 skrivet: 12 februari 2015, 22:24:25 »
Hur mycket pengar rör det sig om med t ex 1345, jämfört med om du hade klarat dig med en standard 1255? Kan vara bra att titta på det, för det kanske räcker till både att ersätta sågspånet på vinden och energiglas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!