Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvattenberedning / legionella, vad är det jag missat?  (läst 10087 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Av antalet inlägg i forumet om legionella, får åtminstone jag, ett intryck av att alltför många gått i fällan att godta en varmvattenberedning via en förrådsberedare. Eller har jag fått det hela om bakfoten? Är det ingen fälla? Har förrådsberedaren någon fördel som jag missat?

Som jag uppfattat det är det en direkt dålig lösning att köra en förrådsberedare mot VP. En sådan kan aldrig köras COP-optimalt, p.gr.a legionellarisken. Där kan alltid någon vattenskvätt bli stående i något prång utan att omsättas. Det är där legionellaodlingarna frodas. Man har därför tvingats konstruera mer eller mindre osäkra och långsiktigt kostsamma lösningar, för att legionellasäkra.

Enl. min mening borde inget annat än slingberedare förekomma för körning mot VP. I en kamflänsslinga finns ingen legionellarisk. Allt vatten omsätts. Det blir dessutom en mycket liten skvätt av konsumsionsvatten som samtidigt står värmd. Beredaren kan köras med en betydligt COP-vänligare framledningstemp. Dessutom blir även överföringen av ”nytillverkad” värme från VP-n även snabbare och effektivare i en slingberedare som är gjord på rätt sätt.

Enda nackdelen som jag identifierat är att volymen kan behöva vara något större eftersom vattenmagasinet har lägre temperatur. Argumentet att det inte finns plats i huset, bottnar enl. min mening i att man inte är tillräckligt övertygad om slingberedarens fördelar. Är man övertygad så hittar man plats.

När jag konverterade från direktverkande el till VP (8 år sen) fanns inte detta eminenta forum. Man fick då slita mer för att samla ihop information och kunskap tillräckligt för att inte bli helt utelämnad åt säljarna. Alla säljare är inte oseriösa. Men har man som köpare för lite kunskaper, ökar riskerna för att nåt ska gå fel. En säljare av golvvärmeutrustning försökte t.ex. med hjälp av ett attraktivt pris, leda mej komplett galet. Den fallgropen skulle ha kunnat förstöra hela mitt projekt om jag varit för dåligt påläst.

Vattenburen golvvärme var självklar, eftersom jag lider av kalla fötter. Visste redan tidigare att VP-n mår bäst av att jobba med så låg Vb-ut som möjligt. Hittade en VP som skulle vara särskilt gynnsam för att köra mot lågtempererade golvvärmesystem. Det var en Terrawatt med 2½ hk kompressor, med ”förstorad förångardel”. Den styrs via utegivare med en vanlig Landis&Gyr reglercentral.

Att COP-en inte skulle må bra av att trycka upp VV-tempen till den höga temp som behövs för att undvika legionella visste jag ju redan då. Sökte därför efter en vettig slingberedare, men hittade ingen som jag kände för. Lösningen fick bli en egentillverkad beredare med kamflänsslinga. Detta var före Rinkaby Rör´s inträde på arenan. Åtminstone kände jag då inte till dem. Där kan man numera köpa kamflänsslingor till rätt kurs.

Köpte slingan från Albinpannan i Kalix. Tror inte företaget finns längre. Valde den längsta slinga de klarade att göra, 18 m, fick själv bestämma lindningsdiametern på slingan. Svetsade in den i ett rostfritt 550 mm rör jag hittade på skroten. Eftersom huset är i ett plan behöver värmebärarsystemet inte ha något större tryck. Gjorde därför plana gavlar, stagade enbart med en stång i mitten. Behållarens volym på värmebärarsidan blev ca 230 lit. samtidigt som den värmda slingan med konsumtionsvatten innehåller mindre än 4 lit. Stoppade in beredaren i samma skåp som den gamla el-beredaren suttit i och isolerade väl. Kostnaden blev bara en bråkdel av priset på fabrikstillverkade VVB. Skönt med vetskapen att trots den låga VVB-tempen, kan duschstrilen inte kan spruta ut någon legionellaodling. Åker vi bort någon vecka, kan legionellan visserligen få tid på sig att växa, men bara i den lilla väl avgränsade och lätt utbytta vattenskvätt som stått värmd. Känns tryggt att veta, att när de 4 värmda litrarna är bortspolade, är systemet rensat.

DATA:
VP ”Terrawatt 2,½ hk
Kör VVB på 40°,  Pumpen har V V-prio.
Borra 114 m, effektiv.
Boyta ca110m2, i ett plan.
TS permanent avstängd eftersom VP ger 100% energitäckning.
Plats, Norrbotten, ca 2 mil från Piteå.
El-förbr 12.000 kwh/år (inkl. hushållsström, detta sitter jag rätt nöjd med).


Huset (byggt omkring år 1900) har mycket dåligt u-värde på väggar, men har å andra sidan ett bra vindskydd för alla vindriktningar utom S och SSV. Väggar består inifrån räknat av porös skiva ½”, timmerstomme 5”, luftspalt, vind tät papp, 1”panel. Takbjälklagets isolering har jag förbättrar genom att öka till 60 cm spån.

Har ingen aning om var gränsen för min hemmatillverkade beredares förmåga går. Den har hittills aldrig sviktat i temperaturhållningen, till skillnad från den gamla el-beredaren på 110 lit som gick på 90°. När den gamla emellanåt sviktade, fick man vänta lääänge innan vattnet åter blev varmt. Det förefaller som att VP-n klarar att tillverka nytt varmvatten minst i samma takt som det kan duschas ut.

Kan verkligen en slingberedare bli dyrare än en kopparfodrad förrådsberedare? Det måste i så fall vara marginellt. Lägger man dessutom till livsvarig kostnad för att trycka upp Vb-ut onödigt högt + extra TS-värme, allt för att legionellasäkra, borde slingberedaren stå ut som självklar. För mej är det minst lika självklart att slingberedaren bör vara separat och inte hopbyggd med VP-n. Den överlever ju minst en handfull VP-ar.

För självbyggaren finns massor av lämpliga ombyggnadsobjekt på skroten. Det måste inte vara rostfritt. En kasserad 200-250 lit. el-beredare kan duga gott, förutsatt att man inte har extremt stora behov av varmvatten.  De har alltid kupade gavlar och tål därför vattenpelarhöjden för vilket flervåningshus som helst. Bara sprätta loss ena gaveln, montera in slingan och svetsa igen.


Som sagt vad är det jag missat?

/Knut.










Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenberedning / legionella, vad är det jag missat?
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2005, 19:40:27 »
Thermia har med sina TWS gått över till slingberedare, Stiebel eltron har det, och CTC.

Verkar vara fler än du som insett det förnämliga i slingberedare för VP-drift. :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedning / legionella, vad är det jag missat?
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2005, 00:15:15 »
Fast såvitt jag förstår funkar åtminstone TWS:en och definifivt Stiebels beredare "tvärtom", dvs slingan används för att värma förrådet, vilket gör att det finns en rejäl volym där legionella kan växa till.

Min Stiebel går med 50° på VV, och anti-legionella till 60° en gång per vecka, eller var 20:s VV cykel.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenberedning / legionella, vad är det jag missat?
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2005, 08:56:23 »
Hmmm, nu hade jag fel igen  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Men jag håller med om att det finns fördelar med slingberedare. Nackdelen är väl den något lägre utgående vv-tempen vid störttappning.
Har man inget problem med detta komfortproblem så finns vad jag kan se inga nackdelar.
(Vet dock inte hur beläggningar på slingorna med tiden kan påverka varmvattenkapaciteten, men detta borde vara ett större problem på de (typ TWS) beredare som låter färskvatten värmas av en slinga istället för tvärt om)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Med hjälp av sonen har jag hela detta eminenta forum uppspolat i min dator. Är glad över att ha ett alldeles eget ex. av denna stora kunskapsbank. Att ta del av allt detta material uppkopplad över modem är närmast ogörligt. Kan tänka mej att det är rejält betungande, även för de som har förmånen att sitta framför en stationär dator som är fetbanduppkopplad.

Tack Rickard för att du valt ett forumupplägg som är hanterligt att spola ner via modem. Med portabeldatorn i knäet kan jag se på TV och dessemellan lätt stoppa in lite off line läsning, i forumets ”stora arkiv” när TV-programmen inte känns angelägna. Det blir liksom lite hanterligare doser av ”godsakerna” på det sättet.

Nog har jag konstaterat att det finns inlägg i forumet som visar att jag inte är ensam om att ha upptäckt slingberedarens fördelar. Men inläggen känns på något sorgligt sätt, som bara någon enstaka ropande röst i öknen. Tycker att ämnet förtjänar att lyftas fram några snäpp och fördjupas.

Så länge vi konsumenter inte visar intresse för annat än den COP som gäller för värmningen av själva huset, lär inte VP-tillverkarnas nattsömn störas, även om de skickat med en värsting till VVB inmonterad innanför skalet. Visst, kostnaden för husets uppvärmning är och förblir den ojämförligt största posten, men kostnaden för att värma vatten (som sedan spolas ut i avloppet och därmed inte kommer huset till del) kommer nog för flertalet av oss som god tvåa.

En förrådsberedare är alltid en förrådsberedare så länge en stor andel av värmemagasinet består av redan värmt konsumtionsvatten. Det gäller oavsett om beredaren består av en mindre burk, monterad inne i en större burk, eller om värmningen sker via en kamflänsslinga. Den måste då legionellasäkras genom att köras med den högsta möjliga temp som VP-n över huvud taget klarar, trots att detta är mycket ogynnsamt.

En rätt viktig skillnad mellan en slingberedare och en förrådsberedare värmd med slinga är placeringen av slingan.

Slingberedaren har sin slinga placerad i övre delen av behållaren. Slingan tar in det kalla vattnet i sin nedre ände, konsumtionsvattnets temp stiger därefter under sin väg upp mot överänden. Vattnet lämnar sedan beredaren uppe vid toppen där värmen är som högst. Det värmebärarvatten som kyls ned av slingan sjunker nedåt. När tempgivaren i beredarens nedre del nås av det avkylda vattnet startar VP-n för att producera mera värme. Sedan VP-n startat blir värmeöverföringen mera direkt och bättre än den som sker i alla andra beredarvarianter. VP-n levererar sin värme där den kommer som bäst till nytta, nämligen vid toppen. Samtidigt uppstår ett klart fall av motströmsvärmeväxling, den effektivaste formen av värmeväxling.

En förrådsberedare får så vitt jag kan begripa aldrig lika direkt ta del av nyproducerad värme.  Oavsett om det är en ”burk i burk” variant eller värmd med slinga. Den slingvärmda beredaren måste ha sin slinga placerad i nederdelen av behållaren för att (i COP befrämjande syfte) snabbast möjligt bli av med den värme som VP-n producerar. Värmen stiger efterhand mot toppen (där konsumtionsvattnet tas ut) På sin väg uppåt blandas det värmda vattnet med annat vatten som inte har lika hög temp.

/Knut.


Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller åkarbrasor...
Det enda jag tycker du missar i ditt resonemang är att temperaturen inte behöver vara konstant hög för att eliminera legionellarisken. De flesta system verkar ha en funktion för att med visst tidsintervall höja temperaturen just för att döda legionellabakterierna.

Exempel
Om man ställer in denna höjning till en gång var tredje vecka och höjer från 50-65°C i en beredare på 240 liter så går det åt ca 4.2 kwh att åstadkomma detta. Detta blir i runda slängar 72 kwh per år vilket är helt försumbart.

Cicero.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenberedning / legionella, vad är det jag missat?
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2005, 09:05:34 »
Det enda jag tycker du missar i ditt resonemang är att temperaturen inte behöver vara konstant hög för att eliminera legionellarisken. De flesta system verkar ha en funktion för att med visst tidsintervall höja temperaturen just för att döda legionellabakterierna.

Exempel
Om man ställer in denna höjning till en gång var tredje vecka och höjer från 50-65°C i en beredare på 240 liter så går det åt ca 4.2 kwh att åstadkomma detta. Detta blir i runda slängar 72 kwh per år vilket är helt försumbart.

Cicero.

Kan så vara, men t.ex. i Nibes värmepumpar kan man inte själv styra vilken vv-temp man vill att den skall stoppa vid, den går alltid till driftspressostatens brytgräns, ca 55 grader, och var 14:e dag toppas den upp med el. (om man har detta invalt)

Mina synpunkter på att man skulle köra tappvarmvattnet kallare är att jag redan med 55 graders tappvv-temp tycker att det är för kallt. Jag skulle nog inte sänka från 55 till 50 även om jag kunde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Cicero.
Handlade det enbart om de pengar som el-spetsen var tredje vecka kostar, vore det inte mycket att snacka om. Tar du däremot med det faktum att pumpen dagligen får stångas mot sin maxgräns året runt bara för att hålla högsta möjliga temp på varmvattnet, då blir det något annat. Det är ju i överänden av temperaturskalan som COP-en tar riktigt stryk. Med Vb-ut och Vb-diff någorlunda gynnsamt inställd blir det en mycket kort tid av året som VP-n behöver stångas mot sin maxgräns för att värma huset. Varmvattnet ska däremot ligga i topp året runt. VP-n får jobba aschlet av sig varje gång den kör mot VVB oavsett om det förbrukats vatten eller ej.

Rickard.
Att du är betänksam mot att ens sänka tempen från 55° till 50° har jag full förståelse för. Du har ju som de flesta andra en beredare som är inbyggd i VP-n. Alla med inbyggd beredare sitter i samma sits. Beredaren är för liten och har för dålig konstruktion för att möjliggöra sänkning av tempen. Försöker du sänka anmäler sig snart grava komfortproblem, utöver ev. ökad legionellarisk.

Jag lovar, varmvattnet i mitt hus blir okonfortabelt varmt, både att duscha och tvätta händerna i om det inte blandas ner något med kallvatten. Har aldrig upplevt att tempen sviktat vid de störttappningar som förekommer hos mej. I ärlighetens namn måste jag ju erkänna att behoven av störttappningar inte är så särskilt stora i vårt hushåll. Vi har ingen bubbelpool att snabbfylla, inte ens ett vanligt badkar. Men å andra sidan, vilken VP med inbyggd beredare klarar sådana snabbfyllningar utan tecken till svikt? Den enda gång jag saknat hetvatten i kranen är om jag lämnat stekpannan full med flott som fått stelna. Men anpassningen till hanteringen av stekpannan är enkel Det finns alternativ till att spola ner flottet i avloppet, med  hjälp av hetvatten.

Den som har eller avser att skaffa sig bubbelpool, ska enl. min mening överhuvudtaget inte ens ett ögonblick tänka tanken att sätta in en VP med inbyggd beredare. Det finns en beredare hos Rinkaby Rör (kallas där ack-tank, best nr 1736 resp 1738, fabrikat Strömnäs), som anges vara speciellt utformad för körning mot VP. Den har definitivt rätt pris (8760:- )och så vitt jag kan bedöma av katalogens text, är slingbatterierna rätt placerade, för att effektivt slingbereda varmvatten. Den har två seriekopplade slingor ( 9,5 + 15 m). Sammanlagda vatteninnehållet i dessa slingor blir ca. 5 lit. Det innebär att legionellasäkerheten är betryggande, oavsett hur låg temperatur beredaren körs på. Finns med volym 300 lit och 500 lit. Konstigt nog samma pris på bägge.

/Knut.

Utloggad Plumber

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenberedning / legionella, vad är det jag missat?
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2005, 18:41:51 »
Slingberedare funkar skitbra med vedpannor eller solpaneler,men det e allt.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Slingberedare funkar skitbra med vedpannor eller solpaneler,men det e allt.

Förklara dig  har sling beredare någon nackdel?
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Slingberedare funkar skitbra med vedpannor eller solpaneler,men det e allt.

Förklara dig  har sling beredare någon nackdel?

Nå Plumber, nu har du ju fått några dar på dej att fundera igenom en vettig förklaring. Blir det nåt?

 Jag och förmodligen rätt många andra av forumets läsare, väntar spänt på vilka negativa erfarenheter du har av slingberedare. Din kategoriska formulering antyder att du har egen erfarenhet av någon misslyckad slingberedare kopplad mot VP. Dela med dej i sann värmepumpsforumanda av dina erfarenheter.

Eftersom jag själv kört i 8 år med slingberedare mot VP och är jättenöjd, tar jag inte ditt påstående bokstavligt. Ser det mer som ett belägg för att det kan gå fel även med slingberedare. Är beredaren konstruerad för körning just mot vedpanna eller solpaneler då går det obligatoriskt fel, om den kopplas till VP.

/Knut.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Jag kan se en nackdel om man stört tappar med stort flöde så hinner ej vattnet värmes i slingan även om tanken har hög temp.

Det kommer också om VV slingan är  kort då hinner ej vv värmas upp vid passagen av slingan.


Citera
Det som händer för mig är att min elberedare tar över för den ligger i serie med min VV slinga. Min slinga fungerar endast som förvärmning men samtidigt tar VV nästan "aldrig slut" när man har stor buffert  som min tank på 500l. Den magasinerar 50gr VV med 10 gr KV in villket ger 40 gr VV med 500l ca 4x6kW värme. Min slinga är på 2x20m så den är längre än normalt det gör uppvärmn lättare.

CTC ack tank med på 200l går då elpatron in vid VV ej så¨stort VV behov. Detta pga mindre volym av tank och kortare slinga.

Sen jag vet jag ej om det är nackdel min tank  tar längre tid att värma än vanlig VVB med VP. Mer kontinuerlig körning. VV har piriotering framför värme så under VV värmning vintertid går hela min periodtid slut innan VV är fullt uppvärmt. Då växlar växelventilen över till radiatorvärme med värme rusning som följd i systemet. 2 perioder behövs därför att uppnå full VV temp.
« Senast ändrad: 19 juni 2005, 08:08:19 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedning / legionella, vad är det jag missat?
« Svar #12 skrivet: 18 juni 2005, 23:59:56 »
Citera
Thermia har med sina TWS gått över till slingberedare, Stiebel eltron har det, och CTC

Varmitek kör likaledes med slingberedare.  Finns ick i variant med extralinga för värmning av VV via solvärmt vatten

Alvatek anser att varmvattnet ska förvärmas av readiatorslingan och att varmvattnets temperatur bör lyftas med elpatron. Påstås ge få starter och en någorlunda hygglig årsmedelverkningsgrad (Denna blir dock lägre än VV via konventionell VP utan elpatrondrift för VV)
Småhus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. Borrhål 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till år o normaltemp).2005: Patron stöder från -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blåst) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedning / legionella, vad är det jag missat?
« Svar #13 skrivet: 19 juni 2005, 01:30:56 »
Slingberedare funkar skitbra med vedpannor eller solpaneler,men det e allt.

Förklara dig  har sling beredare någon nackdel?

Det jag skulle kunna tänka mig som nackdel med slingberedaren är att det kan ta en viss tid vid störttappning innan den yttre vattenmängden börjar "röra" på sig så att nytt varmare vatten stiger uppåt i beredare och det kalla "förbrukade" vattnet sjunker.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
SV: Varmvattenberedning / legionella, vad är det jag missat?
« Svar #14 skrivet: 19 juni 2005, 09:26:04 »
Bor man i områden med hårt vatten bör man undvika slingberedare.
Min slingberedare i värmepannan, EXO,  är ifrån 1970. Fungerar utmärkt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!