Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ecoheat vs ecopart  (läst 882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roger27

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
ecoheat vs ecopart
« skrivet: 03 januari 2011, 23:30:13 »
Hejsan.
Undrar om det finns nån som kan komma med några tips om hur jag bör installera värmepump? Systemet idag ser ut så att jag har en vedpanna med pelletsbrännare i, laddomat
mot en 750 liters acktank med inbyggd varmvattenberedare, motorshunt med rumsgivare mot radiatorsystemet. Har även en 100 liters varmvattenberedare seriekopplad med den inbyggda beredaren. Alla prylar är ca 5-7 år gamla. Förbrukningen ligger på ca 5,5ton pellets/år.
Har nu borrat bergvärme 200meter djupt och ska nu inhandla en pump och är därför fundersam
över hur mycket man förlorar i energibesparing om man kör en ecopart med fast kondensering direkt mot acktanken för dÃ¥ kan jag behÃ¥lla alla grejer som jag har idag och spara en massa pengar i pumpinvestering och installation. Eller motiverar besparingen med flytande kondensering att jag bör installera i en ecoheat istället? Är sugen pÃ¥ en ctc för dÃ¥ kan jag behÃ¥lla vedpannan och elda lite om det skulle bli strömavbrott eller om pumpen skulle paja (gratis ved). Jag har pratat med flera installatörer men fÃ¥r olika bud sÃ¥ jag tänkte frÃ¥ga alla kunniga  här om tips. Huset är beläget i norrlands inland.
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ecoheat vs ecopart
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2011, 07:31:31 »
Det finns ett alternativ:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10989-1.pdf

I denna principskiss så är vedpannan kopplad till solslingan, men det går bra att köra vedpannan mot acktanken direkt som den är idag.

Grejen är att växla mellan att värma övre delen av acken (där VVB:n sitter) vid VV-laddning och undre för värmevattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!