Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BÃ¥de hängslen & livrem !  (läst 2426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Både hängslen & livrem !
« skrivet: 17 maj 2015, 17:02:05 »
Är på gång att installera en berg-vp. Har säkert fått 6-7 offerter. Merparten laddar på med 12kW-maskiner typ Nibe 1255(eller motsvarande). Hur pass trovärdiga är dessa offerter? Att överdimensionera pumpen(för att vara på säkra sidan) är kanske inte helt optimalt?

Huset är  ~300 m2 uppvärmd boyta - byggt tidigt 70-tal - finns i StockholmsomrÃ¥det. Ingen tilläggsisolering. Pumpen bör klara att förse ett 4-pers hushÃ¥ll med tappvarmvatten. ~20°C innetemp.
Vill undvika elspets!
« Senast ändrad: 17 maj 2015, 21:53:37 av csan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Både hängslen & livrem !
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2015, 20:04:30 »
Har du nån uppgift på husets energibehov?
En tumregel är att ditt hus kanske behöver en maxeffekt på ca 55 W/m2 => 16,5 kW och värmepumpens kompressor ska klara ca 70 % av detta => 11,5 kW så 12 kW värmepump är inte helt fel.

Sen kan man dimensionera en inverter (typ nibe 1255) till 100% effekttäckning på grund av att den kan anpassa uteffekten mot värmebehovet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Både hängslen & livrem !
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2015, 08:13:47 »
Mmm, utan att veta er exakta förbrukning blir ju alla förslag en chansning, men om CarlN:s uppskattning stämmer så tänker jag omedelbart på två rätt vanliga alternativ som brukar nämnas, Nibe 1255 eller Thermia Diplomat Duo Optimum 16 kW + arbetstank.
En Daikin inverter (13 kW) skulle också kunna passa, eller on/off-värmepumpar + arbetstank från andra tillverkare i storleken 12-17 kW.

Jag gissar att huset ärö byggt i mer än ett plan, och att du har lite större krav på att kunna reglera rumstemperaturen med termostater, och då är arbetstank en bra lösning om man väljer en on/off-värmepump.
Vill du komma undan så billigt som möjligt är en on/off-värmepump på 11-12 kW (utan arbetstank) en rätt lagom lösning, men då tycker jag att du skall klara dig med att i framtiden låta högst en tredjedel av eventuella termostater vara aktiva, allt för stora flödesvariationer på en on/off-värmepump utan arbetstank blir sällan optimalt.

Vet du nuvarande energiförbrukning?
Radiatorer, golvvärme eller en kombination?
Källare?
Har ni badkar eller t.o.m ett stort bubbelbadkar? (Så ni behöver mycket tappvarmvatten)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Både hängslen & livrem !
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2015, 10:03:54 »
Mmm, utan att veta er exakta förbrukning blir ju alla förslag en chansning, men om CarlN:s uppskattning stämmer så tänker jag omedelbart på två rätt vanliga alternativ som brukar nämnas, Nibe 1255 eller Thermia Diplomat Duo Optimum 16 kW + arbetstank.
En Daikin inverter (13 kW) skulle också kunna passa, eller on/off-värmepumpar + arbetstank från andra tillverkare i storleken 12-17 kW.

Jag gissar att huset ärö byggt i mer än ett plan, och att du har lite större krav på att kunna reglera rumstemperaturen med termostater, och då är arbetstank en bra lösning om man väljer en on/off-värmepump.
Vill du komma undan så billigt som möjligt är en on/off-värmepump på 11-12 kW (utan arbetstank) en rätt lagom lösning, men då tycker jag att du skall klara dig med att i framtiden låta högst en tredjedel av eventuella termostater vara aktiva, allt för stora flödesvariationer på en on/off-värmepump utan arbetstank blir sällan optimalt.

Vet du nuvarande energiförbrukning?
Radiatorer, golvvärme eller en kombination?
Källare?
Har ni badkar eller t.o.m ett stort bubbelbadkar? (Så ni behöver mycket tappvarmvatten)

Får börja med att tacka Rickard(+Carl) för synpunkter.

Nuvarande energiförbrukning: 3,5 -> 4 m3 olja beroende på hur varmt man vill ha det + hur många som duschar varje dag.
Huset byggt i 1 plan plus källare(inredd som boyta), 20°C både uppe och nere.
Finns ordinärt badkar - används aldrig - alltid duschkabin.
Radiatorer på övervåning + del av källare. Även golvvärme i del av källare.

Kan en Nibe 1245-12 utan arbetstank vara något att satsa på. Inga termostater på elementen endast 1 st. centralt placerad rumsgivare/termostat + utomhusgivare eller är 12kW i minsta laget?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Både hängslen & livrem !
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2015, 10:20:28 »
Ett snikalternativ kunde vara Nibe 1245-10 (eller liknande effekt från annan tillverkare).
Enligt min kalkyl har du ett toppeffektbehov på ca 10.5 kW, 12 kW värmepump, on/off utan arbetstank blir kanske i största laget.
Väljer du 12 kW VP så behöver du dessutom borra 195 meter (aktivt)
Till en 10 kW räcker 165 meter (Aktivt)
Tag gärna till med 20-25 meter på borrningen.

En Daikin evolution Inverter har rätt bra effektområde för dina behov också, det är en rätt ny pump, så det finns inte så oerhört mycket erfarenheter av den ännu.
Thermia, IVT och Wiessman har också värmepumpar som ligger effektivitetsmässigt i nivå med de förslag jag räknat upp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Både hängslen & livrem !
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2015, 09:22:15 »
En Nibe 1245-10 kostar idag nästan lika mycket som en 1255. En 1245/12 är dyrare så valet känns inte så svårt. Tycker 1245 har blivit en svårmotiverad mellanmodell numera. Är det stram budget så en 1226 8 el den betydligt kraftigare 11. Annars en 1255 anser jag.

En 1245 10 el 12 med arbetstank blir dyrare än en 1255.

MVH
Kalle

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Både hängslen & livrem !
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2015, 09:26:11 »
Skiljer väl typ minst 9000 kr mellan dessa två, vet inte om du tycker att det inte är något att bry sig om, eller du kanske kollar priser på andra ställen än vad jag gör?
En on/off-pump med arbetstank blir lika dyrt, men kanske bättre...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Både hängslen & livrem !
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2015, 09:36:49 »
Jag undrar också var Kalle LKPG har sina prisuppgifter från?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!