Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Hur är din Cirkulationspump till Radiatorerna/Golvvärmen inställd?

Högsta speed
14 (25%)
Mellan
19 (33.9%)
LÃ¥g
21 (37.5%)
Ingen aning
2 (3.6%)
Vad är en cirkulationspump?
0 (0%)

Antal personer som röstat: 56

Författare Ämne: Vilken fart har vi pÃ¥ cirkulationspumpen till radiatorerna?  (läst 6170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
I flera trådar har vi berört möjligheten att justera hastigheten på cirkulationspumpen ut till radiatorerna/Golvvärmen (Ej den ut till värmepumpen).

Men hur har ni era inställda...och finns det någon baktanke varför dom är justerade som dom är??

Rösta och kommentera  :-\


Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
jag har ställt den lågt för att få så bra skiktning som möjligt. har även strypt en del.
för att fÃ¥ lägsta möjliga temperatur till botten av tanken.  aningen längre gÃ¥ngtider.

ändå bara ett delta på 5-7 ºC :-[
« Senast ändrad: 27 februari 2010, 17:50:52 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken fart har vi på cirkulationspumpen till radiatorerna?
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2010, 18:00:13 »
Jag kör på läge 3 när jag behöver värme. Det gör att jag får högre temperatur på sista radiatorn i slingorna på mitt ett-rörssystem och framledningstemperaturen blir så låg som möjligt. När det blir varmare ute, brukar jag gå över till läge 1.

Att köra på läge 3 i stället för läge 1, gör faktiskt en märkbar skillnad på värmen i huset vid samma framledningstemperatur, tack vare att de sista radiatorerna blir lite varmare.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har funderat mycket....

Eftersom jag kan mäta COP så kan jag avliva en myt direkt:
-Det finns inget starkt samband mellan verkningsgrad (COP) och deltaT på Ecoair. (Och om det finns så är det mycket svagt)

Däremot så:
-Finns det ett starkt samband mellan lÃ¥g returtemp och COP. Kan skilja 40%  i COP mellan 45ºC och 25 ºC
-Finns det ett starkt samband mellan pumpens effekt och utetempen. Cirka 100W per  ÂºC.

Därför är det nog smart att höja radiatorflödet om/när raddarna inte räcker till. (Får större varm radiatoryta). Men man får plikta med sämre COP om även returtempen till pumpen höjs. (Och tvärstopp om man når 48 ºC gränsen)



Om man samtidigt sänker inomhustempen 2 ºC för att bibehålla COP , kan man kanske tjäna upp till 10% på inmatad elenergi, jämfört med om man låter systemet styra allt själv, när utetempen går ner mot -10 ºC. Dessutom ger pumpen några 100W mer i effekt. Men egentligen innebär det ju bara någon 50-öring/h

För erp's del tror jag omvändningen gäller. Han har "överdimensionerad" radiatoryta och den sänker returtempen vid normaldrift. Men när det blir rejält kallt ute måste han ta mer radiatoryta i drift och/eller också ökar systemet själv framtempen.(Därför att det annars blir kallare inne) I båda fallen sjunker COP om returtempen går upp.

Men.. han  sparar el i normaldrift(när han har lÃ¥gt radiatorflöde) genom att  ha 2 ºC lägre returtemp (gissar vilt) och fÃ¥r 4% bättre COP. Jämfört med om han hade mindre radiatorer och alltid mÃ¥ste köra cirkpumpen pÃ¥ högsta hastighet.

Så min amatörmässiga slutsats är att om du är nöjd med värmen i huset och har en låg hastighet på pumpen, så tyder det på att du har stor radiatoryta i förhållande till husstorleken. Det är naturligtvis bra. Det ger bättre verkningsgrad (COP) om du kör med flytande kondensering. Och möjlighet att vrida ut litet extra effekt ur pumpen när det blir kallt ute genom att höja cirken.
« Senast ändrad: 03 mars 2010, 13:59:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken fart har vi på cirkulationspumpen till radiatorerna?
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2010, 15:14:33 »

Därför är det nog smart att höja radiatorflödet om/när raddarna inte räcker till. (Får större varm radiatoryta). Men man får plikta med sämre COP om även returtempen till pumpen höjs. (Och tvärstopp om man når 48 ºC gränsen)


Japp, men inte min pump, den går hur fint som helst vid 50º på VPin, men blir det mer än 50º, stannar den och det står "hög värmepump" på displayen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har också funderat på detta, men bara utifrån min egen anläggning, jag har en riktigt stor utedel, som producerar väldigt mycket värma snabbt, och om jag inte lyckas att få ut den värmen snabbt till elementen så kommer den att snabbt bli "klar" dvs börvärdet nås utan att värmen har nått sista elementet, vilket gör att avkylningen blir snabb på den skapade värmen, därför kör jag alltid på högsta hastigheten för att flytta värmen ut till elementen innan pumpen har nått sitt börvärde.

jag har även satt att pumpen inte får starta inom 20 minuter för att öka värmebehovet och därmed få en lite längre körning och därmed en lite bättre verkningsgrad på anläggningen. :)
Om någon annan har annan erfarenhet så dela gärna med er av den, tack på förhand.

//Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!