Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny bergvärmepump men är jag pÃ¥ väg att begÃ¥ ett misstag? AKUT!  (läst 3756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej
Ligger precis i slutfasen för ett beslut om investering i ny bergvärmeanläggning. Den gamla ES480-pannan åker således ut.

Vi har idag (köpte huset i aug 2008) en beräknad årsförbrukning på ca 46000kWh vilket ju är lite högt kanske. Vår faktiska förbrukning ser ut att hamn lägre, kanske tom betydligt lägre. Vi är kanske lite mer energimedvetna än förra ägaren + att vi justerat in golvvärmen och panna så vi kunnat sänka värmekurvan på pannan.

Huset är byggt 1998, 220m2 i ett plan som värms, via vattenburen golvvärme i betongplatta, med elpannan (frånluftsvärmeväxlaren är trasig så den går endast på elpatron) och 50m2 som värms med direktverkande el (ca 7-8 grader på vintern).

Offerterna baseras på en förbrukning på 30000kW/år inkl varmvatten, resten hushållsel fördelade över året enligt följande (standardfördelning):

MÃ¥nad   Beräknat   Andel av helÃ¥r i %
Jan   4700   0,16
Feb   4400   0,15
Mar   4100   0,14
Apr   3000   0,1
Maj   1250   0,04
Jun   350   0,01
Jul   350   0,01
Aug   350   0,01
Sep   1200   0,04
Okt   2500   0,08
Nov   3400   0,11
Dec   4400   0,15
Total   30000     100%   

I slutet av januari 2009 installerade jag en separat elmätare för nuvarande pannan och nu har jag pannans eförbrukning för februari 3134kWh som om det skulle motsvara 15% av årsförbrukningen ger en årsförbrukning på ca 21000kWh jmf med 4100kWh och 30000kWh i kalkylen.

Eftersom hushållselen är relativt konstant kan jag göra en bedömning av vad pannan dragit under dec 2008 och jan 2008 och även dessa siffror pekar på en förbrukning kring 21-22000kWh per år i uppvärmning.

DET ÄR JU EN GANSKA STOR SKILLNAD och jag är nu rädd för att jag får en överdimensionerad panna.

Det alternativ jag fastnat för är en:

IVT Greenline HT Plus C9
180 meter borrhål
120 liter volymtank
Pris:162 000 kr

Beräknat på:
Framledning 55 grader (borde vara 45 då jag har golvvärme, spelar det nån roll?)
Effekttäckning: 70%
2 vuxna och 1 barn, dusch och bad
Husets egenuppvärmning: 3 grader
Beräkad angiven effekt: 10,9kW
Beräknad avgiven effekt: 30 000kWh
Medeltemp för orten: 6,7 grader
DUT: -18,2
Max tillskottseffekt: 2,8kW
Drivenergi VP: 9360kWh
Tillskott: 230kWh
Gratisenergi: 20410kWh
Driftstid: 3490h/Ã¥r
Effekttäckning: 75%
Energitäckning: 99%
Totalt effektivt borrhål: 144meter (av totalt 180?)
Brine medel: -0,4 (LÃ¥gt?)

Nu vet man ju inte hur representativa siffrorna för STANDARDFÖRDELING av årsförbrukningen enligt pumpfirman är och inte heller hur representativa de faktiska förbrukningssiffrorna för dec- februari är. Huset har ju defacto dragit 45000kWh/år tidigare?

Är C9 en alldeles för stor pump och vad innebär det att ha en överdimensionerad pump, nackdelar?


Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Räknat på medel U-värde 0,2 w/m² så har du ett effektbehov om 9,5 kW vid DUT.

Jag har räknat med att du monterar en kanalfläkt på frånluften och kör ut energin till kråkorna.

Effektbehov per grad deltaT ute/inne 0,27 kW.

Har Stockholm 100 000 gradtimmar så blir energibehovet 27 000 kWh/år.

Har du uppfatttningen att ditt energibehov är lägre, så räcker en 7 kW värmepump. IVT:s 7:a ger väl 7,3 kW vid 35°.
7,3 kW x 2 700 timmar = 19 700 (golvvärme)
6,8 kW x 800 timmar = 5 440 (varmvatten)

7:an ger över 25 000 kWh/år efter 3 500 drifttimmar.

Har du U-värdet på husets väggar, tak, fönster och golv?
 

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Räknat på medel U-värde 0,2 w/m² så har du ett effektbehov om 9,5 kW vid DUT.

Jag har räknat med att du monterar en kanalfläkt på frånluften och kör ut energin till kråkorna.

Jajjamensan, mina kråkor ska ha det varmt och gott. Kråkorna har nickat gillande åt min kommande kanalfläkt

Effektbehov per grad deltaT ute/inne 0,27 kW.

Har Stockholm 100 000 gradtimmar så blir energibehovet 27 000 kWh/år.

Har du uppfatttningen att ditt energibehov är lägre, så räcker en 7 kW värmepump. IVT:s 7:a ger väl 7,3 kW vid 35°.
7,3 kW x 2 700 timmar = 19 700 (golvvärme)
6,8 kW x 800 timmar = 5 440 (varmvatten)

7:an ger över 25 000 kWh/år efter 3 500 drifttimmar.

Nja jag har ju fram till nu förlikat mig med ett energibehov på ca 30 000kWh som skall produceras. Mycket pekar väl på att så är fallet. Elräkningen för jan-feb stannade på ca 10 000kWh inkl hushållsel. Mina beräkningar av hushålls el utgår från totalförbrukningen minus pannan (har separat elmätare på pannan) och pekar på ca 15000kWh per år i hushållsel. Kanske något men inte så mycket mindre. Det ger med 40-45000kWh totalt ca 25-30000kWh för uppvärmning och C9:an klarar ju det med lätthet. Blev dock lite bekymrad då jag tittade på IVT-offertens fördelning av de 30000kWh:arna överåret och jämförde med vad jag FAKTISKT hade förbrukat. Om jag räknar om min elförbrukning för uppvärmning till ÅRSförbrukning, enligt samma fördelning över året som IVT angivit, stannar det på ca 21-22 000kWh/år

Har du U-värdet på husets väggar, tak, fönster och golv?
Nej, det har jag inte. Huset är ett Trivselhus från -98 (skalet) med egenritad planlösning och, skulle jag gissa 15cm isolering under plattan, möjligen 20. 1/3 av huset har också 4 meter i takhöjd och den tredjedelen har också stora glaspartier mot söder/väster
 
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Allt är dock inte elände. Kom just på att jag ju, alldeles oavsett om jag missar lite i dimensioneringen, kommer att spara grova pengar varje månad. Det är ju en fördel då man utgår från en elförbrukning i klass med en mindre småstad.

Som det ser ut nu skulle jag ju under detta år kunna köpa följande för det jag sparar :,v(:

FESTOOL Sänksåg med extra skena
FESTOOL Dominofräsen
FESTOOL Dammsugare, stora modellen
FESTOOL Överhandsfräs, kanske både en liten och en stor
FESTOOL Sticksåg

Kanske även kan klämma in en Kapex eller en Bosch blå kap/gersåg och Makitas Klyvsåg med bordet till.

Vad tror ni, kan man klara bergvärmeinstallationen utan att frugan märker något a:gl
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Nja jag har ju fram till nu förlikat mig med ett energibehov på ca 30 000kWh som skall produceras.

Då är det föreslagna alternativet rätt d.v.s 9 kW 180 meter borra.

Men lägg till naturkyla också.

-----------------

Ser nu att du har badkar. Då ska du inte ha en C-modell. Upplys din installatör att du har badkar, och stora fönster mor söder.
« Senast ändrad: 05 mars 2009, 13:45:13 av Lexus »

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Nja jag har ju fram till nu förlikat mig med ett energibehov på ca 30 000kWh som skall produceras.

Då är det föreslagna alternativet rätt d.v.s 9 kW 180 meter borra.

Men lägg till naturkyla också.

-----------------

Ser nu att du har badkar. Då ska du inte ha en C-modell. Upplys din installatör att du har badkar, och stora fönster mor söder.

Jo du har nog rätt, vi utgår från 30 000kWh. Har ju varit rätt nojjig med att inte dra på för mycket värme och frugan skulle nog uppskatta en innetemp på 23-25 grader mot dagens 21. Alla leverantörer har räknat på 20 graders innetemp så det gör väl en del.

Badkar, jo det ingick i förutsättningarna men vi använder det ytterst sällan. Vi har en 165 liter vv-beredare idag och det räcker gott. Planen är iofs att investera i ett stort utespa. Jag har förstått att det inte är helt lätt att värma med bergvärmepumpen så det ligger utanför beräkningarna.

I det offererade priset ingår avstick för frikyla men jag har inte hunnit bestämma mig för omfattningen (kök/matplats/vardagsrum och/eller sovrum eller någon annan kombination av ovanstående. Tillbringar större delen av somrarna på Gotland s den värsta värmen i huset slipper vi. Vår och höst kan det nog iofs bli lite väl varmt gissar jag men det måste ju bli lite pengar över till FESTOOL-prylarna också >:D
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Vad är nu nackdelarna OM det nu skulle visa sig att C9:an är lite överdimensionerad?

Är det att jag får för kort driftstid med många starter och kortare livslängd eller...? Har ju en 120 liters volymtank så det mildrar väl en del?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Vad är nu nackdelarna OM det nu skulle visa sig att C9:an är lite överdimensionerad?
Är det att jag får för kort driftstid med många starter och kortare livslängd eller...? Har ju en 120 liters volymtank så det mildrar väl en del?

Ja, det är start/stopp med kortare livslängd som är nackdelen.

Precis, en volymtank förlänger drifttiderna. Men har du golvvärme i 220 m² betong, så känns det inte som några problem.

Har i ett hus med 300 m² golvvärme i betong med 7 kW IVT minskat hysteres från fabriksinställt värde 5° till 2°, för att få stopp på grejerna. Har man inte rumgivare kan pumpen gå i dygn utan att stanna.


Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Har man inte rumgivare kan pumpen gå i dygn utan att stanna.

A/ Rumsgivare? menar du central inomhusgivare eller pratar du om rumstermostater?

B/ "...gå i dygn utan att stanna..." - ska jag tolka det som något positivt?

Har inomhusgivare (central) idag och styr med den och grundkurva+utomhusgivaren på min ES480. Rumstermostaterna står på max.

Är det någon fördel/nackdel med inomhusgivare till C9:an? Bortkastade pengar?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
A/ Rumsgivare? menar du central inomhusgivare eller pratar du om rumstermostater?
Rumsgivare ansluten till värmepumpen.

Citera
B/ "...gå i dygn utan att stanna..." - ska jag tolka det som något positivt?
Positivt om värmeenergin behövs. Negativt om den inte behövs. Rumsgivare ansluten till värmepumpen släcker ner kompressorn, om det uppstår övertemp.

Citera
Har inomhusgivare (central) idag och styr med den och grundkurva+utomhusgivaren på min ES480. Rumstermostaterna står på max.
Perfekt, då är kablarna redan dragen.

Citera
Är det någon fördel/nackdel med inomhusgivare till C9:an?
Det är en fördel.

Citera
Bortkastade pengar?
Nej!

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
A/ Rumsgivare? menar du central inomhusgivare eller pratar du om rumstermostater?
Rumsgivare ansluten till värmepumpen.

Citera
B/ "...gå i dygn utan att stanna..." - ska jag tolka det som något positivt?
Positivt om värmeenergin behövs. Negativt om den inte behövs. Rumsgivare ansluten till värmepumpen släcker ner kompressorn, om det uppstår övertemp.

Citera
Har inomhusgivare (central) idag och styr med den och grundkurva+utomhusgivaren på min ES480. Rumstermostaterna står på max.
Perfekt, då är kablarna redan dragen.

Citera
Är det någon fördel/nackdel med inomhusgivare till C9:an?
Det är en fördel.

Citera
Bortkastade pengar?
Nej!

Jamendu Lexus, då tar jag en inomhusgivare då. Dom kostar väl bara några hundringar till IVT. Tack för dina snabba och klargörande svar.

Kör du Lexus förresten?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!