Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT eller Viessmann  (läst 3712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT eller Viessmann
« skrivet: 15 september 2015, 16:14:44 »
Hej. Jag håller ff på med att hitta vilken lösning som passar mitt hus. Har nu kommit fram att det är svårt få till en markvärmelösning pga mycket sten i marken. Så nu några nya undringar.
Hur står sig IVT Greenline E14 (14 kW) mot en Viessmann 300G 13kW?
Tänker på kvalitet, funktionalitet och energibesparing?
Har fått för mig att IVT är lite sämre grejor, vet inte vad jag fått det från....

Hur djupt hål ska jag satsa på, 1x250 eller 2x160? Sikta mot uttag 30w/m?

Husets förbrukning ligger kring 40 000 kWh.
Leverantörerna har kommit fram till en toppeffekt av ca 14-15 kW.

Hur stor arbetstank ska jag ha till dessa pumpar för att få en bra lösning?
Har nu skippat tanken på en inverter, för jag har förstått att en dyl iaf kräver en tank.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #1 skrivet: 15 september 2015, 20:44:38 »
hur många m2 va huset på?
när drog dom in  värmen ? för visst va det en gammal kÃ¥k.

2*160 meter aktivt  borra 2*180 tummenupp
då får du riktigt bra hål ,,
installera en Buffert tank på minst 200 l till 13 kw ,
nu kan du även ha termostater pÃ¥ radiatorerna  :)
Det är bÃ¥da 2 bra värmepumpar, 
läs lite pÃ¥ manualerna om skötseln  och välj efter det du tycker är enklast.
CC
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #2 skrivet: 15 september 2015, 23:20:13 »
hur många m2 va huset på?
när drog dom in  värmen ? för visst va det en gammal kÃ¥k.

2*160 meter aktivt  borra 2*180 tummenupp
då får du riktigt bra hål ,,
installera en Buffert tank på minst 200 l till 13 kw ,
nu kan du även ha termostater pÃ¥ radiatorerna  :)
Det är bÃ¥da 2 bra värmepumpar, 
läs lite pÃ¥ manualerna om skötseln  och välj efter det du tycker är enklast.
CC
Storlek 240m2, varav 60m2 är övervåning, och bef pannrum/förråd 25m2.
Har gamla sk kamrörselement, med endast sån gammal kran till reglering. Typ 15-18mm grova rör.
« Senast ändrad: 15 september 2015, 23:29:20 av Svaplo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #3 skrivet: 16 september 2015, 07:31:46 »
Alltid bra att veta var någon bor när man skall försöka hjälpa till, du har säkert skrivit det, men en liten text med info i signaturen är alltid bra...

Jag har räknat med:
Ort: Stockholm
Bergart: Granit
Inkommande KB medel = 0°C
Energibehov brutto, 38 000 kWh
Effektbehov 12,8 kW.  (60 W/m2 i markplan och 30 W/m2 pÃ¥ ovanvÃ¥ning)

Har gjort detta bara för att visa på att du skulle kunna bygga en avsevärt billigare anläggning, som troligen skulle fungera bra utan tank och termostater och som trots att effekten är lite lägre bara skulle innebära runt 88 kWh eltillskott/år.
Du behöver dessutom (om du vet vilken bergart du har och att den är lika bra eller bättre än granit) max 210 meter borrhål, med höjd taget för den del av borran som ligger i mark/under grundvattennivå. Enligt kalkylen krävs 184 meter borrdjup.

Om du räknar bort extrakostnaderna för de större och dyrare pumpar du tittat på, arbetstanken, ventiler och kopplingar runt ihopkopplingen av två borror, en extra cirkpump, nya termostater till alla radiatorer, den dyrare installationskostnaden samt räknar av för vad den extra jordborrningen som två borror innebär så kommer du att få en anläggning som rimligen är ca 40 000 - 60 000 kr billigare - du får lång payoff-tid på det extra krut som en större och mer flexibel lösning som du nu tittar på kostar.

Notera att jag på intet sätt försöker få dig att välja en billig, och sämre, lösning, utan bara försöker tydliggöra att det inte bara finns ett sätt att räkna på för att få till en vettig lösning som rimligen under sin livslängd är en ekonomiskt bättre lösning än en funktions och effektmässigt optimalt lösning.

Många installatörer som förordar "den perfekta" lösningen påstår att andra inställatörer räknar snålt, och att det senare straffar sig för kunden, jag vill dock hävda att min kalkyl rimligen skulle ge dig en väl fungerande anläggning som var avsevärt mycket billigare och enklare både att bygga, driftsätta, justera in samt underhålla.
Möjligen skulle du få lite fler start/stopp, lite kortare livslängd, och under vissa årstider (utan termostater) lite mer "övertemp" i hust än om du valde en större pump, två borror, arbetstank, extern cirkpump och nya termostater.
« Senast ändrad: 16 september 2015, 07:36:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #4 skrivet: 16 september 2015, 09:13:20 »
Alltid bra att veta var någon bor när man skall försöka hjälpa till, du har säkert skrivit det, men en liten text med info i signaturen är alltid bra...

Jag har räknat med:
Ort: Stockholm
Bergart: Granit
Inkommande KB medel = 0°C
Energibehov brutto, 38 000 kWh
Effektbehov 12,8 kW.  (60 W/m2 i markplan och 30 W/m2 pÃ¥ ovanvÃ¥ning)

Har gjort detta bara för att visa på att du skulle kunna bygga en avsevärt billigare anläggning, som troligen skulle fungera bra utan tank och termostater och som trots att effekten är lite lägre bara skulle innebära runt 88 kWh eltillskott/år.
Du behöver dessutom (om du vet vilken bergart du har och att den är lika bra eller bättre än granit) max 210 meter borrhål, med höjd taget för den del av borran som ligger i mark/under grundvattennivå. Enligt kalkylen krävs 184 meter borrdjup.

Om du räknar bort extrakostnaderna för de större och dyrare pumpar du tittat på, arbetstanken, ventiler och kopplingar runt ihopkopplingen av två borror, en extra cirkpump, nya termostater till alla radiatorer, den dyrare installationskostnaden samt räknar av för vad den extra jordborrningen som två borror innebär så kommer du att få en anläggning som rimligen är ca 40 000 - 60 000 kr billigare - du får lång payoff-tid på det extra krut som en större och mer flexibel lösning som du nu tittar på kostar.

Notera att jag på intet sätt försöker få dig att välja en billig, och sämre, lösning, utan bara försöker tydliggöra att det inte bara finns ett sätt att räkna på för att få till en vettig lösning som rimligen under sin livslängd är en ekonomiskt bättre lösning än en funktions och effektmässigt optimalt lösning.

Många installatörer som förordar "den perfekta" lösningen påstår att andra inställatörer räknar snålt, och att det senare straffar sig för kunden, jag vill dock hävda att min kalkyl rimligen skulle ge dig en väl fungerande anläggning som var avsevärt mycket billigare och enklare både att bygga, driftsätta, justera in samt underhålla.
Möjligen skulle du få lite fler start/stopp, lite kortare livslängd, och under vissa årstider (utan termostater) lite mer "övertemp" i hust än om du valde en större pump, två borror, arbetstank, extern cirkpump och nya termostater.

Jag bor i Hälsingland. Och ganska säker på att vi har granit/gnejs i berggrunden.
Jo jag tycker de lösningar jag fått förslag på är dyra. Men jag vill heller inte vara dumsnål.
Med borrning 2 hål, (2x150m), ligger offerterna för 13-14 kW pump kring 200 tusen.
Med borrning ett hål, 220-250 m, pump på 12-13 kW 155-185 tusen.
Billigaste alt är med en Nibe F1226 12kW. Men är den verkligen lika bra som IVT och Viessmann? Samt den kanske är på gränsen i storlek...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #5 skrivet: 16 september 2015, 12:11:04 »
En Nibe 1255 samt en djup borra på tex 250 meter borde bli bra och gå att få till hyffsat pris. Genom att vp kommer att gå på låg effekt en stor del av året kommer inte deltat på kalla sidan drabbas av lite för djup borra annat än när vp går max och det bör inte vara många dagar per år. Tror inte att Nibes 1226 är sämre än tex Ivt viessmann har jag ingen koll på men det man hört är att dom lär vara riktigt påkostade och tysta. En 1226 12 kw känns i minsta laget men är nog inget dåligt val om du kan acceptera lite elspets per år. Rickard bör kunna göra en kalkyl på en Nibe åt dig så ser du hur mycket det skiljer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #6 skrivet: 18 september 2015, 13:09:33 »
Alltid bra att veta var någon bor när man skall försöka hjälpa till, du har säkert skrivit det, men en liten text med info i signaturen är alltid bra...

Jag har räknat med:
Ort: Stockholm
Bergart: Granit
Inkommande KB medel = 0°C
Energibehov brutto, 38 000 kWh
Effektbehov 12,8 kW.  (60 W/m2 i markplan och 30 W/m2 pÃ¥ ovanvÃ¥ning)

Har gjort detta bara för att visa på att du skulle kunna bygga en avsevärt billigare anläggning, som troligen skulle fungera bra utan tank och termostater och som trots att effekten är lite lägre bara skulle innebära runt 88 kWh eltillskott/år.
Du behöver dessutom (om du vet vilken bergart du har och att den är lika bra eller bättre än granit) max 210 meter borrhål, med höjd taget för den del av borran som ligger i mark/under grundvattennivå. Enligt kalkylen krävs 184 meter borrdjup.

Om du räknar bort extrakostnaderna för de större och dyrare pumpar du tittat på, arbetstanken, ventiler och kopplingar runt ihopkopplingen av två borror, en extra cirkpump, nya termostater till alla radiatorer, den dyrare installationskostnaden samt räknar av för vad den extra jordborrningen som två borror innebär så kommer du att få en anläggning som rimligen är ca 40 000 - 60 000 kr billigare - du får lång payoff-tid på det extra krut som en större och mer flexibel lösning som du nu tittar på kostar.

Notera att jag på intet sätt försöker få dig att välja en billig, och sämre, lösning, utan bara försöker tydliggöra att det inte bara finns ett sätt att räkna på för att få till en vettig lösning som rimligen under sin livslängd är en ekonomiskt bättre lösning än en funktions och effektmässigt optimalt lösning.

Många installatörer som förordar "den perfekta" lösningen påstår att andra inställatörer räknar snålt, och att det senare straffar sig för kunden, jag vill dock hävda att min kalkyl rimligen skulle ge dig en väl fungerande anläggning som var avsevärt mycket billigare och enklare både att bygga, driftsätta, justera in samt underhålla.
Möjligen skulle du få lite fler start/stopp, lite kortare livslängd, och under vissa årstider (utan termostater) lite mer "övertemp" i hust än om du valde en större pump, två borror, arbetstank, extern cirkpump och nya termostater.
Rickard, tror du jag kommer att klara mig pÃ¥ en Nibe F1226 12kW, som egentligen pÃ¥ 11,6kW enl spec.? 
Alt. är en Viessmann 13 kW som är 15-20 000 kr dyrare och vet inte om det är värt pengarna???
Samt med 100 l tank.
Bor som sagt i Hälsingland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #7 skrivet: 19 september 2015, 11:54:30 »
Hmm, vet inte om jag har för gammalt program, men jag har bara Nibe 1226-11 i programmet.
Så här ser kalkylen ut (nedan).
Visst blir det bättre med en 13 kW Wiessman och tank, och kanske tjänar du in det över tid, bland annat på bättre COP.
Tillskottet med en Nibe 1226 blir runt 150 kWh/Ã¥r.
Jämför med en 1245-12 så sparar du 1400 kWh/år mindre med den billigare 1226.
Det är COP som gör skillnaden, Wiessman har liknande COP som Nibe 1245.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #8 skrivet: 19 september 2015, 16:35:28 »
Hmm, vet inte om jag har för gammalt program, men jag har bara Nibe 1226-11 i programmet.
Så här ser kalkylen ut (nedan).
Visst blir det bättre med en 13 kW Wiessman och tank, och kanske tjänar du in det över tid, bland annat på bättre COP.
Tillskottet med en Nibe 1226 blir runt 150 kWh/Ã¥r.
Jämför med en 1245-12 så sparar du 1400 kWh/år mindre med den billigare 1226.
Det är COP som gör skillnaden, Wiessman har liknande COP som Nibe 1245.
Så 1226 har sämre Cop än 1245, i broschyren ligger båda under 12kW.
Att 1226 inte har lågenergi CP har väl mindre betydelse när jag tänker ha en tank till pumpen som har egen CP?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #9 skrivet: 19 september 2015, 16:45:45 »
Är det inte sÃ¥ att man inte fÃ¥r sälja grejer som inte har lÃ¥genergi cp i dag  Sc:,h Har för mig att det var snack om att 1226 skulle fÃ¥ en snÃ¥lare cp men kanske inte lika snÃ¥l som 1245ans men du har rätt det spelar mindre roll om du har extern cp dÃ¥ gÃ¥r den interna endast med kompressorn ca 2500-3500 timmar per Ã¥r.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT eller Viessmann
« Svar #10 skrivet: 19 september 2015, 19:07:05 »
Är det inte sÃ¥ att man inte fÃ¥r sälja grejer som inte har lÃ¥genergi cp i dag  Sc:,h Har för mig att det var snack om att 1226 skulle fÃ¥ en snÃ¥lare cp men kanske inte lika snÃ¥l som 1245ans men du har rätt det spelar mindre roll om du har extern cp dÃ¥ gÃ¥r den interna endast med kompressorn ca 2500-3500 timmar per Ã¥r.
Enl Energimyndigheten tror jag att alla värmepumpar ska energimärkas likn vitvaror. Tror det ska komma nu i höst.
Tror IVT har börjat, ser så ut på hemsidan.
Nån som vet något mer om detta och när övriga fabrikat kommer med dett?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!