Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1235-8 eller Thermia diplomat optimum 10?  (läst 3590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej jag undrar om någon har några tips på vilken av dessa pumpar jag bör installera i mitt hem?

Förutsättningarna är att:
Jag har idag en oljepanna, drar ca 30-35.000kw/Ã¥r
Mina radiatorer är enkla och inte de allra bästa för bergvärme.
Det är ett sk "ettrör, enkelrörs" system. (12 milimeters kopparrör) som drar runt vattnet mellan radiatorerna. Tror också att man kallar det "hög värmesystem" el liknande dvs. inte heller det optimalt för bergvärme. Av denna anledning är det bra om pumpen kan producera hög värme för de kallaste dagarna på året.
Pumparna det står mellan är Nibe Fighter 1235-8 & Thermia diplomat optimum 10.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1235-8 eller Thermia diplomat optimum 10?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2008, 08:39:55 »
Handlar det om 3,5 kbm olja så motsvarar detta 28000 kWh om verkningsgraden är 80% på din panna.

I så fall är en 8 kW VP helt rätt.

Men om det handlar om drygt 4 kbm olja så är en 10 kW VP bättre.

Sen tror jag att Nibe-pumpen fixar lite högre framledningstemp med kompressorn än Thermia om jag inte är helt felinformerad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christian A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 1235-8 eller Thermia diplomat optimum 10?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2008, 19:41:53 »
Tack Carl!
Jag har ej bott i huset ens ett helt år än och har därför inga definitiva data kring energiförbrukningen.
Under tiden dec tom mitten av juni gjorde jag av med ca 2,2 kbm olja. I början följde jag oljeförbrukningen slaviskt med tyckte snart att det faktiskt ej gick Ã¥t speciellt mycket olja och mina kontroller blev allt glesare. Det visade sig senare att det var fel pÃ¥ oljemätaren och när brännaren plötsligt la av i mitten pÃ¥ juni indikerade den att jag hade mer än en kbm olja kvar i tanken medan sanningen var att det var snustort i tanken  :o
Eftersom att pannan drog "så lite" olja under vintern våren så var jag kanske inte speciellt försiktig med hur mycket varmvatten och värme jag gjorde av med. vår katt hade hela våren en altandörr lite öppen så att han kunde knalla in och ut som han ville t.ex.
Nåväl, nu är det då hög tid att ta tag i detta innan vintern är här på allvar. Under denna vecka skall jag bestämma pump sedan blir det troligtvis borrning och instalation inom en månad.

Är det någon/några kvalitétsskillnader mellan Nibe 1235 och Thermia diplomat optimum?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!