Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbrukat den första pumpen ??  (läst 1637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Förbrukat den första pumpen ??
« skrivet: 08 augusti 2005, 20:03:29 »
Jag har just fått haveri på min panna som också styr min externa bergvp. Anläggningen är 13år och installerades av förre ägaren. Pumpen heter Tellus och skall ge 7kW med 63m borrhål (?), den är av typen med "soppan" rakt ner i hålet så den kanske utväxlar värmen bättre än en med köldbärare.
Vid samtal med olika installatörer om reparation av pannan så är alla överens om att anläggningen skall bytas till en modern (självklart), både panna, pump och nytt borrhål.
Jag kan nästan höra försäljningslöftena om besparingar och livslängd som den förre ägaren fick när han installerade anläggningen och det låter likadant idag.
Med denna livslängd så hade jag nästan kunnat köpa el för pengarna.
Vi har stadigt höjt vår elförbrukning under de år vi bott i huset. Om detta beror på våra levnadsvanor eller att pumpen blivit mindre effektiv vet jag inte.
 Jag vet att elpatronen börjar stega in vid ca -3 grader ute.
Finns det ett sätt att mäta effekten som min pump ger?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Förbrukat den första pumpen ??
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2005, 20:20:21 »
För att veta hur det gått med elförbrukningen kan du delge oss det i forumet.

Gärna visa vissa kalla månader vad du haft i förbrukning. Det kunde vara intressant att jämföra med din vinst och vilken förbrukning kan det varit innan VP installerades. Gärna delge vad den totala vinsten varit.

För att senare föreslå ny installation och VP tala om hur många ni är i familjen ( VV förbrukning). Var du bor och hur stor boyta du har. Har du golvärme system och lågtemp radiatorsystem.
« Senast ändrad: 08 augusti 2005, 20:23:36 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Solebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukat den första pumpen ??
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2005, 00:03:03 »
Eftersom det var den förre ägaren som installerade vet jag inte vad vinsten blev före/ efter installationen. De papper på beräkningar jag har från installationen visar att förbrukningen var ca 38.000kWh innan installationen och man beräknade att maxförbrukningen skulle vara 14.4kW så pumpen dimensionerades för 7.4kW som skulle täcka 86% av behovet.
Att vi höjt förbrukningen jämfört med den ägaren beror troligen på att vi under åren renoverat och höjt temperaturen i källaren, byggt garage som är uppvärmt till ca 14gr. vi har även två barn i 7års åldern så tvättmaskin och tumlare går regelbundet.
Min elförbrukning har gått från 36.000kWh till (håll i hatten) 42.000kWh/år trots pump.
Lite övrig info:
Plats: Stockholm södra förorter
Hus: knappt isolerat trähus från 1913 om ca 85 + 65kvm samt källare om 70kvm
I familjen: 2+2

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukat den första pumpen ??
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2005, 11:52:03 »
Räntor nu = låga. Du tjänar mycket på att installera en ny rätt dim. VP så fort som möjligt. Läs på dig på forumet och beställ. Varje dag du väntar kostar dig bara mer pengar. Med den förbrukningen kommer du att spara pengar från dag 1.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!