Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: utedel kostnad Ã¥ tid  (läst 13673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #30 skrivet: 20 oktober 2015, 19:55:42 »
Kompressor går igång som vanligt men i synbubblan händer ingenting, inga bubblor eller nått, kollade en minut ca.
Kan det vara eget system med vattten i VP /utedel som värmer upp slingorna runt tanken till duschvattnet. Eller är du säker på att det går vidare ut i elementsystem, jag tror du har rätt, Svärfar har för sig att det är ett eget system mellan ute å inne.
Kanske det som är för lite vatten isf.
Tack snälla. återkommer, vi kollar lite mer på Torsdag. :)
« Senast ändrad: 20 oktober 2015, 20:36:19 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #31 skrivet: 22 oktober 2015, 16:57:01 »
Vi (svärfar)  ;) är nu 90% säkra.
Vi (han)  ;) har kommit fram till  att det är 4vägaren som inte gÃ¥r, kan den vara magnetventilen som gÃ¥tt eller fÃ¥r man byta bÃ¥da, magneten kan man ju byta själv.
Vad är kostnad ca på en servicegubbe att byta 4vägaren ??
 :)
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #32 skrivet: 26 oktober 2015, 19:08:56 »
Ingen som vill eller kan svara pÃ¥ denna frÃ¥ga, Kan det vara hetgasgivaren tro.  ???
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #33 skrivet: 26 oktober 2015, 23:24:16 »
Hela denna tråd borde ligga under Luft/Vatten. Be en moderator att flytta den.

...
Jag bytte hetgasgivaren 2011-12-23 bytte då också utegivaren det blev bra då men vilken det var vet jag ej, tippar på utetempgivaren. Och ff inget tryck i expansionskärlet, skall man köpa en hetgasgivare 195kr å testa det först. ??
Och som innan så kommer larmet när man kör kompressor manuellt men inte om den går som vanligt.??

Om jag inte misstar mig var det mjukstarten, inte hetgasgivaren som var problem 2011.
Om du slår på expansionskärlet ska det var ett bra klonk om det är luft i kärlet. Annars pumpa i luft.
Jag hade en servicekille som tittade pÃ¥ min CTC, och  han berättade att trycket ska vara ca 0,5 bar + 0,1 bar för varje meter upp till högsta punkten i värmeslingan. Jag hoppas att det stämmer bra för för värmepumpsbiten var han inte bra pÃ¥. Kan ju varit sÃ¥ att han ville sälja pÃ¥ mig en ny utomhusdel för försäkringspengar istället för att Ã¥tgärda problemet, och sen kunde han inte erkänna bluffen när han förstod att försäkring inte fanns.. >:(


När du kör pumpen manuellt, startar du även laddpump och fläkt?

Nyligen var du övertygad om att det var cirkulationspumpen, och nu lika säker på fyrvägsventilen. Samtidigt säger du att inget syns i synglaset. Jag tror snarare att problemet är relaterat till att inget syns i synglaset. Jag tycker att även utan bubblor i köldbäraren syns ett flöde. Lite som värmedaller på sommaren som flödar förbi glaset.
OBS! följande är bara min teori:
Extrem köldmediebrist, finns inte mycket att komprimera, och därför inte mycket temperaturstegring i hetgasen. Du har dessutom bara gas som blåser förbi synglaset.

Har du kollat i synglaset samtidigt som VP startar? Antingen be någon starta medan du tittar eller manuellt öppna shunten (eller varmvattenkran). När temperaturen sjunkit till tröskelvärdet har du startfördröjningstiden på dig att gå ut och öppna fronten på VP. Hur är det med temperaturen på rören före och efter expansionsventilen samt rören in/ut på kompressorn?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #34 skrivet: 27 oktober 2015, 04:26:28 »
Nej det var 2013. Ja har kollat synglas när jag (någon annan) startar värmefläkt.
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #35 skrivet: 29 oktober 2015, 19:34:16 »
Slutsummering
1. Kompressor startar utan problem
2. Utgående rör från kompressor tryckröret blir varmt, inte mer än att man kan röra vid det.
3. Det kommer in värme i kylsystemet.
4. Samtidigt som kompressor startar så startar fläkten.
5. Efter ca 5min utlöser högtryckspressostat, senar har den också visat fasföljdfel någon gång.
6. I synglaset syns ingen vätska, inget bubbel när kompressor startar och inget senare heller.
7. Före exp,ventilen blev det ljummet och efter exp,ventilen är det svalt.
Ja så är det som det ligger till. Vätskebrist eller 4vägsventilen. Har 4vägs gått kass så kan det gå baklänges å då syns ingen vätska. Öppnade ventilen till vätskan å där var bra tryck.
Båda dessa fel kräver en servicekille eller !?
Skall jag byta hetgasgivaren innan jag kontaktar någon å se om det vara den eller är det en onödig chans ?.
Ja vad kan det vara, kan man fÃ¥ fler tips sÃ¥.  ::)
Purjo, alla dina grejor är nog rätt, bara frågan vilken av de det är.
Annars en trevlig helg på er alla
Mvh rikard  tummenupp
« Senast ändrad: 29 oktober 2015, 19:38:06 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #36 skrivet: 30 oktober 2015, 07:27:51 »
Jag skulle gissa på kylmediabrist eftersom hetgasröret bara blir lljummet. Hetgasgivaren är det nog inget fel på.
Du behöver ta dit en kyltekniker som mäter upp tryck och temperaturer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #37 skrivet: 18 november 2015, 12:41:18 »
Ja då vart det kört :-)
Kylvätskan läckt ut, flensar bakom fläkten sönder, kostar över 20000kr att byta den så det blir en ny iom kompressorn är 11 år.
Att det inte skulle gå att bara byta utedel var skitsnack, LMF, man kan ta vilken man vill.
Skall få en offert idag på byte av utedel Nibe 2030 9kw å behålla innedelen.
Har fått en offert på IVT både ute å inne 9kv. 82000kr
Vi får se vad Niben hamnar på :-)
Tack alla
Ha det bra alla de bästa
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #38 skrivet: 18 november 2015, 12:52:00 »
Att det inte skulle gå att bara byta utedel var skitsnack, LMF, man kan ta vilken man vill.
Skall få en offert idag på byte av utedel Nibe 2030 9kw å behålla innedelen.

Hur är det tänkt att innedelen skall kommunicera med utedelen? Eller struntar man i det och bara slår av/på den vid behov och hoppas att avfrostningar funkar och att det aldrig kommer några larm eller inträffar nåt annat oväntat?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #39 skrivet: 18 november 2015, 19:49:39 »
Vet ej.
Kylteknikern sa att du kan  ta vilken du vill, Nibe CtC osv..
Jag frågade om jag miste några funktioner pga olika fabrikat, svaret blev nej.
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #40 skrivet: 19 november 2015, 11:26:01 »
NIBE F2030 Luft/ Vatten-Värmepump med låg ljudvolym som arbetar ner till -25 °C. NIBE F2030 Luft/
Vatten-Värmepump 7 kW är speciellt framtagen för nordiskt klimat. F2030 utnyttjar utomhusluften vilket gör att
varken borrhål eller slingor i marken behövs. F2030 är avsedd att dockas till vattenburna värmesystem.
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #41 skrivet: 19 november 2015, 15:04:13 »
Jo, rent tekniskt går det att lösa, men det är inte säkert att det blir bra om skall behålla befintlig panna med styrsystem, pumpar, varmvattenproduktion ect. Problemet är att CTC-pannan och dess styrsystem är lite speciellt eftersom den innehåller en tvådelad tank som används både till varmvattenproduktion och husvärme.

För det första behöver du ett styrsystem till värmepumpen, T ex SMO 20. Sen måste du på något sätt få CTC-pannans styrsystem att bestämma när värmepumpen skall slå av och på. Det går säkert att använda nån utgång på ecologic'en kopplad till nån ingång i SMO'n, men jag vet inte hur...

Ett alternativ är att koppla bort befintliga pannan från värmesystemet och låta NIBE'n värma huset och CTC-pannan värma varmvatten. Men då kommer allt varmvatten att värmas med enbart elpatron och du behöver en extra elkassett som hjälper värmepumpen när det blir kallt...

Ett annat alternativ är att koppla ur ecologic'en och komplettera NIben/SMO'n med en växelventil så att den kan växla mellan att värma varmvatten via pannan och värma huset. Problemet återigen är att man måste lösa eltillskottet på nåt sätt.

Så jag tycker att du antingen skaffar en CTC-värmepump som kan styras av den befintliga pannan/styrsystemet eller så byter du ut både panna och värmepump mot nåt annat fabrikat (styrsystem, växelventil, elpatron, etc ingår i elpannan).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #42 skrivet: 04 december 2015, 06:18:45 »
Ja, idag kommer den nya värmepumpen (Niben). Vi får väl se hur det går.
Skrev ut texten du skrev Purjo och konfronterade honom med den.
Han bara virrade på huvuvdet sa nä.
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #43 skrivet: 07 december 2015, 15:49:06 »
Ja den går bra, Nibe mot CTC. Allt är som det skall.
Han satte dit en laddpump, gjorde något som gör att kompressorn går som den skall.
Å sen har den ju sitt gamla styrkort, går bra.
Jag ringde CTC och hörde om det går att koppla in en Nibe utan några tillbehör å svaret blev,
Kan jag inte svara på, mycket luddigt. Ja de kan ju inte säga att det är inga problem.
Däremot frågade jag om jag köpte en CTC vp så måste man extra styrkort. Tack för den.
Tack än en gÃ¥ng alla.   tummenupp
49320kr fick jag betala för Niben med arbete Ã¥ allt med rotavdrag, sÃ¥ hoppas vi pÃ¥ 14Ã¥rs problemfria Ã¥r 
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #44 skrivet: 17 december 2015, 12:41:20 »
Ok. Hoppas han har kopplat så att den jobbar med flytande kondensering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 591
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!