Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första inställning?  (läst 3774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Första inställning?
« skrivet: 04 februari 2011, 05:35:14 »
Hej!

Har haft mitt hus ganska snålt ställt medan vi har fått huset handikappanpassat och ska nu flytta in och sätta igång fullvärme. Hur ska jag ställa pannan i första skedet? Och sen ändra tills det funkar kanon förstås. Vill ha en "basinställning" så att säga.

Har en CTC Ecoair 107 kopplad mot EcoEl.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 08:44:21 »
Skriv ner vad du har för inställningar här samt beskriv huset som sådant så får du hjälp.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2011, 08:59:53 »
Vad är det du sänkt? Elementen eller lutningen pÃ¥ huskurvan? Börja med att sätt upp alla termostater pÃ¥ Max. Koppla ur eventuell innegivare. Har du radiatorer överallt och ingen golvvärme sÃ¥ sätt lutningen pÃ¥ 50 och justeringen pÃ¥ 0. Har du golvvärme sÃ¥ sätt lutningen nÃ¥gonstans runt 35-40  Vänta nÃ¥gra dygn och se vad tempen blir. Är du inte nöjd sÃ¥ ändra pÃ¥ lutningen en eller tvÃ¥ steg beroende pÃ¥ hur mycket det avviker. Sen väntar du ytterliggare ett dygn. Är det dÃ¥ tex 21 grader som du vill ha sÃ¥ kan du koppla in ( om du har) innegivaren igen och ställa den pÃ¥ 21. När du fÃ¥tt ordning pÃ¥ värmen sÃ¥ är här säkert medlemmar som kan hjälpa dig att trimma in anläggningen för optimal drift när det gäller tempdiff pÃ¥ radiatorer och vp.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2011, 20:44:01 »
Det är allt möjligt som blivit ändrat. Har testat fram och tillbaka med olika "grejer". Kommer inte ihåg vad det var från början eftersom det var fyra månader sen. Tänkte att det brukar man ju klura ut efterhand sen :-)

Vi flyttar inte in förrän imorgon så jag kan inte ge några värden nu. Är endast radiatorer och de står på max. Värmer ca 270 kvm i två plan, enplans med källare.

Det här med kurva och justering...jag hittar inte något sådant i min ecoel. Det enda man ställer in som verkar ha med det att göra är ju "Framledning vid -15 grader". Det borde rimligtvis vara kurvan, men hur gör man sen en justering från det? Är från 2006 så det kanske ser annorlunda ut? Eller bara jag som är korkad?


Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2011, 20:41:06 »
Nu har jag hunnit bo in mig lite. Här kommer inställningarna.

Logg:

Total drifttid: 43511h
Total drifttid kompr: 16664h
Kompr. senaste 24h: 23h 15min
Kompr. starter senaste 24h: 1st
Elvärme drift: 11777kWh 3.0kW
Antal larm senaste 24h: 0st

Diagnos:

Kompr: ja Fläkt: ja Elp: 3.0 + 0kW
H.Gas 108gr Ute -4gr
Framl: 47gr (46gr)
Elpanna: 53gr (53gr)
Elp nedre: 47gr (38gr)
Värmepump 47gr (55gr)
Strömuttag: 11A
Prog.579961401 Dat. 05-07-11

Inst:

S
EcoAir
Normal
Rumsgivardrift: Utan
Kompr: Tillåten
Maxeffekt elpanna: 3.0kW
Temp elpanna: 40gr
Elp. nedre: Tillåten
Temp nedre elp: 38gr
Shunt fördröjd: 180min
Huvudsäkring: 16A
Framl. Temp (vid -15gr): 57gr
Värme från vid utetemp: 18gr
Max tillåten framl. temp: 60gr
Min tillåten framl. temp: Från
Komp. spärr vid utetemp: -14gr
Nattsänkning: Nej


Värmen inomhus blir ca 21,5gr. Eldar sen i kamin tills temp når ca 23-24gr. Varmvattnet räcker, iallafall till två duschar efter varandra. Har inte testat badkaret ännu.

Några tips på om inställningarna är helt åt skogen eller på energibesparing? Hittar fortfarande inte Kurva/lutning...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2011, 21:44:48 »
Jag tycker det ser ganska bra ut, som det är. Börjar det bli för kallt inne, så ökar du lutningen något och blir det för varmt, minskar du lutningen lite, men det verkar ju bra som det är nu.

Däremot ska du höja temperaturen på nedre pannan till 55-60 grader. Elpatronen i nedre pannan kan inte gå in så länge värmepumpen är i drift, men när pumpen spärras pga för kallt ute, går patronen in, och måste då kunna värma nedre pannan minst lika mycket som pumpen gjorde innan den spärrades. 38º i nedre pannan kan inte hålla värmen i huset om pumpen spärras och det är minus 14º-15º ute. Den här inställningen gäller, hur elpatronen ska värma nedre pannan och har inget med pumpen att göra.

erp
« Senast ändrad: 21 februari 2011, 21:53:07 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2011, 21:52:19 »
Jag tycker det ser ganska bra ut, som det är. Börjar det bli för kallt inne, så ökar du lutningen något och blir det för varmt, minskar du lutningen lite, men det verkar ju bra som det är nu.

Hur ändrar man lutningen? Har inte riktigt fatta vad som är vad.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2011, 21:56:38 »
I inställningsmenyn under "inst husparametrar" kan du ändra lutningen. Lutningen är en funktion av utetemp och innetemp och värdet du sätter är framledningstempen vid -15º ute. Justeringen flyttar bara lutningskurvan rakt upp eller rakt ner.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2011, 20:04:17 »
Jag har ingen "inst husparametrar"!!! Fanns inte det på min version eller? Jag hittar det inte någonstans. Har varit inne precis i alla inställningar. Till och med inst med kod(831).

Finns helt enkelt inte!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2011, 22:30:03 »
Det verkar som om du har en äldre modell än version V3. Du får lusläsa manualen för pannan, på något sätt måste det väl gå att ställa in vilken framledningstemp du ska ha vid olika utetemperaturer.
Hittar du inget kommer nog någon här med liknande utrustning till hjälp.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2011, 17:15:01 »
Hei
jeg har samme versjon som deg; V2 och med samme programnr och - dato *vinkar*. Min er fra 2006 - ut fra driftsdata er din fra 2004 eller 2005?

Det finnes ikke lutning och husparameter (eller temp angivning på VP inn/ut) på V2 :-\. Du kan kun stille inn temp på radiatorvatnet ved -15 ºC och når varme av ved fritt valgt temp. Det blir en kurve ut av dette også, men den har to faste punkter og kan ikke forskyves eller endres bortsett fra på de to punktene. (Eks: Jeg har VP innstilt på framledning 50 ºC ved -15, och varme av ved +17 ºC, da får jeg ca 38 ºC framledning ved -2 ºC). det finnes eksempler på kurver i min installasjonsguide/brukerhåndbok :,v(

Håper norsk/svensk er forståelig :D

mvh Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första inställning?
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2011, 17:41:07 »
Tack för svaret! Ska se om jag hittar bruksanvisningen någonstans.

Kan man uppdatera programvaran tro?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!