Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anbud värmepumpsinstallation  (läst 6839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #15 skrivet: 15 mars 2005, 11:57:47 »
O.K.  -  Bra!  -  DÃ¥ ska jag sluta tjata om pengarna...
Vi återgår till det tekniska:

Kan det jag i morse redovisat som "Dagsaktuella data" ge mera kött på benen för resonemangen som förts angående dimensioneringen av anläggningen?

Vintersolen ger just nu 4 graders (20 resp. 24) skillnad mellan vardagsrum i söder och sovrum i norr, elvärmen avslagen sedan 8-tiden och pannan kall.
Skulle då en ev. rumsgivare placerad i hallen i mitten av huset ge en vettig kompromiss?
Kan motsvarande funktion erhållas med fungerande termostater på radiatorerna???
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #16 skrivet: 15 mars 2005, 12:58:34 »
Citera
Vintersolen ger just nu 4 graders (20 resp. 24) skillnad mellan vardagsrum i söder och sovrum i norr, elvärmen avslagen sedan 8-tiden och pannan kall.
Skulle då en ev. rumsgivare placerad i hallen i mitten av huset ge en vettig kompromiss?
Kan motsvarande funktion erhållas med fungerande termostater på radiatorerna???

Nej aldrig termostatventiler, det stryper flödet är ej bra tillsammans med en vp, dom ska va öppna... utom i nåt rum där man vill ha svalare men bättre ändå fasta strypningar där.

Du ska ha en (som du säger) centralt placerad rumsgivare kopplad till värmepumpen. den sänker kurvan vid utetamp då jobbar vp med svalare vatten den drar mindre el men ger mera värme!!!!!

Citera
Under natten -22 utetemp.
Jag har kopplat ur elpatronen pÃ¥ 4 kW och kört med bara den pÃ¥ 8 kW med dess termostat ställd pÃ¥ 50 grader. 
PÃ¥ morgonen har jag dÃ¥ vid pannan stigtemp 42 grader, innetemp uppe 21,5 och i isolerat rum i källaren 19 grader.  I oisolerad tvättstuga i källaren 14 grader.

42 grader fram vid -22 ute är mycket bra, du får toppvärden.
Köper du en Thermia kan du fÃ¥ värmekurvan direkt  ;)  kurva 30 behöver du dÃ¥ funkar det direkt!!!  Inusterat och klart!!!

Vet vi ungefär vart du bor??
men 42 grader fram är bra även i köldhelvete i inre norrland.

En sak du behöver en extra djup borra eller längd pÃ¥ ytkollektorn eftersom du har sÃ¥ "stora radiatorer"  Ju lägre temp pÃ¥ rad kretsen ju mera (gratis9energi tas frÃ¥n kollektorn (kalla sidan)

Lycka till.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #17 skrivet: 15 mars 2005, 21:21:21 »
Tack för många bra besked!
Åter till frågan om en eller två slingor på slanglängd 500 meter:

Hur läggs de två slingorna i förhållande till varandra och hur påverkar det grävningen om man väljer en eller två slingor?
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #18 skrivet: 15 mars 2005, 23:22:04 »
Över 400 meter så tycker jag man ska välja två slingor. Dom kopplas ihop enklast inne, men alt kan va en kopplingsbrunn ute!!
men så kort sträcka med hela flödet i en slang är bra.
Det kostar liite mera vid inst nån ventil och nån rördel, men då får ett mindre flödesmotstånd, där tjänar du igen kostnaden på lång sikt...

Om inte slingorna blir lika långa ska man ha en strypmöjlighet på den kortare!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #19 skrivet: 15 mars 2005, 23:27:09 »
Du får försöka separera slingorna så nära huset som möjligt, det innebär lite mer planering och tar förmodligen lite mer tid för grävmaskinisten (=kostar mer) men i en 10-årskalkyl tror jag du tjänar in det.

Rita upp hur det skall se ut innan ni börjar gräva, sätt dig gärna ned tillsammans med grävmaskinisten, han vet "vad som går att göra" för att få en effektiv grävning.

Om ni är överens om hur det skall göras innan ni börjar är det en stor fördel.

Har du möjlighet, tag ledigt och hjälp till (se vad som händer) under grävning och installation. Uppstår problem så är du ju där och får hela bilden klar för dig på en gång.

Lycka till!

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #20 skrivet: 15 mars 2005, 23:29:33 »
Så här kan det se ut om du drar in båda slingorna (dock fyra st här)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1125.0.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!