Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värdeökning  (läst 5403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cuscino

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • I valet och kvalet!
Värdeökning
« skrivet: 06 oktober 2005, 22:38:30 »
Finns det någon som har nån uppfattning om vilken värdeökning för huset som man kan räkna med vid installation av en bergvärmepump? Det är ju ganska intressant att veta hur (o)lönsam installationen blir ifall man säljer och flyttar innan den hunnit betala sig.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värdeökning
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2005, 23:00:19 »
Hej!
Tror värdeökningen är 100% av kostnaden. med tanke på att det hela tiden blir dyrare anläggningar.
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värdeökning
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2005, 07:38:59 »
Finns det någon som har nån uppfattning om vilken värdeökning för huset som man kan räkna med vid installation av en bergvärmepump? Det är ju ganska intressant att veta hur (o)lönsam installationen blir ifall man säljer och flyttar innan den hunnit betala sig.

Spara kvittona, du får dra av en del av kostnaderna på reavinsten på huset vid försäljning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OlofZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Värdeökning
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2005, 07:52:56 »
Det beror nog på. Man kan ju se det så här: en bergvärmeanläggning kan sänka driftskostnaden med 1000:- i månaden eller mer. Detta ökar låneutrymmet för eventuell köpare med minst 500.000:-. I områden där priset styrs mer av vad folk kan betala än vad folk vill betala så tror jag priset kan dra iväg ett par hundra tusen i vissa fall, bara pga bergvärmen. Alltså, hus på typ Lidingö tror jag på mer än 100%. Svårsåld fastighet i liten håla i Norrland, mindre än 100%.
Det har ju oxå med priset på huset att göra. Det kostar runt 100.000:- med bergvärme oavsett om huset är värt 300.000:- eller tre mille.
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.

Utloggad Bagus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värdeökning
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2005, 09:57:45 »
Hej,
HÃ¥ller helt med OlofZ, till 100%

Sedan beror det på hur gammal anläggningen är... själva VP kan nog jämföras med en olje eller elpanna i avskrivning/slitage/värdeminskning. Hålet hoppas vi skall hålla i 50 - 100 år.

Sedan är det värt mycket att slippa allt strul det var med installatören. Det var mycket problem att styra upp (av tillverkaren rekommenderad) installatör. Att slippa det igen är jag villig att betala extra för!
Stockholm, 2 plan á 100m2 + hel källare + oinredd vind. Byggår 1928, ingen extra isolering. Nibe 1115-10kW + VPA 300/200. Driftstart 2 sept 2005. (Tidigare elpanna 15,75kW - Årstal 44 500 kWh inkl hushållsel, nu ca 18 000 kWh)

Fritidshus med Luft/Luft. En vinter med underbart klimat. Bättre utnyttjande av huset. Nu plan på L/L till garaget.

Fritidshus2; torp från sent 1800 tal, ca 80m2, vattenburen värme. Behöver ny LVVP snarast! Nöd elpanna just nu, ingen statistik från tidigare.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Värdeökning
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2005, 18:49:24 »
Hej! När vi köpte vÃ¥rt hus för fyra Ã¥r sedan  angav mäklaren bÃ¥de i prospekt vid visning att det fanns jordvärme men han lyfte inte fram detta i nÃ¥gon större grad.

Nu har vi värderat om huset och värderingsmannen ansåg att det var positivt med jordvärmen men det var nog en bisak vid slutvärderingen, jag påpekade denna uppvärmning men han tog ingen större notis om detta.

Jag noterade givetvis att det fanns jordvärme när vi köpte huset och hade detta värmesystem saknats hade jag inte köpt huset. 190 kvm. + 115 kvm källare med eluppvärmning :-[   men det är svÃ¥rt att sätta ett pris pÃ¥ installationen.

Sammanfattningsvis är det ett försäljningsargumentmen men svårt att prissätta.

mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Värdeökning
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2005, 10:46:37 »
jag tror att det kanske inte ökar husets värde så mycke, men det gör huset mer lättsålt & därmed kan priset öka i en budgivning, men det faktiska värdet ökar nog inte.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Värdeökning
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2005, 18:59:05 »
jag tror att det kanske inte ökar husets värde så mycke, men det gör huset mer lättsålt & därmed kan priset öka i en budgivning, men det faktiska värdet ökar nog inte.

 Sc:,h
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Värdeökning
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2005, 11:43:36 »
huset blir inte mer värt = du får inte låna mer på det (jo lite, lite)
men om du säljer huset kanske det är lättare att sälja.

mälaren sätter inte högre pris på huset, men en husköpare vill heldre ha ett hus men Värmepump, än olje panna, vilket gör att dom är villiga att hänga med högre upp i budgivningen.

var det någulunda förstårligt? det är ialla fall vad jag tror.

när jag har titat på hus så har inte hus med direkt el haft lägre pris än hus med vattenburen värme, fast jag personligen tycker att vattenburen värme är ett STORT pluss! då deta gör at man Billigare kan byta uppvärmningssystem
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Värdeökning
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2005, 12:08:50 »
I årets fastighetstaxering ger det 1 poäng. Därmed ökar fastighetsskatten. Dock vet jag inte med hur mycket.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Värdeökning
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2005, 12:32:45 »
huset blir inte mer värt = du får inte låna mer på det (jo lite, lite)
men om du säljer huset kanske det är lättare att sälja.

mälaren sätter inte högre pris på huset, men en husköpare vill heldre ha ett hus men Värmepump, än olje panna, vilket gör att dom är villiga att hänga med högre upp i budgivningen.

var det någulunda förstårligt? det är ialla fall vad jag tror.

när jag har titat på hus så har inte hus med direkt el haft lägre pris än hus med vattenburen värme, fast jag personligen tycker att vattenburen värme är ett STORT pluss! då deta gör at man Billigare kan byta uppvärmningssystem

Det är klart att ett modernt värmesystem ökar värdet på fastigheten, hur mycket du får låna beror på många olika faktorer, en av dom är driftskostnader. Det finns situationer där banken lånar ut hela VP + konverteringsbeloppet pga av att lägre driftskostnader motiverar detta!
De mäklare jag talat med påstår att 2 lika hus (om det nu finns) där det ena har direktel och det andra VP skiljer sig i pris, detta pga av att dom är olika mycket värda! Och då inte bara på vattensystemet utan även vilken typ av panna du har. Däremot menade mäklarna att det spelade mindre roll vilket fabrikat som var installerat, "Svensson" vet bara att VP är "skitbra...."

Sen, även att det ger poäng i fastighetsdeklarationen visar samma sak.

Men det är klart att olika mäklare tycker olika, det känns bara lite konstigt för då kanske andra investeringar, typ pool, bastu, vitvaror, badrum, tak osv inte heller avspeglar sig på värdet?

Fast som tur är så är det inte mäklarna som avgör värdet på din fastighet, det gör marknaden.....

Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Cuscino

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • I valet och kvalet!
SV: Värdeökning
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2005, 18:43:52 »
Med litet googlande hittar man en lagrÃ¥dsremiss, "Vissa frÃ¥gor inför den allmänna fastighetstaxeringen Ã¥r 2003, m.m.",  där följande stÃ¥r att läsa:

"Den statistiska utvärdering som utredningen har företagit visar att förekomsten av treglasfönster, isolerglas och värmepump ökar marknadsvärdet med i genomsnitt 15 000 kr, 30 000 kr resp. 44 000 kr. De energisparande åtgärderna påverkar således husets marknadsvärde."

Några år gammalt underlag visserligen, men det ger i alla fall en hint om vad en vp tillför till fastighetens värde.

www.regeringen.se/content/1/c4/29/72/b0c60567.pdf




Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värdeökning
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2005, 19:35:45 »
En kompis är mäklare och anser att man "får tillbaka" 70-90% av en markvärmeinstallation i dagsläget, givetvis inte med en äldre pump.

/f
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!