Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kompressor C7 Greenline 2002?  (läst 10274 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Höjs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« skrivet: 02 december 2014, 15:08:23 »
När vi flyttade in i vårt nuvarande hus 2009 fanns en IVT C7 från 2002. Berghålet är 140 m och huset är suterräng 250 m2.

Förra höst tyckte jag att tillskott gick till lite för tidigt och har haft IVT-leverantören där och kollat vid ett antal besök. De har justerat lite inställningar och mätt kompressoreffekt. Första gången de mätte på kompressoreffekten tyckte det var som det skulle, men andra gången sa de att den inte levererade jämn effekt så de rekommenderade att byta till ny kompressor. Det ska kosta ca 20 tkr inkl. jobb, men jag känner mig osäker på om inte de bara kör det som ett förslag till det nästa de känner de kan göra.

Är det vanligt att kompressorn lägger delvist av?

Tillskott går till runt +2/-2 beroende på hur mycket vatten vi övrigt gör av med (tror jag nog) men jag tycker inte tillskottet ska slå till för än -4/-8 typ. Så jag vill höra om det är eran rekommendation för man vill inte gärna lägga 20 tkr ++ och sen är det ingen förbättring.


« Senast ändrad: 03 december 2014, 09:20:10 av Höjs »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta kompressor C7 2002
« Svar #1 skrivet: 02 december 2014, 15:58:17 »
den inte levererade jämn effekt så de rekommenderade att byta till ny kompressor.

Det lät lite konstigt. Hur kan effekten vara "inte jämn". Är det så att de mätt strömförbrukningen med en tångamperemeter och bedömt att det skiljer för mycket mellan faserna? I så fall kan kompressorn vara defekt. Mej jag skulle inte bara acceptera det utan vidare. Man måste vara kritiskt mot företagen.
250 m2 är ju ett ganska stort hus för 7kW.
Känner du någon elkunnig som kan hjälpa till att mäta upp strömmarna till kompressorn?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta kompressor C7 2002
« Svar #2 skrivet: 02 december 2014, 22:26:19 »
Jag kan bara hålla med om att det är troligen en lite för klen värmepump till detta hus, så det är inget konstigt att tillskottet går in redan vid 0 °C ute.
Har din IVT en display?
Kan du då läsa av temperaturerna (de som finns) då kompressorn går (utan tillskott) och värmer huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Höjs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor C7 2002
« Svar #3 skrivet: 03 december 2014, 09:19:35 »
Olle61: Jo det var kopparklämmor på vid kompressorn, men om det var temp eller ström de mätte är jag osäker på. Tyvärr har jag ingen el-/och värmepumpskunnig nära.

Carl N: Jo det är display och temperaturer (i morse, utan tillskott):
Varmvattenproduktion GT6: 92,3 C
Värmeproduktion GT6: 86,9 C (GT8: 36,5, GT9: 31,0)

Kanske pumpen presterar det den kan men är för liten? Bra att höra vad ni experter anser. Är det fallet är det kanske bara att vänta tills pumpen tar slut och tänka större nästa gång (tyvärr även nytt borrhål då?).

Leverantörens förslag var att byta kompressorn till en nyare typ som enligt honom även kunde producera högre varmvattentemperatur (det tar ganska snabbt slut i dag).

Fakta:
IVT C7 Greenline, 2002, 140 m borrhål, 250 m2 suterräng, byggt 1979 (inte tilläggsisolerat), Borlänge, Mekanisk frånluft, fuktventilation nedervåning, 2 vuxna 1 tonåring och 1 barn, 16-19 TWh/år för all el.
« Senast ändrad: 03 december 2014, 09:21:47 av Höjs »

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Byta kompressor C7 2002
« Svar #4 skrivet: 03 december 2014, 10:11:05 »
2 vuxna 1 tonåring och 1 barn, 16-19 TWh/år för all el.

Här finns det nog en del att spara  :)

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta kompressor C7 2002
« Svar #5 skrivet: 03 december 2014, 10:31:18 »
Det var nog ström de mätte. Ojämnt mellan faserna är inte bra, men om det är alltför stort fel skall motorskyddet lösa ut.

Om varmvattnet tar slut fort så kan det vara så att växelventilen inte fungerar helt OK utan värmen i varmvattenberedaren läcker ut i radiatorsystemet. man ser det på att värmepumpen håller på att värma tappvarmvatten väldigt ofta och länge även när man inte förbrukat varmvatten. Då kan eltillskott slå till för att värma varmvatten, men firman borde redan kollat detta.

Här finns det nog en del att spara  :)

Han menar nog inte TWh utan MWh, det är väl ganska låg förbrukning med något för liten värmepump och 4 i hushållet.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Höjs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2014, 11:22:04 »
Oups det blev lite för mycket. Självklart 16-19 MWh/år.
Det går ström till en del annat än värme/varmvatten då det är 2 bilar med motor-/kupévärmare, tvättmaskin ca 10 gg/veck, torkskåp samt diverse övrigt...

Den går på från tid till annan med varmvatten utan det är tappat från kran men jag ska fråga om han kollat det. El-tillskottet är dock oftast vid värmeproduktion och det kan vara för att den jobbat så pass mycket med varmvattnet att temperaturen i radiatorsytstemet gått mycket ner och den då måste jobba ganska hårt för att komma ikapp. Har känt på värme ut i radiatorsytemet (kopparröret direkt efter cirkulationspumpen) när den producerar varmvatten och där var det kallt (typ 20-25 grader kanske) vilket väl tyder på att det inte läcker varmvatten ut i radiatorsystemet va?

Kollade konversation med leverantören och han säger "det är kompressor som är problemet eftersom allt annat ser normalt ut" (lagom övertygande...). Han säger även att de byter kompressorn till samma som sitter i dagens IVT Greenline HA och man då kan köra en högre temperatur.

Mitt val är:
  • byta kompressor, besparingen i elräkningen ska ligga pÃ¥ minst 2-3 tkr/Ã¥r
  • leva med det som det är, besparingen i elräkningen är sÃ¥ liten att det är meningslöst att byte för 20 tkr+

Hur hade ni valt? (eller hade ni resonerat annorlunda?)
« Senast ändrad: 03 december 2014, 11:27:16 av Höjs »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« Svar #7 skrivet: 03 december 2014, 13:05:06 »
På den tiden pumpen installerades var det inte ovanligt att man dimensionerade pumpen för 50-60 % effekttäckning. I Borlänge borde det betyda att tillskottet behövs vid några minusgrader. Men den viktiga frågan är om det har det märkts någon förändring i den utetemperatur där tillskott behövs.

Sen ska man vara lite skeptiskt när kompressorer döms ut. Det verkar vara en lönsam åtgärd. Det har förekommit flera fall där kompressorn har bytts i onödan när felet har varit något annat. GT6 ligger väl högt men den givaren kan visa fel med många grader så det behöver inte betyda något.

IVT-pumparnas varmvattenberedare är inte speciellt bra isolerade. En varmvattenkörning ungefär femte timme även om man inte tar ut varmvatten är normalt.

Vad är det för börvärde pÃ¥ varmvattentemperaturen? Det kanske finns en del att göra där om varmvattnet tar slut för snabbt.   
« Senast ändrad: 03 december 2014, 13:09:34 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Höjs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« Svar #8 skrivet: 03 december 2014, 13:24:13 »
Jag är lite osäker på vad bör-värdet är men varmvatten-stopp-temperaturen har jag satt till 50,5 grader nu. Är det bör-värdet eller är det den nedre temperaturen när VV-sätter igång?

Utloggad Höjs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« Svar #9 skrivet: 03 december 2014, 13:30:57 »
Kollade i IVT's ordlista och börvärdet för VV är 50,5 °C. Hur mycket kan man sätta den till?

För en 3-4 år sedan höjde jag den tills det gick larm för överhettning av kompressorn, sen sänkte jag den igen. Fick förklarat att givaren sitter i botten och temperaturen i toppen är 10 grader varmare så det borde räcka.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« Svar #10 skrivet: 03 december 2014, 15:11:37 »
Börvärdet är börvärdet, sen finns det en kopplingsdifferens som i fabriksinställningen är 5 grader. Pumpen börjar göra varmvatten när temperaturen är börvärdet minus halva kopplingsdifferensen och stannar vid börvärdet plus halva kopplingsdifferensen. Är börvärdet 50,5 grader finns det inte mycket att göra där, det behövs inte mycket till för att högstryckspressostaten ska larma. Givaren sitter ungefär mitt på beredarens mantel.

Jag är lite förvånad över att varmvattnet ganska snabbt tar slut. Vid vilka tillfällen händer det?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Höjs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« Svar #11 skrivet: 03 december 2014, 16:05:51 »
Det är iofs stopp-värdet som är 50,5 (börvärdet + havlva kopplingsdiff) så VV-temperaturen är säkert 48 då. Ska kolla när jag kommer hem. Min erfarenhet var också att det inte var mycket man kunde justera upp innan larm, men några grader ger ändå en del just i varmvatten.

Det är typisk vid varmvatten-förbrukning som dusch det händer. DÃ¥ känner man att det inte är varmt att diska eller sÃ¥. Nu är vi pÃ¥ ett lite annat problem än ursprungligt, men mycket intressant för man undrar ju om det ligger nÃ¥got nÃ¥gon annanstans i radiator- eller varmvatten systemet efter pumpen som är ett problem. När vi flyttade in var det inte ordentligt varmvatten i köket (övervÃ¥ningen). Gick bet pÃ¥ IVT-leverantören sÃ¥ jag fick gÃ¥ till annat VVS-firma (Thermia  ;)) och deras tes var att en termostatblandare i badrum hade kalkat ihop i termostat-givaren? Skruvade loss de tvÃ¥ som fanns i huset och Ã¥kte ner till dem. Efter 15 min verkstadstid Ã¥kte jag hem och skruvade upp dem igen och sen var det varmvatten i köket. Det är nu 5 Ã¥r sedan. NÃ¥got gjorde de rätt.

Utloggad Höjs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« Svar #12 skrivet: 04 december 2014, 08:43:00 »
Spenderade en dryg timme vid VP i går kväll och gjorde lite observationer:
  • Vid gällande väderlek (-1 och lite vind) klarade VP inte av att höja värmen ut till elementen. När den gick pÃ¥ värmeproduktion gick den inte upp varför den efter längre tid slog till med tillskott. Effekten den levererar är för liten sÃ¥ antingen är 7 KW för litet för värmebehovet (vÃ¥rt hus med aktuell isolering, ventilation mm)  eller ocksÃ¥ är det fel pÃ¥ kompressorn. DÃ¥ är det effektmätning som gäller.
  • Det tog ca 35 min för varmvattnet att sjunka kopplingsdifferensen (5 grader) utan det gick Ã¥t varmvatten till annat i huset. Är det OK eller är det pÃ¥ tok för kort tid? Kan det tänkas att VV sipprar ut nÃ¥gonstans och ur hittar jag det?

FÃ¥r tacka VPF för alla svar och den kunskapen man kan hitta i trÃ¥darna.  tOOmten

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« Svar #13 skrivet: 04 december 2014, 09:13:18 »
Jag har också en C7 från 2002 och ca 30 min efter en varmvattenproduktion har mitt varmvatten sjunkit ca 3 grader. Förutsatt att inget varmvatten använts på ett tag. Har man tex duschat eller diskat strax innan en VV-produktion sjunker temperaturen mycket snabbt.

Har du inte bytt T-kopplingen ( http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49551.msg535700#msg535700 ) så tycker jag inte att 5 grader verkar så farligt.

Per L
« Senast ändrad: 04 december 2014, 09:15:37 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta kompressor C7 Greenline 2002?
« Svar #14 skrivet: 04 december 2014, 09:29:10 »
Fyra timmar mellan varmvattenberedningar hade varit mer normalt med reservation för att har man tagit ut mycket varmvatten tidigare behöver pumpen göra några varmvattenkörningar med kortare tidsmellanrum för att värma upp beredaren. Givaren som styr varmvattentillverkningen sitter på manteln ytteryta och mäter alltså temperaturen på cirkulerande värmebärare, inte temperaturen inne i själva beredaren. Trögheten i värmeöverföringen gör att givaren på manteln kan nå stopptemperaturen innan varmvattnet har blivit tillräckligt varmt. Att temperaturen till att börja med sjunker snabbt efter en varmvattenberedning är normalt och beror på eftersläpningen i värmeöverföring mellan mantel och beredare. Om pumpen gör varmvatten ofta är det troligen fel på växelventilen. Nu får jag inte klart för mig om pumpen startade igen efter 35 minuter eller inte. Jag köper inte riktigt Pers resonemang. Om pumpen går till exempel går en gång per timme i fem minuter för att ladda varmvattenberedaren när man inte tar ut varmvatten tillför man en massa värme till den som inte har möjlighet att läcka ut genom isoleringen. Beredaren på min pump läcker ca 130 W. T-kopplingen är inte bytt. Det betyder att pumpen, som ger ca 5,5 kW, måste gå 1,4 minuter varje timme för att täcka förlusterna. Då en varmvattenladdning tar 6-7 minuter betyder det att den gör varmvatten så där var fjärde timme.

Effekten kan man mäta själv. Läs av temperaturerna pÃ¥ in- och utgÃ¥ende värmebärare när enbart kompressorn gÃ¥r och beräkna differensen. Kontrollera att 6 kW elpatrondrift är möjlig (fabriksinställning) i meny 5.2. Ställ in pumpen i läge för enbart tillskott i meny 5.4 och vänta tills 6 kW är inkopplat. Läs av temperaturerna pÃ¥ in- och utgÃ¥ende värmebärare. Differenserna förhÃ¥ller sig som tillförd värmeeffekt vilket gör att pumpens kapacitet enkelt kan beräknas om man känner till elpatronens. Nu börjar problemen. 6 kW elpatron är inte 6 kW. Det kan vara 5,5 kW eller lägre beroende pÃ¥ nätspänningen vid tillfället och tillverkningstolerans hos elpatronen. Helst bör man kontrollera med elmätaren men det kan vara besvärligt beroende pÃ¥ vad som händer i huset i övrigt. Man vill ju gärna ha konstant förbrukning i resten av huset sÃ¥ att det är möjligt att mäta en skillnad som är relevant.     
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!