Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: serviceavtal  (läst 1618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
serviceavtal
« skrivet: 29 september 2006, 08:29:59 »
Min mor installerade en värmepump. Efter installationen blev hon erbjuden att köpa serviceavtal.

Är det någon på detta forum som känner till något om serviceavtal? Sc:,h
-avtal som ger dig som kund en rättighet att betala 500kr och under ett år känna dig trygg med att då servicen gjordes kontrollerades expansionskärl, synglas och partikelfilter samt att inga larm fanns.

Så som sagt vad finns det i vårt avlånga land, är någon här utsatt för detta påhopp.
/elektro
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: serviceavtal
« Svar #1 skrivet: 29 september 2006, 09:49:23 »
Min mor installerade en värmepump. Efter installationen blev hon erbjuden att köpa serviceavtal.

Är det någon på detta forum som känner till något om serviceavtal? Sc:,h
-avtal som ger dig som kund en rättighet att betala 500kr och under ett år känna dig trygg med att då servicen gjordes kontrollerades expansionskärl, synglas och partikelfilter samt att inga larm fanns.

Så som sagt vad finns det i vårt avlånga land, är någon här utsatt för detta påhopp.
/elektro

Inte precis i Sverige, men här i Danmark sälger Völund (Nibe Danmark) denna service, fast bara dyrare.... bra tycker jag, om man inte har ork pÃ¥ att veta allt om värmepumpar... fast jag fortsätter nog utan  8)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: serviceavtal
« Svar #2 skrivet: 29 september 2006, 11:13:00 »
Tack för detta svar.
Där ser man vad fel jag hade i prisfråga. 500kr tyckte jag var mycket för min mor. Men det blir dyrare ju längre söder ut man kommer. Kanske är det gratis i norrland.
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: serviceavtal
« Svar #3 skrivet: 29 september 2006, 12:31:48 »
En normal timtaxa för en anställd ligger på runt 350 kr inkl moms, räkna med restid och den tid det tar att titta igenom det som skall göras (Kan var lite bökigt med filtret) så är det kanske inte så dyrt ändå.
Speciellt inte med tanke på att den kille som gör jobbet istället hade kunnat arbeta med att montera en ny värmepump vilket kanske genererar 1000 kr/timme för företaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: serviceavtal
« Svar #4 skrivet: 29 september 2006, 15:42:02 »
Tack Rickard.
Ja, det var ju en logisk uträkning av timtaxa, vilket jag inte hade tänkt på. Såg endast kortsiktigt.

/Tobbe
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: serviceavtal
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2006, 03:30:23 »
Och om det är sÃ¥ att markslingan trycksätts av ett tryckkärl (med gummiblÃ¥sa) och  om vätskemängen behöver fylla pÃ¥  med en liten skvätt / trycket behöver höjas vartannat Ã¥r och om detta jobb ingÃ¥r i servicen sÃ¥ är dessa 500 kr inget att klaga över.

F.ö tror jag att det med hänsyn till underhÃ¥ll är bättre att montera ett vanligt expansionskärl av plast (utan gummiblÃ¥sa) än ett trycksatt expansionskärl, förutsatt  att takhöjden i pumprummet är tilltäcklig hög (och sÃ¥ledes medger kärlets vätskenivÃ¥ ligger 4 till 5 dm övanför  kb-kretsens högst belägna punkt) . Men i en annan trÃ¥d ('När leverantören inte lyckas ..) berättas om att kb-kretsen ibland behöver sättas under rejäkt övertryck ..

« Senast ändrad: 02 oktober 2006, 03:41:10 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!