Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat/Atria?  (läst 1559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad macke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Diplomat/Atria?
« skrivet: 03 juni 2006, 10:10:57 »
Jag har nästan bestämt mig för att köpa en Diplomat Optium 12, har fått ett riktigt kanonpris på en sådan, som ska värma 85kvm+85kvm(inredd källare)+40kvm garage.

Frågan är om 120m borrhål räcker till mig? Enligt säljaren skall det inte vara några problem, men jag är helt ny på området och det vore trevligt att få lite information från flera håll.

Jag står lite och väger mellan en Atria 12 och en Diplomat 12, skillnaden i pris är ca 20.000 (+bygglov -skattesubvention på 10.000). Vad är det mest vettiga valet för mig? Tänker på energispar, hållbarhet och övrig funktion..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat/Atria?
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2006, 10:23:18 »
Det är nått konstigt med offerten du fått för om du behöver en 12:a räcker det aldrig med ett hål på 120 meter utan det borde ligga runt 200 meter.
Om du lämnar lite uppgifter om tidigare förbrukning typ av värmesystem som du har i dag och vart i landet du befinner dig, blir det lättare att ge dig goda råd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad macke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat/Atria?
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2006, 10:42:25 »
Oj, det var snabbt svar. =)

Jag misstänker att en 12a är för mycket för mig, men prisskillnaden var i stort sett ingenting så därför skrev han 12. men är det rätt att en större pump endast blir effektivare med ett djupare borrhål?

Jag gissar att årsförbrukningen ligger runt 24000kwh inkl hushållsel. Har själv bara bott här 6 månader.
Huset är från 49, tilläggsisolerat på senare år och nya isolerfönster.
Uppvärmingen idag görs av till största delen direktverkande el och till viss del med vattenburen el.
Bor i Örebro.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat/Atria?
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2006, 11:12:58 »
Energin som man plockar ut med en värmepump kommer ju från marken och det är förbrukningen i huset som bestämmer hur mycket man behöver. Har man en VP som har större effekt än vad som hålet kan ge finns det en viss risk för att man sänker temperaturen i hålet så mycket att det fryser och i värsta fall klämmer ihop slangarna så att cirkulationen upphör, med lägre temperatur i hålet minskar även verkningsgraden.
Har man en värmepump som är mycket överdimmensionerad får man korta gångtider och många starter vilket i alla fall inte är till nån fördel, mindre start och längre gångtider är bättre.
Jag tror att om du köper en Otium 8 och borrar c:a 160 meter så får du en mycket väl fungerande anläggning. Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!